دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

قدمت كيش چقدر است؟

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 220807
فصل بعدي کاوش در شهر تاریخی حریره‌ي کیش، از مهرماه توسط باستان‌شناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگري آغاز می‌شود.
ناصر قاسمی‌نیا ـ معاون گردشگری سازمان منطقه‌ي آزاد کیش ـ در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه آخرين كاوش‌ها در حريره سال گذشته انجام شد، بيان كرد: در آن كاوش ما قطعاتي را مانند چوب، سكه، پارچه، فلزات تزييني، شيشه و سفال پيدا كرديم كه اكنون در دست مطالعه و بررسي هستند.

او بندرگاه شهر حریره در جزیره‌ي کیش را یکی از تأسیسات بندری بی‌نظیردر ایران دانست و اظهار كرد: آثار يافت‌شده از آخرين كاوش صورت‌گرفته در اين شهر نشان مي‌دهد، این جزیره قدمتی بیش از 800 سال دارد.

وي ادامه داد: این بخش از جزیره (حريره) یک بندر تجاری بوده است و حدس می‌زنیم چوب‌های پیداشده در آن، هندی باشند و از طریق کشتی به جزیره آورده شده باشند؛ اما بقیه‌ي اشیای کشف‌شده به مردم بومی جزیره تعلق دارند.

وی گفت: بودجه‌ي این کاوش‌ها را پیش‌بینی و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگري اعلام کردیم كه برنامه‌های خود را ارائه دهد تا با بهتر شدن شرايط آب‌وهوايي، فصل بعدي كاوش را آغاز كنيم.

قاسمي‌نيا با اشاره به ساخت‌وساز و محوطه‌سازي آغازشده در اطراف شهر تاريخي حريره، بيان كرد: اين سازه‌ها، پژوهشگاه و آزمایشگاه براي انجام مطالعه‌ي یافته‌های این شهر تاريخي است و به هيچ‌وجه قصد نداريم در اطراف آن، مجموعه‌ي اقامتي و رفاهي بسازيم.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا راهنماي گردشگري در اين شهر تاريخي حضور ندارند؟ گفت: ما فقط در ایام پیک سفر از راهنمای گردشگری استفاده می‌کنیم. در نوروز امسال نیز از چند دانشجوی رشته‌ي گردشگری برای راهنمایی بازدیدکنندگان استفاده كرديم، چون تعداد بازدیدکنندگان در آن روزها به شش‌هزار نفر رسيده بود.

قاسمي‌نيا افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان منطقه‌ي آزاد كيش براي افزایش مدت اقامت گردشگران در جزیره، باید تلاش کنیم که به شهر تاریخی بیش از پیش توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *