شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

وزیر: غیبت فقط یک ناشر در نمایشگاه

سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 220543
وزیر ارشاد گفت: تنها یک ناشر که تخلفاتی داشته و پرونده‌اش در دست بررسی است، از حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم شده است.
به گزارش مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه‌شنبه 12 اردیبهشت و پس از دیدار با خبرنگاران لیبیایی در جمع خبرنگاران ایرانی، اقدام یک کشیش آمریکایی در قرآن سوزی را لکه ننگی برای غربی‌ها دانست و افزود: آنها از حقوق بشر دم می‌زنند، ولی احساسات 1.5 میلیارد مسلمان را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: غربی‌ها در قرن بیست و یکم اجازه کتاب‌سوزی و قرآن سوزی می‌دهند و آن وقت می‌گویند در 1400 سال قبل مسلمان‌ها یا به تعبیر آنها، اعراب در ایران کتاب‌سوزی کرده‌اند.

قرآن سوزی به زیان غربی‌ها تمام خواهد شد

حسینی این اقدام را بیانگر اوج عصبانیت غربی‌ها از تحولات اخیر در جهان اسلام ارزیابی کرد و گفت: این قبیل اقدامات به زیان غربی‌ها خواهد بود و گرایش مسلمان‌ها را به کتاب آسمانی بیشتر خواهد کرد. البته ما هم باید تلاش کنیم که قرآن را معرفی کنیم. متاسفانه هنوز قرآن به بعضی از زبان‌های زنده دنیا ترجمه نشده است هرچند تلاش بیشتری در این رابطه صورت می‌گیرد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: ما نه تنها باید قرآن را در اختیار غیرمسلمان‌ها قرار دهیم، بلکه باید مضامین قرآنی را در قالب‌های هنری ارائه کنیم. البته کارهایی شروع شده است که از جمله آنها می‌توان به برخی فیلم‌های سینمایی که به مضامین قرآنی متکی است، اشاره کرد.

حسینی گفت: فکر می‌کنم اقدام این کشیش آمریکایی باعث عطش بیشتر مردم دنیا برای آشنایی بیشتر با قرآن خواهد شد و امیدوارم ما هم بتوانیم این تهدید را به یک فرصت خوب تبدیل کنیم.

فقط یک ناشر از حضور در نمایشگاه محروم شده است

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که «فکر نمی‌کنید ممانعت از حضور برخی ناشران در نمایشگاه امسال کتاب تهران، برای وزارت ارشاد هزینه‌بر بوده باشد؟» تاکید کرد: بیش از 4000 ناشر در نمایشگاه حضور دارند که حدود 2500 ناشر آن، داخلی هستند. با این حال تقاضا برای حضور بیش از این است و لذا به ناچار محدودیت‌هایی قائل شدیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: یک مورد بیشتر نبوده که ناشر مربوطه تخلفاتی داشته که پرونده آن در حال رسیدگی است. امیدواریم این مشکل هم در آینده بررسی و برطرف شود. ما خواهان فعالیت همه ناشران هستیم، ولی آنها هم مثل بقیه اقشار باید یک سری ضوابط و مقررات را رعایت کنند.

راه‌اندازی شبکه تلویزیونی از سوی گروه‌های سیاسی منتفی است

حسینی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره موضع وزارت ارشاد در قبال تقاضای برخی گروه‌های سیاسی برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی گفت: بر اساس قانون اساسی، مجوز راه‌اندازی شبکه تلویزیونی به هیچ شخصی داده نمی‌شود. تقاضاهایی هم که بوده، بیشتر برای ایجاد پایگاه‌های خبری است که متفاوت است از این موضوع.

ارز با قیمت مرجع در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار می‌گیرد

وی همچنین درباره برنامه وزارت ارشاد برای تعدیل قیمت کاغذ تاکید کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره کرده‌ایم که ارزی که در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار می‌گیرد، همان ارز مرجعی باشد که بانک مرکزی تعیین می‌کند نه ارزی که در بازار آزاد موجود است. اگر این طرح عملیاتی شود، مشکلی از بابت قیمت کاغذ هم ایجاد نخواهد شد و واردکنندگان می‌توانند با ارز مناسب کاغذ مورد نیاز نشریات و ناشران را تامین کنند.

داشتن معیار برای تشخیص خبرنگاران فعال، خوب است

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوالی درباره فراخوان صبح امروز معاونت مطبوعاتی به خبرنگاران برای صدور پروانه فعالیت خبرنگاری، این اقدام را گامی مثبت در رده‌بندی خبرنگاران ارزیابی کرد و گفت: خوب است که معیارهایی داشته باشیم تا خبرنگاران فعال‌تر و پرکارتر را شناسایی کنیم. می‌توان امتیازاتی را برای آنها قائل شد.

حسینی همچنین اجرای طرح معرفی 10 کتاب خوب از سوی معاونت فرهنگی این وزارتخانه را خوب و موفق ارزیابی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *