يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱۶
پایان تحریم؛

احمدی نژاد چرا به مجمع تشخیص برگشت؟

دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب: 219110
نشستن دوباره احمدی نژاد شانه به شانه هاشمی رفسنجانی از نظر قریب به اتفاق ناظران سیاسی و نیز اعضای مجمع تشخیص "رجعتی مثبت" و در راستای "وحدت" تلقی شد اما مانع از کنجکاوی آنان درباره علل برگشت رئیس جمهور به جمع افرادی که ظاهرا چشم دیدن آنان را هم نداشت، نشد.
احمدی نژاد چرا به مجمع تشخیص برگشت؟
سرویس سیاسی جهان نيوز - کرسی خاک گرفته محمود احمدی نژاد روز گذشته از انباری مجمع تشخیص مصلحت نظام بیرون کشیده شد و بار دیگر در سمت راست آقای هاشمی رفسنجانی قرار گرفت.

عبور رئیس جمهور در سه سال گذشته هرگز به ساختمان شیری رنگ خیابان ولیعصر هم نخورد؛ البته آقای احمدی نژاد خودش راهش را کج کرده بود. در نتیجه این فراق بلند، حضور او در جلسه روز شنبه تقریبا برای همه غافلگیرکننده بود زیرا هیچ چیزی نسبت به گذشته تغییر نکرده بود.

رئیس جمهور همواره مدعی بود که مجمع تشخیص در مقابل دولت قرار دارد و اعضای مجمع از سخنان وی تبعیت نمی کنند. دکتر احمدی نژاد این ادعا را مانع وصال به مجمع تشخیص می پنداشت اما روز شنبه که وی به مجمع بازگشت، به نظر نمی رسید که این ادعاها حل و فصل شده باشد.

نشستن دوباره احمدی نژاد شانه به شانه هاشمی رفسنجانی از نظر قریب به اتفاق ناظران سیاسی و نیز اعضای مجمع تشخیص "رجعتی مثبت" و در راستای "وحدت" تلقی شد اما مانع از کنجکاوی آنان درباره علل برگشت رئیس جمهور به جمع افرادی که ظاهرا چشم دیدن آنان را هم نداشت، نشد.

برای مردم مهم بود که بدانند چه هدف مهمی تندترین منتقد هاشمی را قانع کرده که مشتاقانه کنار رئیس مجمع تشخیص بنشیند.




در این باره چهار تحلیل و نظر مطرح شده است. نخستین گمانه را برخی سیاسیون نزدیک به دولت بیان کردند. به باور آنان رئیس جمهور احتمالا برای خنثی کردن اثرات مصاحبه‌ عجیب مشاورش به مجمع تشخیص بازگشته و
احمدی نژاد پس از انتخابات 88 "از لزوم برخورد و ضرورت حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی از عرصه عمومی و نظام" سخن گفت اما چندی پیش به صورت علنی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد لزوم حفظ حرمت آقای هاشمی رفسنجانی حرف زد و برای برای ارسال پالس های مثبت به وی تلاش کرد.
حاضر به چشم پوشی بر ادعاهای سابقش شده است.

محمد جواد ابطحی، عضو جبهه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در این باره گفته است: بعید نیست که احمدی نژاد به خاطر خنثی کردن صحبت‌های الهام در جلسه مجمع شرکت کرده باشد.

مجمع بیکارها !


غلامحسین الهام ، مشاور حقوقی و از همراهان دیرینه رئیس جمهور، اخیرا در گفت وگویی سوال برانگیز با رجانیوز، مجمع تشخیص را فاقد کارآیی و جایی برای سرگرم کردن چهره های سیاسی "بیکار" توصیف کرده بود! این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادعا کرد که رهبر انقلاب برای جلوگیری از "بیکاری" برخی چهره های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده است!

سخنان سوال‌ برانگیز غلامحسین الهام


رئیس جمهور ولایتمدار بود

برخی دیگر از حامیان سرسخت رئیس جمهور که از نظر منفی منتقدان درباره ولایتمداری احمدی نژاد رضایت ندارند، عنوان می کنند که رئیس جمهور در تبعیت از تاکیدات رهبر انقلاب در مجمع حاضر شده است؛ البته آنان درباره علت سه سال دوری احمدی نژاد از مجمع تشخیص توضیحی نمی دهند.

احمدی نژاد فهمید اشتباه کرده است

تحلیل سوم متعلق به کسانی است که اعتقاد دارند، رئیس جمهور فهمیده است تحریم جلسات مجمع تشخیص نه تنها این مجمع را راضی به تبعیت از خواسته های او نمی کند که حتی سبب انزوای سیاسی او هم خواهد شد. در واقع آقای احمدی نژاد برای حرکت های سیاسی آینده بویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بشدت نیازمند بهبود جایگاه سیاسی خود است؛ جایگاهی که دوری اعتراض گونه از مجمع تشخیص در تضعیف آن موثر بود.

ترجمه دیگر این نظر این است که رئیس جمهور اشتباه کرد، سه سال خود را از نهادی تاثیرگذار در معادلات مهم محروم و در نقطه مقابل قرار گرفت.

بازگشت به هاشمی

تحلیل چهارم در امتداد همین نگاه شکل گرفته و بر این پایه استوار است که رئیس جمهور به دنبال نزدیک شدن به شخص رئیس مجمع تشخیص است. به اعتقاد حامیان این نظر، احمدی نژاد در 2 سال اخیر شیب انتقاداتش را به هاشمی کاملا ملایم کرده و به سکوت و حتی دادن پالس های مثبت به وی رسانده است.

به عبارت دیگر، رئیس جمهور به این
رئیس جمهور به این باور رسیده که دوقطبی احمدی نژاد-هاشمی دیگر کارساز و احیاشدنی نیست و باید به دنبال دوقطبی جدیدی بود؛ لازمه نخست این دوقطبی جدید هم، تعامل با رئیس مجمع تشخیص است.
باور رسیده که دوقطبی احمدی نژاد-هاشمی دیگر کارساز و احیاشدنی نیست و باید به دنبال دوقطبی جدیدی بود؛ لازمه نخست این دوقطبی جدید هم، تعامل با رئیس مجمع تشخیص است.

واکنش هاشمی به حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص

صادق زیباکلام، از فعالان اصلاح طلب، در این باره عنوان کرده است: مدت‌هاست که احمدی‌نژاد به قول فرنگی‌ها یک جور سیگنال‌هایی را برای هاشمی‌رفسنجانی می‌فرستد و به نظر می‌رسد به دنبال راهی برای نزدیک شدن به هاشمی است. اینکه چرا احمدی‌نژاد می‌خواهد به هاشمی نزدیک شود دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، یکی از این دلایل می‌تواند به اوج رسیدن اختلافات احمدی‌نژاد با اصولگرایان باشد.

به باور زیبا کلام "احمدی‌نژاد قطعا ریاست‌جمهوری سال آینده را مد نظر دارد و می‌داند که امسال وارد رقابت‌ها خواهد شد، حال که او از اصولگرایان جدا شده است شاید می‌خواهد دست به ائتلاف با هاشمی‌رفسنجانی و عقبه او بزند."

از حذف کامل هاشمی تا ...

البته تلاش احمدی نژاد برای نزدیک شدن به هاشمی رفسنجانی و از بین بردن فضای تقابلی سابق را، پیش تر حسین کچوئیان، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه‌ای کرده بود.

به گفته وی احمدی نژاد پس از انتخابات 88 "از لزوم برخورد و ضرورت حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی از عرصه عمومی و نظام" سخن گفت اما چندی پیش به صورت علنی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد لزوم حفظ حرمت آقای هاشمی رفسنجانی حرف زد و برای ارسال پالس های مثبت به وی تلاش کرد.

کچوئیان همچنین می گوید: "برخلاف تمامی گمانه زنی‎ها و تحلیل‎‎های چندماه گذشته در مورد راهبرد آقای احمدی‎نژاد و مجموعه همراه وی در انتخابات مجلس نهم، دلیل وی این بوده که نمی‎خواهد بار دیگر تقابل میان خود و آقای هاشمی رفسنجانی را احیا کند و یا یادآور آن در اذهان باشد."

احمدی نژاد بدون روتوش



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اولا امانتدار باشيد الهام اينطوري نگفته
ثانيا آقا از اصل مجمع تشخيص مصلحت نظام تعريف كرده نه از كاركرد اخير همانگونه كه بارها از مجلس نيز تعريف كرده اند، اما آيا مي توانيد بگوييد مجلس ششم نيز لايق همان تعريف هاست ضمن اينكه اگر آقا واقعا راضي بود، تعريفي از عملكرد مجمع در سالهاي اخير مي كردند نه اينكه نه تنها چنين نكنند بلكه توصيه هايي نيز براي انجام بهتر وظايف بيان كند
ثالثا احمدي ن‍ژاد يك بار اشتباهي كرد و خانه نشيني كرد، دليل نمي شود كه ديگر هيچ ولايتمدار نباشد بلكه بلافاصله بعد از توصيه رهبري احمدي ن‍ژاد شركت كرد
رابعا وقتي چنين مطلبی مي زنيد و پيش فرضي را به خواننده القا مي كنيد، خواننده نمي تواند مستقل تصميم بگيرد،
خامسا كساني كه گفتند احمدي نژاد به خاطر ولايتمداري اش در مجمع شركت كرده، طرفداران سرسخت احمدي نژاد نيستند، بلكه اولين كساني هستند كه در خصوص خطر جريان انحرافي كه شما فكرتان هم به آن نمي رسيد، هشدار دادند
سادسا آنها توضيحشان را هم به خاطر سه سال دوري احمدي ن‍ژاد دادند اما شما بيان نكرديد و آن اين بود كه رهبري با توصيه هاي خود نحوه مديريت صحيح را بيان كردند و آن اينكه مصوبات مجمع با نظر اكثريت قاطع باشد و مدت مصلحت نيز مشخص شود كه تا چه زماني مصلحت پابرجاست
سابعا اگر مي خواهيد عدم ولايتمداري كسي را بيان كنيد، به جاي حمايت هاي سرسختانه از آقاي توكلي،از عدم ولايتمداري ايشان بگوييد كه هرگز به خاطر اجرا نشدن توصيه رهبري(نظارت برنمايندگان) انتقاد نكردند اما بر همه چيز دولت انتقاد كردند، حتي قبل از خانه نشيني احمدي نژاد كه رهبري بارها از وي تقدير كرده بودند و همچنان هم از همه چيز انتقاد مي كنند.
ثامنا نظريه سوم كه مسلما نظر آقاي توكلي و زاكاني هم هست، كاملا باطل است، چرا كه شكي نيست كه احمدي نژاد بعد از اتمام رياست جمهوري نيز عضو مجمع باقي مي ماند و 4 سال ديگر براي اينكه خود را نشان دهد، براي رياست جمهوري يازدهم وقت بود.
تاسعا رأي 25ميليوني احمدي نژاد نيز نشانگر اين بود كه خيلي از چشم مردم نيفتاده چون هنگام انتخابات 88 چندماهي بود كه كناره گيري كرده بود ضمن اينكه مردم آنچناني بر فعاليت هاي مجمع حسياسيت ندارند
عاشرا همگان ديدند كه احمدي نژاد كه خود را از حضور در چنين مجمع تأثيرگذاري محروم كرده بود، مجمع بدون وي هم تأثيرات عميق خود را گذاشت!!!
و در پايان: از همه اعمال و رفتار هاي
خود با نيت هايمان سئوال خواهيم شد. مومنان يكديگر را دعا كنيم كه جواب قانع كننده اي داشته باشيم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا کثیف تر از سياست نداريم! سياست بي پدرومادره. هر روز براي رسيدن به قدرت بايد راهي را رفت. اين همان است كه ميگويد هدف وسيله را توجيه ميكند. مهم نيست چه آتشي به پا ميشود و چند نفر در اين آتش ميسوزند و چقدر از سرمايه هاي كشور به هدر ميرود. مهم رسيدن به قدرت است. خدا نگذرد از این نوع سیاستمداران
Iran, Islamic Republic of
لطفا به این مباحث پوچ دامن نزنید! این گونه اخبار تفرقه آلود در شان جهان نیست.
Iran, Islamic Republic of
چشم دیدن آنان را نداشت ! یا آنان چشم دیدن او را نداشتند؟
Iran, Islamic Republic of
این تحلیلها یک مشت خزعبلات تراوش شده از ذهن مصادیق اتم "و فی قلوبهم مرض، فزادهم الله مرضا" می باشد.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من با توجه به دستور و تعیین اعضای جدید مجمع دلیل اصلیش حس ولایتمداری و اطاعت از ولی امر مسلمین جهان می باشد .
Iran, Islamic Republic of
1- مشتاقانه بودن حضور را چگونه واز كجا فهميديد؟
2-اگر معناي انزواي سياسي اين باشد كه ميان چند نفر به اصطلاح روشنفكر و سرشناس اما نادان و اكثرا" فاسد جايگاه ندارد درست است و اين از همان سال 84 بوده اما دكتر در ميان مردم محبوبند و شما اين را مي دانيد و از همين مي سوزيد.
3- اگر احمدي نژاد از فضاي 2 قطبي هاشمي و خودش استفاده كرده آيا معني ان اين نيست كه مردم از هاشمي و خاندانش متنفرند؟ ( اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد)
Iran, Islamic Republic of
"این تحلیلها یک مشت خزعبلات تراوش شده از ذهن مصادیق اتم "و فی قلوبهم مرض، فزادهم الله مرضا" می باشد."



خب اگر شما تحلیل درستی داری که مصداق اتم فرقان!!! (بفرموده قرآن) هست بفرمایید مستفیض بشیم حضرت اجل.
اما از بیانت معلوم میشه که شمام مصداق اتم کسانی هستید که فکر می کنن راه درستی می رن ولی وقتی خدا بازخواستشون می کنه می بینن راهشون کج بوده.
صرفا با توهین به نظرات دیگران و خزعبل خوندن اونهادر اقدامی دور از ادب و معرفت نمی تونید از احزاب یا گروه های مورد علاقتون دفاع کنید و انتقادات وارده به اونها رو بپیچونید کما اینکه نظرتون نشون داد خزعبل واقعی از سوی چه کسانی صادر میشه
Iran, Islamic Republic of
"مشتاقانه بودن حضور را چگونه واز كجا فهميديد؟
2-اگر معناي انزواي سياسي اين باشد كه ميان چند نفر به اصطلاح روشنفكر و سرشناس اما نادان و اكثرا" فاسد جايگاه ندارد درست است ..."


1- مشتاق باشه یا نباشه مهم نیست چون توفیری به حال ملت نداره

2- روشنفکر، سرشناس، نادان و فاسد؛ اینها صفاتی هستند که بیشتر در اطرافیان همین دولت هست. فساد سه هزار میلیاردی و اتهام فساد به چند نفر از نزدیکان دولت، نادان از این جهت که با تصمیماتی که بعضا گرفتن الان تورم بالا و نابسامانی بازار رو شاهدیم و فاسد هم که دیگه جایی برای توضیح بیشتر نداره و روشنفکر که از همه بیشتر در چشم هست. کافیه به سخنرانی های رییس جمهور و رییس دفترشون نگاهی بکنید تا معنای روشنفکر!! رو درک کنید
بر اساس حکم رهبری بصیر ایشون فقط عضو حقوقی مجمع تشخیص هستند. یعنی حدوداً یک سال دیگه به مجمع هم راهش نمی دن.
این حکم خیلی معنی داره!!!!! یعنی آقای دکتر شما روح مشورت دهی و مشورت پذیری نداری!!!!!
Iran, Islamic Republic of
"اولا امانتدار باشيد الهام اينطوري نگفته
ثانيا آقا از اصل مجمع تشخيص مصلحت نظام تعريف كرده نه از كاركرد اخير همانگونه كه بارها از مجلس نيز تعريف كرده اند، اما آيا مي توانيد بگوييد مجلس ششم نيز لايق همان تعريف هاست ..."


سلام
خطاب به این دوستمون باید نکاتی رو عرض کنم:

1- با صرف گفتن الهام اینطور نگفته نمیشه بی بصیرتی این آقا رو که یکبار هم با حضورش در مصلی تهران و شرکت در مراسم انتخاباتی احمدی نژاد آب به آسیاب دشمن ریخت، ماستمالی کرد.

2- دفاع آقا از اصل باشه یا از افراد و زحماتشون این دلیل بر این نمیشه که با انتقادهای حزبی و باندی به نهادهای نظام باعث تضعیف تیم حاکم بر اون نهاد بشیم خصوصا وقتی منصوب رهبری هستن. این ناشی از تکبر و خودبرتر بینی دولتیان فعلی و طرفدارانشونه که به خودشون حق میدن خار را در چشم دیگران ببینند ولی جنگل را در چشم خودشان خیر.

3- گاهی یک اشتباه آخرین اشتباه است (به جهت شدت آسیب زنندگی و بزرگی اش) مثل مثالی که حکما می گویند وقتی یک نفر فقط یک سیلی در گوش بزرگی بزند و بعد عذرخواهی بکند باز فایده ندارد چون ابهت و شان آن بزرگ را خدشه دار کرده است و این رفتار زشت احمدی نژاد حتی از دست اصلاح طلبان تندرو هم سر نزد. آن وقت شما از روی تعلق خاطر به باند احمدی نژاد و نادیده گرفتن تقوا و انصاف با توجیهاتی کودکانه به ماستمالی اشتباهات بعضا بنیادین دولت می پردازید و با اعتماد به نفس کاذب خود را آزاده می دانید!

4- من به عنوان خواننده نظر خود را دارم و انقدر بچه نیستم که با چهار خط متن این و آن رایم عوض شود و حقایق به چشم دیده را فراموش کنم و مسحور متن رسانه ها بشوم همانطور که شما نشدید و نظرتان را نوشتید و من هم با متن شما مسحور نشدم و نظرم را دارم می نویسم. پس یک کم روی مردم بیشتر حساب کنید و مثل رییس دولتتان مردم را کودک فرض نکنید. مردم شعورشان بیشتر از این حرفهاست.

5- حالا اینکه چه کسی فکرش به جریان انحرافی می رسید یا نه فرع موضوع است و اصل این است که با این جریان منحوس همراه نشویم و مثل رییس جمهور از ایشان حمایت نکنیم که این یکی دیگر از سرافکندگی هایی‌ست که احمدی نژاد برای طرفدارانش به ارمغان آورد که بسیار هزینه بالایی را برای دفاع از ایشان به ملت تحمیل کرد.

6- در این بند فرافکنی کردید برادر!
احمدی نژاد رسما مجمع را که منصوب و امین رهبری هستند ضد مردم و خود را مدافع! مردم معرفی کرد و در اظهاراتی عجیب خود را بهتر از مجمعی ها دانست و اصلا حرفی از نظرات رهبری نبود. اما اینکه رهبری به مجمع توصیه های کارشناسی کرده اند خوب در جای خود قابل طرح است و ربطی به رفتار دولت در قابل مجمع ندارد.

7- از اینها گذشته جایگاه اقای توکلی با اقای رییس جمهور یکی نیست. این از ضعف درک شمادر تمیز مسائل مملکت حکایت دارد. متاسفانه طرفداران دولت بعضا عادت دارند که با فرافکنی و انداختن توپ در زمین دیگران از جواب دادن به انتقادات وارده به خود طفره بروند دقیقا مثل اقای احمدی نژاد که استاد فرافکنی و در رفتن از پاسخگویی هستند. انتقاد به مجلس و نمایندگان در جای خود وارد است که امیدوارم رسانه ها بیشتر به آن بپردازند اما این در اینجا ربطی به انتقادات وارده به دولت ندارد.

8- اما در این بند فارغ از اینکه نظریه سوم، نظریه چه کسانی هست یا نیست باید عرض کنم شخصی که در دوران قدرتش نمیتواند مخالفت با نظرش را بپذیرد به نظر محال می آید که در دورانی که قدرت چندانی نخواهد داشت بتواند در مجمع دوام بیاورد چرا که اساسا دوست دارد همه طبق نظر او رفتار کنند و لذا این روحیه با شرکت در مجالس مشورتی همخوان نیست و الان هم که آمده به نظرم هر چه هست تواضع یا عمل به فرمان رهبری نیست بلکه دنبال مقاصدی منفعت طلبانه برای خود و گروهش هست.

9- رای 25 میلیونی مردم در سال 88 برای همه اهل خرد روشن کرد که این رای به نظام اسلامی با قرائت انقلابی و ولایی از نظام اسلامی است نه صرفا دفاع از شخص یا گروه احمدی نژاد. چرا که رقبای احمدی نژاد ثابت کردند از نظر اندیشه انقلابی‌گری استحاله شده اند (یکی کم یکی زیاد) و چندان در خط انقلاب نیستند لذا به احمدی نژاد که خود را نزدیک ترین فرد به منش انقلابی امام و ولایت می نمایاند رای دادند و بعد از آن در قضیه خانه نشینی‌اش مردم با عدم استقبال از این رفتار زشت و دون شان ایشان نشان دادند که اگر ایشان هم از خط انقلاب و ولایت عدول کند به سرنوشتی نظیر رفتگان این راه دچار خواهد شد.

10- این تیکه شما هم باز ناشی از عدم درکتون از نهادها و محل تاثیرگذاریشون در نظام اسلامی است. شما لابد فکرکردید که کارایی مجمع مثل دولته که مثلا با گرون کردن اجناس و بهم ریختن بازار و کاستن ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار و واردات مشکوک در سال تولید ملی به طور ملموس اثرگذاریشو نشون بده!!!

11- من هم شما رو به تقوا و عدم تعصب کورکورانه بر روی اشخاص دعوت می کنم و توصیه میکنم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
رییس جمهور بنا بر سفارش رهبر بر تاکید بر حضور اعضا به مجمع رفت...
خودتون می دونید احمدی نژاد ادم سیاسی نیست و بارها گفته برای سیاستمداران ذره ای ارزش قائل نیست...
Iran, Islamic Republic of
ایشون سیاسی نیستن که اینطوری مملکتو اداره می کنن اگر سیاسی بودن که قیامت بپا میکردن
Iran, Islamic Republic of
اگر شرکت کردند برای اطاعت از توصیه رهبر انقلاب و جلوگیری از بروز تنش بیشتر و حصول وحدت ملی بوده است. حالا باید دید آقای رفسنجانی حاضر می شوند قدمی جلو بگذارند و از تنش زایی بپرهیزند؟؟!! آیا مانع محاکمه مهدی هاشمی نمی شوند؟؟!!
United States
ان شاءالله که برای وحدت و به خاطر صحبتهای اقا باشه باید منتظر ماند و دید در اینده چه اتفاقی میفته
خدا کمک کنه فتنه بعدی رو به سلامت پشت سر بذاریم
آمین
نوید
United States
ما دوباره به احمدی نژاد رای میدیم