چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
پرویز سروری:

‫نظام و مردم با اصلاح طلبان ساختارشکن برخورد می‌کنند‬

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب: 233089
قائم مقام دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: بايد به جاي بررسي مصاديق و گزينه‌ها براي انتخابات آتي رياست جمهوري، در حال حاضر به شكل‌دهي به يك مدل مناسب اكتفا كرد.
به گزارش جهان، پرويز سروري با تاكيد بر اينكه "ورود زودهنگام به بحث انتخابات رياست‌جمهوري موجب مي‌شود كشور در تب و تاب و التهابات سياسي قرار بگيرد"، به ایسنا گفت: ورود زودهنگام به اين بحث، همچنين منجر به طرح مسائلي مي‌شود كه مي‌تواند نسبت به اتحاد جامعه خلل ايجاد كند.
 
ويترين قرار دادن گزينه‌هاي احتمالي انتخابات 92، جامعه را ملتهب مي‌كند
 
وي افزود: مطرح كردن زودهنگام موضوع انتخابات رياست جمهوري در عرصه رسانه و ويترين قرار دادن مصاديق محتمل در اين فضا، مي‌تواند جامعه را به شدت به طرف مناقشات، التهابات و تقابل‌هاي سياسي ببرد.
 
سروري با اشاره به نامگذاري امسال اظهار كرد: با توجه به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري، اين ورود زودهنگام به بحث انتخابات رياست‌جمهوري، مساله توليد ملي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و از فرصت بسيار بزرگي كه رهبر معظم انقلاب براي رفع ناهمواري‌ها و مشكلات اداري و تقنيني كه در رابطه با توليد ملي وجود دارد، فراهم كرده‌اند، استفاده نمي شود و از اين جهت فكر مي‌كنم براي تحرك رسانه‌اي در اين زمينه، اكنون زمان مناسبي نيست و بايد به شكل‌دهي به يك مدل مناسب اكتفا كرد.
 
همزماني انتخابات رياست جمهوري و شوراها، فرصتي تاريخي براي احزاب است
 
اين نماينده پيشين مجلس در ادامه با اشاره به برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا بصورت همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 گفت: اگرچه انتخابات شوراها، انتخاباتي گسترده، سراسري و پرحجم است اما من فكر مي‌كنم انتخابات رياست‌جمهوري اين نگراني را به وجود آورده كه توجه لازم به موضوع انتخابات شوراها نشود. بنابراين لازم است كه يك آسيب‌شناسي جدي از طريق مجلس نسبت به روند موجود در مورد شوراهاي اسلامي در سراسر كشور انجام شود.
 
وي با بيان اينكه "لازم است قانون مستحكم و منسجمي براي انتخابات شوراها تدوين شود"، تصريح كرد: با چنين آسيب‌شناسي، جلوي برخي تخلفات كه بعضا در شوراها انجام شده، گرفته مي‌شود و شوراها چابك‌تر و موثرتر مي‌توانند وظايف خود را انجام دهند و البته اين موضوع نيازمند بررسي جدي‌تر در مجلس است و مجلس كه به تعبيري متولي انتخابات شوراهاست و از اين جهت مسئوليتي جدي بردوش دارد، بايد به اين موضوع توجه لازم را داشته باشد.
 
سروري به جايگاه احزاب و گروه‌هاي سياسي در مواجهه با برگزاري اين دو انتخابات اشاره كرد و گفت: احزاب و گروه‌ها در مقابل يك فرصت تاريخي قرار گرفته‌اند و موضوع برگزاري دو انتخابات گسترده با يكديگر مي‌تواند ظرفيت آنها را به شدت افزايش دهد و فلسفه وجودي آنها را براي ساماندهي عرصه سياسي كشور پررنگ‌تر كند و از اين منظر مي‌توان گفت كه نقش احزاب مي‌تواند بسيار تعيين‌كننده و موثر باشد.
 
حضور اصلاح‌طلبان بدون ترميم سابقه‌شان در حوادث 88، ناپايدار خواهد بود
 
قائم مقام دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي همچنين، به چگونگي ورود جريان اصلاح‌طلب به عرصه انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اينكه "در مورد اين موضوع در بين اين جريان چند تقسيم‌بندي وجود دارد"، افزود: يك گروه حداكثري از اصلاح‌طلبان وجود دارند كه متاسفانه در فتنه سال 88 حضور پررنگي داشتند و به نوعي در ساختارشكني عليه نظام سنگ‌تمام گذاشتند و طبيعي است كه نظام و مردم نسبت به حضور چنين افرادي كه قانون را ناديده گرفتند و با تمام قدرت و توان در جهت تضعيف نظام حركت كردند، برخورد داشته باشد؛ چراكه نظام نمي‌تواند نسبت به آنها بي‌تفاوت باشد و اجازه دهد كه اين قانون‌شكنان در كسوت يك عنصر سياسي تمام‌قد در عرصه سياسي كشور حضور پيدا كنند.
 
وي ادامه داد: طبيعي است كه مردم و نظام منتظرند كه اين دسته از اصلاح‌طلبان، رفتار عملي و نظري در رابطه با فتنه 88 از خود نشان دهند و نادم و پشيمان بودن آنها كاملا مشاهده شود و ببينند كه اين دسته مي‌خواهند از چارچوب‌هاي تعيين‌شده در قانون، فعاليت‌هاي سياسي خود را استمرار بخشند. حضور اصلاح‌طلبان بدون ترميم سابقه گذشته‌شان در فتنه 88 بسيار ناپايدار خواهد بود و در انتخابات مجلس نهم نيز مشخص شد كه مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نظر منفي دارند.
 
حضور گروهي از اصلاح‌طلبان، مي‌تواند تنوع در انتخابات را معنا كند
 
سروري با اشاره به اينكه "گروهي از اصلاح‌طلبان نيز هستند كه در چارچوب‌هاي قانوني نظام ـ چه در انتخابات 88 و چه پس از آن ـ حضور داشتند و براي حضورشان در انتخابات منعي نيست"، اظهار كرد: اين افراد مي‌توانند تنوع در انتخابات را معنا كنند و موجب شكل‌گيري يك رقابت جدي شوند. اصلاح‌طلبان در مسير منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم با چند وضعيت روبه‌رو هستند. برخي از آنها همچنان به دنبال تحريمند، كه شامل افراد راديكال، افراطي و تندرويي است كه بر طبل براندازي مي‌كوبند و طبيعي است كه جايگاه و پايگاهي در داخل كشور ندارند و گروهي ديگر هم با سلطنت‌طلب‌ها و اپوزيسيون خارج از كشور هم‌صدا هستند و بر استراتژي تحريم تاكيد دارند.
 
وي اضافه كرد: گروه ديگر، گروهي هستند كه به نوعي دوست دارند در عرصه انتخابات حضور پيدا كنند اما نمي‌توانند وابستگي‌هايشان را نسبت به جريان برانداز كتمان كنند. اين دسته از افراد اگرچه نمي‌خواهند با فاز تحريم وارد انتخابات شوند، اما به دنبال اين هم نيستند كه در جهت ندامت و پشيماني نسبت به گذشته اقدامي انجام دهند و به شكلي غوغاسالارانه به دنبال اين هستند كه از مساله حوادث سال 88 عبور كنند و در عرصه انتخابات‌هاي آينده حضور جدي داشته باشند. اين دسته از اصلاح‌طلبان، متفاوت از تحريم‌كنندگان هستند اما به آنها نزديكند و نمي‌توانند كاملا خودشان را از تحريم‌كنندگان جدا كنند. اين دسته جريان سبز را به تعبيري بدنه اجتماعي خود مي‌دانند و بيشتر به دنبال فضايي منفي، التهابات سياسي و ارسال پالس‌هاي مثبت براي نظام سلطه هستند كه اين موضوع متفاوت با جريان تحريمي است.
 
اين نماينده پيشين مجلس در ادامه اظهار كرد: گروهي هم هستند كه به نوعي كاملا رفتار جريان افراطي و راديكالي را به حال اصلاح‌طلبان مضر مي‌دانند و معتقدند كه بايد به عرصه سياسي كشور برگردند. اينها هرچند كه كاملا نگاه حاكم به جريان سبز را مخل و مضر براي اصلاحات مي‌دانند، اما به نوعي تلاش دارند كه بدون ابراز ندامت و پشيماني از رفتارهاي انتخاباتي سال 88 در انتخابات آينده حضور داشته باشند. گروه ديگر نيز در جريان انتخابات 88 صف خود را از فتنه‌گران جدا و تلاش كردند در چارچوب‌هاي تعيين‌شده نظام حضور انتخاباتي داشته باشند.
 
برخي اتفاقات، دورنماي مكدري را از فضاي سياسي اصولگرايان در انتخابات آينده نشان مي‌دهد
 
سروري همچنين درباره وضعيت جناح اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري آينده، با بيان اينكه "اصولگرايان با استراتژي كارآمدي وارد عرصه نشده‌اند"، گفت: انتخابات مجلس نهم و نهايتا و فضاي متكثري كه امروز در مجلس نهم شاهد هستيم و تقسيم اصولگرايان به فراكسيون‌هاي متعدد و مشكلاتي كه در انتخابات هيات رييسه وجود داشت و نهايتا بحث‌هايي كه در رابطه با اعتبارنامه‌ها به وجود آمد، همگي دورنماي مكدري را از فضاي سياسي اصولگرايان در انتخابات آينده نشان مي‌دهد.
 
وي با بيان اينكه "رقابت درون‌گفتماني بين اصولگرايان مفيد نيست و تقسيم بدنه اجتماعي اصولگرايان موجب ايجاد چالش‌ها و اختلافات جدي در بين اين جناح‌ خواهد شد"، اظهار كرد: متاسفانه امروز عده‌اي داعيه‌دار اين روش هستند و از استراتژي انسجام، وحدت و اتحاد نيروهاي اصولگرا دوري مي‌كنند. اين پيام، پيام مثبتي نيست و موجب ايجاد نگراني‌هايي مي‌شود؛ بنابراين ما اميدواريم كه اصولگرايان بتوانند در فرصت باقيمانده، از تكثر خارج شوند و به وحدت برسند.
 
رسيدن به يك مصداق براي انتخابات رياست جمهوري، هنوز زود است
 
قائم مقام دبيركل رهپويان انقلاب اسلامي درباره تصميمات و استراتژي اين تشكل سياسي در مسير منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري آينده، با بيان اينكه "ما نمي‌خواهيم از هم‌اكنون به التهاب موجود در فضاي سياسي كشور دامن بزنيم"، اظهار كرد: سعي داريم اقدامات لازم را براي ساماندهي، مدل‌سازي و ايجاد سازوكارهاي مناسب براي حضور در انتخابات بررسي كنيم.
 
وي اضافه كرد: منتظر اين هستيم كه با گروه‌هاي مختلف اصولگرا به نتايجي برسيم و بتوانيم يك گزينه مطلوب را مورد توجه قرار دهيم، اما اين موضوع وابسته به روندي است كه بين اصولگرايان وجود خواهد داشت. در واقع ما منتظر آينده هستيم و هم‌اكنون سازوكار ساماندهي داخلي براي حضور در انتخابات آينده را در دستور كار داريم و معتقديم كه رسيدن به يك مصداق، هنوز زود است.
 
سروري در پايان تاكيد كرد: بايد تلاش شود گزينه‌هاي موجود را به حداقل برسانيم و در نهايت به يك نقطه‌نظر مشترك برسيم و اگر گروه‌هاي مختلف اصولگرا در اين راستا نقطه تاييدي داشته باشند، اين موضوع مي‌تواند سرآغاز خوبي براي تشكيل جبهه اصولگرايي يا وجود حداقلِ گزينه‌ها براي رقابت بين اصولگرايان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *