يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

۴۰۰میلیارد تومان درآمد جرائم رانندگی سال ۹۰

يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 219070
معاون ساخت و نگهداری راه روستایی از تنظیم آیین‌نامه ایمنی راه‌های روستایی ظرف دو سال آینده خبر داد و گفت: سال گذشته از محل جرائم رانندگی ۴۰۰ میلیارد تومان حاصل شد که ۱۲۰ میلیارد آن به وزارت راه اختصاص می‌یابد.
سید حسین میرشفیع در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به فعالیت پلیس راه روستایی اظهار داشت: ‌پلیس راه روستایی با تکیه بر امکانات مردمی تشکیل شد تا بدین ترتیب ارتباط مناسب‌تری با روستائیان وجود داشته باشد و مردم فعالیت‌های عمده کنترل جاده‌ای را در قالب همیار پلیس انجام دهند.

وی یادآور شد: در روستاهایی که دهیاری وجود داشته است، تشکیل پلیس راه روستایی و همکاری مردم در قالب همیار پلیس انجام شده است؛ در این راستا تنها مقداری از نظر توسعه امکانات مشکلاتی وجود داشت که مقرر شد نیروی انتظامی کشور آن سهمی را که از اعتبارت سال گذشته قرار بود برای تقویت ناجا در نظر بگیرند برای پلیس راه روستایی در نظر بگیرد ضمن آنکه از محل درآمد‌های حاصل از اخذ جرائم نیز مواردی بررسی شد.

* درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی حاصل از اخذ جرائم در سال ۹۰

میرشفیع با تأکید بر اینکه اعتبارات جرائم راهنمایی و رانندگی در پایان سال گذشته توزیع شد، اضافه کرد: براساس قانون جدید اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی، ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم برون‌شهری به ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌ها و ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم درون‌شهری به شهرداری‌ها برای بهسازی راه‌های شهری اختصاص می‌یابد.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی ادامه داد: از آن ۶۰ درصد اعتبارات مقداری نیز برای بهسازی و ایمن‌سازی راه‌های روستایی و مقداری به دهیاری‌ها برای ایمنی محورهای مواصلاتی داخل روستا هزینه می‌شود.

میرشفیع تأکید کرد: ۱۸درصد از سهم درآمد حاصل از جرائم برون‌شهری، به بهسازی راه‌های روستایی اختصاص می‌یابد.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی ادامه داد: همچنین قسمتی از ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم برون‌شهری، به ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی اختصاص می‌یابد.

میرشفیع با اشاره به اینکه درآمد حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان بود، اضافه کرد: ۶۰ درصد این رقم معادل ۲۴۰ میلیارد تومان است که ۱۲۰ میلیارد تومان آن در مجموع سهم وزارت راه و شهرسازی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری هستیم تا این ۱۲۰ میلیارد تومان برای افزایش ایمنی جاده‌ها جذب شود.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی ادامه داد: براساس مصوبه ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها، این سهم وزارت راه و شهرسازی برای ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌های اصلی، راه‌های فرعی و راه‌های روستایی هزینه می‌شوند.

* تنظیم آیین‌نامه ایمنی راه‌های روستایی ظرف دو سال آینده

وی با بیان اینکه آیین‌نامه ایمنی راه‌ها، آیین‌نامه مشترک و عمومی است، اضافه کرد: قرار بود براساس مصوبه کمیسیون عمومی راه‌ها، آیین‌نامه محدودتری برای راه‌های روستایی تنظیم شود که این مورد در محدوده مطالعاتی است و ممکن است ظرف ۲ سال آینده آماده شده و به نتیجه بیانجامد.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی خاطرنشان کرد: در بحث ایمنی راه‌ها، شاخص‌ها در سال گذشته تعیین شده و به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است.

میرشفیع اضافه کرد: در این‌باره نظریات کارشناسی تمام استان‌ها اخذ شد و به همه استان‌ها ابلاغ کردیم ۴۰ هزار کیلومتر راه پرتردد روستایی را مورد بررسی قرار دهند.

وی یادآور شد: پس از این برسی‌ها شاخص ایمنی برای ۴۰ هزار کیلومتر راه‌ پرتردد روستایی ۵۶ از ۱۰۰ و در واقع ۵۶ صدم از یک شد.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی ادامه داد: در پنجم فروردین‌ماه امسال هدف‌گذاری ارتقاء شاخص ایمنی راه‌ها در سال ۹۱ انجام شد که این عدد از ۵۶ صدم به ۷۵ صدم افزایش یابد.

میرشفیع افزود: بنابراین تمامی استان‌ها موظف هستند در چارچوب شاخص‌های ارائه شده منابع و نیازهای ایمنی هر مسیر را تعیین کنند و طوری عمل شود که شاخص ایمنی ۲۰ واحد افزوده شود.

* کاهش ۱۹ درصدی تلفات رانندگی در جاده‌های روستایی

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی اظهار داشت: آنچه که مشخص است در سال گذشته با کاهش ۱۹ درصدی تلفات راه‌های روستایی نسبت به سال ۸۹ مواجه بودیم.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی خاطرنشان کرد: این کاهش تلفات با همکاری تمامی دست‌اندرکاران جاده و بهتر شدن فرهنگ رانندگی حاصل شده است.

* دلایل کاهش تصادفات رانندگی در محور‌های روستایی

میرشفیع اضافه کرد: در سال گذشته با وجود افزایش تعداد وسیله نقلیه، افزایش طول راه‌های روستایی و آسفالت بیشتر جاده‌ها شاهد کاهش چشمگیر تصادفات بودیم.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی خاطرنشان کرد: در این راستا فعالیت‌های مطلوبی برای کاهش سوانح رانندگی انجام شد؛ از نظر نصب علائم ایمنی و خط‌کشی محورهای روستایی فعالیت مطلوبی انجام شد ضمن آنکه ساخت تقاطع‌ها به بهترین وجه انجام گرفت.

میرشفیع اظهار داشت: امید است نسبت به تعهدات اهداف برنامه برای کاهش تصادفات هر سال موفق‌تر باشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی تصریح کرد: محورها هر روز از نظر ایمن‌سازی به روز می‌شوند و از این‌ پس فرهنگ رانندگی در کاهش سوانح، مؤثر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *