جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

برگزاری دهمین جشنواره تابستانی تهران

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 231647
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درنخستین نشست رسانه‌ای خود در سال 91 ضمن تشریح برنامه‌های دهمین جشنواره تابستانی تهران، مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال جاری و دستاوردهای فرهنگی و هنری شهرداری پایتخت در سال 90 را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان در این نشست اظهار داشت: «فرهنگسراي تابستاني آسمان» در توچال، شهریور ماه و در قالب برنامه‌های دهمین جشنواره تابستانی تهران، ویژه زوج‌های جوان راه‌اندازی می‌شود.
وي با بیان اینکه توجه خاص به نوجوانان در اجراي برنامه‌ها يكي از رويكردهاي برنامه‌هاي تابستاني سازمان است، افزود: نوجواني مقطعي است كه كمتر به آن توجه شده است. لذا سعي كرديم نوجوانان را به طور جدي و ويژه مخاطب قرار دهيم. همچنين در رويكرد بعدي، تلاش كرديم كه برنامه‌ها به صورت خانوادگي برگزار شود تا همه اعضای خانواده بتوانند از این جشنواره تابستانی بهره مند شوند.
 
ویژه برنامه های خانوادگی
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداری تهران به برگزاری ویژه برنامه مراکز فرهنگی هنری تهران برای روزهای جمعه اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه در قالب 10 گروه در فرهنگسراها اجرا می‌شود. گروه هنري، بازي و سرگرمي و مسابقات، برنامه‌هاي مشاوره، برنامه‌هاي ‌آموزشي، كتاب و محصولات فرهنگي، برنامه‌‌هاي ادبي، مذهبي، شهروندي، ملي و رسانه‌اي از جمله گروه‌بندي‌هايي است كه در اجراي این ویژه برنامه‌ها لحاظ شده است. این برنامه برای بهره‌برداری خانواده های تهرانی طراحی شده است.
وی در ادامه با اشاره ویژه برنامه‌های آموزشی و تفریحی باشگاه تابستانی ترنج افزود: برنامه های این باشگاه با برگزاري كارگاه‌هاي مهارتي، آموزشي ويژه و فعاليت‌هاي گروهي و تفريحي، براي 5 هزار دانش‌آموز تهراني پیش بینی شده است.
 
رونمایی از 300 عنوان دوره آموزشی جدید
وي به 425 عنوان دوره آموزشي در مراكز و فرهنگسراها اشاره كرد و اظهار داشت: براي اولين بار «سامانه سينا» راه‌اندازي شده است كه همه ثبت‌نام‌ها در این سامانه انجام مي‌شود به طوري كه با يك بار ثبت‌نام در هريك از فرهنگسراها و مراكز سازمان اطلاعات اشخاص براي مراجعات بعدي ثبت مي‌شود. همچنين علاوه بر 425 عنوان دوره آموزشي، 300 دوره جديد نيز در شهريورماه رونمايي خواهد شد و نيز 203 عنوان محصول كمك‌آموزشي در سال 91 خواهيم داشت.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اجرای 999 ويژه‌برنامه محله‌اي و منطقه‌اي در تابستان امسال در زمينه‌ها و قالب‌هاي گوناگون و در قالب دهمین جشنواره تابستانی پایتخت خبر داد.
خوراكيان جشنواره چهل‌خانه ويژه مجتمع‌هاي مسكوني بيش از 100 واحد را از جمله برنامه‌هاي تابستاني عنوان كرد و افزود: ويژه‌برنامه‌هايي نيز با عنوان بر آستان جانان براي ماه مبارك رمضان تدارك ديده شده است که اطلاعات آن متعاقباً اعلام خواهد شد. ويژه‌برنامه افطار از شبكه تهران و برنامه‌اي با عنوان بر آستان جانان 30 دقيقه قبل از اذان از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين ماه است.
 
تدارک خوبی در حوزه سینما برای سال 91 دیده شده است
وي با اشاره به اينكه دو پروژه سينمايي در سال جاري در دست توليد است، گفت: براي اولين بار قبل از فيلمنامه‌نويسي، جلسات كارشناسي تشكيل داده‌ايم كه موضوع و طرح كلي مباحثه مي‌شود و بعد از جمع‌بندي، سفارش فيلمنامه داده مي‌شود. همچنين در حوزه سينمايي چند تله‌فيلم و پروژه در حوزه انيميشن در دست توليد است. در حوزه مستند و مستندهاي كوتاه نيز تدارك خوبي در سال 91 ديده‌ايم.
 
اخلاق عمومي مهمترين جهت‌گيري سازمان در سال 91
خوراكيان اخلاق عمومي را قله اصلي جهت‌گيري‌هاي اين سازمان در سال 91 عنوان كرد و اظهار داشت: ارتقاء فرهنگ مطالعه و كتابخواني با توجه به وجود 80 كتابخانه كه به صورت شبكه در تهران به يكديگر متصلند، افزايش روحيه شادي و نشاط و كاهش فشارهاي رواني، افزايش مصرف توليدات ايراني و كاهش مصرف كالاهاي خارجي، کاهش فرهنگ اسراف و تجمل‌گرايي با توجه به رويكردهاي که در سال 91 بنا به ديدگاه مقام رهبري كه در سال جديد تبيين شده است،‌ ارتقاء فرهنگ و آيين همسايگي با تاكيد به آپارتمان‌نشيني، ارتقاء فرهنگ عفاف و پاكدامني، گسترش فرهنگ انضباط اجتماعي و قانونگرايي و ارتقاء سواد رسانه‌اي و حفظ حريم خانواده از موضوعاتي است كه به طور جدي بر روي آنها متمركز مي‌شويم .
 
انسجام و هدفمندی؛ مهمترین دستاورد سازمان در سال 90
وي با اشاره به مهمترين دستاوردهاي سال 90،‌ افزود: در سال گذشته توانستيم سازمان منسجم‌تر و هدفمندتري در حوزه نظام برنامه‌‌ريزي، ساماندهي آموزشي، ساختار و ستاد و گام‌هاي موثري در جمع‌بندي بخش‌هاي مختلف و انسجام تشكيلاتي داشته باشيم.
خوراكيان اظهار داشت: در سال 91 با مطالعه در اسناد فرادستي،‌ وضعيت شهروندان و نيازسنجي از آنها و نيز تحليل وضعيت فرهنگي اجتماعي شهر تهران اولويت‌هاي موضوعي را تعيين كرديم كه به هدفمندي بيشتر و محتواي دقيق‌تر در برنامه‌ها كمك می کند. رويكردهاي موضوعي سازمان را بر طبق محورهاي اصلي «هويت اسلامي ايراني، ديني، انقلابي و ملي»، «تعالي سبك زندگی ايراني اسلامي» و «مديريت تغييرات فرهنگي» تعيين کرده‌ایم.
 
تحول جدي در حوزه آموزش سازمان فرهنگي هنري
وي به ايجاد تحول جدي در حوزه آموزش اشاره كرد و گفت: يكي از اين تحولات استانداردسازي آموزش در تمامي مناطق است.
وی افزود: در گذشته سيستم‌هاي آموزشي در فرهنگسراها متفاوت بود كه در سال جديد اين استانداردسازي در رشته‌هاي آموزشي به طور جامع و يكدست اتفاق مي‌افتد. ارتقاء كيفي آموزش با توليدات آموزشي و ايجاد عناوين جديد متناسب با ماموريت‌هاي سازمان از ديگر تحولات در اين زمينه است.
خوراکیان خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزش‌هاي عمومي، رشته‌هاي جديدي طراحي شده و برای طراحی و تولید بيش از 200محصول نیز در حوزه آموزش حتي در رشته‌هاي عمومي آموزشي داراي پيام‌هاي آموزش شهروندي،‌ اجتماعي و مهارتي ویژه شهروندان برنامه ریزی شده است.
 
پيوند با مساجد؛ رویکرد جدي سال 91
خوراكيان با اشاره به رويكرد ديگر سازمان در سال 91 اظهار داشت: امسال سرشار از توليدات و محصولات فرهنگي هنري خواهد بود. انتظار شهروندان از سازمان فرهنگي هنري دريافت محصولات فاخر است. پيش‌بيني شده امسال به طور مكرر شاهد توليدات فرهنگي هنري در موضوعات مختلف باشيم.
وي پيوند برنامه‌ها با كانون‌ها و مساجد را در سال پيش رو بسيار جدي برشمرد و افزود: استفاده از اين پتانسيل و حضور مردم و پيوند برنامه‌ها با مساجد از ديگر رويكردها در تحقق اهداف و برنامه‌هاي سازمان است.
 
برگزاري 10 جشنواره در طول سال
رييس سازمان فرهنگي هنري با بيان اينكه در سال جاري 10 جشنواره تدارك ديده شده است، گفت: بزرگداشت مناسبت‌ها يكي از بزرگترين برنامه‌هاي سازمان است كه رويكردمان در آن توجه به پيام‌ها و آموزه‌هاي آنهاست به طوري كه در هر يك از اين مناسبت‌ها يك محصول محتوايي به صورت جذاب و خلاصه و با محتواي مناسب ارائه مي‌ شود.
وی با بیان اینکه بزرگداشت شخصيت‌هاي علمي‌ و مفاخر محلات، مناطق و كل شهر تهران و مفاخر ملي از ديگر برنامه های سازمان است، تصریح کرد: در بخش ديگري از فعالیت های سازمان مسابقات ويژه‌اي مانند مسابقه كاريكاتور «شليك به مغزها» در ارتباط با ترور دانشمندان هسته‌اي و مسابقه بزرگ كتابخواني مانند «كتاب سايه‌بان شهر» را تدارك ديده‌ايم.
 
فرهنگسرای آدینه راه‌اندازی می شود
خوراكيان به ویژه برنامه «فصل همدلي» ويژه دانشجويان تازه وارد به تهران براي آشنايي با مراكز فرهنگي و اماكن تفريحي پايتخت اشاره کرد و ادامه داد: براي روزهاي جمعه نيز فرهنگسراي آ‌دينه راه‌اندازي مي‌شود تا در كنار شهروندان نمازگزار به ارائه خدمات و انجام فعاليت‌هاي فرهنگي هنري بپردازد.
وی به اطلاع رسانی برنامه های سازمان از طریق سامانه 1837 اشاره کرد و گفت: مركز مطالعات سازمان فرهنگي هنري با 17 سرفصل اصلي كار پشتيباني محتوايي برنامه‌ها را برعهده دارد. هندسه محتوايي، نيازسنجي شهروندان و اثرسنجي برنامه‌ها بر عهده اين مركز است كه با نشست‌هاي تخصصي، پژوهش‌هاي كاربردي، هم‌انديشي براي رسيدگي به چالش‌هاي شهروندان و مطالعات تطبيقي با ساير شهرها بر كيفيت برنامه‌ها در سال 91 مي‌افزايد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *