دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

داورزنی: در مورد تخلفات مالی بعدا حرف می‌زنم/ برای برکناری تحت فشار بودم

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 229296
رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به افشاگری یکی از کارمندان پیشین این فدراسیون گفت: در مورد تخلفات مالی در زمان خودش حرف خواهم زد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا داورزنی در نشست خبری که امروز سه شنبه در محل فدراسیون والیبال برگزار شد، با یادآوری اینکه تا کنون والیبال ایران دو بار در مسابقات انتخابی لیگ جهانی شرکت کرده است و هر بار بنا به مشکلاتی که ناشی از برنامه ریزی فدراسیون جهانی بود، از کسب سهمیه باز ماند درباره چگونگی عملکرد تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک (ژاپن) توضیح داد.

وی با اشاره به دیدار مقابل استرالیا که با شکست تیم ملی ایران همراه بود، گفت: اعتقاد بعضی‌ها این است که نباید با استرالیایی‌ها دیدار تدارکاتی برگزار می‌کردیم. برخی‌ها هم دست کم گرفتن حریف را عامل شکست می‌دانند اما به هر حال من راجع به مسائل فنی صحبت نمی‌کنم، ‌ولاسکو باید در این زمینه اظهاراتش را بیان کند.

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد:‌ تیم ملی ایران تا آخرین روز رقابت‌های انتخابی المپیک برای کسب سهمیه شانس داشت اما بازی ضعیف چین مقابل استرالیا تمام امیدها و برنامه‌های ما را به هم زد در حالی که فقط یک گیم ما را از المپیک باز نگه داشت.

داورزنی با بیان اینکه باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا روند حرکت تیم ملی سیر نزولی به خود نگیرد به حضور در رقابت‌های کاپ آسیا اشاره کرد و یادآور شد: این رقابت‌‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد چون تیم قهرمان باید با نماینده آفریقا بازی کن تا برنده این دیدار برای دیدار با با تیم ‌های ته جدولی لیگ جهانی برای کسب سهمیه دوره آتی این رقابت‌ها ادامه دهد.

وی با یادآوری این که امارات میزبان دوره آتی مسابقات جام ملت های آسیاست و بازی های آسیایی هم در کره جنوبی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر تیم ملی به شرایط خوب رسیده است نه آرمانی؛ باید تلاش کنیم تا در آینده ایده‌آل‌تر شویم و جایگاه خود را بر بام آسیا تثبیت کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر اینکه کسب سهمیه المپیک یکی از اهداف مهم والیبال بود که به آن دست نیافت، خاطرنشان کرد: والیبال ایران طی 5 سال گذشته از جایگاه ششمی آسیا به قهرمانی رسیده است حالا چون سهمیه المپیک را نگرفته‌ایم باید بگوییم که کارکرد تیم ملی اشتباه بوده یا نباید اصلاً‌ هدف گذاری می کردیم؟ ما همیشه برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم. در برنامه داریم جزو 4 تیم برتر جهان شویم حالا اگر ششم یا هشتم شدیم باید بگوییم عملکرد خوبی نداشته‌ایم؟

داورزنی با بیان اینکه آرزوهای والیبال ایران به قهرمانی در آسیا محدود نمی‌شود گفت: بعد از اینکه در تهران قهرمان آسیا شدیم گفتم که در ابتدای راه هستیم و می خواهیم در زمره بهترین‌های جهان قرار بگیریم.

وی ادامه داد:‌ قبول داریم در ساختار، دیپلماسی خارجی و تنظیم اردوهای تدارکاتی ضعف داشتیم. شاید هم باید در برنامه های مسابقات باشگاهی تجدید نظر کنیم تا به آرمان‌های خود برسیم. در این میان روی فرد یا افراد خاصی بحث نداریم. مجموعه والیبال باید تلاش کند تا به اهدافش برسد.

رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه قرارداد خولیو ولاسکو با این فدراسیون تا 31 آگوست ادامه دارد، گفت: همین زمان مسابقات کاپ آسیا آغاز می شود در جریان مسابقات انتخابی ژاپن با ولاسکو صحبت کردیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم کماکان در ایران باشد، قرار شد بعد از رقابت‌های کاپ آسیا در مورد مدت زمان حضور این مربی در ایران طی مذاکره با او تصمیم گیری شود.

پرسش و پاسخ خبرنگاران با بحث و مشاجره و رو کردن اسناد!

"اینکه چرا ولاسکو در جریان مسابقات لیگ کمتر شاهد دیدارها با حضور در سالن بود؟، چرا هیچ یک از مربیان ایرانی همراه با تیم ملی والیبال در مسابقات انتخابی ژاپن حضور نداشت؟ چرا ترکیب تیم ملی برای سفربه ژاپن نسبت به مسابقات سال گذشته تغییر زیاید کرد و بازیکنانی مانند بازارگرد و امیرحسین کنار گذاشته شدند؟، اینکه چرا فردی که به واقع مترجم تیم ملی بود به عنوان مربی بدنساز روی نیمکت می‌نشست و در نهایت اینکه چرا تیم ملی از کسب سهمیه بازماند؟"، پرسش یکی از خبرنگاران بود که تا حدی باعث متشنج شدن جو نشست خبری شد.

اما پیش از این که داورزنی به این پرسش پاسخ دهد یکی از کارمندان پیشین فدراسیون والیبال و هیات والیبال استان تهران (پورجلالی) اسنادی (فاکتورهای خرید) را به خبرنگاران حاضر در نشست خبری نشان داد و مدعی شد که اختلاس‌هایی صورت گرفته است و حاضر است در مورد تمام آنها صحبت کند، داورزنی هم در واکنش به این حرکت اعلام کرد وی فردی بوده که پیش از این در فدراسیون کار می‌کرد و چون حالا خارج از کادر فدراسیون است این گونه صحبت‌هایی را مطرح می‌کند کما اینکه وی یک سال پیش هم همین اسناد را به بخش ‌های مختلف سازمان تربیت بدنی ارایه کرد. در مورد تخلفات مالی هم صحبت می‌کنم اما به جای خودش.

رئیس فدراسیون والیبال که البته از چگونگی مطرح شدن اولین پرسش‌های ناراضی بود،  گفت: ولاسکو تمام بازیکنان را به انداز کافی می شناخت کدام مربی به افراد دیگر اجازه می‌دهد که در کارش دخالت داشته باشند که ما بخواهیم برای سرمربی تیم ملی تعیین تکلیف کنیم، چرا به مترجم تیم ملی توهین می‌کنید که نقش توپ جمع ‌کن را داشته است.

وی از کاظمی، ترکاشوند، مومنی مقدم، میرحسینی، اکبری، آرمات و وکیلی به عنوان مربیانی که در مقاطع مختلف در کنار سرمربی تیم ملی کار کردند یاد کرد و اظهار داشت: درب تیم ملی به روی همه باز است و همه می‌توانستند در کنار اعضای کادر فنی قرار بگیرند ما این موضوع را به همه مربیان اعلام کرده بودیم اما در نهایت به ولاسکو اختیار دادیم تا خودش در مورد همکارانش انتخاب‌های لازم را انجام دهد،‌ کما اینکه هر مربی ایرانی که در اردوی تیم ملی حاضر شد اعلام می‌کرد اگر مربی هستیم می‌مانیم وگرنه می‌رویم. کجا بودید تا ببینید همین مربیان چگونه برای هم می‌زدند.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد:‌ مگر همین فوق ستاره‌هایی که منتقد غیبت آنها در تیم ملی هستید سال 2005 و 2006 در ترکیب تیم ملی نبودند؟ اما همان زمان به همین تیم ونزوئلا باختیم.

داورزنی ادامه داد:‌ البته همه ملی پوشان اعم از بازارگرد، حسینی و ... روی سر ما هستند اما تیم ملی با همین بازیکنان و زمانی که پارک کی وون سرمربی بود طی سال‌های 2001 تا 2005 سیر معکوس داشت اما عملکرد تیم ملی از سال 2006 به بعد مثبت شد. ما در این مدت در یک شیب کاملاً‌مثبت حرکت کردیم چه زمان زوران گاییچ و چه بعد از آن.

وی با یادآوری  اینکه کمالوند و کشاورزی به دلیل آسیب دیدگی و نظری افشار بنا به دلایلی دیگر نتوانستند تیم ملی را در مسابقات انتخابی ژاپن همراهی کنند تاکید کرد: مگر سایر بازیکنان عملکرد ضعیفی داشتند؟ غیر از این بود که معروف بهترین پاسور شد و مهدوی هم عملکرد بدی نداشت.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: من حضور در المپیک و لیگ جهانی را به عنوان آرمان و هدف ایده‌ال در برنامه فدراسیون قرار دادم در حالی که می‌توانستیم اصلا‌ً روی این هدف ها تمرکز نداشته باشیم به این بهانه که شرایط لیگ جهانی را نداریم اما برخلاف این عمل کردیم.

وی با بیان اینکه ترکیب تیم ملی در حال حاضر از 5-4 نسل بازیکن دارد، گفت: هیچ مربی نمی خواهد نتیجه نگیرد ما با یک پوئن امتیاز المپیک را از دست دادیم. در کل عملکرد ولاسکو مثبت و خوب بود، از جمع 12 بازیکنی که به ژاپن اعزام شدند حداقل 10 نفر جزو شایسته‌ها بودند.

" مباشری، کمالوند و قرا جزو بازیکنانی بودند که کمتر از آ‌نها در مسابقات انتخابی المپیک استفاده شد بهتر نبود بازیکنانی برده می‌شد که کارآیی بیشتری داشته باشند؟ ولاسکو تاکید داشت دیدار تدارکاتی با تیم‌های آسیایی بیشتر باعث شناخت ما می‌شود تا حریف، اما اعتماد به این موضوع به تیم ملی ضربه زد کما اینکه دو دیدار تدارکاتی با صربستان و استرالیا برگزار کردیم و همین تیم‌ها در جریان مسابقات ما را شکست دادند و در آخر اینکه ایا در قرارداد ولاسکو برنامه مشخصی برای مرخصی‌های وی وجود دارد؟"

اینها پرسش‌هایی بود که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد و داورزنی در پاسخ به آن گفت: ما با کشورهای زیادی برای بازی تدارکاتی مذاکره کردیم اما صربستان و بلغارستان تنها کشورهایی بودند که پاسخ مثبت داند چون سایر کشورها درگیر مسابقات خود بودند. به همین چاره‌ای جز بازی با این تیم‌ها و تیم‌هایی که میهمان‌ آنها بودند نداشتیم.

وی ادامه داد:‌ طبق قرارداد ولاسکو در تمام برنامه های مورد نیاز و زمان‌های لازم باید در ایران باشد الان روی این موضوع بحث می‌شود که چرا مثلاً وی بعد از مسابقات قهرمانی آسیا یا جام جهانی ایران را ترک کرد و نماند تا لیگ را دنبال کند؟ در حالی که او حق دارد مثل بازیکنان بعد از هر دیداری استراحت داشته باشد، ضمن اینکه ولاسکو تعداد زیادی از دیدارهای لیگ را از نزدیک دید و فیلم تمام مسابقات راهم مشاهده کرد.

رئیس فدراسیون والیبال تاکید کرد:‌ به همین دلیل بود که حتی از تیم های ته جدولی لیگ برتر و حتی تیم‌های دسته اولی بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت شد. سرمربی تیم باید در مورد انتخاب دستیارانش و بازیکنانش آزادی عمل داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که " آیا ولاسکو پاسخ خود را در مورد ناکامی تیم ملی به فرد یا کمیته خاصی در فدراسیون می دهد مثلاً ‌رئیس فدراسیون یا کمیته فنی؟" اظهار داشت: ما بعد از مسابقات قهرمانی آسیا هم با وجودی که قهرمان شدیم در اتاق فکر جریان مسابقات را بررسی کردیم. این گونه آسیب شناسی را برای مسابقات انتخابی المپیک هم خواهیم داشت.

" آیا بعد از مسابقات انتخابی المپیک واکنش خاصی از سوی وزارت ورزش و جوانان مشاهده شده است؟" داورزنی در پاسخ به این پرسش گفت: قطعاً کارشناسان و مسئولان وزارت ورزش جریان مسابقات را پیگیری کرده‌اند. آنها بابت عملکرد تیم ملی در این رقابتها ابراز محبت و تشکر کردند. افکار عمومی از عملکرد تیم ملی راضی است، ضمن اینکه این از اختیارات وزارت ورزش و جوانان است که در مورد فدراسیون والیبال و مدیریت آن تصمیم گیری کند.

در این زمان یکی از خبرنگاران خطاب به رئیس فدراسیون والیبال پیشنهاد کرد که سرمربی تیم ملی بعد از هر رویدادی همراه با بازیکنان به ایران بازگردد تا پاسخگوی سئوالات خبرنگاران باشد نه اینکه بعد از گذشته چند هفته به ایران بازگردد و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد رویدادی که به پایان رسیده بگوید به گذشته کاری ندارد و برای آینده برنامه ریزی می‌کند

" شما اعلام می‌کنید که والیبال ایران فقط به خاطر یک گیم المپیک را از دست داد، جای چه درایتی خالی بود که باعث از دست رفتن این یک گیم و تغییر سرنوشت تیم ملی شد؟" این پرسش خبرنگار مهر بود که داورزنی در پاسخ به آن گفتت: کمی شانس و کمی هم تجربه؛ بازیکنان برای بازی با استرالیا چون در 5 بازی پیروز شده بودند فکر می‌کردند باز هم برنده‌اند. ما از همین ناحیه احساس خطر می‌کردیم کما اینکه گیم اول را بردیم اما بعد از گیم دوم استرالیا ریسک کرد و در بازی با ما قمار کرد. سرویس 100 درصد زد و ما از این ناحیه ضربه خوردیم.

"فدراسیون والیبال به ادامه همکاری با ولاسکو تاکید دارد، در حالی که شاید اگر یک مربی ایرانی در راس تیم قرار داشت بعد از ناکامی در کسب سهمیه المپیک بلافاصله برکنار می‌شد، استدلال فدراسیون در این زمینه چیست؟"

داورزنی در پاسخ به این پرسش گفت: این استدلال خوبی نیست، ما در جریان مسابقات ژاپن ضعف داشتیم اما عملکرد خوب بود. ضمن اینکه ثابت کردیم طی این مدت تلاش داشتیم تا برانی تیم‌های ملی مربی بسازیم کما اینکه در حال حاضر تیم‌های نوجوانان و جوانان توسط مربیان داخلی هدایت می‌شوند.

"گفته می‌شود فشارهایی برای برکناری رئیس فدراسیون والیبال وجود دارد، در این زمینه صحبتی داشته‌اید؟"

محمدرضا داورزنی در پاسخ به این پرسش که در دقایق پایانی نشست خبری مطرح شد گفت: من از زمانی که آمده‌ام برای برکناری ام تحت فشار بودم. هر کس بیاید و جای من رئیس فدراسیون والیبال شود دستش را می‌بوسم. طی این 32 سال هر طور که از من خواسته شده کار کردم، اصراری به ماندن ندارم، حتی بعد از جام ملت‌های آسیا به وزیر ورزش اعلام کردند اگر برای والیبال برنامه دیگری دارید آماده هستم. الان برای رفتن هم آماده‌ام، اما تا زمانی که هستم سفت و سخت کارهایم را ادامه می‌دهم. اگر روزی این مسئولیت از من ساقط شود نفس می‌کشم و به کارهای شخصی‌ام رسیدگی می‌کنم چون اینجا ملک شخصی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *