دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

پشت پرده سفر کوفی عنان به تهران چه بود؟

پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 233419
ناامیدی جبهه عربی ـ غربی مخالف با بشار اسد از شورای معارضین سوریه که نشست آنها در شهر قاهره و پاریس به شکاف جدی و حتی درگیری فیزیکی انجامیده است، سبب شده تا همه امیدها برای سرنگونی بشار اسد به نتایج نشست ژنو و طرح 6ماده‌ای کوفی عنان دوخته شود تا شاید از طریقی مسالمت آمیز و با راهکارهایی که کوفی عنان در طرح خود آنها را پیشنهاد داده است بتوان بشار اسد را از قدرت کنار زد، امری که شاید اصلی‌ترین علت سفر کوفی عنان به تهران ارزیابی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از رجا، سفر کوفی عنان به سوریه، ایران، عراق و سپس روسیه برای رایزنی حول موضوع سوریه و حل بحران این کشور شاید روی رسانه‌ای سکه بود و حال آنکه به نظر می‌رسد این سفر پشت‌ پرده‌هایی هم داشته است که بیشتر تلاش عنان برای متقاعد کردن بازیگران اصلی معادله سوریه برای همراهی با طرح 6 ماده‌ای است که وی روزهای گذشته در قالب نشست ژنو آنرا مطرح کرده بود.
 
اما اینکه طرح 6 ماده‌ای عنان چرا به این در جه از اهمیت رسیده است را باید در شکست تلاش محور غربی ـ عربی برای سرنگونی بشار اسد از طرق روش‌های نظامی ـ تروریستی و بین المللی دانست. چنانکه پس از شکست نشست پاریس که نشست معارضین سوری و همه دولت‌های حامی آن ها بشمار می‌رفت، داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه به شکست تلاش‌های کشورش برای سرنگونی دولت بشار اسد اعتراف کرد.
 
امری که روز گذشته نیز سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان با ادبیات دیگر و با بکار بردن عبارت «لزوم حل و فصل موضوع سوریه از طریق روش‌های بین‌المللی» به نوعی به آن اعتراف کرد.
 
شاید اعتراف به شکست طرح مخالفان دولت سوریه و پذیرش دولت بشار اسد را صریح‌تر از همه کوفی عنان در کنفرانس مشترک با علی اکبر صالحی عنوان کرد :« خلع سلاح در پایان چنین منازعاتی بسیار مهم است. باید اقدماتی انجام شود که سلاح‌ها جمع‌آوری کنیم. دولت باید بتواند استفاده از سلاح‌های گرم را کنترل کند. باید یک دولت وجود داشته باشد که سلاح در دست داشته باشد و آن دولت فعلی سوریه است، نه دیگر کشورها.»
 
به نظر می‌رسد شکست شیوه مورد نظر محور عربی ـ غربی،  تنها راه باقی مانده را توافق نیم‌بند ژنو و طرح 6 ماده‌ای که کوفی عنان در این نشست مطرح کرد قرار داده است.
 
به نظر می‌رسد طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان نقاط مبهمی دارد که جریانات مخالف بشار اسد همه امید خود را برای استفاده از این نقاط مبهم برای سرنگونی وی قرار داده‌اند. امری که بعید به نظر می‌رسد با وجود این ابهامات مورد موافقت ایران و روسیه قرار بگیرد. این در حالی است که امریکا نیز به شدت در تلاش است هر گونه توافقی در موضوع سوریه بدون حضور ایران انجام شود، حال آنکه سفر کوفی عنان و محتوای رایزنی‌های وی در این زمینه حاکی واقعیت دیگری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *