سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

عصبانیت‌آمریکایی‌ها ازسفر مقام‌هندی به‌ایران

پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب: 243256
روزنامه هندی اردوزبان انقلاب در سرمقاله روز پنجشنبه خود نوشت: حضور مانموهان سینگ نخست وزیر هند در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران موجب خشم و ناراحتی آمریکا شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این روزنامه هندی نوشته است: اززمانی که نخست وزیر هند تصمیم خود را بر حضور در اجلاس کشورهای غیر متعهد در تهران اعلام نمود رسانه های غربی که تحت تاثیر دولت های آمریکا و اسرائیل قرار دارند به وی توصیه نمودند که از انجام این سفر خودداری کند و روزنامه های مختلف انجام این دیدار را برای هند غیرمفید و مضر توصیف و عده ای از نویسندگان صهیونیستی مقاله هایی را در روزنامه های مختلف غربی درباره اثرات منفی این سفر چاپ نمودند.

دراین سرمقاله آمده است اما نخست وزیر هند سیاست خارجی مستقل این کشور را در این خصوص اجرا و روشن کرد که فقط دولت هند می تواند در این زمینه تصمیم بگیرد و هیچ کشور دیگری از جمله آمریکا و متحدین آن نمی توانند تصمیمی را در این خصوص اتخاذ کنند.

این روزنامه نوشت : هند علاوه بر حضور در اجلاس کشورهای غیر متعهد بر گسترش روابط دوجانبه با ایران نیز تاکید داشت.

هند در مقابل فشار آمریکا ایستادگی نمود و به همین جهت ناراحتی رسانه های غربی از این کشور مایه شگفتی نیست و به همین دلیل است که روزنامه واشنگتن پست نخست وزیر هند را مورد انتقاد شدید قرار داده و از سیاست های اقتصادی وی به شدت انتقاد کرده است.

واشنگتن پست، طی سرمقاله ای نوشته است که مانموهان سینگ که یک اقتصاددان معروف بوده و روند اصلاحات اقتصادی را در هند به راه انداخته است امروزه ریاست یک نظام اقتصادی رو به زوال را به عهده دارد و شخصیت نخست وزیر ساکت هند اکنون به یک فاجعه تبدیل شده است.

به اعتقاد نویسنده این مقاله واشنگتن پست که به شدت مورد اعتراض هند قرار گرفت دولت مانموهان سینگ اقدامات زیادی را در جهت بهبود روابط هند با آمریکا انجام داده و جایگاه خوبی را در سراسر جهان کسب کرده است ولی وی اکنون مسیر دیگری را اتخاذ نموده است و به نظر می رسد که وی در حال حاضر رئیس فاسد ترین، نالایق ترین و غیرفعال ترین دولت می باشد.

واشنگتن پست ضمن اشاره به خواسته برخی از احزاب مخالفت در هند مبنی بر ضرورت استعفای مانموهان سینگ از سمت خود به عنوان نخست وزیر هند، گفته است که احزاب مخالف خواستار استعفای وی از سمت نخست وزیری شده اند.

به گزارش ایرنا درپی چاپ این مقاله دولت هند نسبت به اهانت روزنامه ˈواشنگتن پستˈ به ˈمانموهان سینگˈنخست وزیر این کشور شدیدا به آمریکا اعتراض کرد.

انتشار مطلب واشنگتن پست خشم دولت هند را بر انگیخت، به طوری که وزیراطلاع رسانی و سخن پراکنی این کشور، در بیانیه ای اعلام کرد که این موضوع را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می کند.

ˈآمبیکا سونیˈدر مورد مطلبی که در واشنگتن پست در مورد شخصیت سینگ به چاپ رسید، گفت: چاپ این مطلب در چنین روزنامه ای غیرقابل پذیرش و ادعاهایی که در آن مطرح شدنیز کاملاً بی اساس است.

سونی در باره مطلب واشنگتن پست که با تیتر ˈسکوت نخست وزیر هند شکل تراژدی پیدا خواهد کرد ˈافزود: سینگ به حرکت هند به سمت مدرنیته، رونق و قدرت گرفتن آن کشور کمک کرد، اما منتقدان، اکنون می گویند که این مقام مسوول خجالتی که نرم صحبت می کند، در خطر سقوط قرار دارد و به عنوان بازنده تاریخ خواهد بود.

این مقام دولت هند در بیانیه ای که در این خصوص منتشر کرد آورده است: در مطلب روزنامه مذکور آمده که این تکنوکرات محترم، دقیق و اهل فکر، کم کم جای خود را به فردی کاملاً متفاوت می دهد؛ یک بروکرات بی خاصیت که ریاست دولتی عمیقاً فاسد را به عهده دارد.

سونی با تاکید بر اینکه این موضوع را با وزارت امور خارجه مطرح خواهد کرد و سایر بخش های دولت نیز با آن مخالف هستند گفت: دو ماه پیش که مجله تایمز نیز چنین مقاله ای نوشته بود، موضوع را پیگیری کردیم و مجبور به عذرخواهی شدند و این بار هم بطور حتم مخالفت شدید خود را ابراز خواهیم کرد.

روزنامه هندی انقلاب در بخشی دیگر ازسرمقاله خود نوشت :همه می دانند که حزب بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی.) از مدتها پیش خواهان استعفای نخست وزیر می باشد ولی مشخص است که واشنگتن پست به چه کسی می خواهد سود برساند.

روشن است که بی.جی.پی. اولین بار نیست که خواستار استعفای نخست وزیر می شود و این حزب در گذشته تقریباً هشت بار خواستار استعفای سینگ شده است.

پس چرا روزنامه واشنگتن پست قبلاً خواستار استعفای نخست وزیر هند نشد ،آیا خودداری مانموهان سینگ از پذیرش فشار آمریکا علت اصلی این خواسته روزنامه واشنگتن پست نیست؟

روزنامه انقلاب نوشت : چاپ این سرمقاله در روزنامه واشنگتن پست در واقع بخشی از تلاش محرمانه آمریکا در جهت تحکیم هر چه بیشتر موقعیت بی.جی.پی. از سویی و اعمال فشار روی دولت سینگ از سوی دیگر می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *