دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انتقاد وزیر بهداشت از رسانه ملی

پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 219632
رونمایی از نسخه 02 پزشک خانواده، هشدار نسبت به شیوع بالای جراحی پلاستیک بینی در کشور، افزایش خودسرانه تعرفه ها، انتقاد وزیر بهداشت از اطلاع رسانی در رسانه ملی و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه سلامت در این هفته بوده است.
به گزارش مهر، حوزه سلامت کشور در این هفته همچون هفته های گذشته شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین آنها را در قالب اخبار سلامت در 7 روز، مرور می کنیم.

اولین روز هفته با رونمایی از نسخه 02 برنامه پزشک خانواده آغاز شد. در این مراسم که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه استانداران و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور حضور داشتند، از نسخه جدید برنامه پزشک خانواده در شهرهای کشور رونمایی شد.

به گفته وزیر بهداشت، با اجرای نسخه 02 برنامه پزشک خانواده، فاصله فقیر و غنی در گرفتن سلامت کم می شود.

دکتر مرضیه وحیددستجردی با اعلام اینکه دریافت خدمات در سطح یک برنامه پزشک خانواده برای مردم رایگان خواهد بود، عنوان داشته که در سطح 2 و 3 نیز فرانشیز بشتری از 10 درصد به 5 درصد کاهش می یابد.

همچنین عبدالرضا شیخ الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه این مراسم از رونمایی 7 قلم داروی جدید تولید داخل خبر داد که این داروها مشابه داروهای وارداتی گران قیمت هستند.

وی گفته است که به منظور پوشش بیمه ای داروهای وارداتی گران قیمت برای بیماران صعب العلاج، کمیته ای با همکاری وزار ت بهداشت تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند.

خبر دیگری که روز شنبه منتشر شد، مربوط به اعلام سرانه درمان بیماران در برنامه پزشک خانواده بود.

سیدعبدالله عمادی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرانه هر بیمار در نسخه 02 برنامه پزشک خانواده را هزار و 750 تومان اعلام کرد. چون در این نسخه پزشک نیاز به افزایش بیمار و کسب درآمد مکفی دارد و از طرفی منابع نیز باید به صورت بهینه مصرف شود بنابراین این سرانه در این حد در نظر گرفته شده است که کفایت لازم برای اجرای هر چه بهتر برنامه پزشک خانوده شهری را می کند.

روز یکشنبه با خبری از استخدام پرستاران در بیمارستانهای نیروهای مسلح آغاز شد.

آرمین زارعیان رئیس کمیته تخصصی پرستاری و پیراپزشکی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آغاز جذب نیروی انسانی در وزارت دفاع، نیروی زمینی ارتش و پدافند خاتم الانبیاء از طریق آگهی استخدام در روزنامه و سایت، عنوان داشت که هم اکنون معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بررسیهای لازم را برای ارزیابی میزان نیروی انسانی مورد نیاز را انجام داده است و همان طور که پیش از این عنوان شد به نظر می رسد به 8 هزار نیروی انسانی برای اجرای کامل  قانون ارتقای بهره وری در نیروهای مسلح نیاز باشد.

خبر بعدی مربوط به علت شیوع آلرژی است.

به گفته عیسی صالحی دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی، شیوع آلرژی با صنعتی شدن جوامع افزایش یافت و این مسئله باعث مشکلات اقتصادی و روانی بسیاری برای هر جامعه می‌شود.

همچنین مهناز مصداقی معاون دبیر علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی با اشاره به اینکه کودکان بیشتر به آلرژی‌های غذایی از جمله تخم مرغ، شیر گاو، آرد گندم و آجیلها مبتلا می‌شوند، گفته است که بزرگسالان نیز بیشتر به آلرژیهای هوایی از جمله گرد درختها در بینی و همچنین آلرژیهای‌ حیوانات و سوسک مبتلا می‌شوند.

روز دوشنبه را با گزارشی در مورد افزایش خودسرانه تعرفه های درمانی آغاز کردیم.

گزارشی که به پیامدهای ناگوار تصویب نشدن تعرفه های پزشکی در حوزه سلامت می پردازد و اینکه تبعات کم توجهی به حوزه سلامت، خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد. این در حالی است که وزیر بهداشت، گفته بود که روزهای سختی را برای حوزه سلامت در سال 91 پیش بینی می کند.

خبر بعدی مربوط به هزینه های نوسازی و مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده کشور است. به گفته دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت، تا کنون 15درصد از بیمارستانهای کشور مقاوم و نوسازی شده اند که برای اجرای کامل این طرح به بیش از 100 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

توصیه به بیماران دیابتی، یکی دیگر از اخبار روز دوشنبه است.

دکتر فروزان صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، دیابت را یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی جهان دانست و گفت: دیابت بیماری است که با افزایش خون ایجاد شده و در حال حاضر بیش از 25 میلیون انسان در جهان با دیابت زندگی می کنند.

وی در توصیه به این بیماران، عنوان داشته که مصرف انواع نان و مواد نشاسته ای در یک روز برای افراد دیابتی لازم و ضروری است و یک واحد از این گروه مساوی است با یک برش نان به اندازه کف دست نان سنگک، بربری، تافتون سبوسدار یا یک سوم لیوان برنج یا یک سوم لیوان ماکارونی پخته یا نصف لیوان لوبیا چیتی، عدس، نخود، لپه یا یک عدد سیب زمینی کوچک یا نصف لیوان سبزیهای نشاسته ای نظیر نخود سبز وذرت که باید هر روز 6 واحد از این گروه استفاده کنند و این مطلب که دیابتی ها نباید مواد نشاسته ای مصرف کنند اصلا صحیح نیست.  

اخبار روز سه شنبه را با خبری مربوط به شیوع بالای جراحیهای زیبایی در کشور آغاز کردیم.

به گفته دکتر محسن نراقی رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی، بیش از 90 درصد جراحیهای زیبایی در کشور مربوط به جراحی پلاستیک بینی است.

وی با اشاره به روشهای جراحی و غیرجراحی برای جوان سازی صورت، اظهارداشت: در روش غیر جراحی، تزریق مواد فلج کننده عضلات برای رفع چین و چروک ناحیه پیشانی و تزریق مواد پر کننده برای رفع چروک و خطوطی که بیشتر در قسمت تحتانی صورت دیده می شود، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

بررسی وضعیت پرستاران شاغل در بیمارستانهای خصوصی تهران، خبری است که یعقوب قدسیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران آن را اعلام کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه جاری وضعیت پرستاران در همه بیمارستانهای خصوصی تهران طی بازدیدهای حضوری بررسی می شود.

انتقاد وزیر بهداشت از کافی نبودن اطلاع رسانی رسانه ملی در پیشگیری از ایدز، خبر دیگری است که روز سه شنبه منتشر شد.

دستجردی با انتقاد از نبود اطلاع‌رسانی کافی برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز٬ افزود: اگر رسانه‌ ملی با وزارت بهداشت تعامل مناسبتری را داشته باشد٬ بطور حتم موارد کمتری از این بیماری را شاهد هستیم.

وزیر بهداشت٬ بیشترین مبتلایان به ایدز را مربوط به معتادان تزریقی اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون 7 درصد از مبتلایان به ایدز را افراد در معرض خطر مسایل اخلاقی و رفتاری تشکیل می‌دهند که با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبرو شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *