يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

‫امیدورام ریاستشان در مجلس، به بدی اجرای سرودشان نباشد!‬

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 225641
دومین روز جلسه رسمی مجلس نهم با نقص فنی سیستم الکترونیکی مجلس آغاز شد و با تذکرات پی در پی منتخبان جدید مجلس نهم به پایان رسید.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دومین جلسه علنی مجلس نهم در حالی آغاز شد که سیستم الکترونیکی پارلمانی نقص فنی داشت.

* دومین جلسه مجلس ساعت 8:20 دقیقه صبح بدون نمایش تعداد منتخبان حاضر آغاز شد. عدم نمایش تعداد حاضران به دلیل نقص فنی سیستم الکترونیکی مجلس بود.

* اولین دستور کار امروز صحن علنی مجلس مناقشه برانگیزترین موضوع سیاسی هفته های اخیر یعنی انتخابات ریاست مجلس نهم و اعضای هیات رئیسه بود که نفس‌ها را در سینه حبس کرد.

* در این میان حضور کارمندان مجلس در صحن پارلمان به عنوان ناظر در جایگاه خبرنگاران حکایت از دغدغه آنان برای انتخاب ریاست مجلس نهم بود.

* علی لاریجانی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست از ابتدای جلسه در ردیف دوم مجلس مستقر شد.

*به محض اعلام دستور کار مجلس تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان اقدام به پخش برگه‌هایی در صحن علنی مجلس کردند. در این برگه‌ها اسامی نامزدهای هر گروه برای هیات رئیسه مجلس اعلام شده بود.

* نقص سیستم الکترونیکی پارلمان مشکلات زیادی را در شمارش آرای ریاست به وجود آورد زیرا تعداد آرا بیشتر از تعداد منتخبینی بود که برگه حضور در مجلس را امضا کرده بودند، تعدادی از حاضرین به محض ورود برگه رای گیری را دریافت مِی کردند اما برگه حضور را امضا نمی کردند.

* بالاخره پس از گذشت حدود 40 دقیقه و تذکرات پیاپی نمایندگان بر بی نظمی جلسه آرای نامزدهای ریاست مجلس اعلام شد و لاریجانی به عنوان ریاست موقت مجلس نهم انتخاب شد. این انتخاب با واکنش جالب کارمندان مجلس همراه بود، کارمندانی که در صحن حاضر شده بودند از این انتخاب بسیار خوشحال بودند.

* بی‌نظمیهای جلسه علنی، عدم حضور نمایندگان در صندلی‌های خودشان در زمان شمارش آرای اعضای دیگر هیات رئیسه ادامه یافت.

* منتخبین جدید مجلس نهم که گویا در چند هفته اخیر آیین نامه داخلی مجلس را خوب مطالعه کرده بودند و مذاکرات مجلس را نیز از رادیو گوش داده بودند در طول زمان شمارش آرای هیات رئیسه مجلس با تذکرات پی در پی خود تمام مواد آیین نامه مجلس را مرور کردند.

* در طول اعلام تذکرات نمایندگان مرندی تمام تذکرات را وارد اعلام می‌کرد و چند بار به خود لقب یک بار مصرف داد که باعث تذکر ندیمی شد. ندیمی خطاب به مرندی گفت: دادن این عنوان به خودتان بیش از حد تواضع است شما "یک بار مدیر هستید" نه مدیر "یک بار مصرف"!

* پس از اعلام نهایی اسامی هیات رئیسه موقت مجلس نهم و برگزاری مراسم تحلیف آنها مرندی از برخورد بزرگوارانه حداد عادل تشکر کرده و به عنوان ریش سفید مجلس نمایندگان جوان را به حفظ وحدت دعوت کرد.

* مرندی هم چنین با تبریک به علی لاریجانی و سایر اعضای هیئت رئیسه اظهار امیدورای کرد تا مدیریت آنها در مجلس به بدی اجرای سرودشان نباشد! شوخی دوستانه مرندی به هم خوانی اعضای هیئت رئیسه و لاریجانی برای سوگند هیئت رئیسه بود که به صورت طبیعی ناهماهنگی زیادی در آن وجود داشت.

* با استقرار مجدد لاریجانی در جایگاه ریاست، نطق طولانی وی از مسایل داخلی و خارجی آغاز شد و روزهای مجلس هشتم را برای خبرنگاران البته این بار در اولین جلسه صحن علنی مجلس نهم تداعی کرد. نطق بلند بالا و چند بخشی لاریجانی نشان می داد که وی از قبل متن سخنرانی ریاست خود را که از آن مطمئن بود کاملا آماده کرده است.

* نحوه ارایه برخی از سخنگوهای شعب برای اعتبارنامه‌ها قابل تامل بود آن جا که گروسی خود را جناب آقای گروسی خواند و لاریجانی با خنده گفت: حجت‌الاسلام را هم اضافه می‌کردید و یا سخنگوی کم سن و سالی که با صدای بلند حرف می‌زد و قصد داشت نمایندگان را از خواب بیدار کند و لاریجانی به او گفت: گویا شما به بلندگو نیاز ندارید و نماینده جوان مجلس جواب داد: می توانید بلندگوها را قطع کنید.

* در پایان جلسه یکی از منتخبان جدید مجلس برای اعلام تذکر خود از جا برخاست و از عدم پخش تصاویر نمایندگان در جلسه افتتاحیه انتقاد کرد. وی گفت: در جلسه افتتاحیه تنها تصاویر رئیس جمهور و هیات دولت پخش شد در حالی که مردم در حوزه‌های انتخابیه توقع داشتند تصاویر نمایندگانشان را ببینند.

* یکی دیگر از نمایندگان جدیدالورود در اعتراض آئین نامه ای خود به هیئت رئیسه نسبت به استفاده از واژه "کاندید" به جای واژه "کاندیدا" انتقاد کرد. این نماینده معتقد بود که معنی درست واژه کاندید "احمق" است و استفاده از آن توهین به نمایندگان.

* امروز تابلوهای نمایش صحن علنی مجلس روزشمار پایان خدمت منتخبین مجلس نهم را هم به آنها یادآور می‌شد تا فراموش نکنند برای چه کاری به خانه ملت راه یافته‌ اند و برای این کار چقدر زمان دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *