جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نمک تلاوت قرآن در چیست؟

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 220851
یک قاری بین‌المللی قرآن در رابطه با اهمیت تجوید در قرائت قرآن گفت: رعایت تجوید چون نمک تلاوت قرآن است و آن را دلنشین می‌کند.
یک قاری بین‌المللی قرآن در رابطه با اهمیت تجوید در قرائت قرآن گفت: رعایت تجوید چون نمک تلاوت قرآن است و آن را دلنشین می‌کند.

«مهدی عادلی» قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو بافارس «توانا»، با اشاره به اهمیت بالای تجوید در قرائت قرآن گفت: به نظر می‌رسد در چند سال اخیر به مباحث تجویدی زیاد پرداخته نمی‌شود و اهمیت تجوید در تلاوت قرآن کمرنگ شده که این نشانه خوبی نیست.

وی با اشاره به نحوه طرح موضوع تجوید در نشست علمی تخصصی اساتید و قاریان قرآن کریم گفت: اگر در این همایش، بحث کاربردی در مورد تجوید مطرح می‌شد، قطعاً در لابه‌لای آن به خواستگاه و تاریخچه تجوید هم اشاره می‌شد، چرا که اصل بکارگیری تجوید در قرآئت است و نه خواستگاه آن.

عادلی با بیان اینکه برگزاری جلساتی با مباحث کاربردی در موضوع تجوید می‌تواند بسیار مفید باشد، افزود: شاید بنده یا بعضی از قاریان به تجوید یا توجه نداریم یا به مباحث آن اهمیت نمی‌دهیم.

این قاری بین‌المللی با اشاره به روایتی در این باره افزود: تلاوت قاری باید به گونه‌ای باشدکه گویی مفاهیم قرآنی در دل و جان او نشسته و با تمام وجود آن مفاهیم را به شنوندگان انتقال می‌دهد؛ نه اینکه قرآن را فقط با لحن زیبا بخواند و شنوندگان هم از این صدای زیبا لذت ببرند، چرا که شاید آن تلاوت زیبا باشد اما در درازمدت این‌گونه تلاوت‌ها اثرات معنوی روی شنونده نخواهد داشت.



*تلاوت اثرگذار خاشعانه اجرا می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه موارد مذکور درباره تجوید در رعایت خشوع در تلاوت نیز صادق است، افزود:‌ تلاوت اثرگذار همراه با خضوع و خشوع است.

به گفته عادلی قاری باید آیات قرآن را با دل و جان درک و به آن عمل کند و سپس بخواند؛ مانند تلاوت‌های اساتید بزرگ مصر همچون محمد صدیق منشاوی، کامل یوسف، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و سایر افرادی که با این شیوه تلاوت می‌کنند که بر اثر اعجاز قرآن اثرگذاری و زیبایی تلاوت آنها با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و ما از آن غافلیم.

این استاد قرائت قرآن با اشاره به اینکه اجرای تجوید در انواع قرائت‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد، افزود: تجوید سبب زیبایی انواع قرائت می‌شود و ما هر چقدر بتوانیم تجوید را زیباتر و پخته‌تر اجرا کنیم، می‌تواند در لحن بسیار اثرگذار باشد.

عادلی در انتها نیز اظهار داشت: بسیاری از قاریان نسل جدید به این موضوع واقف نبوده و از آن پرهیز دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *