جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آمرین قتل‌های بدون محاکمه چه کسانی‌اند؟

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 233052
در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری آمریکا رای دهندگان مستقل از اینکه به کدام کاندیدا رای بدهند ، در حقیقت رئیس کلی برای همه سوء قصد های دل بخواه و خودسرانه در سطح جهان را بر خواهند گزید.
آمرین قتل‌های بدون محاکمه چه کسانی‌اند؟
به گزارش جهان به نقل از "سیاست ما"، ظاهراً هر دو حزب عمده در آمریکا از اختیارات رئیس جمهور در کشتن اشخاص مظنون به دست داشتن در عملیات تروریستی بدون آنکه قانوناً محاکمه بشوند ، پشتیبانی می کنند.

محتوای رسانه های آمریکائی نشان دهنده تمایل اعضای دو حزب به استفاده رئیس جمهور ( مستقل از اینکه از کدام حزب باشند ) از این توانائی است.

روزنامه واشنگتن پست در شماره ۱۳ ژوئن سال جاری خود به حقیقت مهمی در باره واقعیتهای امروز جامعه آمریکا اشاره کرده است. نویسنده به افشای فهرستی از سوی برخی کارکنان کاخ سفید توجه دارد که مطابق آن رئیس جمهور این کشور افرادی را که به فعالیتهای تروریستی از سوی آمریکا متهم هستند مستحق مرگ میداند و بنا بر صلاحدید خود تاریخ قتلشان توسط رئیس جمهور تعیین خواهد شد. نویسنده مقاله این اختیار رئیس جمهور را بر خلاف مفاد قانون اساسی دانسته و آن را نوعی اعلام جنگ به دیگر کشورها تلقی میکند که باید حتماً به تصویب کنگره آمریکا برسد. 

در میان تعجب همه، خشمی که از افشای این فهرست در رسانه های امریکائی پیدا شده نه به دلیل اعتراض به این اختیار رئیس جمهور است بلکه همه معترضان از اینکه برخی کارمندان مورد اعتماد، این سند را در اختیار رسانه ها قرارداه اند خشمگین هستند و خواهان مجازات کارکنان خاطی به خاطر این افشاگری ها می باشند!!

در دوران جرج بوش پسر ، وی ۴۴ بار از هواپیماهای بدون خلبان برای کشتن افراد مظنون به اعمال تروریستی استفاده کرد در حالی که باراک اوباما در دور اول ریاست جمهوریش تا کنون ۲۳۹ بار از این اختیار استفاده کرده است. 

به نوشته روزنامه واشنگتن پست وکلای کاخ سفید اظهار میدارند در حالی که در زمان جرج بوش، کنگره برای مبارزه با تروریسم اختیارات وسیعی را به رئیس جمهور داده است، به این معنی است که برای ترور مخالفان آمریکا و مظنونان به مشارکت در اعمال تروریستی دیگر نیازی به کسب مجدد موافقت کنگره نیست و رئیس جمهور میتواند راساً در این خصوص عمل کند.

یکی از مرگبارترین حملات هواپیماهای بدون خلبان در اوایل ماه ژوئن سال جاری در ایالت وزیرستان پاکستان صورت گرفت و در مجموع ۲۷ نفر که اکثر آنها از زنان و کودکان و افراد غیر نظامی بودند کشته شدند.
مقامات آمریکائی هیچگاه اطلاعاتی در خصوص افرادی که در این حملات هدف بودند منتشر نمی کنند. بنابراین ارزیابی موفقیت این گونه حملات کاملاً دشوار است.

به دنبال افزایش اعتراضات مردمی در پاکستان علیه این حملات لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا طی دیداری از دهلی نو ضمن دفاع از این گونه حملات اظهار داشت که واشنگتن به این حملات علیرغم تلفات غیر نظامیان ادامه خواهد داد.
وی ادعا کرد که 'یحیی اللیبی' مرد شماره دو القاعده در این حمله کشته شده است.

آمریکا در استفاده از بمب افکن های بدون خلبان هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست. دقیقاً بعد از پایان اجلاس ناتو در شیکاگو، باراک اوباما دستور حمله مجدد این هواپیماها را به نقاط مرزی افغانستان و پاکستان صادر کرد. این بار هدف یک مسجد در روستای ایسوخیل منطقه میرعلی از توابع وزیرستان بود که به کشته شدن ۱۰ نفر انجامید.

