دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
علی مرادی:

شاهین نصیری‌نیا را از آمریکا برمی‌گردانم/ برخی‌ها به من خیانت کردند!

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 218801
دبیرکل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا و رئیس پیشین فدراسیون وزنه برداری ایران گفت نهایت تلاش خود را به کار می بندد تا شرایط حضور شاهین نصیری نیا، وزنه بردار ایرانی مقیم آمریکا، را به عنوان سرمربی در یکی از کشورها فراهم آورد.
 به گزارش جهان به نقل از مهر، علی مرادی اسفندماه سال 89 توانست کرسی دبیرکلی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را حفظ کند. وی در حال حاضر آماده می شود تا به همراه مجموعه وزنه برداری آسیا، برگزارکننده رقابت های قهرمانی قاره کهن در کره جنوبی باشد. پیش از برگزاری این رویداد که از 24 تا 30 آوریل (5 تا 11 اردیبهشت) در پیونگ تاک کره جنوبی برگزار می شود،  با مرادی به طور مفصل در خصوص آن و نیز مسائل دیگری در ارتباط با وزنه برداری ایران و آسیا گفتگو کردیم.

علی مرادی با حضور در خبرگزاری مهر به سوالات خبرنگاران گروه ورزشی در این خصوص پاسخ داد:

* گروه ورزشی خبرگزاری مهر: با توجه به درپیش بودن بازی های 2012 المپیک لندن، رقابت های این دوره قهرمانی آسیا که انتخابی المپیک نیز هست با چند ورزشکار برگزار می شود؟

- علی مرادی: تا به حال حدود 300 وزنه بردار برای حضور در این دوره از رقابت ها ثبت نام کرده اند که رقم قابل اعتنایی است. این 30 درصد بیشتر از وزنه بردارانی است که در دوره های قبلی حضور می یافتند. یادم می آید چهار سال قبل در ژاپن همین رقابت‌ها که انتخابی المپیک نیز بود با حضور 210 وزنه بردار برگزار شد. این موضوع در سطح قاره پهناور آسیا در نوع خود بی‌سابقه است.

 * بخت کدام تیم و یا تیم ها را برای قهرمانی در این دوره از رقابت ها بالا می دانید؟
- چین یکی از قدرت های همیشگی وزنه برداری آسیاست. با این حال وزنه برداری در آسیا و در کشورهای عربی رشد کرده که البته نمی توان از حضور مربیان ایرانی در این تیم ها غافل شد. تیم های قزاقستان، ازبکستان و ایران هم در وزنه برداری آسیا تاریخچه زرینی دارند.

* بحث حضور مربیان ایرانی در کشورهای عربی به میان آمد. به عنوان دبیر کل وزنه برداری آسیا آیا اساسا حضور مربیان کشورمان در خارج از ایران را خوب می دانید یا خیر؟
- من زمانی که ریاست وزنه برداری ایران را بر عهده داشتم همواره تاکید می کردم که از نیروهای زبده و کارآزموده ایرانی در تیم ها استفاده کنیم. با این حال سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت است. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که حسین توکلی در تیم عمان موفقیت های بسیاری داشته و علی فلاحت نژاد هم با عراق نتایج بسیار خوبی کسب کرده است.

* شاهین نصیری نیا هم یکی از وزنه بردارانی است که در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا مربیگری می کند.
- من نهایت تلاش خود را به کار می بندم تا این قهرمان ملی هم بتواند در یکی از کشورهای اطراف به سرمربیگری بپردازد. در خصوص توکلی و فلاحتی نژاد هم باید بگویم که من در حضور این دو مربی در کشورهای عمان و عراق نقش داشتم. اکنون سوال می کنم چرا شاهین که جزو بچه های خلاق این مرز و بوم است باید در آمریکا مربیگری کند؟ باید تنگ نظری ها را کنار گذاشت و به این مربیان بیشتر بها داد.

* برنامه کنفدراسیون وزنه برداری آسیا برای پیشرفت این رشته چیست؟
- یکی از کارهایی که با جدیت مشغول اجرای آن هستیم پیگیری کلاس های آموزشی است. متدهای علم تمرین، شیوه های استفاده از علم روز دنیا و آشنایی با آی تی، مبارزه با دوپینگ و چیزهایی از این دست را در دستور کار قرار داده ایم تا این رشته با علم روز دنیا پیش برود. ضمن اینکه مباحث مربوط به حقوق قضایی ورزشی هم به سلسله مباحث پیشین افزوده ایم تا مربیان ضمن آشنایی با قوانین، به لحاظ حقوقی هم آگاهی داشته باشند.

* وزنه برداری ایران در المپیک سیدنی و زمانی که شما رئیس فدراسیون وزنه برداری بودید دو مدال طلا کسب کرد. آیا فکر می کنید وزنه برداری باز هم بتواند موفقیت آن دوره را تکرار کند؟
- در اینجا دو بحث وجود دارد: یکی نگاه المپیکی و یکی نگاه گلخانه ای. از نقطه نظر المپیکی، روندی که در حال حاضر بر وزنه برداری ایران حاکم است و امکاناتی که وزارت ورزش کشور در اختیار این رشته قرار می دهد، در تاریخ بی سابقه است. در حال حاضر وقتی یک وزنه بردار کشورمان در میدان های بین المللی مدال طلا کسب می کند مسئولان ارشد نظام برای وی پیام می فرستند که در گذشته شاهد چنین چیزی نبودیم. اما بحث گلخانه ای مربوط به زمانی می شود که شما بر روی تعدادی خاص تمرکز می کنید و در این صورت باعث دلسردی دیگر جوانان می شوید. من این جنبه را مناسب نمی دانم. باید نگاه کلان‌تری به وزنه برداری داشت.

* پاسخ سوال ما را ندادید. ایران در المپیک 2012 لندن می تواند بیش از دو مدال طلای سیدنی 2000 کسب کند یا خیر؟
- به نظر من اگر این تیم خوب مدیریت شود ما می توانیم حتی چهار مدال طلا کسب کنیم. در 85 کیلوگرم سهراب مرادی و کیانوش رستمی، در 94 کیلوگرم سعید محمدپو، در 105 نواب نصیرشلال و در فوق سنگین بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی از بخت کسب مدال طلا برخوردارند. ضمن اینکه وزنه برداران دسته 69 کیلوگرم به نام های مرتضی رضاییان و سجاد بهروزی هم وضعیت بسیار خوبی دارند. و البته مجید عسکری در 62 کیلوگرم.  ما نحوه عملکرد این وزنه برداران را در مسابقات قهرمانی آسیا خواهیم دید. من پیشاپیش به کادر فنی فدراسیون به خاطر این موفقیت ها تبریک می گویم.

* وضعیت باشگاه های وزنه برداری در این را به چه صورت ارزیابی می کنید؟
- در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بدنه تیم ملی از وزنه برداران باشگاهی کشور است و بنابراین باید به باشگاه ها توجه بیشتری بشود. تیم هایی مثل نفت، سایپا، ذوب آهن، پتروشیمی و ملی حفاری باید مورد حمایت واقع شوند. به عقیده من کادر فنی باشگاه ها باید از سوی مسئولان تیم ملی مورد توجه واقع شوند. سهراب مرادی در جام باشگاه های آسیا به رکورد دنیا حمله می کند و این نشان می دهد که باشگاه های ما کار ارزشمندی انجام می دهند و ورزشکار را در اوج آمادگی تحویل تیم ملی می‌دهند.

* برسیم به بحث تلخ دوپینگ. مسئولان فدراسیون عنوان کرده اند که در دو سال اخیر هیچ وزنه بردار دوپینگی نداشته اند و آن را یک موفقیت تلقی کرده اند.
- امیدوارم فدراسیون به این موضوع با جدیت بیشتری نگاه کند چون بحث دوپینگ شوخی بدار نیست. با این قضیه نمی توان به صورت شعاری برخورد کرد. اینگونه نباشد که بعد از اتفاقات ناگوار اقدام به تشکیل کمیته شکست کنیم. فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری بتازگی گفته که ماموران کنترل دوپینگ آمده اند و از وزنه برداران ایرانی تست دوپینگ گرفته اند حال آنکه آنها افسرهای کنترل دوپینگ فدراسیون جهانی بودند. باید به این قضیه با شبهه نگاه کرد. به هر حال این انتظار می رود که فدراسیون جهانی به ریاست تاماش آیان همه را به یک چشم ببیند و فرق نگذارد.

* در زمان تصدی شما بر ریاست فدراسیون وزنه برداری هم 9 وزنه بردار دوپینگی اعلام شدند. به هر حال آن هم یک نکته منفی در کارنامه خود شما به حساب می آید.
- ما 12 سال دوپینگ را کنترل کردیم اما دست آخر 9 وزنه بردار که جز خیانت نمی توانم اسم دیگری روی آن بگذارم در این رشته دوپینگی اعلام شدند. وقتی شما یک مربی غیرحرفه ای استخدام می کنید و تمام وزنه برداران شما به جز یک نفر که در همان اردو حضور داشته دوپینگی اعلام می شوند، اسم این را چه می توان گذاشت؟ این مربی گفت که به آن وزنه بردار خاویار داده و برای همین نام وی در میان دوپینگی ها دیده نشده است. به نظر من از حسن نیت ما سوء استفاده کردند.

* یعنی در روی دادن این اتفاق تلخ، مربی خارجی را مقصر می دانید؟
- بی تردید. ببینید همین کورش باقری در سال 2001 با مربیگری مدد نصیری نیا موفق شد در آنتالیای ترکیه به عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کند. حسین برخواه هم که چهارم شده بود بعد از اینکه نفر سوم دوپینگی اعلام شد، مدال برنز را گرفت. این موفقیت ها با مربی داخلی به دست آمد. بعد از آن واقعه 9 دوپینگی نباید با ساده اندیشی پیش برویم. پیشیگیری بهتر از درمان است. ما در حال حاضر در کنفدراسیون وزنه برداری آسیا با این موضوع سختگیرانه برخورد می کنیم و از وزنه‌برداران آزمایش دوپینگ به عمل می آوریم. فدراسیون جهانی نباید در این خصوص گزینشی عمل کند. 

* سعید علی حسینی یکی از قربانیان دوپینگ در وزنه برداری ایران است. آیا شانسی برای وی برای بازگشت دوباره به روی تخته قائل هستید؟
- من سعید علی حسینی را اسطوره دست نیافتنی وزنه برداری ایران و جهان می دانستم اما متاسفانه او را در جوانی از بین بردند. موضع گیری فدراسیون وزنه برداری با انجام مصاحبه هایی که از سوی برخی ارکان رده بالای آن فدراسیون انجام شد، صحیح نبود و به مشکل این وزنه بردار دامن زد. البته فعالیت های خوبی از جانب برخی وکلا صورت گرفت و من فکر می کنم این موضوع باید با نگاه جدی تری دنبال می شد. من فکر می کنم فدراسیون بین المللی هم در این پرونده دچار خلاف شده و باید پاسخگو باشد. طبق کد وادا کادر فنی هم می بایست برکنار می شد.

* حرف پایانی...
- من در حضور 12 ساله ام به عنوان رئیس فدراسیون وزنه برداری از حق زن و بچه ام زدم و با دست خالی کار کردم. پروژه استعدادیابی، تفکیک گروه های سنی و راه اندازی رقابت های لیگ از جمله کارهایی بود که در این مدت در فدراسیون وزنه برداری انجام دادم. در حال حاضر در سمت دبیرکلی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا هم به کشورهایی چون لبنان، میانمار، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، فلسطین و ازبکستان از جهت امکانات و مربی کمک می کنیم و سیاست های تعاملی با آنها داریم. تلاش می کنیم تا وزنه برداری در قاره آسیا بیش از گذشته رشد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *