شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

بالاترين سطح روابط ترکیه باکدام کشوراست؟

شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب: 231239
یک روزنامه ترکیه‌ای سطح روابط تجاری دولت رجب طیب اردوغان را با رژیم صهیونیستی بالاترین سطح تبادلات تجاری طی سال‌های گذشته ارزیابی کرد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، پس از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره ترکیه که قصد شکستن محاصره نوار غزه را داشت، دولت رجب طیب اردوغان تلاش کرد چهره‌ای اسراییل ستیز از خود در منطقه و کشورهای اسلامی به نمایش بگذارد. اما در عمل دولت اردوغان از سطح روابط اقتصادی خود با اسرائیل نکاست و بلکه سطح روابط تجاری این کشور را با رژیم صهیونیستی به بالاترین حد افزایش داد.

روزنامه «آکشام» چاپ آنکارا در این باره نوشت: اکنون آتش تنش میان ترکیه و اسرائیل فروکش کرده است و اکنون آنکارا و تل‌ آویو بی سابقه‌ترین سطح روابط تجاری دوجانبه را طی پنج سال گذشته ثبت کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه سطح تبادلات تجاری ترکیه و اسرائیل با افزایش 20 در سال 2011 ، به رقمی بالغ بر 17،2 میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با سال 2010 که بالغ بر 8،1 میلیارد دلار بود به دو برابر رسیده است.

بر پایه این گزارش، میزان صادرات اسرائیل به ترکیه نیز در سال 2011 ، 40 درصد افزایش یافت. بر این اساس، میزان 31،1 میلیارد دلار صادرات این رژیم به ترکیه ، طی سال 2011 به رقمی بالغ بر 86،1 میلیارد دلار افزایش یافت.

ناظران عرب بر این باورند که جنجال رسانه ای اردوغان در اخراج سفیر اسراییل از ترکیه به سبب خودداری رژیم صهیونیستی از عذرخواهی از کشتار فعالان صلح ترک در ناوگان آزادی اقدامی تبلیغاتی و همسو با افزایش احساسات ضد صهیونیستی در منطقه است و هدف از آن پنهان نگاه داشتن رابطه راهبردی ترکیه با رژیم صهیونیستی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *