دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱۲

یادداشت مهم شریعتمداری درباره تفرقه افکنان میان اصولگرایان

يکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب: 200668
اختلاف اين گروه ها با يكديگر در شرايط عادي و فضاي آرام، بروز چنداني ندارد ولي در شرايط حساس نظير انتخابات كه پاي ورود به مراكز تصميم گيري در ميان است، اين اختلاف ها مي تواند به نقاط بحراني نزديك شود. گروه هاي حامي نظام در اين حالت و در گرماگرم اختلاف با يكديگر، براي نشان دادن برتري و حقانيت خود، اسرار نظام را فاش مي كنند.
به گزارش جهان "حسین شریعتمداری" در کیهان نوشت:
1-جان كين-JOHN KEANE- نظريه پرداز معروف كودتاهاي مخملي در اروپاي شرقي- دهه 1980- است. او يك استراتژيست استراليايي تبار و مقيم انگليس است كه رياست «مركز مطالعات دموكراسي لندن» در دانشگاه وست مينستر انگلستان را برعهده دارد. او يكي از مشاوران ارشد سرويس اطلاعات خارجي انگليس - MI6- است و از اواخر دهه 90 ميلادي با همكاري برخي از اعضاي مركزيت گروه هايي كه بعدها جبهه اصلاحات را تشكيل دادند، پروژه اي با عنوان «جامعه مدني ايران» را در مركز مطالعات دموكراسي لندن، كليد زد. جان كين در اجراي اين پروژه با همكاران آمريكايي خود نظير جرج سوروس، سرمايه دار صهيونيست مقيم آمريكا، جرج شولتز، وزير امور خارجه اسبق آمريكا، فرانتس فوكوياما، استراتژيست بلندآوازه پنتاگون، مايكل لدين، يكي از مشاوران امنيتي دولت ريگان و... همكاري نزديك داشته است.

اولين پروژه عملياتي اين گروه آمريكايي-انگليسي، در 18 تير 1378 -9 ژوئيه 1999- به اجرا درآمد كه در آن تقريبا تمامي اصحاب و گروه هاي حاضر در فتنه آمريكايي-اسرائيلي 88 البته، در مقياسي كوچكتر و محدودتر، حضور فعال داشتند. اين پروژه - بخوانيد فتنه- كه آشوب هاي خياباني از محورهاي اصلي آن بود، بعد از حضور پرشور و انقلابي مردم به سختي شكست خورد.

گروه آمريكايي-انگليسي ياد شده 3 ماه بعد، يعني مهرماه 1378 جان كين را براي بررسي علل و عوامل منجر به شكست فتنه 18 تير 78 به ايران فرستاد. او در جريان اين سفر كه در پوشش استاد دانشگاه وست مينستر صورت گرفته بود با چند تن از اعضاي مركزيت حزب مشاركت، نهضت آزادي و برخي ديگر از گروه هاي همسو، نشست هاي طولاني داشت و درباره جايگاه مدعيان اصلاحات و ميزان پايگاه مردمي آنها به تحقيق و بررسي پرداخت.

در اوايل خرداد 1383 ريچارد رورتي، بلندآوازه ترين فيلسوف و استراتژيست آمريكايي و از رهبران بخش عمليات سري سازمان سيا در جنگ هاي علمي و عقيدتي و باز هم در پوشش مطالعات آكادميك به ايران آمد و با اعضاي مركزيت جبهه اصلاحات درباره تهيه يك مدل عملياتي جنگ نرم و فرمول متناسب با شرايط جمهوري اسلامي ايران به بحث و تبادل نظر پرداخت. رورتي - كه اكنون مرده است- بر تربيت يك «نيروي اجتماعي سازمان يافته» تاكيد داشت كه مي توانند «در يك لحظه تاريخي» و الزاما يك دوره انتخاباتي -رياست جمهوري يا مجلس- وارد عمل شوند. 4 ماه بعد، جان كين در ادامه برنامه آموزشي ريچارد رورتي و با ماموريت تشكيل يك «هسته مادر» با همان پوشش آكادميك قبلي به ايران آمد و براي مدعيان اصلاحات يك كارگاه آموزشي برگزار كرد. اين كارگاه در بانك اطلاعاتي «مركز تحقيقات سياست هاي علمي كشور»، با عنوان «دوره آموزشي گذار به مردم سالاري» ثبت شده است و...

اين قصه، سر دراز دارد و ارائه فهرستي از استراتژيست هاي كودتاهاي مخملي كه قبل از فتنه 88 براي برنامه ريزي فتنه و آموزش مدعيان اصلاحات به ايران سفر كرده اند و شرح مباحث رد و بدل شده و آموزش هاي ارائه شده از جانب آنها به اصحاب فتنه، «مثنوي هفتاد من كاغذ» خواهد بود كه بيرون از حوصله اين يادداشت است و ان شاءالله الرحمن در آينده اي نه چندان دور به آن خواهيم پرداخت.
و اما، اين شرح مختصر از آنجا در صدر يادداشت پيش روي، ضروري به نظر مي رسيد كه در پي اشاره به يكي از دستور العمل هاي جان كين به اصحاب فتنه 88 هستيم و لازم بود خوانندگان گرامي از جايگاه و نقش مديريتي نظريه پردازان بيروني فتنه باخبر باشند تا از الزام فتنه گران به اجراي اينگونه دستور العمل هاي ديكته شده، ارزيابي دقيق تري داشته باشند.

2- جان كين در يكي از دستور العمل هاي خود به فتنه گران مي گويد (نقل به مضمون)؛ تفرقه و اختلاف ميان گروه ها و جريانات حامي نظام اسلامي- بخوانيد اصولگرايان- مي تواند پي آمدهاي تعيين كننده و نقش آفريني براي جنبش دموكراسي خواهي -بخوانيد كودتاي مخملي- داشته باشد. جان كين از موارد زير به عنوان دستاوردهاي مورد اشاره، ياد مي كند؛
اول: جان كين مي گويد؛ گروه هاي حامي نظام اسلامي و يا دستكم، برخي از رهبران آنها، سابقه اي طولاني از حضور در مراكز تصميم ساز و سياست پرداز جمهوري اسلامي دارند و از سوي ديگر اكثر آنان در حمايت از حاكميت دچار نوعي دگماتيسم - بخوانيد غيرت ديني و انقلابي- هستند.

اختلاف اين گروه ها با يكديگر در شرايط عادي و فضاي آرام، بروز چنداني ندارد ولي در شرايط حساس نظير انتخابات كه پاي ورود به مراكز تصميم گيري در ميان است، اين اختلاف ها مي تواند به نقاط بحراني نزديك شود. گروه هاي حامي نظام در اين حالت و در گرماگرم اختلاف با يكديگر، براي نشان دادن برتري و حقانيت خود، اسرار نظام را فاش مي كنند.

در توضيح دستور العمل جان كين بايد گفت؛ از آنجا كه اين گروه ها و يا به قول جان كين، رهبران آنها سابقه سياهي در كارنامه فعاليت سياسي و اجتماعي خود ندارند- و يا به ندرت داراي چنين سوابقي هستند- در جريان درگيري و اختلاف با يكديگر، براي غلبه بر حريف، از كيسه نظام مايه مي گذارند و برخي از اسرار نظام را فاش مي كنند كه هرچند، به خودي خود، ناروا و مخدوش نيست ولي بايد از نگاه نامحرمان پنهان بماند. حضرت امام(ره) در اين باره خطاب به جوانان پرشور و انقلابي مي فرمودند(نقل به مضمون)؛ فرزندان حزب اللهي من از مسائلي سؤال نكنيد كه اگر مسئولان در پي پاسخ آن باشند، اسرار جمهوري اسلامي ايران در اختيار نامحرمان قرار مي گيرد و آسيب هاي جدي به نظام وارد خواهد آمد.

دوم: جان كين مي گويد؛ اگر گروه هاي طرفدار نظام هوشياري به خرج داده و هيچ سري از اسرار نظام را هم فاش نكنند، كمترين نتيجه درگيري و اختلاف آنان، متهم كردن يكديگر به ناكارآمدي و ارائه دليل براي اثبات برتري خويش است و در اين حالت، مردم نسبت به كارآمدي و مديريت آنان دچار ترديد مي شوند و زمينه براي رويكرد به گروه هاي حريف فراهم مي آيد!

سوم: از نگاه جان كين كه در آموزه هاي «جين شارپ» و «رابرت هلوي» نيز ديده مي شود، اختلاف گروه هاي حامي نظام با يكديگر در صورت تداوم مي تواند به پرخاشگري هر يك عليه ديگري منجر شود. بعيد نيست گروه هاي ياد شده در مخالفت با يكديگر تا آنجا پيش بروند كه حريف اصلي را در «حلقه خود» - منظورش در ميان اصولگرايان- تعريف كنند. در توضيح بيشتر نظر مشترك جان كين، جين شارپ و رابرت هلوي بايد گفت؛ حالت ياد شده به احتمال زياد- و نزديك به يقين- با غفلت از دشمن اصلي همراه خواهد بود، ضمن آن كه به قول «شارپ» سوابق مردمي گروه هاي حامي نظام را نيز به زير سؤال مي كشد و آنان را در نگاه مردم «قدرت طلب»! معرفي خواهد كرد!

چهارم: «سياه نمايي» و ايجاد ترديد نسبت به آينده نظام يكي ديگر از شاخصه هايي است كه دشمن در اختلاف ميان جريانات حامي نظام- اينجا اصولگرايان- به آن اميد بسته است. چرا كه اكثر شخصيت هاي اصلي گروه هاي اصولگرا در مديريت كشور- با ضريب اثر و جايگاه متفاوت- نقش داشته اند و از اين روي هنگامي كه با هم درگير مي شوند و عليه يكديگر موضع گرفته و كارآمدي طرف مقابل را زير سؤال مي برند، بي آن كه بخواهند و متوجه باشند، عليه نظام دست به سياه نمايي زده اند! و بعيد نيست اين توهم را پديد آورند كه مديران نظام از قدرت و توان تدبير امور برخوردار نيستند! و...

3- و اما، با توجه به شرايط حساس منطقه كه ملت هاي مسلمان، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان الگوي موفق پيش روي خود دارند و از سوي ديگر، اين بيداري به گفته حكيمانه و مستدل حضرت آقا به قلب اروپا و غرب راه يافته و جنبش فراگير و ضد نظام سرمايه داري وال استريت را آفريده است و نه فقط دوستان كه دشمنان تابلودار و كينه توز ايران اسلامي نيز با صراحت به آن اعتراف مي كنند و تمامي شواهد و رخدادها- باز هم به قول آقا- از رسيدن دنيا به «پيچ بزرگ تاريخي» حكايت مي كند، به آساني مي توان نتيجه گرفت كه انتخابات مجلس نهم اگرچه در جغرافياي ايران اسلامي صورت مي پذيرد ولي دامنه نفوذ و اثر آن بسيار فراتر از مرزهاي جغرافيايي ايران است. آيا غير از اين است؟! اگر چنين است- كه هست- بديهي است، خدشه در «الگوي» موفق و پيش روي بيداري اسلامي، اصلي ترين نياز دشمنان بيروني در شرايط كنوني است بنابراين بدون كمترين ترديد بايد گفت؛ تفرقه اصولگرايان پروژه دشمن است. و به قول شاعر؛
من در عجبم ز مي فروشان كايشان
به ز آنكه فروشند چه خواهند خريد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جالب است آقای شریعتمداری با این نوشته همه اصولگرایان را به پیروی از روش آقای رفسنجانی دعوت می کند!! یعنی اینکه هر چه گفتند سکوت کنید و جواب ندهید!
Iran, Islamic Republic of
همه ی این حرف ها درست و آفرین به حاج حسین که مثل همیشه با کیاست حرف میزند ولی اگر در طول این سی ساله برخی مسئولین نظام برای فسادها ، دزدی ها و غارتگری های خود و خانواده شان پاسخگو می بودند و خودشان را مانند قضیه کاپیتولاسیون که آمریکائی ها برای خودشان مصونیت قائل بودند، مصونیت در مقابل تخلفات آنهم تخلفات بزرگ خود قائل نمی شدند و خود را خط قرمز نظام نمی دانستند، این ریختن پته ی دیگری در مواقع حساس هم بوجود نمی آمد. جناب آقای شریعتمداری و امثالهم همیشه در طول این 30 سال به جای اینکه پرچمدار مبارزه با فساد باشند، تا حرف از فساد این آقایان و خانواده گرامی شان!! پیش می آمده می گفتن : هیس هیس ، ساکت باشید دشمن سوء استفاده میکنه. درصورتیکه همین باعث خیلی از بی اعتمادی های مردم شده است و این بی اعتمادی مردم حتی حزب الهی ها قابل انکار نیست و اگر به میدان 9 دی می آیندبه خاطر اسلام و ولایت است وگرنه بی اعتمادی سرجایش هست!!!
Iran, Islamic Republic of
حسين جان شما در اين تفرقه كجا قرار گرفته اي؟!! آيا مواضع شما هم در اين تفرقه دخيل نبوده است.
"همه ی این حرف ها درست و آفرین به حاج حسین که مثل همیشه با کیاست حرف میزند ولی اگر در طول این سی ساله برخی مسئولین نظام برای فسادها ، دزدی ها و غارتگری های خود و خانواده شان پاسخگو می بودند و خودشان را مانند قضیه کاپیتولاسیون که آمریکائی ها برای خودشان مصونیت قائل بودند، مصونیت در مقابل تخلفات آنهم تخلفات بزرگ خود قائل نمی شدند و خود را خط قرمز نظام نمی دانستند، این ریختن پته ی دیگری در مواقع حساس هم بوجود نمی آمد. جناب آقای شریعتمداری و امثالهم همیشه در طول این 30 سال به جای اینکه پرچمدار مبارزه با فساد باشند، تا حرف از فساد این آقایان و خانواده گرامی شان!! پیش می آمده می گفتن : هیس هیس ، ساکت باشید دشمن سوء استفاده میکنه. درصورتیکه همین باعث خیلی از بی اعتمادی های مردم شده است و این بی اعتمادی مردم حتی حزب الهی ها قابل انکار نیست و اگر به میدان 9 دی می آیندبه خاطر اسلام و ولایت است وگرنه بی اعتمادی سرجایش هست!!!"


بنده خدا بهتره یکبار دیگه متن رو بخونی. آقای شریعتمداری گفته
"بايد از نگاه نامحرمان پنهان بماند" .
Iran, Islamic Republic of
"همه ی این حرف ها درست و آفرین به حاج حسین که مثل همیشه با کیاست حرف میزند ... "


درسته که لاپوشونی خطاهای برخی بزرگان و مسئولین نظام به معضلی برای انقلاب و نظام تبدیل شده و محملی رو برای تعرض دشمنان و منتقدان به نظام درست کرده ولی امثال آقای شریعتمداری (تا اونجایی که من برخی مواضع ایشونو دنبال کردم) ظاهرا معتقدند که اعتراض هم به این حضرات باید در چهارچوب آداب و رسوم خودش باشه و صرف بزن و در برو نمی شه با فساد برخورد کرد. مثلا اینکه رییس جمهور محترم در مناظره ها برخی اتهامات رو مطرح کردند و برای به نتیجه رسوندن اون تلاش خاصی نکردن به معنای مبارزه با فساد نیست و در این سی سال هم برخورد با فساد بیشتر گزینشی بوده هم از ضعف دستگاه قضایی کشور است. اما همه اینه ادلیل نمیشه ما مبارزه با فسادو جار بزنیم و رعایت اصول اخلاقی و حقوقی رو نکنیم
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتمداری عزیز این ها همه حرفه . خطر اصلی اونجاست آدم هایی که راست راست تو این مملکت از جیب بیت المال دزدی میکنند و راه میروند و از هر جناح راست و چپ و ... هم توشون هست روز به روز اعتماد مردم و به نظام از بین میبرند و هیچکس به هیچکس هم نیست. این ها را پیگیر شو برادر من نه اینکه گیر بدید فقط به جریانهای اطلاعاتی و امنیتی و برنامه ریز. چرا اول انقلاب همه یک دل تر و محکمتر جلوی تمام توطئه ها بودند چون این فساد ها نبود
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز و انقلابی حاج حسین شریعتمداری!
از استدلالات حضرتعالی بهره می گیرم و شما را به فرمایشات امام خامنه ای متوجه می کنم که ایشان بارها و بارها امثال شما را به تشخیص مسایل اصلی و فرعی فراخواندند ولیکن چون شمایانی گوشهایتان را بر "صریح" امر مولا بستید و با ایراد تهمت به دولت اصولگرای دارای خطا تلاش کردید آن را ساقط کنید.
یا امثال آقای توکلی که آمارهای هر شب بی بی سی و رادیو اسرائیل و voa را برای سیاه نمایی علیه مهد "بیداری اسلامی" تهیه می کنند و ....
خوب است یکبار دیگر این مقاله را نه بعنوان نویسنده، بلکه بعنوان مخاطب نهایی بخوانید و عمل کنید. انشاءالله
Iran, Islamic Republic of
"برادر عزیز و انقلابی حاج حسین شریعتمداری!
از استدلالات حضرتعالی بهره می گیرم و شما را به فرمایشات امام خامنه ای متوجه می کنم که ایشان بارها و بارها امثال شما را به تشخیص مسایل اصلی و فرعی فراخواندند ولیکن چون شمایانی گوشهایتان را بر "صریح" امر مولا بستید و با ایراد تهمت به دولت اصولگرای دارای خطا تلاش کردید آن را ساقط کنید. ... "


این طوری حرف زدن با امثال حاج حسین و دکتر توکلی شرم آوره که بعد از کلی خدمت صادقانه به نظام و انقلاب و دلسوزی برای دولت اصولگرای دکتراحمدی نژاد انتقادهای ایندو شخصیت اصولگرا رو به یه هم فکر (دکتر احمدی نژاد) با bbc و voa یکی کنیم و با بیان یه سری گلایه های کلی و بی مفهوم شخصیت اینها رو بکوبیم که مثلا می خوایم دوستی خودمونو با دولت احمدی نژاد ثابت کنیم. دکتر اونقدر که از طرفداران متعصب و لطمه خواهد خورد از منتقدین وحتی از دشمنان ضربه نخواهد خورد.
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به کامنت گذار"بنده خدا بهتره یکبار دیگه متن رو بخونی. آقای شریعتمداری گفته
"بايد از نگاه نامحرمان پنهان بماند" " باید گفت متأسفانه بعضی ها در دگمیت به سر می برند!بنده ی خدا تو اصلاً می دانی نامحرم که امام ،ما را از آن برحذر می داشت که ها هستند که حرف می زنی؟ در طول دولت هاشمی و خاتمی هر کس که انتقاد به وضع خراب موجود و نه به فساد های رونشده ، اشاره می کرد، متهم به ضد انقلاب و چه و چه می شد!! همین روزنامه ی کیهان که برایش احترام زیادی قائلیم، هم جرأت انتقاد از آقای هاشمی را نداشت چون اصولاً ایشان استوانه ی انقلاب !!!بودند به هر نحو!!!. انقلاب با وجود این روشها به دست نامحرم افتاد وگرنه افشاگری های آقای احمدی نژاد در مناظره هم پیش نمی آمد که جنجالی برپا کند. حرف آقای شریعتمداری صحیح است که : خودی ها انتقادات بجائی دارند ولی اینجای حرف که نباید آن را افشا کرد که بخواهد ازنگاه نامحرمان پنهان بماند، باید پرسید پس چگونه مردم و حتی خودی های دلسوز و حزب الهی ها باید مسئولین خود را مورد پرسش قرار دهند؟؟؟ . حرف امام ما هم که به بچه حزب الهی ها فرمودند به این معنی نیست که در مقابل فساد و کج روی مسئولین ساکت بمانید چون امام ما خود علمدار مبارزه با ظلم بودند .
Netherlands
با تمام احترامی که برای آقای شریعمتداری قائلم اما این نوشته دو رو دارد:
1- اینکه همه را به لاپوشانی کلیه اشتباهات جریانی به اسم اصولگرایی دعوت کنیم در سطح گسترده تر می شود مثل نظر هاشمی رفسنجانی که همه جریانها را شامل این قاعده می داند.اگر باید قائل به این امر باشیم چرا برای همه نه! پس درون این گفتار یک تناقض وجود دارد.مگر اینکه مثل بعضی افراد متمایل به راست سنتی خود هاشمی را نیز جزو اصولگرایان بدانیم.
چیزی که نه خودش قبول دارد(چون خود را هنوز هم فراجناحی می داند) و نه غالب اصولگرایان و مردم متمایل به جریان اصولگرایی در مقابل راست و چپ سنتی.
2- این گفتار از طرفی نقض غرض است یعنی امثال کیهان و آقای زاکانی و توکلی با توجه به سالم بودن خود، در برخی مواقع جبهه تندی علیه دولت و رییس جمهوری می گیرند و همه چیز را به چیزی به نام جریان انحرافی وصل می کنند و "موضوع انحرافی"‌به "جریان انحرافی"‌تعبیر می کنند و از مشایی و بقایی و امثالهم کوهی می سازند که خود آنهاهم باورشان می شود.اما در نزدیکی انتخابات آقای شریعتمداری می نویسد شتر دیدی ندیدی.
United Kingdom
قطعاً اگه یه روزی این نظام فروبپاشه، مهم ترین دلیلش سکوت در برابر فساد به بهانة «مصلحت» خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
خيلي روشنه كه !
نياز به اينهمه تفسير و توجيه نداره!

در جنگ صفيــــــن نزديك نماز صبح آمدند خدمت اميرالمومنين عليه السلام كه من تا ديروز مي دانستم كه حق باشماست اما در اين سحر ديدم كه هم شما نماز مي خوانيد و هم آنها هم شما اذان و اقامه مي گوييد هم آنها . هم شما قرآن و دعا هم آنها هم شما.... هم آنها....
حضرت عمار را صدا زدند كه با اين مرد صحبت كن.
عمار به او فرمود اين پرچم كه دست سپاه دشمن است دست ابوسفيان بود يا نه؟
اين پرچم كه دست سپاه علي است دست رسول خدا بود يا نه؟
اين كه ديگر جاي شبهه ندارد

پرچمي كه دست هر دو جبهه اصولگرایان است همان پرچم انقلاب است