يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

اعتراض به خرید نفت از آمریکا

شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 243493
انجمن اسلامی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی طی یک اطلاعیه ای از اقدام دولت مبنی بر خرید نفت از آمریکا انتقاد کرد .این انجمن تصمیم دولت را به منزله گامی در راه محکم تر شدن زنجیرهای وابستگی اقتصاد ایران به آمریکا دانسته است .
به گزارش جهان به نقل از فارس، این انجمن تصمیم دولت را به منزله گامی در راه محکم تر شدن زنجیرهای وابستگی اقتصاد ایران به آمریکا دانسته است .

رخدادهای ۱۸ شهریور ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در جمع تعدادی از روحانیون تبریز با اشاره به وظایف خطیر روحانیون در این برهه حساس بعد از پیروزی انقلاب فرمودند :«اگر خدای نخواسته خطایی از بعض افراد ما صادر بشود، این را آنهایی که با اسلام مخالفند پای اسلام حساب می‌کنند، نمی‌گویند زید پایش را کج گذاشت، می‌گویند روحانیت این طوری است؛ می‌گویند اسلام هم همین است.»

امروز رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ارتش تا خلع سلاح کامل در کردستان می ماند و آمادگی هر نوع برخوردی را با اشرار در این منطقه دارد .

مجاهدین خلق[منافقین ] امروز با انتشار بیانیه ای به اتهاماتی که در روزهای اخیر متوجه این گروه شده است پاسخ داد ، مجاهدین خلق متهم شده اند در ترور بعضی شخصیت ها از جمله شهید عراقی بعد از انقلاب نقش داشته است .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای از اینکه دولت خود را انقلابی نمی داند انتقاد و تاکید کرد « ما تا زمانی به تقویت دولت و انتقاد برادرانه ادامه می دهیم که حرکات و گفتار دولت در جهت تضعیف رهبری نباشد .»

امروز همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت های آمریکا و و ترکیه در آستانه امضای قراردادی هستند که به موجب آن آمریکا پایگاه های نظامی و جاسوسی خود را مجددا در خاک ترکیه به جریان خواهد انداخت .

خبر دیگر آنکه منابع آگاه در واشنگتن گفتند که دولت کارتر بطور جدی قصد دارد بجای ویلیام کاتلر که دولت ایران با انتصاب وی به سمت سفیر آمریکا در تهران موافقت نکرد یک سفیر تازه در این کشور تعیین کند .

مخالفت با روحانیت مخالفت با اسلام است

رهبر انقلاب امروز جمعی از روحانیون تبریز را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند :اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

۱- روحانیون در طول تاریخ مقدّم بر دیگران در فعالیت بودند و قلمهای فاسد، این فعالیت روحانیون را سرپوش کرده است که هیچ؛ شاید گاهی هم برخلاف جلوه داده‌اند.

۲- آن کسی که با شماها[روحانیون ]دشمنی داشته باشد، او با اسلام دشمنی دارد. آنهایی که مخالفت با شماها می‌کنند، اولاً با اسلام مخالف‌اند؛ و چون شما را خادم اسلام می‌دانند، با شما مخالف‌اند.آیا آن طور است که قلمهای مسموم می‌گوید که ما از دیکتاتوری پهلوی خارج شدیم و به دیکتاتوری عبا و عمّامه مبتلا شدیم؟ اگر ما بهانه دست اینها بدهیم، یکی را صد می‌کنند و در خارج و داخل منتشر می‌کنند.

مقامات واشنگتن مدعی هستند که تلاش گسترده ای برای ایجاد روابط گسترده با دولت جدید ایران در دست انجام دارند ، موافقت با صدور ۴۷میلیون دلار نفت چراغ و مازوت به ایران در این راستا تفسیر شده است.

وظیفه سنگین روحانیت

۳- الآن وظیفه شما آقایان روحانیون یک وظیفه سنگینی است، یعنی این طور نیست که مثل اشخاصی دیگر که وظیفه شخصی دارند. همه وظیفه دارند که خودشان را حفظ کنند و جهات اسلامی را مراعات کنند؛ لکن شما چون که در رأس جامعه هستید و روحانی هستید و سرپرست ارواح مردم هستید، وظیفه شما دوچندان است؛ بلکه صد چندان است؛ یعنی همان قدری که پُست شما یک پست شرافتمندی است و از همه بالاتر است، مسئولیت‌تان هم یک مسئولیت بزرگی است که از همه مسئولیتها بالاتر است.

خطایی که به پای اسلام گذاشته می شود

۴- اگر خدای نخواسته خطایی از بعض افراد ما صادر بشود، این را آنهایی که با اسلام مخالفند پای اسلام حساب می‌کنند، نمی‌گویند زید پایش را کج گذاشت، می‌گویند روحانیت این طوری است؛ می‌گویند اسلام هم همین است.

اگر ما بهانه به دست اینها بدهیم / برگشتن قلوب از روحانیت شکست اسلام است

۵- اگر چنانچه ما بهانه دست اینها بدهیم و اعمال ما برخلاف دستور عمل روحانیت باشد، این پای مطلق روحانیت و پای اسلام تمام می‌شود. و لهذا یک مسئولیت بزرگ الآن ما گرفتار آن هستیم. یعنی همان قدری که شما شغلتان شریف است، به اندازه شرافت شغل مسئولیتتان زیاد است . شما چنانچه به وظایف روحانی، وظایف روحانیت عمل بکنید، قلوب مردم با شماست؛

مردم شما را می‌خواهند و اگر خدای نخواسته یک خلافی از بعضی بشود، این قلوبی که متوجه به شما شده است ممکن است خدای نخواسته برگردد. برگشتن قلوب از شما، شکست روحانیت است؛ شکست روحانیت، شکست اسلام است. اسلام با این سد بزرگ روحانیت تا حالا محفوظ مانده اگر خدای نخواسته این سد شکسته بشود، اسلام شکسته می‌شود. (۱)

اعتراض به خرید نفت از آمریکا

انجمن اسلامی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی طی یک اطلاعیه ای از اقدام دولت مبنی بر خرید نفت از آمریکا انتقاد کرد .این انجمن تصمیم دولت را به منزله گامی در راه محکم تر شدن زنجیرهای وابستگی اقتصاد ایران به آمریکا دانسته است . به همین جهت اعضای انجمن اسلامی این دانشکده به عنوان اعتراض دو ساعت در دانشکده به حالت تحصن گذراندند . (۲)

مجاهدین خلق [منافقین] مخالفان خود را به تسویه حساب متهم کرد

در پی انتشار بیانیه ای با امضای سازمان نگهبانان انقلاب اسلامی مبنی بر این که مجاهدین خلق [منافقین]در کنار عوامل چپ روسی ، چینی و آمریکایی در ترور شهید عراقی و فرزندش نقش دارند این سازمان با انتشار اطلاعیه ای به این اتهام پاسخ گفت .مجاهدین خلق با مشکوک خواندن اعلامیه نگهبانان انقلاب اسلامی به آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اعلام جرم کردند .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت : مذاکرات دو کشور(آمریکا وترکیه) در زمینه استفاده مجدد آمریکا از پایگاه های نظامی و وسایل جاسوسی خود در ترکیه از ۱۸ژوئن گذشته آغاز شده و اینک در آستانه به نتیجه رسیدن است .سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد قرارداد مربوط به استفاده آمریکا از ۲۲پایگاه خود در ترکیه روز ۹اکتبر پایان خواهد گرفت .

مجاهدین خلق با بیان اینکه « ما از ابتدا اعلام کردیم که این ترورها نهایتا جز در خدمت امپریالیسم و ایادی داخلی وابسته به آن و ضربه زدن به نیروهای اصیل انقلابی نمی تواند باشد » تاکید کرده است : در جهت ایجاد خفقان و استبداد و سرکوب نیروهای حقیقتا انقلابی و مردمی هیچ چیز موثرتر از تروریسم نیست .(۳)

تجدید فعالیت پایگاه های آمریکا در ترکیه

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت های آمریکا و و ترکیه در آستانه امضای قراردادی هستند که به موجب آن آمریکا پایگاه های نظامی و جاسوسی خود را مجددا در خاک ترکیه به جریان خواهد انداخت .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت : مذاکرات دو کشور در زمینه استفاده مجدد آمریکا از پایگاه های نظامی و وسایل جاسوسی خود در ترکیه از ۱۸ژوئن گذشته آغاز شده و اینک در آستانه به نتیجه رسیدن است .سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد قرارداد مربوط به استفاده آمریکا از ۲۲پایگاه خود در ترکیه روز ۹اکتبر پایان خواهد گرفت . (۴)

کارتر سفیر جدیدی به ایران می فرستد

منابع آگاه در واشنگتن گفتند که دولت کارتر بطور جدی قصد دارد بجای ویلیام کاتلر که دولت ایران با انتصاب وی به سمت سفیر آمریکا در تهران موافقت نکرد یک سفیر تازه در این کشور تعیین کند .

سرلشگر شاکر گفت‌: حزب دموکرات با سابقه ۴۰ ساله که در کردستان داشت می‌توانست حزبی مورد احترام باشد،ولی آنها سطح توقعاتشان حیرت‌آور بود. می‌گفتند:‌شهردار،فرماندار،رییس شهربانی، ‌استاندار و خلاصه تمام مقامات از طرف آنها تعیین شود و پول نفت خوزستان را هم بگیرند و خرج کنند.

مقامات واشنگتن مدعی هستند که تلاش گسترده ای برای ایجاد روابط گسترده با دولت جدید ایران در دست انجام دارند ، موافقت با صدور ۴۷میلیون دلار نفت چراغ و مازوت به ایران در این راستا تفسیر شده است !(۵)این ادعا در حالی مطرح می شود که به حکم یک دادگاه در آمریکا ۱۱شهریور ماه امسال میلیونها دلار از اموال ایران در این کشور مصادره شده است و این اقدام با ادعای دوستی مقامات آمریکایی منافات دارد .

هشدار مجاهدین انقلاب به دولت موقت

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای با تاکید بر این که قصد تضعیف دولت را ندارند تاکید کرد :«دولت با آگاهی بر این مسئله که تعویض آن به دلیل شرایط موجود به صلاح انقلاب نیست نباید سوء استفاده کرده و ضعف ها و مسامحه های خود را توجیه کند.این سازمان ادامه داد : ما چونان برادر کوچک به نخست وزیر خاطر نشان میسازیم تکرار این که من انقلابی نیستم هیچ امتیازی نیست ، ایشان منتخب امامند و بر این اساس مورد تائید مردمند پس باید خط مشی امام را ادامه دهند و ما نیز تا زمانی به تقویت دولت و انتقاد برادرانه ادامه می دهیم که حرکات و گفتار دولت در جهت تضعیف رهبری نباشد . (۶)

فشار به فروشندگان جزء به شهادت تجربه دردی را دوا نخواهد کرد

آیت الله مکارم شیرازی در مقاله ای با عنوان تصمیم گیری های عجولانه سرچشمه نارضایی ها که در روزنامه اطلاعات منتشر شد تاکید کرد : تنها کاری که برای به زانو در آوردن غول گرانی انجام شد همان سیاست کهنه فشار وارد کردن بر فروشندگان جزء است که به شهادت تجربه دردی را دوا نخواهد کرد .

آیت الله مکارم شیرازی در بخشی از این مقاله تاکید کرده است : گیرم که چند گرانفروش را به دادگاه کشیدیم و هر کدام را به بیست و پنج ضربه شلاق محکوم ساختیم و منظره آن را از تلویزیون به همه نشان دادیم و چند روزی هم در مردم اثر کرد آخرش چیست ؟ گرانفروشی که مثلا در برابر ۲۵هزار تومان ۲۵ضربه شلاق خورده (هر شلاقی یکهزار تومان) باز هم ممکن است شلاقها را به همین نرخ و همین قیمت بجان خود خریداری کند !

آیت الله مکارم شیرازی در مقاله ای با عنوان تصمیم گیری های عجولانه سرچشمه نارضایی ها که در روزنامه اطلاعات منتشر شد تاکید کرد : تنها کاری که برای به زانو در آوردن غول گرانی انجام شد همان سیاست کهنه فشار وارد کردن بر فروشندگان جزء است که به شهادت تجربه دردی را دوا نخواهد کرد .

آیت الله مکارم ادامه داد : مردم سوال می کنند چرا دولت برای شکستن نرخها تعاونیهای وسیعی شبیه تعاونی های دوران انقلاب ایجاد نمی کنند تا از طریق رقابت صحیح دکان گران فروشان را تخته کند ؟(۷)

ارتش تا خلع سلاح کامل در کردستان می ماند

رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امکان جنگ چریکی از سوی دموکراتها خیلی ضعیف است، ولی در عین حال نیروهای انتظامی و ارتش آمادگی این درگیری را دارند.

سرلشگر شاکر گفت‌: حزب دموکرات با سابقه ۴۰ ساله که در کردستان داشت می‌توانست حزبی مورد احترام باشد،ولی آنها سطح توقعاتشان حیرت‌آور بود. می‌گفتند:‌شهردار،فرماندار،رییس شهربانی، ‌استاندار و خلاصه تمام مقامات از طرف آنها تعیین شود و پول نفت خوزستان را هم بگیرند و خرج کنند.آنها می‌خواستند با محروم کردن ملت ایران از مزایای نفتی خوزستان‌،برای خود درکردستان یک سوییس بسازند. (۸)

روزنامه اطلاعات مصادره شد

با حکم دادستانی انقلاب اموال منقول و غیر منقول سناتور عباس مسعودی صاحب موسسه اطلاعات توسط بنیاد مستضعفین مصادره شد .آیت الله احمد آذری قمی، دادستان انقلاب اسلامی مرکز با صدور اطلاعیه‌ای در مورد ضبط و مصادره اموال منقول و غیرمنقول سناتور عباس مسعودی، خطاب به بنیاد مستضعفین دستور داد : چون عباس مسعودی متوفی، صاحب موسسه اطلاعات از پایه‌گذاران رژیم طاغوت بوده و موسسه‌اش کاملا در اختیار رژیم قرار داشته و بر سیاست‌های استعماری آنان صحه گذارده است و آنچه بدست آورده و از خود بجای گذاشته غیرمشروع است و متعلق به مستضعفین است.

در پی تیره شدن مناسبات آمریکا و شوروی کارتر تصمیم گرفت ۳۳میلیارد دلار برای استقرار یک سیستم موشکی جدید در نقاط استراتژیک آمریکا هزینه کند . کارتر در این زمینه گفت : آمریکا این مبلغ کلان را خرج میکند تا شوروی بداند که از ادامه مسابقه تسلیحاتی چیزی عاید آن کشور نخواهد شد.

لازم است بنیاد محترم تمام اموال منقول و غیرمنقول او و فرزندانش و اقارب نزدیک وابسته به او را، از جمله موسسه اطلاعات و شرکت ایران‌چاپ را تحویل گرفته و در اداره و رسیدگی به آن‌ها و خصوصا توجه به وضع کارمندان و کارگران شریف آن، مساعی لازم را به عمل آورند و کوشش نمایند.(۹)دادستان همزمان طی دو حکم دیگر دستور ضبط اموال منقول و غیرمنقول محمدعلی مسعودی، مدیر موسسه پست تهران (۱۰)و مصطفی مصباح‌زاده سناتور سابق و صاحب امتیاز روزنامه کیهان (۱۱)را نیز صادر کرد.

حملات کارتر و برژینسکی به کوبا

کارتر رئیس جمهور آمریکا و برژینسکی مشاور امنیتی او طی سخنانی شدید ترین حملات را علیه کوبا به عمل آوردند .

کارتر ضمن انتقاد از حضور نیروهای روسی در خاک کوبا گفت : تحقیقات ما به این نتیجه رسیده است که شوروی یک واحد ضربتی خود را اخیرا در کوبا مستقر کرده است .

کارتر ادامه داد : واحد یاد شده دو تا ۳هزار سرباز با تجهیزات کامل از قبیل سلاح های معمولی از تانک گرفته تا توپ را دارد .

برژینسکی مشاور امنیتی کارتر نیز طی نطق جداگانه ای گفت: کوبا دست نشانده شوروی است و شوروی بیش از نیازهای کوبا اسلحه در اختیار این کشور قرار می دهد . (۱۲)

مسابقه تسلیحاتی دو ابرقدرت از سرگرفته شد

در پی تیره شدن مناسبات آمریکا و شوروی کارتر تصمیم گرفت ۳۳میلیارد دلار برای استقرار یک سیستم موشکی جدید در نقاط استراتژیک آمریکا هزینه کند . کارتر در این زمینه گفت : آمریکا این مبلغ کلان را خرج میکند تا شوروی بداند که از ادامه مسابقه تسلیحاتی چیزی عاید آن کشور نخواهد شد .(۱۳)

پی نوشت:

۱- صحیفه امام ، جلد ۹، صفحه ۴۷۴
۲- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۳- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۴- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۵- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۶- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۷- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۹
۸- کیهان ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۲
۹- کیهان ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱
۱۰- در این اطلاعیه آمده است: پرونده محمدعلی مسعودی سناتور سابق و شریک موسسه اطلاعات و صاحب امتیاز روزنامه ضدمردمی پست تهران را که کاملا در اختیار طاغوت بوده، مورد بررسی قرار داده و اموال منقول و غیرمنقول آن کلا در اختیار آن بنیاد است. اقدام فرمایید.
۱۱- در این اطلاعیه آمده است : بنیاد مستضعفین ! به دلیل اینکه دکتر مصطفی مصباح‌زاده صاحب موسسه کیهان و از پایه‌گذاران حکومت طاغوت که مدت ۵۰ سال به نفع اجانب و بیگانگان قم برداشته و با گرفتن رشوه‌های کلان از سیاست‌های استعاری حمایت کرده و آنچه به دست آورده غیرمشروع است و باید در اختیار بنیاد قرار گیرد، لذا بدینوسیله اعلام می‌گردد که علاوه بر موسسه کیهان که قبلا در اختیار بنیاد قرار گرفته، بقیه اموال منقول و غیرمنقول او را نیز در اختیار بگیرید.
۱۲- اطلاعات ، ۱۸شهریور ۱۳۵۸، صفحه ۱۲
۱۳- همان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *