دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

چرا مردم در مصر اینگونه رای دادند؟

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 225014
کارشناس مسائل منطقه از دخالت‌های کشورهای خارجی و عربی در انتخابات مصر خبرداد و گفت: قرار گرفتن احمد شفیق در مرتبه دوم ناشی از دخالت‌های خارجی و ترساندن ملت مصر از سوی بیگانگان است.
به گزارش جهان محمد صادق‌الحسینی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس اقبال ملت مصر به کاندیدای اخوان ‌المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را دلیلی بر بیداری اسلامی در مصر خواند و گفت: اقبال ملت مصر در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نشان می‌دهد که همانند نتایج انتخابات تونس آنچه در کشورهای عربی روی داده یک «بیداری اسلامی» حقیقی است.

وی افزود: ملت‌های منطقه پس از قیام علیه دیکتاتورهای خود و سرنگونی رژیم‌های سابق تصمیم گرفتند که از طریق صندوق‌های رای هویت تاریخی و اسلامی خود را بازیابند و کاندیداهای اسلام گرا را برای اداره کشور برگزینند.

صادق الحسینی از دخالت‌های کشورهای خارجی و عربی در انتخابات مصر سخن گفت و تصریح کرد که به گفته "حسنین هیکل" نویسنده و روزنامه نگار مصری، میلیاردها دلار برای مصادره انقلاب‌ها و روی کار آوردن گزینه دلخواه قدرت‌های خارجی در مصر هزینه شد و به نظر می‌رسد که قرار گرفتن احمد شفیق در مرتبه دوم ناشی از دخالت‌های خارجی و ترساندن ملت مصر از سوی بیگانگان است.

وی با اشاره به تهدید ملت مصر از سوی آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای مرتجع عربی نسبت به تحریم و محاصره کشورشان در صورت رای دادن به اسلام گرایان یادآور شد که ملت مصر نگران اقتصاد و امنیت خویش است و با توجه به تهدیدهای پی‌درپی بیگانگان برخی از ملت مصر یا بخشی از ملت مصر احمد شفیق را که مورد تایید کشورهای بیگانه است را برگزیدند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه از بروز تقلب در اولین دوره ریاست جمهوری سخن گفت و افزود: حمدین صباحی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر از بروز تقلب در انتخابات سخن گفته و تاکید کرده که شکایت‌های خود را به مسئولان ذیربط تقدیم خواهد کرد.

وی در پایان درخصوص قرارگیری ابوالفتوح و عمروموسی در رتبه‌های چهارم و پنجم گفت: این دو نامزد در سیاست‌ها و تبلیغات خود ثبات نداشته و همین امر باعث کاهش آرای آنها شد . برای نمونه ابوالفتوح خواست که هم لیبرال باشد و هم اسلام‌گرا و چنین امری باعث کاهش آرای او شد.

حسینی علت کاهش آرای عمرو موسی را نیز عدم ثبات و نداشتن استراتژی روشن خواند و افزود: موسی هم می‌خواست لیبرال باشد و هم به سوی برخی از جریان‌ها متمایل باشد تا رای آنها را نیز از آن خود کند و چنین امری باعث از دست دادن آرای وی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *