سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۱

چرا هاشمی از مذاکره با آمریکا سخن گفت؟

پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 216142
معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در دولت هاشمی با تحلیل اینکه آمریکا قدرت بزرگی است جنبه ترس از آمریکا وجود داشت؛ از این رو موضوع مذاکره با آمریکا به این دلیل در دولت هاشمی مطرح ‌شد.
به گزارش جهان، حمیدرضا ترقی معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با فارس به اظهارات اخیر هاشمی مبنی بر مذاکره و رابطه با آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: مذاکره با آمریکا از موضوعات مهم کشور است که موضع‌گیری در رابطه با آن باید از طریق نظر مشورتی شورای عالی منیت ملی کشور و در نهایت با نظر مقام معظم رهبری صورت گیرد.

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه مسئولان نمی‌توانند به صورت شخصی در این زمینه اظهار نظر کنند، تصریح کرد: اظهار نظر در خصوص مذاکره با آمریکا باید بر اساس خرد جمعی باشد.

وی بر همین اساس به اظهار نظر افرادی به صورت شخصی مثل احمدی‌نژاد، ‌خاتمی، مشایی و مهاجرانی نسبت به باز شدن باب مذاکره با آمریکا بر اساس تحلیل‌هایی که از شرایط کشور و آمریکا داشتند، پیشنهاداتی را مطرح کردند اشاره و اضافه کرد: اما بر اساس خرد جمعی و شناختی که از عملکرد و جوهره آمریکا وجود دارد، در هیچ کدام از این موارد اجازه باز شدن باب مذاکره به صورت مستقیم وجود نداشته است.

ترقی با تأکید بر اینکه تنها در موارد خاص مثل مسائل چند جانبه بین‌المللی و منطقه‌ای یا هسته‌ای به صورت غیرمستقیم صحبت‌هایی صورت گرفته است، افزود: مذاکره باید بر اساس یک توازن صورت گیرد اما تاکنون علی‌رغم پیشنهادات، خرد جمعی چنین پاسخ مثبتی را نداده است.

*دولت خاتمی در راستای سیاست نزدیکی به غرب پیشنهاد مذاکره با آمریکا را داد

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال طرح این مسئله را دارای اهداف خاصی دانست و گفت: دولت خاتمی به منظور تنش زدایی، سیاست نزدیکی به غرب و در راستای استراتژی دموکراسی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح کرد؛ در دولت هاشمی نیز تقریباً بر همین مبنا و با تحلیل اینکه آمریکا قدرت بزرگی است و باید با آن کنار آمد جنبه ترس از آمریکا و بزرگ نمایی از قدرت پوشالی آمریکا وجود داشت و این موضع‌گیری‌ها مطرح ‌شد.

وی با تأکید بر اینکه گرایش به سرمایه‌داری در اقتصاد در سیاست‌های دولت سازندگی بر دیگر سیاست‌ها غلبه داشت، تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد نیز آنچه که از طرف برخی نزدیکان وی مطرح می‌شود حاکی از این است که آنها مشکلات متعدد جمهوری اسلامی را ناشی از دشمنی با آمریکا می‌دانند.

ترقی بر همین اساس به نکاتی که مقام معظم رهبری در این زمینه مطرح کرده‌اند اشاره و اضافه کرد: اولین نکته در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا با بصیرت عمل کردن است؛ نکته دوم اینکه شناخت ما از آمریکا نشان می‌دهد آنها به تعهدات خود چه مکتوب و چه شفاهی پایبند نیستند و از مذاکره تنها به دنبال بهره‌برداری سیاسی در عرصه بین‌المللی بوده و قصد حل و فصل مسائل را ندارند.

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه چارچوب مذاکره و بسترسازی برای آن رفع تهدیدها، تحریم‌ها و این نوع روش‌های چماق و هویجی است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تاکنون این روش‌ها را استمرار داده و زمینه را برای فراهم کردن مذاکره دنبال نمی‌کنند از این رو باید گفت که نیت آنها مذاکره نیست.

*ایستادگی در برابر آمریکا سبب الگو شدن انقلاب اسلامی ایران در منطقه شده است

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بین‌المللی و منطقه‌ای ایستادگی در برابر آمریکا و استکبار جهانی از شاخصه‌های الگو شدن انقلاب اسلامی است و جوانان انقلابی منطقه از ما الگو می‌گیرند، تصریح کرد: اگر ما اجازه دهیم که به سادگی و بدون هیچ دستاوردی این شاخصه از بین برود، ضربه سنگینی به آینده انقلاب اسلامی در منطقه زده‌ایم.

ترقی بر همین اساس پنجمین نکته مد نظر مقام معظم رهبری را این دانست که برای مذاکره باید مصالح کلی کشور بر اساس یک خرد جمعی، جمع‌بندی شود و یادآور شد: برخوردهای فردی و این نوع اظهار نظرها جز اینکه نشان‌دهنده عقب نشینی نظام جمهوری اسلامی است، نتیجه دیگری ندارد؛ از این رو طرح این موضوع در غیر از زمان و موضع خود ایجاد تفرقه در جامعه خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دلسوز
ایستادگی دربرابرامریکاومقاومت دربرابرتحریمهاخوب است به شرط اینکه همه ازبالا تاپایین یکسان ازتاثیرات تحریمهاباشند تحریمهافقط برای مردم فقیرنبایدباشدمردم دوست دارندتاپای جان درمقابل امریکابایستنداماطاقت بی عدالتی وتبعیض راندارند بایدامثال ترقی عسگراولادی وبعضی مسئولین ومدیران عامل مثل بقیه مردم طعم تحریمهارابچشند