سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

پرورش ماهی در بیابان +عکس

يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب: 221536
کشاورزان ریگانی که به دلیل شرایط بد آب و هوایی در سالهای اخیر حتی از تولید خرما نیز باز مانده اند و با خشک شدن خوشه های نخلها مواجه هستند در ابتکاری مثال زدنی به پرورش ماهی در عمق کویر لوت روی آورده اند.
به گزارش مهر، کشاورزان ریگان درسال جاری در حالیکه با شرایط سخت آب و هوایی و تداوم خشکسالی 15 ساله دست به گریبان هستند برای رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی به روشهای دیگر تولید روی آورده اند.

گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه های خرما که دسترنج کشاورزان را در سالهای اخیر به باد داده است نتوانسته عزم کشاورزان را برای بهبود شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد و مردمان سخت کوش کویر که در معرض طوفانهای مداوم شن و بادهای چندین روزه قرار دارند شروع به پرورش ماهی در مزارع خود کرده اند.
در شهرستان ریگان با داشتن 6هزار هکتار زمین زیر کشت نخیلات سالانه 30هزار تن محصول خرما برداشت می شود که به دلیل شرایط آب وهوایی این محصول همه ساله دچار خسارت شدید می شود.
 
کشاورزان شهرستان ریگان در واقع شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را جامه عمل پوشاندند و سعی در خارج شدن از اقتصاد تک محصولی در این شهرستان دارند و در اقدامی خود جوش در کنار مزارع و باغات خود به پرورش ماهی روی آوردند.
 
نخلهای خشک شده و استخرهای پر بار پرورش ماهی!

 
منوچهر جهانتیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی در این شهرستان مشغول شده است در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مجری طرح مزرعه تولید بچه ماهیان گرمابی (فیتوفاک بیگ هه امور کپور معمولی) و تولید ماهی بازاری هستم.
 

 
وی افزود: با توجه به اینکه تهیه بچه ماهیان گرمابی در استان کرمان با مشکل مواجه است و هزینه حمل و نقل بچه ماهیان  از مراکز تکثیر گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و تلفات بین راهی نیز باعث افزایش این هزینه ها است تصمیم به پرورش این نوع ماهی در ریگان گرفتم.
 
جهانتیغی اضافه کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم یک مزرعه حد وسط با مساحت 6هکتار و سالانه تولید بچه ماهی یک میلیون و 500 هزار قطعه با وزن متوسط 10گرم و همچنین تولید بیش از 20تن ماهی بازاری احداث کنم.
 
وی گفت: با احداث این مزرعه و تولید بچه ماهی می توان علاوه بر تامین بچه ماهی استان مازاد آن را به استانهای همجوار صادر کرد.
 

 
جهانتیغی افزود: با بررسیهای به عمل آمده توسط کارشناسان شیلات استان منطقه ریگان از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی پتانسیل بسیار خوبی جهت تولید ماهی و بچه ماهی گرمابی و تولید ماهیان بازاری دارد.
 
وی ادامه داد: در نیمه دوم سال می توان بر روی پرورش ماهیان سردابی را در استخرهای خاکی سرمایه گذاری کرد لذا این طرح برای اولین بار در شهرستان ریگان آغاز شد.
 
جهانتیغی تصریح کرد: با پشتیبانی مسئولان ذیربط شرایط اشتغال زایی برای افراد جویای کار در این شهرستان فراهم می شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز به خبرنگار مهر گفت: امیدواریم در سالی که به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است بتوانیم به این شعار جامع عمل بپوشانیم.
 
پرورش دو میلیون لارو کپور در دل کویر

 
موسی جلالی افزود: یکی از مشکلات توسعه آبزی پروری به خصوص ماهیان گرمابی در شرق استان کمبود بچه ماهی بود که علاقمندان به پرورش ماهیان گرمابی بایستی از شمال کشور یا زابل و جیرفت این بچه ماهی را تامین می کردند.
 
وی افزود: با همت سرمایه گذار بخش خصوصی و همکاری مدیریت شیلات استان و همکارانمان در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان موفق شدیم استخر حد واسط در روستای گروه سلمان رستم آباد راه اندازی و قریب به دو میلیون لارو امور و کپور در این استخر رها سازی شود.
 
 


مدیر جهاد کشاورزی ریگان تصریح کرد: رها سازی این ماهیان با کارشناسی کارشناسان مجرب شیلات استان و شهرستان انجام گرفت و در صددیم که با مراقبت و کارشناسی این لاروها در آینده ای نزدیک نیاز استان کرمان را تامین کنیم.
 
رفع مشکل بیکاری در شرق کرمان با رونق پرورش ماهی/ مسئولان حمایت کنند


فرماندار ریگان نیز به مهر گفت: با توجه به اینکه شهرستان ریگان دارای آب باکیفیت در زمینه پرورش آبزیان است به کشاورزان توصیه می شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.
 
محمد برزنگ افزود: شهرستان دارای 200حلقه چاه و50 رشته قنات است که کشاورزان می توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند.
 
وی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان ادامه داد: به راحتی می توان با سوق دادن جوانان و سرمایه ای اندک بیکاری در شرق استان کرمان را به یک رونق اقتصادی و تکاپوی مثال زدنی تبدیل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *