دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۲

رهبر معترضان عربستان کیست؟+عکس

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 233155
شیخ نمر باقر النمر را حالا خیلی‌ها در بسیاری از نقاط جهان می‌شناسند. با پخش شدن تصاویر زخمی و ربوده شدن او توسط نیروهای امنیتی رژیم آل سعود این روحانی برجسته شیعی عربستان حالا در بسیاری از رسانه‌ها شناخته شده است.
رهبر معترضان عربستان کیست؟+عکس
به گزارش جهان به نقل از مهر، کسی که روزنامه گاردین او را از رهبران جنبش اعتراضی شیعیان عربستان خوانده ۱۰ سالی در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران تحصیل کرده است. این روحانی اهل شهر عوامیه در سال ۱۹۸۹ برای تحصیلات حوزوی به تهران آمد و همان زمان به حوزه‌ای رفت که آیت الله سید محمدتقی مدرسی تاسیس کرده بود. او اخلاق را هم نزد آیت الله شیرازی در شهر قم فرا گرفت. پس از ۱۰ سال اقامت در تهران شیخ النمر عازم سوریه شد تا تحصیلات خود را در حوزه علمیه حضرت زینت (ع) ادامه داد.
 
پس از بازگشت به عربستان شیخ نمر باقر النمر، مرکز مذهبی الإمام القائم(عج) را در العوامیه تأسیس کرد که سنگ بنای «مرکز اسلامی» این منطقه بود. در مدت کوتاهی پس از بازگشت به عربستان سخنرانی‌های این روحانی شیعی مورد توجه جوانان منطقه شرق عربستان قرار گرفت.
 
محبوبیت روزافزون

 
با وجود سرکوب گسترده نیروهای امنیتی همواره سخنرانی‌های انتقادی شیخ النمر علیه رژیم آل سعود در سال‌های گذشته ادامه داشته است و این شجاعت او را هر روز محبوب‌تر از گذشته کرد.
 
در اسنادی که ویکی لیکس از سفارتخانه‌های آمریکا منتشر کرده آمده است که تاتیانا گفوئلر دیپلمات آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در هشدار به مقام‌های آمریکایی شیخ نمر باقر النمر را روحانی خوانده که محبوبیت‌اش در منطقه در حال افزایش است. روزنامه گاردین هم در ابتدای سال جاری میلادی او را یکی از محبوب‌ترین روحانیون شیعه عربستان در میان جوانان خواند. شیعیان عربستان ۲/۵ تا ۴ میلیون نفر از جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند.نیروهای امنیتی عربستان که یک‌شنبه شب این روحانی شیعه را پس از تیراندازی و مجروح کردن ربودند پیش از این دو بار دیگر در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ هم او را بازداشت کرده بودند. در سال ۲۰۰۶ وقتی شیخ النمر از سفر به بحرین بازگشت نیروهای رژیم آل سعود بلافاصله وی را به خاطر سخنرانی‌‌اش در یک همایش بین‌المللی در این کشور بازداشت کردند. او در این همایش تنها از خاندان سعودی خواسته بود که با تغییر شیوه آموزشی در این کشور که بر وهابیت تأکید دارد تشیع را به رسمیت شناخته و به قبرستان بقیع رسیدگی کنند. او در آن سال در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی پلیس عربستان قرار گرفت. بازداشت او باعث شد تا اعتراض‌ها در شرق عربستان بالا بگیرد و جوانان از او حمایت کنند. مقام‌های عربستان برای آرام کردن اوضاع مجبور به آزادی این روحانی شدند.

 
در 23 آگوست 2008 هم شیخ النمر بار دیگر در القطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت ادعای مقام‌های سعودی درباره تلاش او برای جدایی‌طلبی بود. رژیم سعودی از ترس قیام مردم در مناطق شرق عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
 
گروگان‌گیری برای بازداشت

 
شیخ نمر که از سال ۲۰۰۹ نمازهای جمعه شهر عوامیه را برگزار می‌کند از خطبه‌هایش برای مطرح کردن انتقادهای گسترده مردم علیه رژیم آل سعود استفاده کرده است. دستور بازداشت او در سال ۲۰۰۹ به خاطر انتقادهایش از آل سعود پس از بازداشت گروهی از شیعیان در مدینه صادر شد. در فوریه آن سال نیروهای امنیتی تعدادی از شیعیان از جمله ۶ کودک را به خاطر شرکت در تظاهرات بازداشت کردند. شیخ النمر در سخنرانی خود از مقام‌های آل سعود از جمله وزیر کشور به خاطر برخورد تبعیض آمیز و خشن با شیعیان انتقاد کرد. در واکنش به این موضوع دستور بازداشت او صادر شد. تظاهرات در شرق عربستان به دنبال این مسئله از ۱۹ مارس شروع شد و نیروهای امنیتی با استقرار پست‌های ایست بازرسی در تلاش برای بازداشت وی بودند. نیروهای رژیم آل سعود حتی تلاش کدند تا از بچه‌های شیخ نمر به عنوان گروگان برای تسلیم شدن او استفاده کنند. تا اول آوریل نیروهای امنیتی عربستان ۳۵ نفر را در این منطقه بازداشت کردند اما موفق به دستگیری شیخ النمر نشدند.
 
کلمه در مقابل گلوله
 
با وجود سرکوب گسترده معترضان عربستانی شیخ نمر در سخنرانی‌های مشهور خود از مردم خواسته است تا در برابر گلوله‌های نیروهای امنیتی تنها با «فریاد کلمه‌هایشان» به جای خشونت مقاومت کنند.

 
او بارها تأکید کرده است که با وجود تهدیدها،خطر زندان و شکنجه همیشه در کنار مردم عربستان در مقابل رژیم آل سعود می‌ایستد. در ژانویه امسال او از مقام‌های آل سعود خواست تا خونریزی را در این کشور پایان دهند. این روحانی شیعه تأکید کرد که اگر روند سرکوب معترضان ادامه داشته باشد رژیم سعودی توسط مردم سرنگون خواهد شد. او به تازگی پس از درگذشت امیر نایف، ولیعهد عربستان سعودی، سخنرانی بسیار تندی علیه او و خاندان سعودی کرد و گفت که امیر نایف در قبر عذاب می کشد و به جهنم خواهد رفت. وی در خطبه‌های نماز جمعه بارها اعلام کرده است که شیعیان عربستان دیگر در برابر آل سعود ساکت نخواهند بود. از وضعیت شیخ النمر پس از ربوده شدنش به دست نیروهای امنیتی عربستا اطلاعی در دست نیست. این روحانی شیعه اما در یکی از سخنرانی‌هایش پیش‌بینی چنین روزی را کرده بود. او گفته بود: «فردا برای بازداشت به سراغ من خواهید آمد؛ این راه و روش شماست: بازداشت،شکنجه،کشتار. اما بدانید ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مدافعان حقوق بشر بدانند اگر يك مو از سر ايشان كم شود مسئول بوده وكل ادعاهاي دروغينشان نقش بر آب خواهد شد. خدا او را حفظ كند.
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقاي مرسي رئيس جمهور مصر كه قصد دارد به عربستان مسافرت كند