سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
مصری‌ها خیانت‌های کاخ سفید را فراموش نکرده‌اند؛

استقبال تحقیرآمیز مصر جدید از وزیر خارجه آمریکا

+ عکس و فیلم
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 234144
سفر هیلاری کلینتون به مصر و دیدار وی با مقامات سیاسی و نظامی این کشور که البته تلاشی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی توصیف شد، نشان دهنده عمق اختلافات بین مصر جدید و آمریکا بود.
به گزارش سرویس بین الملل جهان، دیدار سرد محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر و هیلاری کلینتون با وجود بازی تبلیغاتی درخصوص مثبت بودن رابطه واشنگتن و قاهره بیشتر پیام های تهدید مقامات آمریکا را برای محمد مرسی مخابره کرد؛ دیداری که در آن رئیس جمهور مسلمان مصر حتی حاضر به دست دادن به هیلاری نشد.

هیلاری کلینتون در این دیدار با اشاره به اینکه آمریکا دوست دارد شریک خوبی برای مصر باشد به گونه ای تلویحی به ضرورت پایبندی مصر به قرارداد کمپ دیوید و حفظ شرایط صلح با تلاویو سخن گفت.

اشاره  کلینتون به صندوق 60 میلیون دلاری حمایت از مصر نیز تداعی کننده سیاست چماق و هویج آمریکا در حراست از منافع ملی و منطقه ای این کشور است.

بسیاری از مردم مصر روز یکشنبه با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری امریکا، دخالت‎های واشنگتن در امور داخلی مصر را مورد انتقاد قرار دادند.



اعتراض مصری‎ها در حالی بود که هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا روز گذشته تحت محافظت پلیس برای بازگشایی کنسولگری این کشور وارد اسکندریه شد.  از سوی دیگر تظاهرات اعتراض‎آمیز مشابهی نیز روز شنبه در مقابل هتل محل اقامت وزیر خارجه امریکا در قاهره پایتخت مصر برگزار شد.
 
سی ان ان در این باره نوشت: معترضان در مصر با پرتاب گوجه فرنگی و کفش و بطری های آب به ماشین کلینتون اعتراض خود را به سفر او اعلام کردند. آنها شعار مصر را ترک کن سر دادند و او را به تمسخر گرفتند.






فیلم
وزیر خارجه امریکا در جریان سفر خود به مصر در طول روزهای شنبه و یکشنبه با مقامات بلندپایه این کشور از جمله محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر و سپهبد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نظامی این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

کلینتون که گویا از رفتار مصری ها خشنود به نظر نمی رسید از قاهره عازم تل آویو شد تا درباره امنیت رژیم صهیونیستی و آینده تحولات منطقه به سران اسرائیل تضمین دهد.

تظاهرات مردم در شهر اسکندریه و پرتاب کردن لنگه کفش و گوجه فرنگی به وزیر امور خارجه آمریکا نشان داد که مصری ها حاضر نیستند حمایت های کاخ سفید از فرعون و سیاست های خصمانه واشنگتن در زمان انقلاب مردم را به این سادگی فراموش کنند.

به نظر می رسد رابطه مصر جدید و آمریکا همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مقامات سیاسی ایالات متحده نیز نسبت به آینده روابط با مرسی تردید دارند.

روشن است که کشورهای غربی به هیچ وجه از روی کار آمدن حکومتی با افکار اسلامی در مصر خشنود نیستند و در گام اول سعی می کنند تا با نشان دادن یک چهره دیپلماتیک و با استفاده از گزینه های اقتصادی و فشارهای داخلی با حکومت مرسی کنار بیایند و تجربه نشان می دهد در صورت موفق نشدن این دست از راه حل ها به  روند سابق خود در دخالت و توطئه در انقلاب مصر ادامه خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *