جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۴۱
ضمن اطلاع از محدودیت صدا و سیما

نگاهی اجمالی به عملکرد رسانه ملی در فتنه اخیر

پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 578755
هرچند صدا و سیما در دو روز اول خود را به بی خبری زد و از کنار ماجرا عبور کرد و حتی در خبری از قول یک مقام اگاه گفتند که «صدا و سیما از فعالیت خبری پیرامون این موضوع منع شده»، اما در ادامه جهتگیری و پیگیری مناسبی از این دستگاه شاهد بودیم.
نگاهی اجمالی به عملکرد رسانه ملی در فتنه اخیر
گروه سیاست جهان نيوز، حسین خان بابازاده: طی روزهای اخیر که عوامل آل سعود و رژیم صهیونیستی بر خواسته ها و مطالبات به حق مردم در زمینه اقتصاد و گله مندی آنها از دولت موج سواری کردند و شرایط فتنه گونی همچون سال ۸۸اما نه با آن شدت ایجاد شد، عملکرد نسبتا بهتری از رسانه ملی نسبت به دوران مشابه در سال ۸۸ شاهد بودیم. عدم شدت هم دلایل خود را دارد که شاید مهمترین آن این باشد که برای سران جریان اصلاحات جا افتاد که با اغتشاش راه به جایی نمی برند و در این چند روز بسیاری از این افراد در محکومیت اغتشاش و حرکت خلاف قانون سخن گفتند، هرچند هم جهتی با دولت وقت هم در آن بی نصیب نیست.

باید گفت هرچند صدا و سیما در دو روز اول خود را به بی خبری زد و از کنار ماجرا عبور کرد و حتی در خبری از قول یک مقام اگاه گفتند که «صدا و سیما از فعالیت خبری پیرامون این موضوع منع شده»، اما در ادامه جهتگیری و پیگیری مناسبی از این دستگاه شاهد بودیم. و باعث شد دلخوری مردم انقلابی از رسانه ملی تا حدی کاهش یابد.

اینکه صدا و سیما با آن قدرت بالای نفوذ و اعتماد در بین مردم حتی افرادی که چندان موافق نظام نیستند، خود جریان خبری کشور را در دست بگیرد و از حالت پدافند و دفاع خارج شود مهمترین موضوع است. فارغ از دو روز اول، گزارش های نسبتا صریح صدا و سیما از مناطقی که آشوبگران در آن دست به جنایت و تخریب زدند بسیار مناسب بود. اینکه صدا و سیما خود فیلم های جنایات را در وقت حادثه و نه بعد از چند روز پخش کند نه تنها باعث شعله ورترشدن درگیری های نمی شود بلکه باعث هوشیاری و وحدت مردم در جهت مقابله با مزدوران می شود. وقتی صدا و سیما خود تصاویر آشوبگران و لحظات جنایت آنها را پخش کند و یا خود آمار خسارات و خصوصا تلفات جانی را حتی به تفکیک بدهد و از بیان آمار کشته ها نهراسد، کار از دست رسانه های بیگانه و آتش بیاری آنها خارج می شود. در جریان فتنه سنگین و پیچیده سال ۸۸ برای روزهای اول و حتی کمی جلوتر رسانه ملی در ابتدا خود را بی توجهی می زد و در ادامه تا آنجا که در ذهن نگارنده هست، گزارش های صریح از آشوبگران یا تعداد تلفات یا خسارات داده نمی شد. نگارنده در خاطر دارد، پخش تکراری چند تصویر در سال ۸۸ آن هم با وجود حجم عظیم تخریب و جنایت فتنه گران در آن مقطع واقعا زننده و خسته کننده بود. علاوه بر اینکه صدا و سیما از بیان تعداد تلفات خودداری می کرد که خود دلیلی بر موج سواری ضدانقلاب می شد.

با احترام به زحمات کارکنان خدوم سازمان اما تبیین سریع و صریح ماجرا به همراه ارائه اطلاعات و گزارش های سریع، دقیق و صریح میدانی از لوازم مدیریت اینگونه آشوب هاست که در مرحله اول برای مردم مشخص کننده راه صواب است و در مرحله دوم برای تلویزیون جواب اعتماد مخاطب به حس صداقت رسانه ملی است.

این موضوع در حالی است که هشت سال پیش یعنی در سال ۸۸ شبکه های اجتماعی به فیس بوک و توئیتر خلاصه می شد که مخاطب چندانی در مقایسه با تلگرام یا اینستاگرام با این حجم گستردگی و ضریب نفوذ در مقطع کنونی نداشت. اما در این زمان شاید همین دو روز سکوت و حالت بی توجهی  هم از مدیران صدا و سیما پذیرفته نباشد.

بدون شک برای همگان محدودیت صدا و سیما به جهت رسانه ملی بودن، گستردگی مخاطب آن، بلندگوی رسمی بودن و از همه مهم تر توصیه های امنیتی قابل فهم است اما موارد فوق با یک مدیریت رسانه صحیح و توجیه بعضی مسئولان محافظه کار قابل حل است؛ همچنان که نمونه ای نه چندان مطلوب اما خوب هرچند با تاخیر را طی چند روز گذشته از سیمای جمهوری اسلامی شاهد بودیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ali
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی مطالبات مردم در جهت گرانی فساد و تبعیض بود صدا و سیما خواب بود لکن زمان که اختیار از دست مردم خارج و به دست اشوبگران افتاد تازه تفسیر های و...شروع شد
Iran, Islamic Republic of
یه مادر منفعل تو خونه سعی میکنه یه غذای بی مزه درست کنه هر کی هر مزه ای خاصت خودش شور و شیرین کنه

صدا و سیما ما هم اصل جریان انقلاب و بطن قاطبه مردم رو کنار گذاشته درست مثل این مادر منفعل کار میکنه برنامه هاش بی مزه و بی خاصیت و ابکی
نه به درد امت حزب الله میخوره نه اون وریا
Iran, Islamic Republic of
دیگه صدا و سیمای منفعل خط خبری کسی نیست

هرچند اون وری ها 90 درصد خبرهاش دروغ باشد، خب ما از اون 10% خاص و تاپ خبری که در خصوص مسئولین است و معمولا کاملا پنهان کاری می شود، استفاده می کنیم.

تصور کنید اگر فضای اطلاع رسانی شفاف اون وریا نبود که البته مقداری هم به دروغ آلوده است، آنوقت مسئولین دست زیر سر می گذاشتند و مثل مهدی جهانگیری و حسین فریدون و فاضل لاریجانی و مهدی هاشمی و باند هاشمی، مملکت را ارث پدری می کردند!
و تازه میشدیم عربستان سعودی...یا اردن هاشمی!
خلاصه ما از هر شبکه خبری و رسانه مجازی که فساد مسئولین و خانواده و باندشان را علنی و به افکار عمومی معرفی کند و حاشیه امنشان را بهم بریزد، صمیمانه تشکر می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی فقط اسامی بعضی ها را جا انداختی
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما کلا عقبه و این تو دنیای ارتباطات رسانه ای یعنی مرگ
دقیقا فتنه در روز هفتم از مشهد و به قصد انتقام گیری سیاسی بود
Iran, Islamic Republic of
هر چقدر تونستین دروغ بزرگ تقلب رو در مورد انتخابات ۸۸ جا بندازین، همون اندازه هم موفق میشین اتهامات احمقانه دولتی‌ها و افسادطلبان رو در راه‌اندازی آشوب‌ها به گردن منتقدین بندازین!
Iran, Islamic Republic of
کار تموم شد فتنه مخالفان دولت کاملا به خودشان برگشت
Iran, Islamic Republic of
در دنیای ارتباطات و اطلاعات که حتی یک دقیقه هم اهمیت حیاتی دارد آنوقت صدا و سیمایی که ساعتها از اتفاقات درون مملکت بی خبر بوده و فضای رسانه های را برای دشمنان باز گذاشته تا مشغول پر کردن اذهان مردم باشند .واقعا صدا وسیما خیلی عقبه
Iran, Islamic Republic of
منطقا
روحانی چون ادعای متفاوت بودن با قبلی ها را دارد باید بخاطر ناکامی اقتصادی که دیگر فرصتی برای جبرانش نمانده استعفا دهد تا ثابت کند صداقت دارد و این رفتار برای آیندگان الگو شود
منتظریم
Iran, Islamic Republic of
اره واقعا این سری خوب بود
Iran, Islamic Republic of
نسبت به 88 خوب بود ولی عالی نبود
Iran, Islamic Republic of
به جای تلگرام باید صدا وسیما فیلتر بشه تا مملکت روی آرامش ببینه
Netherlands
لابد تا چند سال دیگه ام این فتنه رو میخواید بکوبید تو سر مردم و اینبار از حماسه ۱۳ دی بگید ول کنید این حرفا رو برید درد مردم و حل کنید
Iran, Islamic Republic of
من موندم صدا سیما سال آینده چجوری میخواد از 9 دی نام ببره چون امسال مصادف شد با اغتشاشات و 9 دی سالگرد اغتشاشات 96 خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
هدف اینا همین بود دیگه
سال بعد به لطف خدا پرقدرت تر می زنیم تو دهنشون
Iran, Islamic Republic of
صدا سیمارا به واقع نمیشود یک رسانه ملی گفت از
صداوسیما نفرت وتنفر اختلاف بداخلاقی میبارد
چندین سال است یک گروه ویک صدابران حاکم شده
فکرمیکند هرانچه میگوید مردم هم قبول میکنند
Iran, Islamic Republic of
خیلی دیگه بدبینی
سرور
Iran, Islamic Republic of
به نظر می آید ریاست صدا و سیما خودش هم بنفش است و موضوع بودجه فقط برای توجیه عملکرد بد و پر از کاستی صدا و سیما می باشد.
در چند روز اول که همه انتقادها علیه دولت بود خبر درست و حسابی بیرون نیامد و منجر به سو استفاده عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب شد.آن وقت تازه صدا و سیما بیدار شدند که وای بیایید که مملکت را ضد انقلاب نابود کرد.
بخش سیاسی و بخش خبری خصوصا سیما البته عمدا،نسبت به سایتهای خبری داخلی هم بسیار عقب تر هستند.
Iran, Islamic Republic of
صدا سیما بطورکلی در اختیار مخالفین دولت قراردارد
Iran, Islamic Republic of
دولت بر عکس اینو میگه
Iran, Islamic Republic of
هیچ امیدی به این صدا و سیما نیست یا شور شوره یا بی نمک فکر میکنم آشپزاش زیادن
Iran, Islamic Republic of
سلام
اتفاقا یک صدانیست ضمن تذکر عدم برخوردتخصصصی صداوسیماچند مورد را دسته بندی می کنم
1ایا صداوسیما ایین نامه ی مشخص برای انعکاس دارد
2مصاحبه وپاسخگویی ازدولت به شکل پیگیر نمی بینیم
که قطعا ناشی ازفشاراست
3برنامه های صداوسیما درمورد 3قوه کاملا سر بسته صورت می گیرد
4وجودنوعی نگرش سطحی وعوامانه به خاطر عافیت طلبی
رسانه
5تاثیر پیگیری مطالبات واعتراضات دررسانه تاحدی التیام بخش خواهد بود وشاید موجب اعتمادمخاطب
6موضوعات التهابی دراثرفشار گروهها بی سرانجام رها می شود که شاید واکاوی به موقع وتخصصی اثربخش باشد
7کارشناسان وخبرگزارها متخصص نیستندوگزارشات کلیشه ای وگاه کودکانه است
امانکته ی مهم این است که هرکدام ازگروه ها از برخوردصداوسیماگله دارندکه قطعا باتوجه بیشتر مجلس درحیطه ی قانونگذاری وردیف بودجه ووجود مدیریت قوی ووجودخط مشی شفاف وبدون تعارف
شاید این رسانه درجایگاه اصلی قرارگیرد
انشاءلله
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیمای میلی زیباترین نام برای این رسانه جناحی است
Canada
متاسفانه رويكرد صدا و سيما كاملا مردود بوده و نتيجه ان افزايش كسب خبر از شبكه هاى منو تو و بى بى سى فارسى توسط هموطنان بوده و هست. كاش بجاى تلگرام صداوسيما را فيلتر يا تعطيل ميكردند چون مطمئنا ارامش بيشترى در جامعه برقرار ميكرد.
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما برای رفع تنگناهای بودجه ای، چند ماهی است به صدای قوه مجریه تبدیل شده و بصورت مداوم و یکطرفه و بدون نقد موثر، عملکرد دولت خصوصا در بعد اقتصادی و سیاست خارجی را تایید میکند و از حضور منتقدان د رآن خبری نیست.
با این عملکرد و جهتگیری غیرواقعی، صدا و سیما اعتبار و مقبولیت مردمی خود را از دست می دهد.
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیمت تو زلزله هم خوب پای کاره
اگر اونجا هم نباشه میفته دست ضداتقلاب
Iran, Islamic Republic of
باید محدودیت های صدا و سیما رو هم درک کرد
البته محافظه کاری فرق داره ها
مودی
بعنوان یک نیروی صداوسیما این حرفو میزنم .... صداوسیما هیچوقت خودشو به خواب و بی خبری نمیزنه ؛ مطمئن باشید این همه نیرویی که تو صداوسیما هستن بالاخره کم نیستند کسانی از اونا که میدونند در این گونه موارد رسانه ای که سریع تر عمل میکنه ؛ میدان دار عرصه خبر میشه اما مشکل اینه که وقتی که اتفاقی غیر عادی و غیر منتظره میفته بخصوص اگه موضوع سیاسی و امنیتی باشه ؛بچه های صداوسیما اولین گروه حاضر هستند اما برای پخشش باید اجازه دبیرخانه امنیت ملی رو بگیرن و گاهی هم خود شورای عالی امنیت ملی نحوه ی پوشش رو تعیین میکنه .....
همین مسئولین محترمی که جلوی شما مردم و خبرنگاران میگن باید جریان ازاد اطلاعات باشه و صداوسیما بسرعت و بطور فراگیر باید همه ی وقایع رو پوشش بده و گاها هم چند تا فحش و لگد نثار این رسانه میکنند در جلسات محرمانه و امنیتی که می نشینند چنانچه رسانه ملی بدون اجازه اونا اینگونه موارد رو پوشش بده ؛ هم گوش مدیر مربوطه رو میپیچونن و هم پاشونو رو میزارن رو گلوگاه بودجه و نفس رسانه رو به شماره میدازند.....
خواهش میکنم برای اینکه مخاطبان محترم یکطرفه به قاضی نرن این کامنت رو هم پخش کنید .
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینه آشپز که چند تا بشه آش یا شور میشه یا بی نمک. به هر دلیلی صدا و سیما عقب بیفته رسانه های مقابل جاشو پر میکنن
morteza
Iran, Islamic Republic of
در حال حاضر صدا و سيما فقط اخبار و نظرات يك طيف خاص رو انتشار ميده و به اندازه يك كانال تلگرامي بي مصرف هم پيش مردم اعتبار نداره و كاملا يكطرفه س
Iran, Islamic Republic of
کدامیک از افراد زیر آشوب را سرزنش کردند که باور کنیم اعتقاداتشان عوض شده؟
ژنرال زنگنه
عباس آخوندی
انصاری معاو ن رییس جمهور
پزشکیان
منتجنب نیا
حق شناس
عبداله نوری
موسوی خویینی ها
موسوی تبریزی
فاضل میبدی
احمدعلی خرم
مرتضی حاجی
آخوندهای اصلاح طلب
و بقیه کسانی که همیشه نفر اول در مصاحبه های سوزناک بوده اند
توبه گرگ مرگ است . غیر از این را نه باور کن نه تبلیغ کن
این فروامایگان به خیال خودشان منتظر گشایشی در افق برای طلبکاری بعدی بودند ولی خدا سرکوبشان کرد.
Iran, Islamic Republic of
ملت ایران در سال 1392و همچین 1396 نظرشان را اعلام کردند و این بار هم با حمایت از دولت فتنه را پایان دادند
امین
Germany
فتنه بره... بی شرف.
Iran, Islamic Republic of
میدونم خیلی به هم ریختی از شکست اغتشاشگران و پیروزی دولت و ملت ولی دیگه فایده نداره باید کنار بیای
Canada
فتنه تمام شد اما بررسی عوامل بوجود آمدن آن و تسویه حساب با عوامل نفوذی در صدا و سیما دولت دستگاه قضا مجلس و ... باید شروع شود . والا باید منتظر فتنه سوم بود . برخی آمد و رفت ها و حرف ها و حدیثها و مصوبات قبل از این فتنه در دستگاه دولت و مجلس بدجوری تو ذوق میزند که هماهنگ با خارج برای شروع فتنه بوده باشد !!! باید به جد بررسی شود .
Iran, Islamic Republic of
بنا به مصالح امنیتی ، رسانه ملی محدودیتهایی در پخش بعضی از خبرهادارد ولی عیب بزرگ صدا وسیما وابستگی شدید آن به یکی از جناحهای سیاسی است وکار به ضائقه مردم ندارد بنابر این نتوانسته وجاهت عمومی برای خود کسب نماید.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید که این رو میگم اما صدا و سیما منفعل عمل میکنه هم در مقابل دولت و مدیران نجومی بگیرش و هم در مقابل وضع معیشتی مردم و گرونی ‌من صدا و سیما را بسیار بی اراده و محافظه کار میدانم چه در خبررسانی و چه در نقد دولت
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی وابسته بودن به یک جناحه
United States
صدا و سیما با ان همه بودجه در برابر یک سایت کوچکی مثل امد نیوز قافیه را باخته است
Iran, Islamic Republic of
ای کاش صدا و سیما هر روز سراغ مال باختگان موسسات و بانکهای الف و ب و ت میرفت تا مردم احساس نکنند حق شان سرکوب شده است.
البته فکر کنم اگر میرفت ده تا داستان براش پیش میامد.