يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

لاریجانی مصوبه دولت را ملغی می‌کند

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب: 220174
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس مجلس با استفاده از اصل 138 قانون اساسی مصوبه دولت درباره اعلام منابع خبری از سوی خبرگزاری ها را رد خواهد کرد، از رسانه ها خواست تا زیر بار مصوبه غیر قانونی دولت نروند.
احمد توکلی در گفتگو با مهر، در خصوص الحاقیه جدید دولت به آیین نامه قانون مطبوعات گفت: وجود چنین مصوبه‌ای از سوی دولت نشانه بی‌اطلاعی وزیر ارشاد به وظایف خود است زیرا در ماده 4 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صراحت می‌خوانیم که این کاری که هم اکنون وزارت ارشاد رسانه‌ها را مجبور به آن کرده در قانون مذکور از سوی وزارت ارشاد ممنوع شده است.

وی ادامه داد: ماده 4 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گوید اجبار تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات به افشای منابع اطلاعات خود، ممنوع است مگر به حکم مقام صالح قضائی و البته این امر نافی مسئولیت تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:‌ نکته جالب این است که وزارت ارشاد خود تهیه کننده آیین نامه این قانون بوده است. هم اکنون وزارت ارشاد در حالی که اجرای این قانون را به دست دارد پیشنهادی که 100 درصد خلاف آن است به دولت می‌دهد و در دولت هم به تصویب می‌رسد.

توکلی گفت: بدیهی است که رئیس مجلس طبق اصل 138 قانون اساسی این مصوبه دولت را رد خواهد کرد. تعجب می‌کنم چگونه وزارت ارشاد موضوعی را که مخالف منافع و مصالح ملی و همچنین خلاف قانون است را به دولت پیشنهاد می‌کند. اگر قرار باشد رسانه ها منابع اطلاعاتی خود را فاش کنند طبیعی است که همه افرادی که در سیستم‌های اداری و سایر جاهای دیگر امکان ارائه اطلاعات از قانون شکنی‌ها و بی‌ توجهی‌ها به قانون و فساد را دارند دیگر جرات اطلاع رسانی نخواهند داشت. با این رویه یکی از بزرگترین وظایف رسانه‌ها مبارزه با کج روی‌ها، انحرافات و فساد است، تعطیل خواهد شد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: در کشورهایی مثل مالزی و کره جنوبی که در مبارزه با فساد موفق شدند درست برعکس عمل کردند. آنها حتی تصریح کردند کسانی که اطلاعاتی از قانون شکنی و فساد بدهند، تا زمانی که موضوع در دست بررسی است، اگر اسم آنها افشا شود تحت چتر حمایتی قانون قرار می‌گیرند و اگر اطلاعات آنها در کشف فساد و جرم موثر باشد تشویق می‌شوند. آنگاه وزارت ارشاد ما برخلاف قانون مصوب خود که آیین نامه آن را نوشته و برخلاف رسم همه دنیا پیشنهادی به دولت می‌دهد که رسانه‌ها منابع اطلاعاتی خود را اعلام کنند.

توکلی در توصیه به رسانه‌ها از آنها خواست زیر بار این حرف غیرقانونی و غیرعقلانی وزرات ارشاد نروند تا رئیس مجلس به زودی طبق اصل 138 قانون اساسی و اصل 85 قانون اساسی این مصوبه دولت را لغو کند.

به گزارش مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقررات مربوط به خبرگزاری ها را به  فصل پنجم آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات الحاق کرد.
بر اساس ماده38 این الحاقیه  خبرگزاری ها موظفند مطالب خود را به طور مستمر و با درج شماره و زمان جداگانه منتشر کنند و درج منابع اخبار در خبرگزاری الزامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *