پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 244148
کتاب «شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک» توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در بخش سخن ناشر آمده است: در میان رجال سیاسی دهه‌های (1320 - 1350)‌ دکتر «شاپور بختیار»، به عنوان چهره‌ای ملی، مبارز و عضو فعال جبهه‌‌ ملی و رهبری حزب ایران مطرح بود. با آن که تفکرات و اندیشه‌های سوسیال دمکرات بختیار که بر یاران و همراهانشان روشن بود، کمتر کسی از ارتباط وی با لانه جاسوسی آمریکا در ایران مطلع است یا حداقل می‌دانستند و کتمان می‌نمودند. این در حالی است که وی بیش از 29 سال و با سفارت آمریکا ارتباط داشته و عضو لژ فراماسونری اصفهان بوده و با ساواک دربار و حتی با شخص شاه نیز ارتباط و مراوده داشته است.
 
آن‌چه در این مجموعه از پرونده بختیار منتشر می‌شود، صفحه‌ای دیگر از تاریخ معاصر و بررسی یک جریان مدعی ملی و ایرانیت به روایت اسناد ساواک است. بختیار 37 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با قبول نخست‌وزیری رژیم پهلوی افزون بر پذیرش ننگ ستمگری و همراهی با رژیم فاسد پهلوی در زمره جنایتکاران و آدم‌کشان قرار گرفته و در مدت کوتاه نخست‌وزیری‌اش هزاران نفر را در سراسر مملکت به خاک و خون کشانید. وی طرح قتل رهبران انقلاب و انفجار هواپیمای حضرت امام را هم مدنظر داشت که به لطف و عنایت حق این ایده شیطانی جامه عمل نپوشیده و با پیروزی انقلاب اسلامی به خارج از کشور گریخت، پس از پناهندگی در پاریس «نهضت مقاومت ملی» را تأسیس نمود. مجموعه اقداماتی چون: طرح «کودتای نوژه» ایجاد ترور با همکاری ارتشیان متواری و وابستگان به سلطنت تشکیل؛ «جبهه نجات ایران» به رهبری «علی امینی» و... کوشید تا به مقابله با انقلاب اسلامی بپردازد که همه این اقدامات نقش بر آب شده و خود او سرانجام در تشکیلات در هم تنیده شد‌ه‌اش جان باخت.
 
آن چه در ادامه می‌آید اسناد و گزارش‌هایی است که ساواک درباره وی جمع‌آوری کرده است امید آن که روزی اسناد فعالیت‌های پس از انقلاب او و همکارانش در اروپا، آمریکا، عراق و ترکیه نیز انتشار یابد تا گامی در جهت ارائه «وقایع»‌تاریخ معاصر و دستمایه‌ای کافی برای مورخان و دانش‌پژوهان رشته تاریخ فراهم شود و بخش قابل توجهی از ناگفته، نانوشته‌ها، زوایای پنهان دوران انقلاب اسلامی به نگارش درآید.
 
مرکز بررسی اسناد تاریخی این کتاب را در 710 صفحه مصور رنگی با قیمت 8 هزار تومان منتشر کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *