يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

تحلیل‌جالب گاردین ازتغییر 4 مسئول‌بسیج

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب: 232052
تمایل انگلیس برای برقراری مجدد رابطه دیپلماتیک با ایران، سبب شده است تا رسانه‌های این کشور بدنبال کوچکترین نشانه‌ای از سوی ایران برای برقراری مجدد روابط با انگلیس بگردند چنانکه در آخرین اقدام رسانه‌ای، نشریه پر مخاطب گاردین که مدعی حرفه‌ای گری در کار رسانه‌ای است، با استناد به خبر تغییر و تحول عادی چند مسئول بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های تهران، به عنوان نشانه‌ای از سوی ایران برای عادی سازی روابط با انگلیس استناد کرد.
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، در حالی که پس از تصویب قانونی در مجلس مبنی بر کاهش روابط با دولت انگلیس و  همچنین اعتراض دانشجویان به سفارتخانه این کشور در ایران این سفارتخانه به دلیل دشمنی‌های مکرر دولت انگلیس علیه ملت ایران در مجامع بین المللی تعطیل شده و روابط ایران و انگلیس از لحاظ دیپلماتیک قطع شده است، ویلیام هیگ وزیر خارجه این کشور در حاشیه نشستی پیرامون موضوع افغانستان تلاش کرد تا با درخواست ملاقاتی از صالحی وزیر خارجه ایران، شرایط را برای عادی سازی روابط با ایران و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک فراهم کند.
 
این در حالی است که در واکنش به این دیدار، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به از سر گیری هرگونه رابطه با انگلیس هشدار داد.
    
اما تلاش انگلیس در فضاسازی رسانه‌ای برای زمینه‌سازی برقراری ارتباط مجدد با ایران به همین دیدار محدود نشد و روزنامه گاردین روز گذشته، با انتشار مطلبی، تغییر مسئولین بسیج دانشجویی چند دانشگاه تهران را که به صورت سالانه در انتهای سال هر تحصیلی اتفاق می‌افتد به عنوان ارسال نشانه‌ای از سوی ایران برای برقراری مجدد ارتباط با انگلیس قلمداد کرد!
 
این روزنامه سرشناس انگلیسی که ادعای فعالیت حرفه‌ای در عالم رسانه را نیز دارد، با اشاره به این موضوع نوشت: « ايران چهار مسئول از گروه بسیج را كه سال گذشته در حمله به سفارت انگليس در تهران دست داشتند، بركنار كرد. اين افراد روساي گروهي بودند كه به سفارت و ملك مسكوني متعلق به آن، باغ قلهك، در ماه نوامبر گذشته حمله كردند. اين حملات منجر به بحران ديپلماتيك بين تهران و لندن شد.
 
خبرگزاري دانشجويي ايران روز يكشنبه گزارش داد اين چهار فرمانده اخراج شدند. همه آنها فرماندهان بسيجي در دانشگاه‌هاي تهران بودند. آنها محمدسعيد سرافراز از دانشگاه شريف، حسين پيشوا از دانشگاه اميركبير، امير حسني از دانشگاه علم و صنعت و محمدمهدي صفارهرندي از دانشگاه شهيد بهشتي بودند.»
 
این گاف بزرگ در حالی از سوی این رسانه انگلیسی به عنوان نشانه‌ای برای برقراری مجدد رابطه ایران با انگلیس مورد توجه قرار گرفته است که همزمان با پایان سال تحصیلی و فصل نقل و انتقال مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، این جابجایی ها بعلاوه جابجایی مسئول بسیج دانشجویی سه دانشگاه دیگر که گاردین به آن اشاره‌ای نکرده است،طبق یک روال مرسوم و سالیانه در هر تشکل دانشجویی، صورت پذیرفته است.
 
اتمام دوره تحصیل و یا ورود دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی به مقاطع بالاتر تحصیلی سبب می‌شود تا هر ساله هر تشکلی اعم از بسیج دانشجویی و یا تشکل‌های دیگر دانشجویی، با اتمام سال تحصیلی، برای سال جدید تحصیلی اقدام به انتخاب مسئولین جوان‌تر که همچنان دوره تحصیلی آن‌ها در دانشگاه‌به اتمام نرسیده است بنمایند.

اما ظاهرا دولت انگلیس که به دنبال کوچکترین بهانه برای تجدید رابطه با ایران است این تحول عادی و سالیانه را نیز برای خود به عنوان نشانه‌ای بزرگ برای تجدید این رابطه قلمداد کرده است. البته مشخص نیست اصولا مسئولین تشکل‌های دانشجویی کشور انگلیس تا سال‌ها و بدون تغییر در این تشکل‌ها باقی می‌مانند و یا اینکه شیوه‌ای مشابه با تشکل‌های ایران را در جابجایی مسئولین خود دارند؟ 
 
گفتنی است همزمان با پایان سال تحصیلی و فصل نقل و انتقال مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، مسئولان جدید بسیج دانشجویی7  دانشگاه تهران در جریان برگزاری انتخابات میان اعضای این تشکل‌ها در دانشگاه‌های مربوطه انتخاب شدند.
 
بر این اساس، حمیدرضا جعفریان، جایگزین محمد سعید سرافراز در دانشگاه صنعتی شریف، مجتبی ثابتی، جایگزین محمد مهدی تهرانی در دانشگاه تربیت مدرس، علی حسن زاده، جایگزین حسین پیشوا در امیرکبیر مهدی پوررضا، جایگزین سید مصطفی حسنی در دانشگاه شهید بهشتی حمید سطوتی جایگزین یاسر طباخ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، مهدي سلیمی زاده جایگزین محمد مهدی صفار هرندی در بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و محسن اسدبیگی جایگزین امین حسنی در دانشگاه علم و صنعت شد. این در حالی است که گزارش گاردین حتی نام برخی از مسئولین و دانشگاه‌های آنها را نیز به صورت اشتباه منتشر کرده است.
 
به نظر می‌رسد در شرایط خاص منطقه و شرایط ویژه بین المللی ایران، انگلیس تمایل زیادی برای تجدید ارتباط با ایران داشه باشد امری که از رفتارهای این روزهای دولتمردان و رسانه‌های انگلیسی به خوبی مشهود است. هرچند این تمایل به هیچ وجه از سوی ایران مشاهده نشده و شرایط فعلی ارتباط با اصرار انگلیس بر رفتارهای خصمانه علیه ملت ایران، بهترین شرایط به نظر می‌ رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *