دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۲

گرانفروشي از گراني تفكيك شود

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 232981
يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس، تفكيك ميان گراني و گرانفروشي را از موضوعات قابل توجه دانست و از برگزاري نشست‌هاي تخصصي اين كميسيون براي بررسي گراني‌هاي اخير خبر داد.
به گزارش جهان ايرج نديمي در گفت‌وگو با ايسنا درخصوص راهكارهاي جلوگيري از نوسان قيمت‌ها با توجه به نزديكي به ماه مبارك رمضان، گفت: اولين نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه بايد ديد قيمت‌ها تصنعي است يا واقعي و آيا قيمت‌ها ساخته شده توسط دلال‌ها است و يا تحت تاثير افزايش هزينه‌ها؟ كه با بررسي اين موضوع و تفكيك اين دو بحث، بايد بين آن دسته كالا و خدماتي كه گران شده‌اند، تفاوت قائل شد.
 
وي ادامه داد: براي جلوگيري از نوسان قيمت‌ها نيز بايد دو نظام را مورد توجه قرار داد، اول نظام رابطه بين صنوف و عرضه كننده كالاها و خدمات، ديگري نظام تعيين قيمت كالا و خدمات است.
 
نماينده لاهيجان در مجلس با بيان اينكه دليل گران شدن برخي كالاها به علت كم شدن مواد اوليه آن‌ها است، اظهار داشت: برخي كالاها و خدمات نيز به دليل عدم كنترل كافي و عدم وجود مكانيزم نظارت مناسب گران شده‌اند كه در اولين گام وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه بايد ميان دو دليل فوق الذكر، تشخيص و تفكيك قائل شوند.
 
اين عضو كميسيون اقتصادي خاطرنشان كرد: اگر نياز به افزايش توليد است، بايد در برخي جهات توليد را كمي افزايش داد و اگر نياز به تغيير در روش ارزي است، بايد روش مكانيزه و پايش الكترونيك را به كار ببنديم و اگر نياز به واردات است، بايد از راه‌هاي موجود مواد و كالاهاي لازم را وارد كنيم در هر صورت آنچه اهميت دارد تفكيك و تشخيص اين موضوعات است.
 
نديمي از برگزاري نشست‌هاي تخصصي كميسيون اقتصادي با مسئولين و وزراي ذي‌ربط پس از تعطيلات مجلس خبر داد و تصريح كرد: كميسيون اقتصادي قطعا به اين موضوع خواهد پرداخت كه با وضعيت موجود قيمت‌ها، وظيفه قوه مقننه چيست و در تعامل با قوه مجريه چه فعاليت‌هايي بايد صورت گيرد به طور مثال آن دسته از گراني‌ها كه بر اثر نظام بودجه شكل گرفته، به قوه مقننه ارتباط دارد اما برخي گراني‌ها به دليل نحوه اجراست.
 
وي از تحليل گراني‌ها، ريشه‌هاي ساختاري و مديريتي گراني و نيزعلل پيدايش آن در نشست‌هاي آتي كميسيون اقتصادي خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در هر صورت مردم دارند تاوان ميدن.
حالا مقصر هر كسي كه هست باشه.
Iran, Islamic Republic of
آنچه امروز ازاقتصاد حال حاضر كشور مي بينيم اقتصادي زيزميني است .يعني نبض بازار دردست دلالان تلفن به دست است/شما به نرخ هاي كنوني اجناس نگاه كنيد / چه دركارخانه وچه در بقيه توليدي ها و توزيع كننده ها / همه نرخ را ازطريق تلفن مي گيرند / يعني كنترل بازار توسط خريد و رقابت نيست بلكه اين دلالان هستند كه همه چيز را كنترل مي كنند وهماهنگ مي كنند كه چه زمان چه كالايي وباچه قيمتي وارد بازر شود / اين يعني اقتصادي كه فاتحه آن خوانده شده است / دراينجا بايد به مسئولان اقتصادي كشور گفت كه شما ها كاربلد نيستيد شما را به خدا منصب خود را به افراد مسئول ودلسوز بدهيد واينقدر به صندلي رياست نچسبيد / كافي است نيم نگاهي به اقتصاد ديگركشورها بيندازيد / حتي كشورهاي خيلي ضعيف ترازما هم اين چنين وضعي ندارند / چرا كسي جوابگو نيست ؟ چرا شر دلالان را ازسر مردم كم نمي كنيد ؟ چرا درك نمي كنيد كه اين بي مسئولتي شما به پاي نظام نوشته مي شود