يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

نمایندگانی می‌خواهیم که در عین ولایتمداری، کارآمد باشند

دکتر محمد دهقان
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 220923
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس نهم نیازمند نمایندگانی متعهد و متخصص است، تصریح کرد: باید بررسی شود این دوستان که کاندیدا هستند کدام یک، یک طرح برای حل مشکلات کشور دارند. اکنون گرانی یکی از مسائل اصلی کشور است. طرح دوستان چیست؟!
نمایندگانی می‌خواهیم که در عین ولایتمداری، کارآمد باشند
سرویس سیاسی جهان نيوز - دهه 60 برای دکتر محمد دهقان یادآور سال های سخت والبته غرورآفرینی است. او پس از 22 ماه حضور در جبهه های حق علیه باطل و در حالی که سمت فرماندهی گردان مهندسی رزمی سپاه مریوان را در سن 22 سالگی برعهده داشت، در یک نبرد نابرابر و پس از مجروحیت شدید به اسارت مزدوران بعثی در آمد و 64 ماه در شکنجه گاه های صدام محبوس شد.

دکتر دهقان پس از آزادی از اسارت، در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد. او مقطع ارشد و دکترای تخصصی حقوق خصوصی را هم از همین دانشگاه و با نمره 19(رتبه عالی) گرفت.

مسئولیت های مختلف در بسیج دانشجویی از جمله ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و معاونت سیاسی سازمان دانشجویی کشور و دو دوره نمایندگی مجلس(هفتم و هشتم) و عضویت در هیئت رئیسه مجلس هشتم از جمله سوابق کاری اوست. وی اقدمات اثرگذاری در مجلس انجام داده که تلاش هایش برای جلوگیری از وقف دانشگاه آزاد از جمله آنهاست. در بررسی مواضع و عملکرد وی، صراحت و فسادستیزی آشکار است و شاید علت انتقادات تند و تیز وی به دولت هم همین ویژگی ها باشد.

با دکتردهقان درباره موضوع فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با فساد اقتصادی به گفت وگو نشستیم اما در ادامه بحث به مفاسد کلان جریان انحرافی و برخی وزارتخانه های دولت رسید و در نهایت با بحث انتخابات مجلس نهم پایان یافت.

این روزها در سالگرد صدور فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با مفاسد هستیم به نظر می رسد که این فرمان به خوبی اجرایی نشده است چرا بعد از چند سال شاهد فساد سه هزار میلیاردی و فسادهای گسترده جریان انحرافی هستیم ارزیابی شما از نحوه اجرای فرمان حضرت آقا چیست؟


11 سال است که از روز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه همه جانبه با مفاسد اقتصادی می گذرد در این 11 سال هم به حمد الله کارهایی صورت گرفته هم قوه قضاییه اقداماتی انجام داده مجتمع مبارزه با جرائم اقتصادی تشکیل داده و مجلس قوانینی را تصویب کرده است و هم قوه مجریه اقداماتی را در این راستا انجام داده است اما بیش از آنکه این پیام  مهم در بین مسئولان کشور اجرایی شده باشد، در بین مردم و نخبگان جامعه  و نیروهای حزب اللهی جامعه مورد استقبال قرار گرفته است.

خوشحالیم که فساد ستیزی به گفتمان غالب تبدیل شده است. امروز مردم در اثر همان پیام رهبر معظم انقلاب به دنبال مسئولین فسادستیز هستند. یعنی یکی از شرایط مسئولان کشور از نظر مردم باید فساد ستیزی باشد.

اگر آن فرمان صادر نمی شد امروز شاید قبح فساد هم از بین می رفت. تعدادی از افراد دغل باز وقتی فهمیدند امروز خواسته مردم فساد ستیزی و عدالت طلبی
تعدادی از افراد دغل باز وقتی فهمیدند امروز خواسته مردم فساد ستیزی و عدالت طلبی است، تندترین شعارهای ضدفساد را دادند. بعدها معلوم شد که آنان اصلا اعتقادی به مبارزه با فساد نداشته اند. لذا من مدتی پیش عرض کردم ما قبل از آنکه نگران فساد باشیم نگران نفاق هستیم.
است، تندترین شعارهای ضدفساد را دادند. بعدها معلوم شد که آنان اصلا اعتقادی به مبارزه با فساد نداشته اند. لذا من مدتی پیش عرض کردم ما قبل از آنکه نگران فساد باشیم نگران نفاق هستیم. برخی افراد با شعارهای مذهبی و عدالت طلبی نیروهای جوان و بی تجربه متدین را مجذوب خودشان کردند اما در بسیاری از مواقع صد درصد ضد شعارشان عمل کردند.
 
پرونده سه هزار میلیارد تومانی اخیر که با پشتیبانی سردمداران جریان انحرافی اتفاق افتاد و حمایت یک مقام ارشد از این فساد و اظهارات اخیرشان که به نوعی حمایت از فساد مذکور بود، دلیل ادعای من است.

آلودگی تعداد قابل توجهی از معاونان وزرا، برخی وزرا، تعدادی از مسئولان ارشد بانک ها و برخی مسئولان اقتصادی کشور در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، در پرونده فساد خانه فاطمی، پرونده نگین غرب و پرونده 100 میلیون یورویی اخیر دلیل ادعای من است.

* خب اشکالات و فشار بوجود آمده در دولت روشن است. مجلس چرا به این وزرا رای داده است تا این تعداد معاون وزیر نالایق برگزینند و متهم به فساد شوند؟

مجلس که یک دست نیست. اطلاعات نمایندگان و بصیرت آنها هم یکسان نیست.انگیزه‌های سیاسی هم دخالت می‌کند. در مجلس هفتم اخباری به دست ما رسید که برخی معاونان سابق قوه قضائیه در زمان مدیریت سابق این قوه، مشکلاتی دارند. مسئله تحقیق و تفحص در مجلس مطرح شد. رای هم آورد. هیأتی تشکیل شد، تحقیق به عمل آمد. وقتی هیأت به برخی از مفاسد موجود در بین برخی مسئولان آن قوه دست پیدا کرد، مخالفت‌ها شروع شد.

با اینکه ما فقط گوشه‌ای از تحقیقات خودمان را در مجلس قرائت کردیم، اما جنجال‌ها ساخته شد. تعدادی در خود مجلس هم مخالفت می‌کردند حتی برخی از اعضای هیأت که افراد مدعی و البته نامتعادلی بودند، از رفیق نیمه راه شدند و حاضر نشدند هزینه بدهند. در آن پرونده افرادی امثال دکتر زاکانی، دکتر نادران، دکتر نجابت، سردار سروری و برخی دیگر از دوستان تا آخر ماندند.

حمایت آقای دکتر حدادعادل و حضرت آقای ابوترابی هم در اجازه قرائت آن گزارش خیلی مؤثر بود. با این حال ما هم از بیرون مجلس و هم از درون مجلس تحت فشار بودیم. زمانیکه گزارش قرائت شد تعدادی آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) کردند و با فریاد مجلس را ترک کردند.

حالا که در اختلاس سه هزار میلیاردی دو تن از معاونان سابق قوه قضائیه در زمان مدیریت سابق دستگیر شده‌اند و دادستان سابق تهران به دلیل اتهاماتی از سمت قضایی معلق شده است و پرونده کیفری ایشان در حال رسیدگی می‌باشد، حقانیت پیگیری کنندگان برای خواص روشن شده است.

در مجلس هشتم وقتی فردی برای وزیر راه معرفی شد باز جمعی از دوستان ما از جمله آقای دکتر زاکانی و حقیر با ایشان مخالفت کردیم. سابقه ایشان را از بازرسی گرفته بودیم و می دانستیم ایشان به درد این کار نمیخورد. وقتی ما مخالفت کردیم تعدادی از طرفداران آقای احمدی نژاد فریادشان بلند شد و ما را متهم به مخالفت با دولت می کردند.

تعدادی از نمایندگان هم نسبت به این حرفها بی تفاوتی نشان دادند و او رأی آورد و وزیر شد. ما هم جز حیرت و حسرت کاری نمیتوانستیم بکنیم هر چند بعد از 2 سال ایشان دوباره استیضاح شد و از کار برکنار شد اما 2 سال وزارت برای سواستفاده و میدان دار شدن برخی انسان های ضعیف النفس و به فساد کشیده
وقتی متهم بزرگ پرونده فساد خانه فاطمی به آن مقام بالا نصب شد، حدود 200 نفر در مجلس از آقای احمدی نژاد تشکر کردند که این فرد را به آن مقام نصب کرده است. اکثر آنها اطلاع از پروندۀ ایشان نداشتند. بعضی هم می گفتند ایشان که محکوم نشده است. برخی از طرفداران احمدی نژاد که ادعای ضدیت با فساد را داشتند و آدمهای مطرحی هم هستند با رودربایستی نامه حمایت از آن متهم را امضا کردند.
شدن برخی افراد زمان کمی نبود. حال می بینید  5 تن از معاونان و مسئولان ارشد همان وزیر متهم پرونده 3000 میلیاردی هستند.

حال هم برخی از طرفداران آقای احمدی نژاد در مجلس که در گذشته ادعای مبارزه با فساد داشته اند، به خاطر تعصبات سیاسی یا به هر دلیل دیگری این مطالب را نمی پذیرند و اصلا برخی از اینها مانند آن مقام ارشد اجرایی اصل پرونده فساد مالی بزرگ 3000 میلیاردی را سیاسی اعلام می کنند.

وقتی متهم بزرگ پرونده فساد خانه فاطمی به آن مقام بالا نصب شد، حدود 200 نفر در مجلس از آقای احمدی نژاد تشکر کردند که این فرد را به آن مقام نصب کرده است. اکثر آنها اطلاع از پروندۀ ایشان نداشتند. بعضی هم می گفتند ایشان که محکوم نشده است. برخی از طرفداران احمدی نژاد که ادعای ضدیت با فساد را داشتند و آدمهای مطرحی هم هستند با رودربایستی نامه حمایت از آن متهم را امضا کردند. بعدا دادستان هم به خبرنگاران گفت ایشان متهم است. اما این افراد بخاطر تعصباتشان همچنان این مسائل را سیاسی می دانند و حتی به جریان عدالتخواه مجلس از جمله آقای دکتر توکلی و آقای دکتر نادران اعتراض می کنند که چرا شما این مسائل را پیگیری می کنید.

زمانی آقای دکتر زاکانی بزرگترین تحقیق و تفحص تاریخ مجلس را با بکارگیری حدود 900 دانشجوی بسیجی از آموزش عالی کشور در دانشگاه آزاد انجام داد. فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد، فروش سوالات آزمون دستیاری پزشکی و برخی دیگر از مفاسد کشف شده در مجلس هم قرائت شد.

آن پیگیری های صادقانه موجب شد که تغییراتی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود که البته برای آن تغییرات مقاومت های زیادی به عمل آمد. اکنون که رابطه بین آقای احمدی نژاد و رئیس سابق خوب شده است برخی از طرفداران احمدی نژاد در مجلس به نوعی از رئیس سابق دانشگاه آزاد دفاع می کنند و در برخی مسائل با ایشان همداستان شده اند!

در خصوص انتصاب آقای ملک زاده به عنوان معاون اداری مالی وزارت خارجه توسط احمدی نژاد هم توضیح دهید؟

متاسفانه ایشان که فرد مسئله داری بوده است و اخیرا هم به اتهام فساد مالی و امنیتی مدتی بازداشت و در زندان بود، به آن مقام منصوب شد. آقایان دکتر توکلی، زاکانی و نادران و جمعی دیگر از دوستان عدالت خواه مجلس، استیضاح وزیر خارجه را امضا کردند و آقای صالحی جرات پیدا کرد که ایشان را برکنار کند و مسئله حل شد؛ هرچند با کمال تاسف این بار رئیس جمهور همین فرد را به عنوان مشاور خود برگزید.

ماجرای انتصاب آقای مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی چه بود و به کجا انجامید؟

این موضوع البته با تفاوت هایی شبیه ملک زاده بود که با مداخله دلسوزانه آقای دکتر حدادعادل انشاالله مسئله ختم به خیر می شود البته وی اگر به تعهدش عمل نکند چیزی برایش باقی نمی ماند.

تعدادی از نمایندگان مجلس هستند که عملکردشان کارآمد و مطلوب نبوده و بعضا با اشتباهاتی روبرو بوده است. به عنوان نمونه رای اعتمادشان به بهبهانی یا سکوت در برابر مساله دانشگاه آزاد. آنان همچنین بر ریاست لاریجانی در مجلس هشتم اصرار داشتند اما بعدها پشیمان شدند. اکنون چه تضمینی است که اگر این ها دوباره وارد مجلس نهم شوند اشتباهات استراتژیک خود را تکرار نکنند؟

ما نیازمند افراد متعادل و بصیر در مجلس هستیم. انسان هایی که در زمان لازم مواضع لازم را با شجاعت اتخاذ کنند. اقدام لازمان در زمان لازم. من با اینکه معتقد به حذف هیچ یک از گروه های جبهه انقلاب نیستم اما طبیعتا افرادی مثل دکتر زاکانی را که 16 سال است به پاکی، صداقت، پرکاری ولایتمداری، درایت و بصیرت می شناسم بر خیلی
زمانی آقای دکتر زاکانی بزرگترین تحقیق و تفحص تاریخ مجلس را با بکارگیری حدود 900 دانشجوی بسیجی از آموزش عالی کشور در دانشگاه آزاد انجام داد. فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد، فروش سوالات آزمون دستیاری پزشکی و برخی دیگر از مفاسد کشف شده در مجلس هم قرائت شد ... اکنون که رابطه بین آقای احمدی نژاد و رئیس سابق خوب شده است برخی از طرفداران احمدی نژاد در مجلس به نوعی از رئیس سابق دانشگاه آزاد دفاع می کنند و در برخی مسائل با ایشان همداستان شده اند!
از افراد دیگر مقدم می دانم.

همچنین چهره هایی همچون آقایان فدایی، توکلی، نادران، سروری، نجابت و خانم الهیان را که برخی از آن ها از مبارزین قبل از انقلاب و اکنون در مجلس انسان های کارآمدی هستند، بر خیلی نامزدهای دیگر ترجیح می دهم و مفیدتر می دانم و تاسف می خورم که برخی افراد سیاسی مطالبی خلاف و ناروا به آنان نسبت می دهند. مطمئنم جریان انحرافی اگر بخواهد چند نفر را از مجلس حذف کند همین افرادی که اشاره کردم خواهند بود، چون زاکانی و این دوستان خار چشم جریان انحرافی هستند.

این روزها در سالگرد خانه نشینی رئیس جمهور هستیم. ارزیابی شما از آن اتفاقات چیست؟ چرا برخی معتقد به وجود جریان انحرافی نیستند؟

یکی از مهم ترین دوران یا حوادث تاریخی که در انقلاب پیش آمد فشار جریان انحرافی برای بدست گرفتن کشور بود. در سال 90 به دنبال این بودند که قدرت اطلاعاتی را در دست خود بگیرد و مجلس نهم را تصرف کند و بعد به سمت تصرف سایر سنگرها بروند. و از طریق مجلس نهم ریاست جمهوری دوره یازدهم را کسب کنند. کلید موفقیت این جریان وزارت اطلاعات است. در وزارت اطلاعات بدون اطلاع سایر دستگاه های ذی ربط همچون شورای امنیت کشور و رهبر معظم انقلاب یکباره وزیر اطلاعات را برکنار کرد و دنبال این بود شخصی که برای جریان انجرافی است را بر ریاست این  وزارت خانه بگذارد. رهبر معظم انقلاب نگذاشتند که این اتفاق بیافتند. رییس جمهور نسبت به دستور رهبری تمکین نکردند و قهر کردند و در برابر دستور رهبری تحصن کردند.

این حرکت توهم آمیز توسط جریان انحرافی زمینه افشای این جریان را در بین برخی نیروهای ولایی وجود آورد. آن مقام ارشد اجرایی چنان در بین نیروهای حزب اللهی افتاده بود که وقتی در برابر رهبری ایستاد نیروهای بسیجی باور نمی کردند و مدت ها طول کشید کسی باور کند که وی در مقابل رهبری ایستاده است.

بعدها بیان کرد که این خانه نشینی نبوده و خواص هم خانه نشینی را نفی کردند. از آن به بعد جریان انحرافی با شکستی که خورد سعی کرد برخورد دیگری داشته باشد و حرکت ایذایی انجام دهد. به همین دلیل در بدنه نیروهای انقلاب رفتارش را تغییر داد. ما هم اکنون دچار فراز و نشیب با جریان انحرافی هستیم. امیدواریم این یک سال تمام شود و ما با کمترین هزینه این نظام را از دست این جریان خلاص کنیم.

آن افرادی که می گویند ضدانحراف هستند، پاسخ دهند چرا با این حلقه انحرافی کار کردند؟ با کدام یک از این انحرافی ها برخورد کردند؟ آیا تا به حال جز توجیه رفتار این حلقه انحرافی کاری انجام داده اند؟

البته اکثریت مدیریت کشور تابع این جریان نیستند. با این حال در وزارت خانه هایی این جریان تلاش کرد افرادی را بگمارد. بسیاری از مدیران کشور هم که ولایی هستند، فعلا رفتار جریان انحرافی را توجیه می کنند و به خاطر این که پست خود یا مصالح نظام را حفظ کنند حاضر نیستند علیه آن موضع بگیرند.
 
کم خطر نشان دادن جریان انحرافی یا دفاع از شخصیت هایی که در راس جریان انحرافی هستند، نشان می دهد که این حرکت ها خود نوعی حرکت انحرافی هست. کسانی که از جریان انحرافی دفاع می کنند به دلیل آن است که چون در گذشته تمام تخم مرغ هایشان را در سبد جریان انحرافی گذاشته اند. بنابراین برخی از اصولگرایان که از جریان انحرافی دفاع می کنند از گذشته خود دفاع می کنند. از این رو آنان را کم تعداد، کم نفر و کم خطر نشان می دهند.

برخی نیروهای اصولگرا که حتی همین الان نیز متصل به جریان انحرافی و یا جزء مشاوران هستند، حضورشان در دولت به چه معناست؟


چرا برخی وقتی ماجرای خانه نشینی احمدی نژاد پیش آمد، از لزوم وحدت سخن گفتند و تاکید کردند وحدت اصل مهم تری است و باید با هم کنار بیاییم اما ولی وقتی بحث وحدت اصولگرایان مطرح شد حاضر
ما نیازمند افراد متعادل و بصیر در مجلس هستیم. انسان هایی که در زمان لازم مواضع لازم را با شجاعت اتخاذ کنند. اقدام لازمان در زمان لازم. من با اینکه معتقد به حذف هیچ یک از گروه های جبهه انقلاب نیستم اما طبیعتا افرادی مثل دکتر زاکانی را که 16 سال است به پاکی، صداقت، پرکاری ولایتمداری، درایت و بصیرت می شناسم بر خیلی از افراد دیگر مقدم می دانم.
نشدند در فرایند وحدت اصولگرایان شرکت کنند؟


ما در این نظام اسلامی نباید به هر بهانه ای افراد را از کشتی انقلاب خارج کنیم. افراد مختلف نظام تا زمانی که خودشان را از کشتی پرت نکردند باید حفظ شوند. برخی از جریانات اصولگرا ممکن است تحمل یکدیگر را نداشته باشند و کسانی که نفسشان می گیرد را حذف کنند و بگویند برو دیگر به درد انقلاب نمی خوری! در حالی که این درست نیست و نظر رهبری و امام راحل غیر از این است. وحدت برای منافع نظام است نه برای منافع خودمان.

اخیرا و پس از دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای مجمع تشخیص مصلحت، اظهارنظرهای تمسخرآمیزی درباره شان مجمع و حکم رهبری معظم انجام شد. علت این اظهارات چه بود؟

بعد از جلسه رهبر معظم انقلاب و این که مجمع را به عنوان مرکز و بازوی فکری نظام دانستند، استفاده از کلمات سبک و تحقیرکننده و پایین آوردن جایگاه مجمع مغایر فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود. برخی از افراد تا زمانی به ولایت پایبند هستند که به نفعشان باشد و اگر به نفعشان نباشد به آن پشت پا می زنند.

ما باید در همه عرصه ها ولایت پذیر باشیم. دکتر الهام در آزمون ولایت مداری در این زمینه مردود شدند و مطالب وی خلاف نظر و حکم رهبری بود.

انتخابات مرحله دوم را چگونه می بینید؟

شخصیت های بارزی کاندیدای مجلس شده اند. مثل دکتر توکلی که شخصیتی مفید در مجلس هستند . ایشان وقتی در مجلس مسائل را مطرح می کنند تمام طیف های سیاسی به سخنانش گوش می دهند. هر چند برخی به دلیل انگیزه های سیاسی مخالفت می کنند اما حرفی برای گفتن ندارند. دکتر نادران به عنوان استاد مسلم اقتصاد هستند ما نیازمند این گونه افراد کارآمد در عرصه های مختلف هستیم. مجلس هم جای قانون گذاری و نیازمند انسان های متخصص است.
باید بررسی شود این دوستان که کاندیدا هستند کدام یک، یک طرح برای حل مشکلات کشور دارند. اکنون گرانی یکی از مسائل اصلی کشور است. طرح دوستان چیست.

زمانی آقای دکتر توکلی در خصوص هدفمندی ابراز نگرانی کردند. امروز حرف وی ثابت شده است. من خودم پیشنهادم این بود که با شیب کمتری این طرح اجرا شود زیرا نگران مردم بودیم. با اینکه با اصل قانون هدفمندی موافق بودیم اما نسبت به نحوه اجرا ایراد داشتیم. تا می خواستیم اصلاح کنیم عده ای در پوشش حمایت از دولت مانع می شدند و نمی گذاشتند اصلاح صورت گیرد.
امروز نباید بگذاریم شخصیت های بزرگ مجلس حذف شوند. همچون سه اقتصاددان بزرگ مجلس آقایان نادران، توکلی و مصباحی مقدم. اگر این اتفاق بیفتد مسائل سیاسی به اقتصادی برتری پیدا می کند.

 امروز نیاز به نظارت داریم. هنگام آغاز مجلس هفتم در دولت آقای خاتمی مفاسدی وجود داشت که در نتیجه آن خرم استیضاح و انسان سالمی جانشین وی شد. حتی یکی از مقامات عالی رتبه سفارش آن(وزیر راه جدید) را به آقای احمدی نژاد کرد. در همه دولت ها دستگاه عریض و طویل قوه، طبیعتا دچار فسادهایی بوده است اما وظیفه مجلس است که در برابر نارسایی ها بایستد و نگذارد اتفاق تلخی بیفتد.

نماینده مجلس باید استقلال داشته باشد. البته نباید با دولت دعوا و آن را تضعیف کند در عین حال نباید به خاطر شیفتگی برخی اعضای دولت، نظارت را زیر پای بگذارد. ما مجلسی می خواهیم که در عین ولایتمداری و تعهد و تخصص، کارآمد باشد.

در مجلسی که 200 نفر برای رئیس سابق دانشگاه آزاد و 200 نفر برای متهم پرونده فاطمی امضا جمع می کنند، مجلس مطلوبی نیست. البته این نشان دهنده این نیست که نمایندگان فساد دارند بلکه ممکن است به دلیل رودربایسی یا عدم اطلاع چنین کاری انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *