جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۳

تلاش مطهري براي تعديل اظهارات جنجالی‌اش

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 225134
آخرین نطق علی مطهری در مجلس هشتم ، با واکنش های انتقادي زیادی مواجه شد. وی در گفتگویی با «تابناک » تلاش كرد مواضعش در آن نطق جنجالي را قدري تعديل كند و پذيرفت كه «بايد مطلب را به گونه اي بگوييم كه كمترين سوء استفاده امكان پذير باشد.»
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، مطهري ابتدا با بيان اينكه «هيچ هدف خاصي» از آن نطق نداشته، آن را «يك نطق اتفاقي!» و سخنانش را «خيلي عادي و طبيعي!» دانست و سپس به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت كه به زعم او با عدم درج مطلب يا تحريف آن، صرفا به حمله به او پرداخته‌اند!

وي درباره سخنانش درباره سپاه پاسداران كه انتقادات بسياري را برانگيخت، با بيان اينكه سخنش از روي «خيرخواهي براي سپاه پاسداران» بوده است گفت:ممكن است بگوييد كه شما مي توانستيد اين مطلب را به طور خصوصي به سران سپاه اعلام كنيد. البته اين هم راه خوبي است ولي تجربه نشان داده است كه وقتي حوزه يك رفتار از حدي فراتر رفت، تذكر عمومي آن موثرتر است، خصوصا كه تسلي خاطري براي كساني است كه ادعا مي كنند از رقيب آنها حمايت شده است. به نظر من تذكر دادن به سپاه يا هر نهاد ديگري در كشور بايد يك امر عادي باشد و نبايد اين قدر بزرگ جلوه داده شود. سپاه به اعتبار پاسداري از انقلاب اسلامي و از طريق ارتباط با اسلام نوعي قداست يافته است اما اين قداست به اين معني نيست كه غير قابل انتقاد و تذكر باشد.

مطهري خاطرنشان كرد: من قبل از نمايندگي از سخنرانان اصلي مجامع سپاه بودم و به همه آنها علاقه مندم و اساسا علاقه به سپاه يعني علاقه به ارزشهاي اسلامي و انساني، ولي معتقدم سپاه – ولو برخي اعضاي آن- نبايد در انتخابات از يك كانديداي خاص حمايت كند و از اين طريق وارد سياست شود. شهيد مطهري در تاسيس سپاه نقش داشته، چطور من مي توانم با آن مخالف باشم؟!

وي در پاسخ به اين انتقاد كه او كل سپاه را مورد انتقاد قرار داده است، توضيح داد:بله! اين ايراد وارد است، چون ظاهر كلام من همين را حكايت مي كند ولي مقصود من كل سپاه نبود و اين را بديهي و بي نياز از توضيح مي دانستم، غافل از اينكه حساب مخاطبان سليم النفس و شيطنت برخي رسانه ها از هم جداست. علاوه بر اين در يك نطق 7 دقيقه اي كه شما مي خواهيد به چند مطلب بپردازيد فرصت پرداختن به همه جوانب يك موضوع نيست. مثلا درباره همين موضوع سپاه معلوم است كه هيچ آدم عاقل و بي غرضي راضي به تضعيف سپاه نيست. حتي افرادي كه رابطه خوبي با انقلاب ندارند، سپاه را دوست دارند چون از كشور دفاع كرده و عامل ثبات كشور و منطقه است. روشن است كه اگر مي خواهيم انتقادي از سپاه كنيم ابتدا بايد محاسن و خدمات و فداكاريها و جايگاه والاي آن را يادآوري كنيم، بعد تذكر خود را آن هم به بخشي از سپاه بيان كنيم. من جايگاه والاي سپاه را مفروض گرفتم و به خاطر كمي وقت به آن نپرداختم. اين مطلب را هم كه تذكر من به برخي فرماندهان سپاه است بديهي مي دانستم. به همين دليل موجب سوء تفاهم شد. حتي در متن اوليه، از نماينده ولي فقيه در سپاه و از فرمانده كل سپاه خواسته بودم كه در آينده از اين رفتار برخي اعضاي سپاه جلوگيري كنند و همين نشان مي داد كه مقصود من كل سپاه نيست، ولي به خاطر كمبود وقت آن قسمت را خط زدم.

وي در ادامه طرح موضوع در رسانه هاي بيگانه را دليل نادرستي سخنانش ندانست و گفت: اين منطق را قبول ندارم. رسانه هاي بيگانه در واقع از اين تذكر ناراحتند چون موجب اصلاح يك كاستي و نقص در كشور مي شود، گرچه موقتا از آن استقبال مي كنند.

او در ادامه سخنان حضرت امام خميني(ره) را از نگاه خود تفسير كرد و گفت: سخن امام (ره) درباره شادي دشمن هم به اين معني نيست كه هر مطلبي را كه ممكن است رسانه هاي بيگانه بازگو كنند شما نگوييد، بلكه مقصود اين است كه اگر نتيجه يك انتقاد و تذكر صرفا شادي دشمن باشد، بايد در آن ترديد كرد، اما اگر موجب اصلاح امور مي شود و ضمنا دشمن هم ممكن است موقتا شاد شود، مطرح كردن آن اشكالي ندارد بلكه لازم است. البته قبول دارم كه بايد مطلب را به گونه اي بگوييم كه كمترين سوء استفاده امكان پذير باشد.

او درباره سخنانش درباره مسئله عفاف و حجاب هم گفت: من يك مسئله جامعه شناسي و روانشناسي را مطرح كردم كه در باب آزاديهاي اجتماعي از جمله آزادي پوشش، دو منطق در دنيا وجود دارد، يكي منطق اسلام و ديگر منطق دنياي غرب. اسلام مي گويد هرگونه تحريك جنسي در سطح جامعه ممنوع است و جامعه بايد صرفا محيط كار باشد و هرگونه التذاذ جنسي بايد محدود به كادر خانواده باشد. اما منطق غربي معتقد است كه هر گونه تحريك جنسي و طبعا هرگونه پوششي در سطح جامعه آزاد است و در مقابل، اماكني براي ارضاء غريزه جنسي مهياست تا عقده هاي رواني در افراد به وجود نيايد.

مطهري با اشاره به سخنانش درباره مشايي و احمدي‌نژاد، اين سخنان را «طنز» خواند! و البته درنهايت پذيرفت كه « اين مطلب با عبارت ديگري هم قابل بيان بود تا مورد سوء استفاده قرار نگيرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مانده ام این آدم با این سطح درک چطور نماینده ملت می شود
مردم باید تحلیل پیدا کنند و به یکی به صرف نام فامیلیش رای ندهند
متاسفانه الان کلی آقازاده در مجلس هست
پس چرا فرزند این شهید بزگوار یک روز هم جبهه ندارد ایثار گری نکردی ونمی دانی سپاه یعنی چه هر چی به دهانت می آید می گویی چون تو اصلا سواد نداری درک وموقعیت شناسی نمی دانی در یک کلام خیلی بی بصیرت هستی
Iran, Islamic Republic of
آیا فقط آقای احمدی نژاد نباید در مجلس شوخی کند ای کاش امثال کواکبیان و خباز به رفیق نازنینشان یاد آوری می کردند که مجلس جای شوخی نیست .