يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

اولین پس‌لرزه «نه» پکن و دهلی‌نو به کلینتون

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 222098
هنوز دو روز بیشتر از سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه امریکا به کشورهای شرق آسیا نگذشته است که به نظر می‌رسد با قطعی شدن اراده هند و چین به ادامه واردات نفت از ایران و همراهی نکردن با تحریم‌های یک‌جانبه امریکا در مذاکرات کلینتون با مقام‌های ارشد دهلی نو و پکن، اولین نشانه‌ها از عقب‌نشینی اروپا از تحریم بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران امروز ظاهر شد.
به گزارش رجانیوز، خبرگزاری انگلیسی رویترز ساعاتی پیش به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نام او را فاش نکرد، از طرح دولت انگلیس برای تعویق شش ماهه تحریم بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران خبر داد. تحریم بیمه کشتی‌هایی که نفت ایران را به بنادر مختلف دنیا حمل می‌کنند، از موارد مصوب در تحریم تصویب شده در اتحادیه اروپا علیه ایران در دی ماه سال گذشته بود.

رویترز، نگرانی انگلیس از افزایش شدید قیمت نفت را دلیل این تصمیم عنوان کرد و افزود که دولت این کشور به دنبال متقاعد کردن اعضای اتحادیه اروپاست تا تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت‌هایی که بیمه تانکرهای حامل نفت ایران را تأمین می‌کنند، دست کم برای شش ماه آینده و تا سال 2013 به تعویق بیفتد.

اما در شرایطی که رویترز، در گزارش خود فشارهای ژاپن و کره جنوبی را عامل اصلی این پیشنهاد عنوان کرده است، به نظر می‌رسد سفر کلینتون به چین و هند و پیام‌هایی که از این سفرها دریافت کرده، تأثیر جدی در این زمینه داشته است و دولت امریکا پس از مطمئن شدن از همراهی نکردن این کشورها با تحریم ایران و حتی طراحی تدابیر مقابله‌ای از جمله اعمال بیمه‌های دولتی برای کشتی‌های حامل نفت ایران به‌منظور جبران لغو بیمه‌های غربی، به این نتیجه رسیده‌است که در این شرایط، نفت ایران روی دریا یا انبارها نمی‌ماند و لغو بیمه‌ها نیز به ضرر ژاپن و کره جنوبی که از متحدان امریکا هستند، خواهد بود و همچنین افزایش قیمت‌ها را نیز به‌دنبال خواهد داشت، بنابراین بلافاصله از انگلیس متحد نزدیک خود که اداره بخش اعظمی از بیمه‌های کشتیرانی را در دست دارد، خواسته‌اند که پیشنهاد تعویق اجرای تحریم بیمه‌های نفت‌کش‌های ایران را مطرح کند.

رویترز در گزارش خود آورده است: تأثیر اجرای این تحریم‌ها به شدت بازارهای مالی انگلیس و به ویژه بخش بیمه‌های صنایع دریایی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. در حال حاضر صنایع اروپایی که از ایران نفت وارد می‌کنند، به شدت به این نوع نفت نیازمندند و توقف واردات نفت از ایران آسیب‌های بسیاری را به این صنایع اروپایی وارد خواهد کرد چرا که چنین امری نیازمند تغییر ساختار پالایشگاه‌ها خواهد بود و این اقدامی زمان بر و بسیار پرهزینه است.

رویترز در ادامه گزارش خود تأکید کرد: بیشتر حجم صادرات نفت ایران به آسیا است که در این میان کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی کشورهای اصلی واردکننده نفت ایران به حساب می‌آیند. در ماه های گذشته آمریکا و متحدان غربی این کشور تلاش های بسیاری را برای تحت فشار گذاشتن این کشورهای آسیایی به منظور قطع واردات نفت از ایران صورت دادند که البته با مقاومت این کشورها مواجه شدند.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به عنوان وارد کنندگان اصلی نفت ایران در آسیا به دنبال جایگزینی برای شرکت‌های بیمه کشتیرانی غربی هستند که البته اغلب این بیمه‌ها توسط شرکت‌های بیمه مستقر در لندن تأمین می‌شود اما تاکنون موفق نشده‌اند. در عین حال، برخی مقام‌های چینی و هندی گفته‌اند در صورت لغو بیمه‌های غربی، خودشان دنبال راه‌حل‌های دولتی و اعمال بیمه‌های دولتی می‌گردند.

اما کره جنوبی و ژاپن موقعیت پیچیده‌ای دارند و یک دیپلمات اروپایی نیز خاطرنشان کرده که دلیل اصلی پیشنهاد انگلیس به تعویق شش ماهه تحریم بیمه‌ها نیز فشاری است که از جانب ژاپن و کره جنوبی بر انگلیس وارد آمده چرا که این کشورها نگران خرید نفت خود پس از اول ژوئیه هستند. کره و ژاپن معتقدند در صورت لغو نشدن بیمه‌ها، قیمت نفت افزایش خواهد یافت و آن‌ها برای پایین آوردن قیمت نفت ناچار هستند که نفت بیشتری از ایران بخرند که این اقدام بر خلاف تحریم‌ها است.

گفته می‌شود پیشنهاد انگلیس مخالفانی در داخل اتحادیه اروپا از جمله فرانسه نیز دارد و دولت سارکوزی در آخرین روزهای حیاتش تأکید دارد که فشارها بر ایران باید افزایش یابد، اما در مقابل، در آسیا شرکت‌های کشتیرانی به‌شدت از این طرح استقبال کرده‌اند، به‌طوری که آرتور بورینگ مدیر شرکت کشتیرانی هنگ‌کنگ و اس هاجارا رئیس شرکت کشتیرانی هند می‌گویند امیدوارند در این مدت ایران و 1+5 در مذاکرات به توافق‌هایی دست پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *