دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۵
۲۱

قیمت‌ جدید بنزین ؛اعلام شد

سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 221825
در حالی که مجلس تاکید دارد که بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تصمیم‌گیری درباره نرخ حامل‌های انرژی در سال جاری بر عهده دولت است و دولت باید در سقف درآمدی مشخص شده در زمینه افزایش دادن یا ندادن آن‌ها نظر بدهد، سناریوهای مختلفی درباره قیمت بنزین به...
جوان امروز: علاوه بر این مجوز به دولت برای تغییر در قیمت حامل‌های انرژی، نمایندگان مجلس همچنین سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعیین کردند تا دولت تنها در یک رنج قیمتی مشخص قدرت مانور داشته باشد.

بر این اساس و با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه قیمت فروش داخلی انواع سوخت با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از ۹۰ درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد، می‌توان گفت که حداکثر قیمتی که می‌توان برای بنزین متصور بود ۱۸۹۰ باشد. چرا که پیش از این جلیل سالاری ـ مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ عنوان کرده بود که قیمت هر لیتر بنزین سوپر فوب خلیج‌فارس ۲۱۰۰ تومان است.

بر اساس این دیدگاه و با توجه به افزایش سالانه ۲۰ درصدی بهای سوخت دولت باید برای پر کردن فاصله ۷۰۰ تومانی کنونی تا ۱۸۹۰ تومانی سقف طی چهار دوره باقی مانده تا اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها امسال حدود ۲۹۰ تومان قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت آزاد آن به ۹۹۰ تومان برسد.

اما از آنجا که قیمت فوب شامل بنزین سوپر است و بهای آن بسیار بالا‌تر از قیمت بنزین معمولی است می‌توان گفت که قیمت ۱۸۹۰ تومان برای بنزین عددی دور از انتظار است هر چند که چندی پیش رییس مجلس عنوان کرده بود دولت در پی عرضه بنزین با بهای دو هزار تومان است.
با این حال و از آنجا که مجلس تاکید دارد که بهای سوخت باید در یک دوره پنج ساله به حداکثر خود برسد در سناریوی دوم می‌توان گفت که در آغاز مرحله دوم هدفمندی، ۲۰ درصد دیگر به قیمت کنونی بنزین افزوده خواهد شد و بهای آن از ۷۰۰ به ۸۴۰ تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد این عدد معقول‌تر باشد.

در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی با سه قیمت ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و ۱۵۰، ۵۰۰ و ۸۰۰ تومانی برای بنزین سوپر عرضه می‌شود. پیش از این بنزین معمولی با دو قیمت ۱۰۰ تومانی سهمیه‌ای و ۴۰۰ تومانی آزاد و بنزین سوپر نیز با دو قیمت ۱۵۰ تومانی سهمیه‌ای و ۵۵۰ تومانی آزاد عرضه می‌شد.

البته با توجه به اینکه مصوبه مجلس بر کیفیت حامل‌های سوخت تاکید می‌کند و قیمت بنزین سوپر فوب خلیج فارس معیار افزایش قیمت بنزین قرار گرفته است، مشخص نیست، که قیمت هر لیتر بنزین معمولی تولید داخل با استاندارد یورو ۲ نیز قرار است با نرخ بنزین سوپر فوب خلیج فارس محاسبه شود یا خیر؟

از سوی دیگر در حال حاضر ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت سوخت خودرو‌ها شارژ می‌شود که مشخص نیست در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود افزایش نرخ بنزین، سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی ادامه می‌یابد یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
محاسبات نرخ بنزین جالب بود اما واقعا ساده نگری به این قضیه فاجعه است . نرخ دلار را به دلخواه دولت و مسئولین تعیین می کنند سپس اعلام می کنند نرخ بنزین فوب خلیج فارس فلان رقم به دلار و نرخ دلار هم که قبلا دلخواه تعیین شده پس پیدا کنید پرتقال فروش را ؟؟؟؟؟
amal
آیا فکر مردمانی که هیچ در آمدی ندارند را کرده اید مردی که صبح تا شب کار میکند دستمزدش روزی 25000 هزار تومان باشد اجاره خونه هم 500 هزار تومان باشه دارای سه فرزند این آقا چطور زندگی کنه قضاوت دست شماهاست
Iran, Islamic Republic of
اقا قبول بنزین 2000 تومان
دربهای واردات رو باز کنید تا حد اقل ما اتومبیل با قیمت 4 میلیون تومان خریداری کنیم وپس از 5 سال اتومبیل خود را اسقاط واتومبیل نو سوار شیم
نمیشه که همه چیز از جیب مردم باشه
بیمه یکسال با سوار شده در نیمی از سال
بنزین گران
اتومبیل گران
هزینه های راهنمایی رانندگی //کنترل ترافیک و....که همه از جیب مردم است
بیماریهای زیاد به دلیل الودگی ماشینهای فرسوده که هیچ کس راضی به دور انداختن ماشین خود نیست با توجه به گرانی اتومبیل نو
هزینه های بهداشتی وروانی جامعه و........و....
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک بررسی بفرمائید که حداقل دستمزد در کشورهای منطقه چند دلار است ( تاکید می کنم - چند (( دلار)) ) -- تا کی مردم باید به ریال دستمزد بگیرند و به دلار هزینه کنند !؟
آخر نامردی اینه که بنزین به قیمت فوب خلیج فارس باشه ولی ماشین با صددرصد گمرکی به قیمت جیب ایران خودرو و سایپا!
اخبار شب اول كه كميسيون تلفيق تصويب كردگفته شد كه حاملهاي انرژي تاپايان سال افزايش قيمت ندارديعني تثبيت قيمت .ولي كم كم همان حرف دولت 990(1000)تومان شد.
Serbia
دولت اگه یک روزی نتونه یک جنسی رو با دو برابر قیمت ببینه که شب خوابش نمی بره!!!
Iran, Islamic Republic of
نرخ بنزین و ماشین و حقوق را باهم جهانی کنید اگر مدیر هستید
Iran, Islamic Republic of
حضرت امام فرمودند اگر توان مدیریت اداره ای را ندارید استعفا بدهید شما را بخدا بروید دنبال کارتان اقایون فقط با مدرک دکترا نمیتوان برای مردم کار کرد
Iran, Islamic Republic of
همیشه مردم بدبخت محکوم هستند
United States
سلام . باید این انحصار از دست خودرا سازان (همون خودروسازان) گرفته شود . به نظر می رسد اجحاف به مردم کافی است . باید صنایع خودراسازان به صورت رقابتی عمل کنند . لازمه چنین کاری آزاد سازی ورود خودرو کم مصرف به ایران می باشد .
بهتر بود دولت و مجلس محترم هردو بر این باور بودند که طرح هدفمندی یارانه ها طی یک دوره 5ساله اجرا می شد، تا به ملت هم فشار وارد نشود و دولت نیز به هدف خود برسد.
با این وضعیت دولت می توانست هم حاملهای انرژی را به قیمت واقعی برساند و هم ملت از زیر فشار گرانی و تورم نجات دهد.
دولت در این دوره 5 ساله، هر سال به مقدار واقعی حاملهای انرژی را بر اساس یک پنجم قیمت اصلی افزایش می داد، یعنی 20 درصد، با این روش دیگر مایحتاج مردم هم حداکثر 20درصد افزایش قیمت داشت نه بیشتر.
سوال من اين است چراحقوق ودرآمد به نرخ ايران ( ريال)ولي هزينه زندگي به نرخ فوب خليج فارس (درهم ودلار).واقعا بي انصافي است.
Iran, Islamic Republic of
با سلام واحترام خدمت خوانندگان عزيز
اين مقوله را از دو جنبه بررسي مي كنيم :
1- تبعات معيشتي مردم
آيا در اين زمينه برنامه ريزي شده است كه با افزايش قيمتها حداقل به همان نسبت در ساير قسمتهاي جامعه صورت پذيرفته است تا افسار گراني از دست مسئولان محترم خارج نگردد؟
درصد تغييرات ارزي در اعلام قيمت بي تاثير نمي باشد لذا محاسبات مربوطه به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد.
2- كاهش هزينه هاي مرتبط با موضوعات آميخته
هزينه هاي ناشي از حفظ سلامت جامعه مربوط به تردد خودروهاي معيوب محاسبه شده است؟
هزينه هاي توليد خودروي ملي با كمترين مصرف سوخت در سطح جهان چقدر است؟ آيا توليد آن توسط ايراني ها امكان پذير نمي باشد؟
و...
قيمتارو
جهاني مي كنيد حقوقمونم جهاني كنيد نه 400 هزار تومن با دو تا بچه واقعا چيكار ميشه كرد ؟!
تا کی مردم به ریال حقوق بگیرند و به دلار خرج کنند؟!!!
مسئولین به فکر مردم باشند
Iran, Islamic Republic of
بابای مردم رو در آوردن
آقایون ماشین سوار میشن
محافظ و راننده دارن
خودشون پول بنزین نمیدن که بسوزن
دخل به ريال خرج به دلار!
آقا بحث بیخود نکنین خیلیم خوبه
تا به حال داشتیم زیر بار زندگی له می شدیم و تحمل می کردیم اینجوری یدفه میمیریم از گشنگی راحت میشیم بخدا
زودتر تیر خلاصو بزنین لطفا
Iran, Islamic Republic of
كيفيت ماشين هم فوب خليج فارسه؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
واحد پول را هم دلار كنيد بعد دستمزد و قيمت بنزين و.... جهاني كنيد . اگه راست مي گيد.