چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

دانشجويان چه كسي را براي رياست مجلس نهم انتخاب كردند؟

رئيس مجلس نبايد در بزنگاه‌ها، انقلاب را تنها بگذارد
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 222127
دانشجويان تاكيد كردند: رئيس مجلس نبايد در بزنگاه‌ها، انقلاب را تنها بگذارد.
دانشجويان چه كسي را براي رياست مجلس نهم انتخاب كردند؟
به گزارش جهان، در آستانه شكل گيري مجلس نهم و با توجه به اهميت جايگاه رياست مجلس در هدايت و موضع گيري هاي مجلس در مقاطع حساس و مهم مجلس نظرات نمايندگان تشكل هاي دانشجويي را در خصوص ويژگي ها و شاخص هايي كه رئيس مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي ايران از نگاه دانشجويان بايد داشته باشد را جويا شديم.
 
مستاجران:رئيس مجلس طوري عمل كند كه پاسخگوي مطالبات اقشار مختلف باشد
 
مصطفي مستاجران در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به ويژگي‌ها و شاخص‌هايي كه رياست مجلس بايد دارا باشد، گفت:  كسي كه به عنوان رياست مجلس انتخاب مي‌شود بايد فردي شناخته شده و داراي حداقل محبوبيتي بين افراد و نمايندگان باشد؛ زيرا رياست جمعي نزديك به 290 نفر را بايد بر عهده داشته باشد.
 
وي با تاكيد بر اينكه مديريت قوي در شرايط مختلف به خصوص حساس يكي ديگر از ويژگي‌هاي رياست مجلس است، افزود: شايد اين مسئله در شرايط عادي خود را به خوبي نشان ندهد، اما در مقاطع حساس و تصويب لوايح مختلفي كه بحث و جدل در آن زياد است، تدبير و مديريت خوب مي‌تواند مجلس را در آن شرايط به خوبي هدايت كند.
 
مستاجران با بيان اينكه تعامل با قوا يكي از وظايف رئيس مجلس است، تصريح كرد: پرهيز از تنش با دولت و ساير قوا يكي ديگر از ويژگي‌هايي است كه به شخصيت فردي كه به عنوان رئيس مجلس انتخاب مي‌شود، بستگي دارد.
 
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسی، ولايت‌مداري را يكي از مهمترين شرط‌ها براي رياست مجلس جمهوري اسلامي ايران دانست و خاطرنشان كرد: توجه به نظرات و رهنمودهاي رهبر انقلاب در شرايط مختلف و استفاده از فرمايشات ايشان يكي ديگر از مهمترين معيارهاي رياست مجلس شوراي اسلامي است.
 
وي با بيان اينكه مديريت داخل مجلس و اجراي مرّ قانون از وظايف مهم رياست مجلس است، گفت: عمل به گفتمان انقلاب، نظرات رهبري و مرّ قانون از جانب اين جايگاه مي‌تواند نماينده خوبي براي ايران حتي در بين كشورهاي ديگر باشد.
 
مستاجران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص ارتباط مسئولان با اقشار مختلف كشور تصريح كرد: رئيس مجلس بايد همواره طوري عمل كند كه براي مطالبات اقشار مختلف از جمله دانشجويان همواره جواب داشته باشد و پاسخگوي اتفاقاتي كه در مجلسي كه او رياست آن را به عهده دارد، باشد.
 
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي با بيان اينكه در نظر گرفتن وحدت كشور همواره بايد يكي از مهمترين دغدغه‌هاي رئيس مجلس باشد، گفت: همواره تلاش كند به عنوان نماينده‌اي از مجلس ضمن صيانت از جايگاه خطير خود در نظام اسلامي از تنش و درگيري دوري كرده و به وحدت و مصالح كشور بيانديشد.
 
رضايتي: رياست مجلس نبايد در بزنگاه‌هاي انقلاب، انقلاب را تنها بگذارد


محمد رضايتي با اشاره به ويژگي‌هاي رياست مجلس از نگاه دانشجويان، به تاريخچه مجلس هشتم اشاره كرد و گفت: شرايط فعلي در آستانه شكل‌گيري مجلس نهم شرايط مشابه شكل‌گيري مجلس هشتم است.
 
وي به اظهارات لاريجاني، رياست فعلي مجلس در آن زمان اشاره و تصريح كرد: در آن زمان نيز نيمي از نمايندگان مجلس تغيير كرده بودند؛ به طوري كه لاريجاني عنوان كرد كه «دو سوم نمايندگان مجلس عوض شدند و با اين شرايط مجلس نياز به يك روح تازه‌اي دارد.»
 
دبيرسياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور با بيان اينكه در آستانه شكل‌گيري مجلس نهم نيز شاهد هستيم كه قريب 200 نماينده در مجلس تغيير كرده‌اند، گفت: از بين نمايندگان حدود 16 درصد اصلاح طلب، 14 درصد مستقل و 70 درصد را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند و طبق منطق لاريجاني در آن زمان، رياست مجلس آينده نيز نياز به تغيير دارد.
 
رضايتي به شرايط فعلي كشور اشاره و خاطرنشان كرد: شرايط كشورمان در اين زمان و مواجهه با جهان استكبار، آن را در آستانه بزنگاه‌هاي تاريخي قرار داده است.
 
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه شرايط فعلي كشورمان ايجاب مي‌كند افرادي در مقاطع حساس حضور داشته باشند كه عمار وار از اصل نظام دفاع كنند، گفت: چنين شرايطي خود ويژگي‌هاي رياست مجلس را به خوبي مشخص مي‌كند.
 
وي با بيان اينكه رياست مجلس نبايد در بزنگاه‌هاي انقلاب، انقلاب را تنها بگذارد، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه دولت در ميانه كارهاي اجرايي است، بنابراين همه بايد ضمن حفظ مصالح كشور به دولت كمك كنند و تسليحات اجرا را براي آن فراهم كند.
 
رضايتي ادامه داد: رئيس مجلس نبايد اختلافي را كه با ساير قوا دارد، به صورت علني و از حالت اختلاف نظر و عقيده خارج كند و به عنوان يك مسئله سياسي آن را طوري وانمود كند كه مردم را دچار ياس و نااميدي كند.
 
دبيرسياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور با بيان اينكه ما در شرايطي هستيم كه نيازمند دفاع از كليت دولت هستيم، گفت: همانطور كه رهبري بارها اشاره كرده اند «همه بايد در تقويت و پيشرفت مسير انقلاب كمك كنند و البته نقش سران قوا در اين بين بسيار حساس و تعيين كننده است.»
 
وي با بيان اينكه دولت هم نمي‌تواند با ادعاهاي خود قانون را ناديده بگيرد، گفت: از طرف ديگر هم قانون‌گذار بايد شرايط مديران اجرايي را در نظر بگيرد.
 
رضايتي در پايان تاكيد كرد: همه اين عوامل مي‌تواند در شرايط حساس فعلي در تعيين رياست مجلس و حركت در مسير انقلاب اسلامي تعيين كننده باشد.
 
جعفري نژاد: رئيس مجلس آزادانديش و انتقادپذير باشد

 
محمد جعفري‌نژاد در گفت‌وگو با «خبرگزاري دانشجو»، با اشاره به ويژگي‌هاي رئيس مجلس گفت: يكي از مهمترين ويژگي‌هاي رياست مجلس عدم وابستگي وي به گروه‌هاي سياسي است.
 
وي با بيان اينكه اگر رئيس مجلس كه وظيفه قانون‌گذاري را در كشور دارد به حزب يا گروه و جرياني خاص احساس تعلق و وابستگي داشته باشد، آزادي عمل نخواهد داشت، گفت: همين مسئله باعث مي‌شود وي در بحث نظارت و قانو‌ن‌گذاري نتواند به شكل مستقل عمل كند.
 
جعفري نژاد با تاكيد بر اينكه قانونمندي يكي ديگر از ويژگي‌هاي رئيس مجلس است، گفت: رئيس مجلس بايد وظايف خود را در پرتو قانون پيگيري كند و اگر بخواهد با نگاه مصلحت‌انديشانه به مسائل نگاه كند به طور قطع نمي‌تواند در قانون‌گذاري به خوبي عمل نمايد.
 
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي به نوع نگاه رئيس مجلس به ساير نمايندگان اشاره كرد و گفت: نوع نگاه رئيس مجلس به همه نمايندگان مردم بايد يكسان باشد و نبايد بر اساس پيش‌فرض‌هاي خود به نمايندگان نگاه كند؛ زيرا نگاه خاص به برخي از نمايندگان بي‌عدالتي بوده و او را در راستاي اهداف گروهي خاص قرار مي‌دهد.
 
وي در عين حال افزود: رئيس مجلس در جايي كه به عنوان شخص نماينده صحبت مي‌كند مي‌تواند نظر شخصي خود را عنوان كند، اما وقتي در جايگاه رياست مجلس قرار مي‌گيرد بايد از نگاه قبيله‌اي، حزبي و سياسي دوري كند.
 
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويان با بيان اينكه نماينده مجلس نبايد مصالح كل نظام را فداي مصالح حزبي و گروهي كند به ديگر ويژگي رياست مجلس اشاره كرد و گفت: تعامل خوب با ساير قوا ضمن توجه به اصل تفكيك قوا با حفظ استقلال مجلس بايد از تنش با ساير قوا نيز به دور باشد.
 
جعفري نژاد با بيان اينكه رياست مجلس و همه نمايندگان همواره خود را بايد وام‌دار نظام و انقلاب بدانند، تصريح كرد: آنها هيچ وقت نبايد آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب را از ياد ببرند و تمام تلاش خود را در جهت آن انجام دهند.
 
وي افزود: اگر قرار باشد رياست مجلس و هيئت رئيسه مردم را فراموش كنند و درگير بازي‌هاي سياسي شوند مجلس ناخودآگاه به سمتي هدايت مي‌شود كه ديگر خانه ملت نيست و اين در حالي است كه مجلس بايد خانه ملت باشد و از آن چاره‌انديشي براي دردهاي ملت بيرون بيايد.
 
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويان با بيان اينكه ولايت‌پذيري و التزام عملي به مباني انقلاب و امام از شرايط لازم رياست مجلس است، گفت: رئيس مجلس و ساير مسئولان قوا باشد آزادانديش باشند.
 
جعفري نژاد با بيان اينكه متاسفانه روساي ساير قوا بر خلاف نگاه رهبري كه در عمل و گفتار آزادانديش نيستند، گفت: فضاي‌ آزادانديشي و ظرفيت انتقادپذيري مسئولان در شرايط فعلي چندان مطلوب نيست.
 
وي افزود: مسئولان قوا نبايد به محض مشاهده نقدي از سوي رسانه‌ها و دانشجويان آن را يك مسئله سياسي بزرگ بدانند و با شرح صدر بيشتري كه در خود تقويت مي‌كنند ضمن توجه به انتقادات در مسير خود به سمت آرمان‌هاي انقلاب جدي‌تر عمل كنند.
 
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويان خاطرنشان كرد: اميدواريم نمايندگان مجلس نيز شخصي را به عنوان رئيس مجلس انتخاب كنند كه از آزادانديشي بالايي برخوردار باشد.
 
اميريان: رئيس مجلس بايد از حواشي به دور باشد


مهدي اميريان با اشاره به ويژگي‌هاي رياست مجلس از نگاه دانشجويان گفت: اولين و مهم‌ترين ويژگي براي رياست مجلس اين است كه از شان و حيثيت مجلس به عنوان خانه ملت صيانت كند.
 
وي ادامه داد:‌ رئيس مجلس نبايد با گروه‌هاي سياسي و ساير قوا و نهادهاي ديگر ارتباطات سياسي، لابي‌گري و رايزني‌هاي پنهاني داشته باشد كه اين مسئله بسيار آسيب‌زا و خطرناك است.
 
اميريان با بيان اينكه توجه به نقش نظارتي مجلس بايد همواره مورد توجه رئيس مجلس باشد، گفت: رئيس مجلس بايد جايگاه نظارتي‌ مجلس كه تا حدي مغفول مانده است را احيا كند.
 
دبير دفتر تحكيم وحدت افزود: ناديده گرفتن اين مسئله و ضعف جايگاه نظارتي مجلس باعث بروز مشكلاتي چون فسادهاي اقتصادي مي‌شود و نقش مجلس در اين بخش به واسطه حضور رئيسي مقتدر مي‌تواند بسيار مهم و تعيين‌كننده باشد.
 
وي با بيان اينكه رئيس مجلس بايد نمايندگان مجلس را كه از سلايق مختلف سياسي و جناحي مردم به مجلس راه يافته اند را با يك نگاه ببيند، گفت: رئيس مجلس همچنين بايد تنظيم روابط با ساير قوا و توجه به اصل تفكيك قوا در عين حال كمك به هم‌افزايي مجلس با ساير قوا را مدنظر داشته باشد.
 
اميريان تاكيد كرد: رئيس مجلس بايد از دامن زدن به حواشي و برخي مسائل حاشيه‌اي كه موجب فرسايشي شدن ظرفيت‌هاي بالقوه نظام مي‌شود، پرهيز كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *