پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
گزارش جدید آژانس منتشر شد:

ادعای ساخت‌وساز جدید در پارچین

پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 441099
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را از فعالیت های هسته‌ای کشورمان منتشر کرد و اعلام کرد که ایران کماکان به مفاد توافق ژنو پایبند مانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را از فعالیت های هسته‌ای کشورمان منتشر کرد و اعلام کرد که ایران کماکان به مفاد توافق ژنو پایبند مانده است.

در این گزارش، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین مدعی شده که «بنظر می رسد ایران از ماه مه (اردیبهشت) یک بخش جدید به تأسیسات نظامی پارچین افزوده باشد.»

در ادامه این گزارش محرمانه که مانند بسیاری مواقع، یک نسخه از آن به دست رویترز رسیده، آمده: «از هنگام گزارش قبلی (ما مه)، در بخشی خاص از سایت پارچین که تحت نظارت ماهواره‌ای آژانس است، تردد ماشین، تجهیزات و مصالحی که احتمالاً برای ساخت‌وساز به کار می‌روند، مشاهده شده است.»

آژانس پس از ذکر این احتمالات، به دیگر موارد موجود در عکس‌های هوایی خود پرداخته و گفته: « ... علاوه بر این، بنظر می‌رسد یک بخش جدید به یکی از ساختمان‌های موجود در پارچین افزوده شده است.»

در بخش دیگری از این گزارش که به دست آسوشیتدپرس رسیده، آمده است که هرگونه فعالیت ساختمانی در پارچین پس از فوریه ۲۰۱۲ (بهمن ۱۳۹۰)، «توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی موثر» را کاهش می‌دهد.

غربی‌ها سال‌هاست مدعی فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای در تأسیسات نظامی پارچین‌اند که پس از انتشار اخبار فراوان در رسانه‌های بین‌الملل و فشار بین‌المللی بر دولت وقت ایران، بازرسان آژانس اجازه یافتند که در دو نوبت در ژانویه و نوامبر ۲۰۰۵، از تأسیسات نظامی پارچین بازدید کنند.

آنگونه که از اطلاعات درز کرده به خبرگزاری‌های غربی برمی‌آید، بازرسی از پارچین یکی از کلیدهای اصلی حل مسئله «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *