چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

زمان ریاست ایران بر 'عدم تعهد' در وین

پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب: 243258
نشست سفرا و نمایندگان جنبش عدم تعهد (نم) در وین، فردا( جمعه) در حالی در مقر آژانس بین المللی انرژِی اتمی برگزار می شود که قرار است ریاست آن از نماینده مصر به سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین واگذار شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، در این نشست که عصر جمعه در مقر آژانس برگزار می شود، ˈخالد عبدالرحمن شاماˈ نماینده دائم مصر در آژانس، ریاست شاخه وین جنبش عدم تعهد را به ˈعلی اصغر سلطانیهˈ سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی واگذار می کند.

ریاست جنبش عدم تعهد هفته گذشته همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران این جنبش در تهران، از مصر به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

جنبش عدم تعهد که بیش از 120 عضو دارد هفته پیش در اجلاس تهران با صدور بیانیه ای حمایت قاطع خود را از فعالیت های صلح آمیز هسته ایران اعلام کرد.

در این بیانیه تصریح شد: ˈ تمامی‌ کشورها باید بتوانند از حق مسلم و انکار‌ناپذیر خود برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی‌ هسته‌ای‌ برای مقاصد صلح جویانه، بدون تبعیض و منطبق با تعهدات حقوقی مربوطه بهره‌مند شوند. بنابراین، هیچ چیزی نباید به نحوی تفسیر گردد که حق کشورها برای توسعه انرژی‌اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز را منع نموده و یا محدود نماید.

تصمیمات و انتخاب کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای‌ و سیاست‌هایشان در زمینه چرخه سوخت باید محترم شمرده شود.ˈ

در جلسه فردای اعضای نم در آژانس، علاوه بر انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به سفیر و نماینده ایران، گزارش اخیر یوکیو آمانو در باره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران نیز بررسی خواهد شد.

** پیام مهم سلطانیه


نشست سفرای نم در حالی فردا در وین برگزار می شود که روز گذشته جلسه توجیهی ، فنی آژانس برای بررسی گزارش جدید آمانو برگزار شد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژِی اتمی در این جلسه تاکید کرد که باید اجازه داده شود ایران و آژانس بدون جنجال سیاسی، کار حرفه ای خود را انجام دهند.

سلطانیه تصریح کرد: ایران و آژانس تنها بدور از جنجال سیاسی و رسانه ای می توانند بکار حرفه ای خود ادامه دهند و مسائل را حل و فصل کنند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه توجیهی، فنی آژانس ضمن ارایه پاسخ به برخی سوالات نمایندگان کشورها در آژانس، این پیام ˈخیلی جدیˈ را هم اعلام کرد که ˈباید اجازه دهند آژانس و ایران بدون جنجال سیاسی، کار حرفه ای خود را انجام دهندˈ.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست توجیهی ، فنی آژانس تصریح کرد: وقتی مباحث کاملا فنی رسانه ای می شود، جنجالی سیاسی ایجاد می کند و مانعی برای پیشرفت کار می شود.

وی تاکید کرد: کسانی که این فضا را ایجاد می کنند باید سرزنش شوند، زیرا خیلی از موضوعات راحت تر از حد تصور قابل حل هستند.

سلطانیه خاطرنشان کرد: در واقع گزارش های آژانس وقتی باید ارائه شوند که همه بررسی های علمی پایان یافته باشد.

سفیر ایران در آژانس با انتقاد از کشورهایی که با فشارهای سیاسی بر دبیرخانه آژانس ، این نهاد بین المللی را مجبور می کنند پیش از آنکه کارش تمام شود و به یک نتیجه علمی دست یابد آن را رسانه ای می کنند، اظهار داشت: این روند به طور قطع بکار ما با آژانس لطمه می زند و اعتماد بین کشورهای عضو و دبیرخانه را مخدوش می کند و از همه مهمتر اینکه فضای ایجاد شده به اعتبار آژانس لطمه می زند.

سلطانیه در این نشست به بخشی از اختلاف نظرها پرداخت و گفت که این اختلاف نظرها اصولی است و اگر رفع شود ما آماده همکاری هستیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست همچنین ادعاهای اخیر آژانس در خصوص سایت پارچین را رد کرد.

گزارش جدید یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران هفته گذشته منتشر شد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آینده در وین برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *