جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

اندیشه‌های سینمایی شهید آوینی در "سینمارسانه" 445

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 222018
شماره چهارصد و چهل و پنجم از دوره جدید سینمارسانه با پرونده‌اي درباره اندیشه‌های سینمایی شهید آوینی و مطالب مفصلی پیرامون برنامه‌های نوروزی صداوسیما و مراسم اسکار هشتاد و چهارم منتشر شد.
اندیشه‌های سینمایی شهید  آوینی در "سینمارسانه" 445
اين شماره از ماهنامه سینمارسانه با پرداختن به آراء و نظرات متفکر شهید، سید مرتضی آوینی، به تبیین دیدگاه‌ها و مسیرهای ناتمام وی در باب نظریه‌پردازی هنر دینی پرداخته است. این پرونده شامل بحث‌هایی پیرامون ماهیت تکنولوژی و سینما، پرسش‌هایی از اندیشه‌های سینمایی شهید آوینی، سینمای سورئالیستی دینی؟! (سینمای اسلامی از منظر شهید آوینی)، بخش معرفی کتاب و یک مصاحبه تحلیلی با دکتر وحید رامین‌پور در باب فرهنگ، تمدن و سینما می‌باشد.

پرونده‌ شوهای نوروزی صداوسیما در بخش تلویزیون، نحوه‌ی اجرای برنامه‌های تحویل سال را بررسي كرده و ضمن مواجهه‌ی تمدنی با آثار مخرب این شیوه از تولید و طراحی، رواج فرهنگ پوپولیستی در برنامه «سین مثل سریال» را به چالش کشیده است.

نقد اتفاقات و حاشیه‌های اکران نوروزی، بررسی فیلم‌های روی پرده و تحلیل بحث‌های پیرامونی مراسم اسکار هشتاد و چهارم، ستون فقرات مطالب بخش سینمای این شماره‌ی ماهنامه سینمارسانه را تشکیل داده است.

بخش دانشجویی به عنوان جدیدترین قسمت ماهنامه سینما‌رسانه در دور جدید، بخش اعظم از محتوای خود را به جریان‌شناسی سینمای ایران از منظر جشنواره سی‌ام فجر اختصاص داده و با بررسی نظرات محیط‌های دانشجویی و بازتاب نشست‌های برگزار شده در فضای دانشگاهی کشور، شور و نشاط مطالبه از مسئولین و دست‌اندرکاران فرهنگی را به ساختار محتوایی این شماره اضافه کرده است.

«نحوه بازنمایی ارزش‌های زنانه در سینمای ایران»، «آرای باطله»، «در ستایش قالتاقیسم»، «جشن بی‌فرهنگی ما...»، «بی‌درایتی فرهنگی»، «راستگویی با چاشنی انصاف و نمک تیزبینی»، «فلسفه‌چینی وارد می‌شود!»، «تناسخ به روایت تن‌تن»، «یک ایران مهارناشدنی»، «اسکار هشتاد و چهارم؛ آنان که بودند و آن‌ها که نیستند!» و «برداشت‌های هالیوودی از جنگ عراق» نمونه‌هايي از مطالب خواندني اين مجله‌اند.

همچنین میان جلد اختصاصی این شماره در بخش سینما با اختصاص به کاریکاتوری از اصغر فرهادی به بیان نظرات خود پیرامون اهدای جایزه‌ی اسکار به فیلم ایرانی «جدایی...» پرداخته است.
در بخش‌هايي از مطلب ورودی این قسمت با عنوان «فرهنگ برهنگی؛ برهنگی فرهنگی» آمده است: «در قصه‌های قدما آمده بود که پادشاهی بود و خیاط‌های رندی که او را برهنه کردند و به او گفتند ابلهان لباست را نمی‌بینند و لباس تو جامه‌ای نامرئی است. این همان کاری است که سال‌هاست آن‌ور دنیایی‌ها با این‌ور دنیایی‌ها انجام می‌دهند و بعد لباسشان را از تن به در آورده و می‌دزدند و به آن‌ها تلقین می‌کنند که بُلَها توان دیدن ندارند؛ انتلکتوال باشید و خوب نگاه کنید. وقتی هم کودکِ فطرت فریاد می‌زند: «بابا! پادشا برهنه است»، مسخره‌اش می‌کنند که تو چه می‌فهمی بچه پُر روی بی‌سواد! دیدن این لباس سواد فلسفی می‌خواهد. اصلاً تا به حالا آثار کامو را خوانده‌ای؟ تو اصلاً می‌دانی جناب کانت و دکارت و هایدیگر و پوپر چه کسانی هستند؟ نمی‌دانی که. پس لباس پادشاه خیلی خیلی هم قشنگ است. و کودک بیچاره که تازه خود را در لابه‌لای اصطلاحات مطنطن آقایان مستغرق می‌بیند چشمانش را با تعجب می‌مالد و باز می‌گوید: «باور کنید که این لخته!» و این‌بار می‌شنود که: «اه ه ه ه ای ی ی... هیچی نبفهمه».

خلاصه‌ جای عادل حداد خالی که ببیند در سرزمین برهنگی فرهنگی، لباس پادشاهی بر قامت رعنای سینمای ما می‌دوزند و اگر بگویی که گربه برای رضای خدا موش نمی‌گیرد و آن‌ها لباسی ندوخته‌اند، بلکه شما را از داشته‌های خودتان تهی کرده‌اند، متهم به بلاهت و تحجر و نفهمیدن سینما و ایضاً، ضد سینما و در نهایت ضد فرهنگ خواهی شد..»

به گزارش روابط عمومی موسسه شهید آوینی، شماره 445 ماهنامه فرهنگی هنری سینمارسانه در 100 صفحه با بهای 2000 تومان در پیشخوان روزنامه فروشی‌ها در دسترس می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *