يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

قیمت مسکن طی 6 سال 4 برابر شد

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 222913
طبق آمار رسمي دولت، قیمت خرید و اجاره مسکن در تهران از ابتداي دولت احمدي‌نژاد تا تابستان سال 90، نزديك به چهار برابر شده است.
به گزارش مشرق ،بر اساس گزارش وزارت مسكن (منتشر شده در تابستان 1385)، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن آپارتمانی در شهر تهران در بهار 1384 يعني در آستانه روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد معادل 587 هزار تومان بود.

بالاترین متوسط قیمت معامله شده در بهار 1384 مربوط به منطقه 3 و با قیمت یک میلیون و 74 هزار تومان بود. کمترین قیمت متوسط معامله شده نیز در منطقه 20 با 347 هزار تومان تعلق داشت.

اين در حالي است كه گزارش جديد مركز آمار (منتشرشده در فروردين 1391) نشان مي‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان سال 90 معادل 2 ميليون و 83 هزار تومان بوده است. با يك مقايسه ساده مشخص مي‌شود ميزان افزايش قيمت مسكن در دوره احمدي‌نژاد بيش از 5/3 برابر بوده است.

جالب آن كه در ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله‌شده در منطقه يك با 3 ميليون و 471 هزار تومان و كمترين آن در منطقه 18 با يك ميليون و 46 هزار تومان بوده است.

اين آمار هم نشان مي‌دهد رشد شديد قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران رخ داده است.

اين در حالي است كه طبق گزارش وزارت مسکن، نرخ رشد قیمت مسکن در بسیاری از مناطق شهر تهران در بهار 84 نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل منفی (کاهشی) بود. بدين معنا كه به هنگام روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد، بازار مسكن روند نزولي داشت و نمي‌توان رشد قيمت مسكن در دولت نهم را ادامه حركت بازار مسكن در دوره قبل، دانست.

طبق آمارهاي دولت، همچنين متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع مسکن در شهر تهران در بهار 1384 معادل 2750 تومان بود كه اين رقم در تابستان سال گذشته به 11 هزار تومان رسيد، كه نشانه 4 برابر شدن هزينه اجاره نيز هست.

اين آمار در حالي است كه از تابستان سال گذشته تاكنون بازار مسكن با رشد جهشي جديدي مواجه شده كه طبق محاسبات غيررسمي در اين مدت شاهد افزايش 20 تا 30 درصدي قيمت خريد و اجاره‌بهاي مسكن در سطح تهران بوده‌ايم. بنابراين با انتشار آمار رسمي در اين مدت، مقدار افزايش قيمت مسكن در دولت احمدي‌نژاد از 4 برابر هم فراتر خواهد رفت.

اين گزارش تلخ، مؤيد اثرات سياست‌هاي نادرست كلان اقتصادي در دولت‌هاي نهم و دهم است كه موجب تحريك شديد قيمت مسكن شد.

هرچند اين دولت شوق شديدي براي خدمت مردم داشته و دارد، اما تكرار چرخه معيوب اتخاذ سياست‌هاي نادرست اقتصادي از سوي دولتمردان، بي‌توجهي به هشدار كارشناسان، اصرار لجوجانه بر تداوم برنامه‌هاي غلط و كنار گذاشتن تدريجي مديران كارشناس اما منتقد سياست‌هاي غلط اقتصادي دولت، موجب وقايع زيان‌باري چون رشد 4 برابري قيمت مسكن شده است.

بي گمان دولتمردان نيز قصد نداشته‌اند كه وقايع تاسف‌باري چون افزايش 4 برابري قيمت مسكن رخ دهد، اما وقتي در اقتصاد، سياست‌هاي نادرست اتخاذ مي‌شود، نتيجه‌اي جز به هم‌ريختگي اقتصاد حاصل نخواهد شد.

اكنون دولتمردان نيز به خوبي واقفند كه واقعه تلخي چون گراني 4 برابري خريد و اجاره مسكن، بيش از همه به زيان اقشار متوسط و كم‌درآمد جامعه شده و قشر مرفه بيشترين سود را از سياست‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم برده‌اند؛ چه دارايي‌هاي ملكي آنها در هفت سال، 4 برابر شده است.

به عنوان مثال قیمت یک آپارتمان نوساز در منطقه 20 که سال 84 متری به طور میانگین 400 هزار تومان بود ، امسال به بیش از 2 میلیون تومان رسیده است و این واقعیت تلخ در اکثر مناطق تهران و کشور تکرار شده است .

اميدواريم انتشار اين گزارش، موجب توقف انتشار گزارش‌هاي رسمي درباره قيمت مسكن نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *