جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۲

تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس؛ تابلوی چالش‌های سال 92

يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۰۶
کد مطلب: 240903
اجرای طرح ساماندهی زمان آموزش با نام تعطیلی پنج شنبه ها به شکلی که ده‌ها هزار مدرسه بر روی اولیا و دانش آموزان بسته شود، فاقد وجاهت قانونی است. بر این اساس حق هر دانش آموز و اولیاست که تقاضای حضور در فعالیت های روز پنج شنبه را دارا باشند.
جهان نيوز - دکتر علی اصغر کاکو جویباری:
اجرای طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش از مهر سال تحصیلی آتی با راه اندازی پایه ششم ابتدایی و طرح ساختار دوره های تحصیلی موسوم به 3-3-6 در حالی آغاز می شود که به تدریج گروهی از منتقدین به اجرای شتابزده سند تحول بنیادین در حوزه کارشناسی، نخبگانی و سیاست گزاری به ابراز نگرانی جدی در این زمینه مبادرت نمودند. موافقین و منتقدین به اجرای شتابزده طرح، همه در جمع حمایت کنندگان از اجرای سند تحول بنیادین قرار دارند و جملگی این سند را از دستاوردهای حرکت جمعی دانشگاهی و حوزوی می دانند.

نگارنده به عنوان یکی از منتقدین به اجرای شتابزده تحول بنیادین بر این باور است که محیط توام با نگرانی و تجدیدنظر خواهی در اجرای طرح موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس که اکنون در جریان است، همان محیط مورد انتظار از نحوه اجرای تحول بنیادین و راه اندازی پایه ششم ابتدایی در تابستان 1392 خواهد بود. مشاهده وجوهات ناخوشایند اجرای طرح موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها کار را تا خبر تهیه طرح دو فوریتی برای توقف اجرای طرح در مجلس شورای اسلامی به پیش برده است. برآورد می شود در تابستان 1392 محیط اجرایی طرح ساختار دوره های تحصیلی 3-3-6 و راه اندازی پایه ششم ابتدایی با چنین تجدیدنظرخواهی هایی آغشته باشد.

در تابستان 1390، نگارنده نتیجه تحقیقات خود را در خصوص طرح موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه و اعلام کرد به شکلی که طرح در شرف اجراست، کفه معایب طرح بر مزایای آن سنگینی چشمگیری دارد و به ضرر آموزش و پرورش نسل تمام خواهد شد. در هنگامه بازگشایی مدارس در شهریور 1390 مرکز پزوهشهای مجلس تقاضای توقف اجرای طرح را طی اطلاعیه ای اعلام داشت. در آن ایام منتقدین به اجرای طرح، جمعی قلیل بودند، لیکن امروز در آستانه مهر 1391 جمعی قابل ملاحظه از کارشناسان، نخبگان و سیاستگزاران پس از ملاحظه عملی اجرای طرح به صف منتقدین پیوستند. امروز نگارنده پیش بینی می کند به احتمال بیشتر در تابستان 1392 صف بزرگی از منتقدین به نحوه اجرای سند تحول بنیادین با عبور از کوچه غبارآلود ساختار 3-3-6 و پی‌ریزی پایه‌ی بی‌پایه ششم ابتدایی شکل خواهد گرفت.

آنچه نگارنده در بررسی طرح موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در گزارش "نگاهی به طرح سامان دهی زمان آموزش در دوره ابتدایی" در مرداد 1390 از طریق مرکز پژوهشهای مجلس با شماره مسلسل 10902 وبا کد موضوعی 210 ارایه کرد، سندی رسمی است که به طور رسمی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه شد و هم اکنون در سایت مرکز موجود است. این نگاشت در پی بازگویی مطالب آن گزارش نیست بلکه در صدد واقع نمایی حقایق دیگری است. واقعیت آن است که در مصوبه مربوط به این موضوع، مصوبه جلسه 634 مورخ 5/12/1389 شورای عالی آموزش و پرورش چیزی که تصریح نشده است تعطیلی پنج‌شنبه‌هاست. این مصوبه در عنوان و محتوا "سامان دهی زمان آموزش" است.

مطابق این مصوبه فعالیت های شش روز هفته جهت دهی و سامان دهی می گردد. مطابق با ماده 4 این مصوبه روزهای پنج شنبه به فعالیت های مکمل و فوق برنامه، اردوها، بازدید، فعالیت ورزشی، شرکت معلمان در گروههای آموزشی و ضمن خدمت، آموزش خانواده و.... اختصاص دارد. این مصوبه و سایر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مضامین مرتبط در متن سند تحول در هیچ جایی به موضوع تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نپرداخته است. به واقع  شوراهایی همانند شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی صاحب صلاحیت تصویب صدور مجوز تعطیلی آن هم در حد تقریبی 40 روز در سال نمی باشند. به نظر می رسد مرجع صدور چنین مصوباتی مجلس شورای اسلامی است.

اگرچه هیچ مرجعی رایی برای تعطیلی مدارس صادر نکرده است لیکن در نیمه اول سال 1390 مسولان آموزش و پرورش به دفعات در مصاحبه های مطبوعاتی و تلویزیونی از این طرح به طرح تعطیلی پنج شنبه ها یاد کردند. با معرفی مکرر طرح با نامی نادرست، زمینه اجرای توام با انحراف مصوبه 634 شورای عالی آموزش وپرورش فراهم شد. در نتیجه آن ده‌ها هزار مدرسه قریب به 40 روز در سال تحصیلی گذشته تعطیلی شدند.

نگارنده قصد ارایه گزارش از چالشهای اجرایی که در متن عمل در این سال تحصیلی به ویژه در دوره راهنمایی و متوسطه اتفاق افتاده است را ندارد بلکه صرفا در صدد بیان این نکته است که اجرای طرح ساماندهی زمان آموزش با نام تعطیلی پنج شنبه ها به شکلی که ده‌ها هزار مدرسه بر روی اولیا و دانش آموزان بسته شود، فاقد وجاهت قانونی است. وزارت آموزش و پرورش لازم است در سال تحصیلی آتی با عمل به ماده 4 مصوبه مذکور برنامه فعالیت مدارس در روزهای پنج شنبه را تدوین و به مرحله اجرا گذارد. بر این اساس حق هر دانش آموز و اولیاست که تقاضای حضور در فعالیت های این روز را دارا باشند. والدینی که به هر دلیل از جمله اشتغال، تقاضای حضور فرزند خود در فعالیهای روز پنج شنبه را دارند حق دارند از این امکان برخوردار گردند.

با عنایت به اینکه اجرای انحرافی طرح ساماندهی زمان آموزش به شکل تعطیلی پنج شنبه ها  فاقد وجاهت قانونی است به نظر نمی رسد توقف این اقدام به ارایه طرح فوریت دار از سوی نمایندگان و تصویب در مجلس نیازمند باشد. بلکه این نهادهای نظارتی هستند که موظفند آموزش و پرورش را به تمکین به قانون و رعایت حقوق اولیا و دانش آموزان تشویق نمایند.

به علاوه نگارنده بر این باور است چالشهای امروز در حوزه آموزش و پرورش در موضوع موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تابلو و آینه ای از چالش‌هایی خواهد بود که در سال 1392 به دلیل شتابزدگی در اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش با عبور از کوچه غبارآلود ساختار 3-3-6 و راه اندازی پایه بی پایه ششم ابتدایی به آنها مواجه خواهیم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام .
طرح تعطیلی پنجشنبه ها اگر توام با تعطیلی والدین در شهرستانها هم بود،طرح بسیارخوبی هم هست .نه اینکه دانش آموزان خصوصا دبستان وبه نوعی راهنمائی روزی را در منزل تنها باشند.(با توجه به شاغل بودن عده زیادی از والدین ).
من به عنوان یک معلم با تعطیلی پنج شنبه ها موافقم سعی نکنید این آرامش را از ما بگیرید.
United States
من با تعطیلی موافقم.
دانش آموز هم استراحت کافی می کنه.
United Kingdom
اولیا در تابستان برای عزیزانشان چه می کنند؟در روز پنچ شنبه هم همان کار را کنند، تا معلمان مخصوصا" آموزگاران به مطالعه، استراحت وکارهای عقب افتاده در هفته برسند.
با خسته کردن دانش اموزان و به زور تحول صورت نمی گیرد.
Iran, Islamic Republic of
در اعمال هر قانونی که مربوط به افراد جامعه می شود تنها به قانون و بخشنامه نمی توان تکیه کرد بلکه باید به شکل جامع همه موارد را در نظر گرفت. از والدین نظرسنجی کرد و مصالح تربیتی و خانوادگی را مورد توجه قرار داد. بسیاری از والدین با این تعطیلی موافقند زیرا فرصت هایی را در ارتباط با تربیت فرزندشان در اختیار می گذارد.حداقل این طرح در تهران که راهها دور و با ترافیک است بسیار لازم است. نمی دانم چه عاملی برخی را به واکنش وا می دارد اگر این افراد علاقه دارند تا مدام بیرون از خانه باشند و در مصدر امور هم هستند حداقل به اختیاری بودن آن فکر کنند.
نمی دانم که چرا کسانی که از طرح تعطیلی پنج شنبه ها انتقاد می کنند اعم از نمایندگان مجلس ویا دیگر کارشناسان به از کسانی که درگیر این طرح هستند یعنی فرهنگیان ودانش آموزان نظرخواهی نمی کنند اینجانب به عنوان یک دبیر کاملا با این طرح موافق هستم هرچند که این طرح حداقل از نظر مادی بک دبیر مفید نیست چون حداقل می تواند درهرهفته حداقل 6 ساعت حق التدریس بگیرد ولی آثار مفید آن هم برای جامعه فرهنگیان وهم دانش آموزان آنقدر زیاد است که ارزش آن را دارد آیا مخالفین این طرح فکر نمی کنند یک دانش آموز با کوله باری از خستگی وتکالیف هفتگی چگونه فرصت استراحت درروز جمعه را پیدا می کنند آیا فرصت دید وبازدید وصله ارحام وشرکت درمراسم های مذهبی باقی می ماند
درمرحله دوم از نمایندگان مجلس بخصوص جناب آقای زاهدی که سابقه وزارت هم دارند ارایه این طرح دراین موقع از سال بعید است حتی اگر همین امروز این طرح تصویب شود طی مراحل قانونی آن حدود یک ماه طول می کشد درحالی که امر برنامه ریزی مدارس نزدیک به یک ماه است که تمام شده است ومثلا بنده حدود 20 روز است که برنامه کاری خود را دریافت کرده ام آیا درآغاز سال تحصیلی امکان چنین تغییر وتحولی درفضای اموزش و پرورش وجود دارد درضمن این یک طرح است که ممکن است موافقین ومخالفینی داشته باشد ولی زمانی قانون است که به تصویب مجلس برسد چرا آقایان طرح چنین مهمی را را مطرح می کنند ودرخانواده بزرگ آموزش وپرورش استرس ایجاد می شود آیا بهتر نیست کمی دوراندیش باشیم وطرح پخته وکامل ارایه دهید حتی اگر یک سال برای کارشناسی آن وقت بگذارید
United States
من يك معلم هستم ولي به عنوان ولي يك دانش آموز از تعطيلي روز پنج شنبه به شدت ناراحتم در بسياري از مدارس به دليل اين تعطيلي ساعت حضور دانش آموز در يك كلاس به 30 يا 40 دقيقه كاهش پيدا كرده در اين زمان كوتاه يك معلم چه كار مي تواند انجام دهد در ثاني موافقان تعطيلي نگاهي به آمار تنبل ترين ملل جهان بياندازند تا متوجه نتايج بسیار تلخي بشوند.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا طرح بسیار خوبی است و باعث بازسازی دانش آموزان می شود.
يكي از عمده ترين مخالفان تعطيلي 5 شنبه ها خانواده هايي هستند كه والدين كارمندند و نمي دانند 5 شنبه ها فرزندانشان را به كجا بسپارند. بله! كساني هم كه اين طرح را تصويب و اجرا مي كنند از بدنه آموزش و پرورش و همين مردمند. اين نوع موضع گيريها يعني هرچه من مي گويم درست است و بقيه بلانسبت چيزي نمي فهمند!
Iran, Islamic Republic of
خواهشمنديم نسبت به رفع تبعيضي كه درحق شهرستانها در مقايسه با تهران وبعضي استانها درخصوص تعطيلي روز پنجشنبه صورت گرفته از بين برود وتمام ادارات ومدارس روز پنجشنبه تعطيل باشند . متاسفانه ادارات كشور يك بام ودوهوا شده!
باسلام فرزندان تاهفت سال شخصیتشان شکل میگیرد ومحبتی که والدین به کودکانشان دارند یک ساعت هم کنارشان باشند میتوانند تربیت کنند وهمگی ازروز پنجشنبه ها درمدرسه خاطرات خوب داریم بگذارید فرزندان هم باخاطرات خوب علم واخلاق بیاموزند حیف نیست انهارا ازدرس محروم کنید