جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

هتل‌های کیش ستاره‌های خیالی می‌فروشند!

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 451922
در حالی که رئیس سازمان میراث فرهنگی از سونامی گردشگران در سال‌های آینده خبر می‌دهد، اما هتل‌های جزیره گردشگرپذیر کیش همچنان برای جذب مسافر، ستاره خیالی می‌فروشند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، جزیره کیش ۵۰ هتل آماده برای پذیرش مسافر دارد که طبق طرح استانداردسازی انجام شده در سال ۸۹، از این تعداد ۵ هتل دارای ۵ ستاره و ۸ هتل دارای ۴ ستاره هستند و بقیه هتل‌ها نیز دو و سه ستاره دارند. در مجموع جزیره کیش دارای ۴ هزار اتاق و نزدیک به ۱۲ هزار تخت است. ستاره گذاری برای هتلهای جزیره کیش چهار سال پیش انجام شده بود و در همان زمان برخی از هتلداران به علت تخلفاتی که انجام داده بودند از جمله فروش گران اتاق، مشمول جریمه و ریزش ستاره هایشان شدند.

ولی هنوز هم برخی از هتلداران این جزیره از درجه هتل برای درخشان نشان دادن ستاره استفاده می کنند. هتلها معمولا دارای هر ستاره‌ای که باشند، درجه بندی می‌شوند از TOP گرفته تا درجه C .

برای بسیاری از هتلداران، هتلی با دو ستاره و درجه TOP سه ستاره محسوب می‌شود. به همین علت در تبلیغات رسانه‌ای خود از واژه سه ستاره یا هتل بزرگ استفاده می کنند حتی برخی از آنها سعی می کنند تا ستاره‌های هتل خود را از چشمان مسافر دور نگه دارند. بنابراین ستاره ای را در سر در هتل نصب نمی‌کنند.

نمونه این دست هتل‌ها در جزیره کیش کم نیست. حتی چند وقت پیش یکی از مشهورترین هتل‌های این جزیره که مهمانانی از سازمان مناطق آزاد کیش هم در بخش هتل ۴ ستاره آن اقامت داشتند، به علت شکایت‌های متعدد یک ستاره خود را از دست داد.

با این حال این هتل در بخش اقامتگاه‌های دو ستاره خود، خدماتی در اندازه هتل یک ستاره ارائه می‌کند ولی هزینه اتاق ۳ ستاره را از مسافر می‌گیرد!

هتل‌های دیگر نیز مانند آبادگران، پانیذ، اسپادانا و... به بازرسی و بازنگری مجدد در ارائه خدمات، هزینه‌ها و ستاره و درجه بندی نیاز دارند.

به عنوان مثال یکی از هتل‌های دارای دو ستاره، در تبلیغات خود از عنوان سه ستاره استفاده می‌کند درحالی که حتی برخی از کارکنان این هتل در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گویند: «خودمان هم نمی‌دانیم بالاخره چند ستاره در این هتل می‌درخشد. چون نرخ اتاق دو تخته در این هتل ۲۵۰ هزار تومان است و این نرخ در ایام عید صد هزار تومان نیز گران تر می‌شود.»

هتل دیگری هم هم اگرچه ظاهر فریبنده‌ای دارد ولی مشاهده اتاق‌های آن باعث می‌شود تا کمتر گردشگری رغبت به اقامت در آنها را داشته باشد.

رسیدگی به وضعیت این هتل‌ها و بازنگری در ستاره آنها بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش است اما از چهار سال پیش تاکنون این اقدام را انجام نداده است.

جامعه هتلداران جزیره کیش نیز آنطور که رئیسش می گوید قدرت اجرایی برای این کار ندارد.

* سلایق دولت، استانداردسازی را کند کرده است

مسیح‌الله صفا به خبرنگار مهر می‌گوید: برخی سلایق بخش دولتی باعث شده تا روند استانداردسازی هتل‌ها کند پیش برود چون دولتی‌ها می‌خواهند که در این زمینه نقش داشته باشند و تعیین کننده آن کسی باشد که آنها صلاحیتش را تایید کرده باشند.

وی ادامه می‌دهد: این روند نه تنها در مناطق آزاد بلکه در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز وجود دارد. ما از سال ۹۱ مکاتبات متعددی با مسئولان منطقه آزاد کیش درباره استانداردسازی هتل‌ها داشتیم حتی گروهی نیز برای این کار تعیین شدند ولی هنوز اقدامی در این جهت انجام نشده است.

هتلداران در جزیره کیش معمولا در سایت‌های اطلاع‌رسانی خود از تصاویری جذاب برای جلب نظر مسافر استفاده می‌کنند ولی وقتی گردشگر در اتاق را باز می‌کند با واقعیت مواجه شده و متوجه می‌شود رویایی که برایش ساخته بودند، پوچ است اما از آنجا که در ایامی مانند نوروز و یا تابستان و برخی از ایام تعطیل سال راهی برای جابه جایی و یا انصراف ندارد، به همان اتاق‌ها اکتفا می کند.

بنابراین تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که خدمات بهتری از کارکنان هتل دریافت کند اما متاسفانه بیشتر هتلداران کیش به غیر از چند هتل ۵ ستاره خدمات مناسبی به مسافر ارائه نمی کنند به خصوص در ایام تعطیل که تعداد مسافران زیاد و میزان فعالیت کارکنان نیز بیشتر می‌شود.

* نظارت طبق قانون با صنوف است

رئیس جامعه هتلداران کیش که عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز هست در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: نظارت بر عملکرد هتل‌ها و استانداردسازی آنها طبق قانون باید توسط صنوف انجام شود ولی این قانون عملیاتی نمی‌شود. هتلدارن، هتل سه ستاره را با چهار ستاره تبلیغ می‌کنند. اگر به ما قدرت اجرایی نمی‌دهند حداقل باید معاونت های گردشگری جلوی این کار را بگیرند. نظارت‌های ما نصفه و نیمه است. به ما می گویند نظارت عالیه بر عهده دولت است. ولی متاسفانه اکنون نظارت های جزئی نیز توسط دولتی‌ها انجام می شود.

به نظر می‌رسد سازمان منطقه آزاد کیش در سالهای اخیر نتوانسته از عهده نظارت بر هتل‌ها و استانداردسازی آنها برآید چرا که اکنون کارشناسان حوزه هتلداری در این جزیره آماده نظارت و استانداردسازی هتل‌ها هستند اما تعلل به وجود آمده باعث سو استفاده برخی از هتلداران جزیره شده است.

همچنین عملکرد مدیریت گردشگری و معاونت اجتماعی، فرهنگی و گردشگری در دبیرخانه سازمان مناطق آزاد کشور نیز در سالهای اخیر ثابت کرده که کمتر نظارتی بر حوزه گردشگری مناطق تحت پوشش خود دارد.

از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظایف خود را در حیطه مناطق آزاد کشور نمی داند، به همین دلیل نسبت به جزایر گردشگری ایران مانند کیش بی تفاوت است. این درحالی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی چندی پیش از سونامی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خبر داد. با این وجود به نظر می رسد که هتل‌های جزیره کیش از آنجا که سالهاست استانداردسازی نشده اند، برای استقبال از سونامی گردشگران خارجی چندان آماده نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
بنده هم اخیرآ به کیش رفتم بخصوص سوئیت آپارتمانها افتضاح است. (ارم کیش)