مقامات نظامی آمریکا به دنبال این حمله و تشدید اعتراضات مردمی به دنبال توجیه قضیه بر آمده و اعلام کردند که هدفشان در هم کوبیدن دو منزل در کنار مسجد بوده و قصد حمله به مسجد را نداشته اند !!

تلفات بالای غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون خلبان موجب اعتراض نهاد های بیطرف بین المللی از جمله سازمان ملل شده است.

بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ارتباط با بهبود و حفظ حقوق بشر و آزادی های اساسی در مبارزات ضد تروریستی اعلام کرد که باید هر کدام از این حملات جداگانه بررسی و عواقب و تلفات ناشی از آنها جداً بررسی شوند.
وی اعلام کرد که اگر واشنگتن خود اطلاعاتی را در این باره رسماً اعلام نکند این نهاد راساً مجبور به تحقیق در این مورد است. قبل از آن کریستوف هینز گزارشگر ویژه سازمان ملل در ارتباط با اعدام های خارج از روال قانونی گفته بود که این گونه حملات برای کشتن سران طالبان و یا تروریست ها ( آن گونه که مقامات آمریکائی ادعا میکنند) نوعی اعدام بدون محاکمه است و باید آمریکا این گونه اقدامات را متوقف نماید.

پیشتر یوسف رضا گیلانی نخست وزیر وقت پاکستان طی سخنانی در روز ۲۵ مارس سال جاری میلادی در مجلس این کشور گفته بود که پیروزی بر تروریسم بدون حمایت مردم به دست نخواهد آمد و ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین و افزایش تلفات غیر نظامیان باعث قطع حمایت مردم عادی از جنگ علیه تروریسم و افراط گرائی خواهد شد. 

در همین حال روزنامه واشنگتن پست روز جمعه ۲۲ ماه ژوئن گزار ش داده که که کریستوفر هینز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرده که بعد از دو روز مذاکرات فشرده با مقامات آمریکائی در دفتر اروپائی سازمان ملل در ژنو هنوز پاسخ قانع کننده ای از سوی آنها در مورد حملات هواپیماهای بدون خلبان و کشتار مظنونان به دست داشتن در حملات تروریستی دریافت نکرده است.

روزنامه سیدنی مورنینگ چاپ استرالیا هم گزارش داده که سکوت مقامات آمریکائی در خصوص میزان تلفات غیر نظامیان در این گونه حملات نشان دهنده آن است که تعداد تلفات غیر نظامیان بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی و اعلامی از سوی دولت پاکستان آمده است.

طبق آخرین گزارش ها به نوشته روزنامه نیشن چاپ پاکستان ، دولت آمریکا دادخواستی را به دادگاهی در این کشور ارائه کرده تا دولت را ملزم به ارائه اطلاعاتی در باره حملات هواپیماهای بدون خلبان نکند.

 برخی از فعالان حقوق بشر از دادگاه های آمریکا درخواست کرده اند که تفسیر دولت اوباما را از اختیاراتی که لایحه جنگ با تروریسم به رئیس جمهمور آمریکا داده ملغی اعلام کرده و دولت این کشور را مجبور کند اطلاعات جامعی از جمله تعداد تلفات و اهداف حملات با استفاده از این گونه هواپیما ها را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

در این حال به گفته رسانه های روسیه به سیاق فرهنگ و ارزش های آمریکائی، صنعت ساخت هواپیماهای بدون خلبان رونق تازه ای گرفته و توسعه می یابد به گفته Trevor Timm رئیس بنیاد Electronic Frontier تا سال ۲۰۲۰ تعداد این گونه هواپیماها در آسمان آمریکا به ۳۰ هزار فروند خواهد رسید و ارزش این تجارت که در سال حاضر حدود ۶ میلیارد دلار در سال است ظرف دهه آینده تقریباً دوبرابر شده و به ۱۱ میلیارد دلار نزدیک خواهد شد.
این موضوع نشان دهنده آن است که ارزش های انسانی و توجه به تلفات غیر نظامیان در محاسبات تصمیم گیران آمریکائی جائی ندارد و آنها همچنان از اینکه استفاده از هواپیماهای بدون خلبان برخی اوقات باعث کشته شدن برخی مظنون به تروریسم بدون محاکمه می شود خوشحالند و به توسعه آن به عنوان صنعتی با آینده شکوفا می اندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *