چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۶

واکنش ایران به اقدام خصمانه اروپا/ بررسی ادامه مذاکره با 1+5

اسماعیل کوثری
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 231189
تحریم‌های نفتی و مالی اتحادیه اروپا علیه ایران از امروز یکشنبه آغاز می شود. افکار عمومی اروپا که در ماه های اخیر بشدت درگیر بحران در این اتحادیه بوده است،‌ با دیده تردید به اقدام سران اروپایی می نگرد؛ ظاهرا از حرکت
واکنش ایران به اقدام خصمانه اروپا/ بررسی ادامه مذاکره با 1+5
به گزارش جهان، همه کشورهای اروپا روی هم 18 درصد از نفت ایران را می خریدند که البته این مقدار در ماه های اخیر هم بشدت کاهش یافت و کشورهای متعددی برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کردند؛ 20 کشوری که تسلیم فشار و تهدید آمریکا نشدند و واشنگتن مجبور به معاف کردن آنان از تحریم نفت ایران شد.

هرچند کارشناسان انرژی با اشاره به نیاز روزافزون دنیا بویژه کشورهای صنعتی به طلای سیاه، تحریم نفتی ایران را بی نتیجه و شکننده می دانند اما در عین حال بعید به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران رویکرد "همکاری-گفت وگو"ی خود را دست کم به روال سابق با غرب ادامه دهد و مقابله به مثل را حق خود خواهد دانست.

در همین راستا، محمد اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی جهان نيوز با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال مذاکره و همکاری نیستند، افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی سی سال سابقه مقابله موثر با تحریم را داراست حتما می تواند با کمترین فشار ممکن مشکلات را حل کند و اکنون نیز از قبل تدابیری را برای این موضوع اندیشیده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تحریم نفتی ایران نشان دهنده این است که مقامات اروپایی به هیچ توافقی و اصل قانونی و منطقی پایبند نیستند و  همچنان مسیر "فشار" را دنبال می کند.

کوثری اقدامات اروپا علیه ایران را دنباله روی از واشنگتن و تل آویو توصیف کرد و افزود: بی شک خود اتحادیه اروپا هزینه سنگین این تبعیت محض را خواهد پرداخت.

نماینده مردم تهران افزود: از آنجا که آمریکا و اروپا از لحاظ صنعتی بسیار نیازمند سوخت های فسیلی هستند و نیز با توجه به بحران اقتصادی گسترده در غرب، تحریم کنندگان کاملا متضرر می شوند و اقتصاد شکننده غرب با آسیب بزرگی روبه رو خواهد شد.

آیا ایران تنگه هرمز را می بندد؟


کوثری در ادامه در بیان واکنش متقابل جمهوری اسلامی به اقدامات خصمانه اروپا و آمریکا، تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که هر زمان جمهوری اسلامی نتواند از تنگه هرمز انرژی صادر کند در مورد این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.

به گفته نماینده مردم تهران "ما برای در اختیار گرفتن کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز هیچ مشکلی نداریم و در کمترین زمان ممکن این کار را انجام می دهیم. البته مسئولیت آن به عهده غربی هاست چرا که رویکرد غرب در مقابل جمهوری اسلامی غیر عقلانی است و باید در مقابل ایشان از روشی مشابه استفاده کرد."

سرنوشت مذاکرات ایران با گروه 1+5

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین رویکرد عربستان سعودی در ماجرای تحریم نفتی ایران را خیانت کارانه خواند اما در عین حال تاکید کرد: جایگزینی نفت ایران توسط عربستان سعودی غیر ممکن است و تلاش های این کشور بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

کوثری در پایان درباره سرنوشت مذاکرات ایران با گروه 1+5 با توجه به اقدامات خصمانه غرب، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ادامه گفتگوها با غرب را بررسی خواهد کرد اما با توجه به رویکرد فشار از طرف غرب این مذاکرات در آینده بسیار سخت تر به نتیجه می رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام
با توجه به خیانت های متعدد سعودی های پست،در مقاطع مختلف تاریخ،از جمله همکاری با صدام در جنگ تحمیلی،قتل عام حجاج ایرانی در سال 1366،صدور بیش از سهم خود در زمان تحریم نفتی ایران از سوی استعمار،جا دارد در حساب سعودی ها ثبت گردد و در زمان مقتضی حسابرسی شود.
بنام خدا
خواستم نكته اي را يادآوري كنم
مسئولان در داخل كشور باهم متحد باشند از تخريب يكديگر جلوگيري كنند به فكر مردم باشند از تبليغات وشعارهاي توخالي وپوچ پرهيز كنند به راي مردم احترام بگذارند وكساني كه از دين واسلام دم مي زنند مردم هم آنرا تاييد كنندوآن باشيم كه هستيم باياري خدا وصداقت وپشتوانه خون شهدا خارجي ها هيچ غلطي نمي توانند بكنند .
Iran, Islamic Republic of
ایران بایستی به سرعت مذاکرات راقطع کند .
مگه نمی بینین شمشیر رو از رو بستن؟
خوب دیگه منتظر چی هستین؟
ببندین تنگه ی هرمز رو خلاص
خدا ما را بس است چرا از خدا غافل شدیم
ما از تحریم هراسی نداریم
ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد
مردم شريف ما از دشمنان هراسي ندارند اما آنچه آنها را آزار مي دهد و دشمنان را اميدوار مي كند اختلافات و كم كاري برخي مسئولان است كه البته مردم بصير نيز اين خيانت ها را فراموش نمي كنند