يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۵
رهبر معظم انقلاب اسلامی:

مردم تشخيص علما را، "تشخيص قابل احتجاجِ عنداللَّه" مى‌دانند

دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 210637
مردم متدین و بصیر ایران اسلامی خصوصا در شهر بزرگی مثل تهران - که شناخت افراد سخت تر می باشد - می توانند پس از انتخاب یا حذف برخی افراد پس از تحقیق شخصی، برای تکمیل فهرست نامزدهای انتخابی خود با خیالی آسوده به فهرست مورد حمایت جامعتین مراجعه نمایند.
مردم تشخيص علما را، "تشخيص قابل احتجاجِ عنداللَّه" مى‌دانند
به گزارش جهان، رهبر معظم انقلاب اریبهشت سال 1376 و در ديدار روحانيان، با تاکید بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری هفتم، علما و روحانیون را از بی تفاوتی نسبت به "انتخاب مردم" بر حذر داشتند و خطاب به آنان تصریح کردند: مردم به شما اعتماد دارند. مردم به علما اعتماد دارند و حرف و تشخيص آنان را، تشخيص قابل احتجاجِ عنداللَّه مى‌دانند. اين، خيلى مهمّ است. لذا بايد مردم را در انتخابِ درست كمك كنيد. مبادا كسى از روحانيون احساس كند كه در اين مسائل، وظيفه و تكليفى ندارد و بگويد مردم خودشان بروند هر كارى كه مى‌خواهند، بكنند! البته راجع به همه روحانيون نمى‌خواهيم بگوييم. كسان خاصّى هستند كه به طور استثنايى از اين موضوع خارجند؛ اما شما علما مى‌توانيد به مردم كمك كنيد. مردم هم در اين قضايا، بيش از همه به علما اعتماد مى‌كنند؛ حتّى كسانى كه ممكن است سرو كارى هم با علما نداشته باشند. بالاخره انسان براى امور زندگى خودش، به شخصِ امين اتّكا مى‌كند. اگر كسى خودش هم حتّى خيلى امانت نداشته باشد، اما براى حفظ پول و مال خود، به شخص امين مراجعه مى‌كند. مردم، علما را امين خودشان مى‌دانند. اگر در اين زمينه، علما به مردم كمك كنند، اين مرجع قابل قبولى براى آنان است.

در راستای همین سنخ توصیه های رهبر انقلاب بود که در فاصله یک هفته به انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز در بیانیه ای با امضای مشترک آیات عظام مهدوی کنی و یزدی صراحتا تاکید کردند: «فقط به فهرست جبهه متحد اصولگرایان رای می دهیم.»

بعد از انتشار بیانیه جامعتین اما، برخی از رقبای فهرست اصلی اصولگرایان با احساس نگرانی از تاثیر عمیق حمایت مذکور در امت حزب ا...، سعی کردند حتی به تخطئه این بیانیه بپردازند. گویا فراموش شده است که کلام گهربار امام راحل و رهبر انقلاب جایگاه جامعه مدرسین و روحانیت چگونه را توصیف کرده و همین خود گویای جایگاه والای این دو تشکل عالی روحانی در کشور است.

جايگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت ا... یزدی در کلام امام و رهبری

حضرت امام خمینی (ره) درباره خطر خدشه وارد کردن به جایگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیت مبارز اينگونه هشدار داده است: «آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‏ های علمیه بوده‏ اند – نعوذبا... - به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‏ اند؟... اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟... جناحی که پیروز شود یقیناً روحانیت نیست.»

رهبر حکیم انقلاب نيز درباره جامعه مدرسین تعابيري از قبیل «مغز متفكر و چشم بينا و وجدان سالم و حساس» و «سرشار از علم و فقاهت و تقوا و آگاهيهاى گوناگون» دانسته و بیان کرده اند که شخصا از كمك فكرى جامعه مدرسين استفاده خواهند كرد و بايد همه‌ استفاده كنند.

آیت ا... یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نيز روایتی از دیدار خود با مقام معظم رهبری را اینگونه نقل کرده است: «ایشان چند جمله داشتند که بی سابقه بود؛ فرمودند اعتباری که جامعه مدرسین دارد یک اعتبار ذاتی است، کسی به آن نداده که بتواند از آن بگیرد... شما اگر ديديد يک آدم نااهل دارد به مجلس مي‌رود نمي‌توانيد ساکت بنشينيد، به هر حال وظيفه شرعي امثال شماهاست... اين صحبت ايشان راه را براي ما باز کرد.»

جايگاه جامعه روحانيت مبارز در نظر امام و رهبری

حضرت امام خمینی در وصیت نامه سياسي- الهي خويش مرقوم فرمودند: «به‌ جامعة محترم ‌روحانیت‌، خصوصاً مراجع‌ معظم وصیت ‌می‌کنم‌ که ‌خود را از مسائل ‌جامعه، خصوصاً مثل ‌انتخاب ‌رئیس ‌جمهور و وکلای ‌مجلس‌، کنار نکشند و بی‌تفاوت‌نباشند» همچنین ایشان درباره شخص آیت ا... مهدوی کنی جمله ای دارند که در خصوص کمتر شخصیتی در انقلاب اسلامي، اینچنین بياني داشته اند: «ما از سابق ایشان (مهدوي كني) را ارادت داشتیم و حالا هم ارادت داریم و بعدها هم ارادت خواهیم داشت.»

رهبر حكيم انقلاب اسلامي در سفر اخير به استان كرمانشاه در اجتماع مردم پاوه درباره روحانیون حاضر در صحنه فرمودند: «روحانى‌اى كه كنار بنشيند، به مردم بگويد شما برويد حركت كنيد، اقدام كنيد، راه به جائى نخواهد برد. آن روحانى‌اى موفق است كه راه بيفتد، بگويد برويم؛ نه اينكه بگويد برويد. روحانى بايد وسط ميدان، جلوى مردم و اهل اقدام باشد.»

بنابراين مردم متدین و بصیر ایران اسلامی خصوصا در شهر بزرگی مثل تهران - که شناخت افراد سخت تر می باشد - می توانند پس از انتخاب یا حذف برخی افراد پس از تحقیق شخصی، برای تکمیل فهرست نامزدهای انتخابی خود با خیالی آسوده به فهرست مورد حمایت جامعتین مراجعه نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا تعریف های آقا از علامه مصباح رو نمی ذارید!؟ آگاه، زمان شناس، فیلسوف، عقبه ی تئوریک نظام، پرکننده ی خلاء علامه طباطبایی و شهید مطهری و... معلومه که سیاسی کار می کنید!



Iran, Islamic Republic of
با سلام
درست است که جامعتین حمایت می کنند ولی در بعضی شهر ها کاندیداها دارند با این عنوان از نام علما سوء استفاده می کنند ... این رو چیکار کنیم ...
United States
باید پرسید آیا علامه مصباح از لیستی حمایت کرده اند یا نه؟
ایشان حتی اعلام کرده اند اعضای لیست جبهه پایداری را نیز نمی شناسند.
انشاالله که خیره...
Iran, Islamic Republic of
سلام و با تشکر از شما جهت یادآوری سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری

به لطف خدا و با عنایت همیشگی اهل بیت(ع) إنشاءالله مردم با حضور آسمانی خود در 12اسفند به ساکتین دروغگو و احمق فتنه و خدایان دوپهلو حرف بزن ها، جواب مناسبی خواهند داد.