جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تردیدها بر سر ریاست لاریجانی بر مجلس

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 222094
در هشت مجلس گذشته رییس مجلس از پیش معلوم بود تا مجلس چهارم بی هیچ گفت وگویی هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست تکیه زد. قبای ریاست مجالس چهارم و پنجم را انگار بر قامت ناطق نوری دوخته بودند و در مجلس ششم اصلاح طلبان برای انتخاب مهدی کروبی، زیاد تردید نکردند.
به گزارش افکارنیوز ، پس از ریاست یک دوره ای حداد عادل بر مجلس هفتم سرانجام نوبت ریاست به علی اردشیر لاریجانی رسید. او که تا پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی بود پس از استعفا از این سمت مورد انتقاد بخشی از اصولگرایان قرار داشت.

ریاست مجلس هشتم نیز برای لاریجانی کرسی چندان مطمئنی نبود پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ از سوی گروهی از اصولگرایان که بعدها تحت عنوان جبهه پایداری به فعالیت پرداختند متهم شد که از ساکتین فتنه بوده و انتظاراتی که از وی می رفته را برآورده نکرده، اتهاماتی که لاریجانی قویاً آن را رد کرده است.

به گزارش افکار نیوز ، بعد از برگزاری انتخابات مجلس نهم که در برخی از حوزه ها و از جمله تهران به دور دوم کشیده شد موقعیت وی دچار تزلزل بیشتری شد. با آنکه لاریجانی از اعضای جبهه متحد اصولگرایان بود حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از ریاست حداد عادل بر مجلس نهم حمایت کرد.

فدایی پس از آنکه تاکید کرد: حتما ما آقاي حدادعادل را به آقاي لاريجاني(براي رياست مجلس) ترجيح مي دهيم. وی در مقایسه میان ریاست حداد با لاریجانی بر مجلس گفت: در يك مقايسه ميان مجلس هفتم و هشتم به اين جمع بندي مي رسيم كه رعايت قوانين و مقررات و آيين نامه‌ها در مجلس هفتم بهتر بود، تعامل با دولت بهتر بود، فضاي منطقي بيشتر بود، غوغاسالاري نبود و آرامش بيشتري بر كشور حاكم بود. ضمن اينكه ما در صداقت و كارآمدي و سلامت نفس آقاي حدادعادل هيچ ترديدي نداريم.

در همین زمان اعضای جبهه پایداری رقیب جبهه متحد اصولگرایان نیز در اظهار نظرهای مشابهی حمایت خود از حداد عادل در برابر لاریجانی را اعلام کردند. حمید رسایی از نامزدهای جبهه پایداری می گوید: در حال حاضر و باتوجه به مذاکراتی میان اعضا صورت گرفته جبهه پایداری متفق القول است آقای لاریجانی با توجه به عملکرد خود در اداره مجلس و به ویژه عملکرد ایشان در فتنه ۸۸ گزینه مناسبی برای ریاست مجلس نیست.

رسایی در عین حال خاطرنشان می کند: مذاکراتی میان جبهه پایداری و آقای حداد انجام شده است.

با این حال لاریجانی کماکان می تواند به رای نمایندگان مستقل در مجلس نهم امیدوار باشد و اگرچه رویگردانی احمد توکلی از وی نیز می تواند ضربه اساسی بر اقبال او برای ریاست وارد کند می تواند همچنان چشم امید به انتخاب محمدرضا باهنر در دور دوم داشته باشد. سیاستمداری که به قول خودش استاد لابی است. هر چند اکثر تحلیلگران معتقدند نفوذ مثال زدنی اش در مجلس هفتم را در مجلس هشتم از دست داده اما هنوز می تواند به عنوان یکی از برگ های برنده لاریجانی مطرح باشد.

اینکه چگونه هر دو گروه عمده رقیب در انتخابات مجلس بر سر یک گزینه برای ریاست اتفاق نظر دارند رویدادی است که خود نیاز به بررسی و تحلیل دارد. اما همین امر شرایط دشواری را پیش روی لاریجانی قرار می دهد.

با وضع موجود دور از ذهن نیست که نماینده مردم قم در مجلس نهم در صورت بازماندن از ریاست می باید ۴ سال بر روی یکی از ۲۷۰ کرسی سبز بهارستان بنشیند و هر از گاهی تنها صدای وی به عنوان ناطق پیش و یا پس از دستور شنیده شود و یا تذکر آیین نامه ای به هیات رییسه جدید مجلس بدهد. کمی دقت در ترکیب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می دهد این احتمال به هیچ وجه بعید نیست. علی اردشیر لاریجانی هم به عنوان شخصیت حقوقی (رییس قوه مقننه) و هم به عنوان شخصیت حقیقی اش (علی اردشیر لاریجانی) به عضویت مجمع درآمده است احتمالاً به این دلیل که اگر او از تکیه زدن بر ریاست مجلس نهم بازماند از راه یابی به مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنماند. وضعیتی که به عنوان مثال در مورد محمود احمدی نژاد صدق نمی کند. وی با وجود اینکه تا کمی بیش از یکسال دیگر رییس جمهور است تنها از جایگاه حقوقی اش در ترکیب مجمع قرار گرفته است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید انتخابات دور دوم مجلس چه ارمغانی برای آقای رییس به همراه می آورد. انتخاباتی که هر چند ظاهراً او نیازی به شرکت در آن ندارد اما به نظر می رسد بیش از همه برای علی لاریجانی سرنوشت ساز باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *