يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
قصد صدور انقلاب خود را نداريم

مرسی دخالت در سوریه را محکوم کرد

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب: 243111
رئيس‌جمهوري مصر با شركت در نشست وزيران امور خارجه اتحاديه عرب، تاكيد كرد كه مصر قصد دخالت در امور داخلي هيچ كشوري را ندارد و دخالت خارجي در امور داخلي سوريه را نيز محكوم مي‌‌كند.
به گزارش جهان، ايسنا به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي گزارش داد: محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر امروز (چهارشنبه) با حضور در نشست وزيران امور خارجه اتحاديه عرب كه در قاهره برگزار شد سخناني را در خصوص تحولات كشورهاي عربي به ويژه مساله سوريه ايراد كرد.

مرسي گفت: ما قصد صدور انقلاب خود را نداريم و قصد هم نداريم در امور داخلي ديگر كشورها دخالت كنيم و حمايت ما از ملت برخي از كشورها تنها در راستاي منافع ملت‌هاي عرب است.

وي افزود: تهديد عليه هيچ يك از كشورهاي عربي و نقض حاكميت آن قابل قبول نيست و اتحاديه عرب بايد صراحتا اين امر را بيان كند.

وي خطاب به مقام‌هاي سوريه گفت: وجود شما در قدرت زياد ادامه نخواهد داشت پس تا فرصت باقي است از قدرت كناره‌گيري كنيد چرا كه تصميم درست را بايد در وقت درست اتخاذ كرد. تصميم هر قدر هم كه درست باشد اگر در زماني نامناسب اتخاذ شود ديگر فايده‌اي ندارد و به همين دليل شما هم تا وقت باقي است تصميم درست را اتخاذ كنيد و از قدرت كناره‌گيري كنيد.

مرسي افزود: ملت سوريه تصميم خود را گرفته است و اين تصميم بايد اجرايي شود و نظام سوريه نيز بايد از قدرت كناره‌گيري كند.

رئيس جمهوري مصر با اشاره به درگيري‌ها در سوريه و آسيب رسيدن به غيرنظاميان گفت: مادامي كه سختي‌هاي ملت سوريه ادامه يابد سخن گفتن از همكاري‌هاي عربي و گسترش آن چندان معنايي ندارد. همانگونه كه پيشتر هم گفته‌ام خون ملت سوريه بر گردن همه ماست و اتحاديه عرب بايد هرچه سريعتر و مقتدرانه‌تر براي پايان دادن به مسائل جاري در سوريه وارد عمل شود.

مرسي گفت: بايد تلاش‌ها براي وحدت مخالفان ادامه يابد و اتحاديه عرب نيز بايد مساله سوريه را در چارچوب كشورهاي عربي و با حمايت جامعه جهاني حل و فصل كند.

وي با اشاره به ساختار اتحاديه عرب گفت: ساختار اتحاديه عرب و روند همكاري‌هاي مشترك ميان كشورهاي عضو بايد اصلاح شود و مكانيزم‌هاي جديدي براي اين اتحاديه پايه‌ريزي شود.

وي در خصوص تحولات فلسطين نيز گفت: تا مساله فلسطين به شكلي عادلانه حل و فصل نشود وضعيت در خاورميانه بهبود نخواهد يافت.

رئيس جمهوري مصر با محكوم كردن اشغال‌گري‌هاي رژيم صهيونيستي ادامه داد: بايد تمامي انواع اشغالگري در فلسطين پايان يابد و ما بايد در كنار ملت فلسطين بايستيم و تا تشكيل كشور مستقل فلسطين از تلاش ننشينيم. در همين جا اعلام مي‌كنم مصر از هر تصميمي كه رهبران فلسطيني براي عضويت كامل در سازمان ملل اتخاذ كنند حمايت مي‌كند و قاهره خواستار افزايش فعاليت‌هاي ديپلماتيك با پشتوانه مردمي براي حل و فصل مساله فلسطين است.

مرسي همچنين خواستار وحدت داخلي گروه‌هاي فلسطيني شد و بر آمادگي قاهره براي ميزباني هرنوع مذاكره آشتي ميان گروه‌هاي فلسطيني تاكيد كرد.

رئيس جمهوري مصر همچنين تاكيد كرد كه منطقه خاورميانه بايد از هر گونه سلاح كشتار جمعي و هسته‌اي خالي باشد و كنفرانسي در اين خصوص برگزار شود.

مرسي در ادامه سخنان خود به تحولات منطقه خليج فارس اشاره كرد و گفت: ما از امنيت عربستان و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) حمايت مي‌كنيم و هر نوع دخالت در امور داخلي اين كشورها را محكوم مي‌كنيم.

رئيس جمهوري مصر افزود: اين موضع مصر به معني آن نيست كه ما عليه كشوري از كشورهاي اسلامي ايستاده‌ايم و يا اعلام جنگ كرده‌ايم بلكه ما خواستار اين هستيم كه كشورهاي اسلامي در كنار هم با امنيت زندگي كنند.

محمد مرسي در ادامه سخنان خود در جمع وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب در مورد سودان، يمن و سومالي نيز سخناني ايراد كرد و از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواست تا از سومالي حمايت مالي بيشتري كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *