سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۱

پرچم‌هاي برزيل جاي پرچم‌هاي آلمان را گرفت!

شنبه ۱۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 123041
تركيب مردم لبنان كه به طور سنتي در جام‌هاي جهاني فوتبال در دوره‌هاي مختلف، طرفدار دو تيم آلمان و برزيل هستند، در اين دوره از بازي ها به طور قابل ملاحظه‌اي به نفع برزيل تغيير كرده است.
 به گزارش ايرنا از بيروت، بازي‌هاي جام جهاني در لبنان در حال و هواي خاصي دنبال مي‌شود ولي اين تفريح حمايت از تيم‌هاي فوتبال، اين بار رنگ وبوي كاملا سياسي به خود گرفته است.

مردم لبنان به طور سنتي در جام جهاني فوتبال در دوره‌هاي مختلف، طرفدار دو تيم آلمان و برزيل بودند كه علت اين امر هم حضور نزديك به ‪ ۱۰‬ميليون لبناني در اين دو كشور به صورت مهاجر است اما به دنبال وقايع سياسي اخير و مخالفت برزيل با قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت، بسياري از شيعيان لبنان كه علاقه زيادي به ايران دارد، در تغيير موضعي آشكار و ملموس به يكباره در اين دور از مسابقات از برزيل حمايت كرده و پرچم اين كشور را بر سر منازل خود نصب كرده اند.

اين امر به حدي جدي شد كه علي عبدالله وزير شيعي جوانان و ورزش لبنان كه چند بار گفته بود لبنان با راي ممتنع خود به قطعنامه ضد ايراني عملا به رژيم صهيونيستي خدمت كرده است، شب گذشته در تلويزيون لبنان اعلام كرد: ما رسما در اين دوره از بازي‌هاي جام جهاني از برزيل حمايت مي‌كنيم.

اين روزها به راحتي مي‌توان لبناني‌هاي سياسي را در ورزش و ورزشكاران را در سياست ديد و آنها قادر هستند به راحتي ورزش را سياسي جلوه دهند و اين درست در بازي‌هاي جام جهاني ‪ ۹۸‬فرانسه زمانيكه تيم ايران برابر آمريكا به پيروزي رسيد، روي داد.

جالب ترآنكه بيشتر سياست مداران لبناني هم اخيرا سعي كردند به فوتبال روي بياورند و چند ماه قبل بازي فوتبالي كه شايدجهان براي بار اول به خود ديده بود، برگزار كردند كه در آن نمايندگان و وزراء از گروه ‪ ۸‬و ‪ ۱۴‬مارس در واقع ياد جنگ داخلي لبنان در سال ‪ ۱۹۷۵‬ميلادي را با اين بازي فوتبال زنده كردند.

ظاهرا لبنان با شروع جام جهاني فقط چهره سياسي به خود نگرفته است بلكه به شكل تجارت و تبليغات نيز در آمده است چرا كه تاجران با استفاده از فرصت پيش آمده حجم بسيار زيادي از پرچم‌هاي تيم‌هاي مختلف را در باجه‌هاي بسياري از روزنامه فروشي ها، ميدان‌ها و خيابان‌ها و مقابل كتاب فروشي ها و اماكن تجاري در تمامي مناطق لبنان به فروش مي‌رسانند.

تاجران و شركت‌هاي تبليغاتي در اين برهه، براي ترويج بسياري از كالاهاي خود به خصوص تبليغ وسايل الكترونيكي از طريق تلويزيون، پرده‌هاي بزرگ تلويزيوني و راديوها و حتي موبايل‌هاي مجهز به تلويزيون براي ديدن و دنبال كردن بازي فوتبال و همچنين براي تبليغ مولدهاي برقي و باطري‌هاي (‪U‬ ‪ ).P.S‬و آدابتورها، باطري‌هاي شارژي استفاده مي‌كنند.

برخي از تجار نيز تصاوير بازيكنان مشهور را بر روي پيراهن‌ها و تي شرت ها كشيده و با قيمت بالا در اختيار دوستداران به فوتبال قرار مي‌دهند.

فضاي بازي‌هاي جام جهاني در شهر بيروت و حومه جنوبي آن موسوم به ضاحيه جنوبي (محل سكونت شيعيان) به شيوه خاص و مختلفي است. خيابان‌ها كه زماني در بيروت، صحنه حوادث مختلفي از جمله جنگ‌هاي داخلي بوده اكنون همه را علي رغم گرايش‌هاي سياسي مختلف براي تماشاي بازي‌هاي جام جهاني جذب خود كرده است.

بسياري از اقامتگاه‌هاي تفريحي و رستوران‌ها حتي اماكن موسيقي به شكل منحصر به فردي با جام جهاني گره خورده و از همه امكانات و تكنولوژي پيشرفته براي جذب طرفداران تيم‌هاي فوتبال استفاده مي‌كنند.

در ضاحيه جنوبي بيروت مجموعه تفريحي فانتزي ورد به شكل استوديوهاي فوتبال با نصب پرچم‌هاي برزيل و آلمان در آمده و در آن يك تلويزيون بزرگ به طول ‪ ۸‬و ارتفاع ‪ ۶‬متر با سيستم صوتي مناسب نصب شده است، به طوري كه كه نفرات حاضر در اين مكان از لحظه به لحظه بازي‌هاي جام جهاني غافل نخواهند شد.

اما در گامي بي‌سابقه كه قبل از آن وجود نداشته است در فاصله ميان استراحت دو تيم فوتبال، تحليل گران فوتبال حاضر در فانتزي ورد براي مردم حاضر به تحليل و تفسير بازي دو تيم مي‌پردازند.

هنگامي كه يكي از تيم‌ها موفق به زدن گل در دروازه تيم حريف مي‌شود، به صدا در آوردن ترقه‌ها شروع مي‌شود و پس از بازي خيابان‌ها شاهد تظاهرات خياباني خودروها و حمل پرچم كشوري هستند كه تيم آن پيروز شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه فایده من که از لبنان شدیدا ناراحتم چرا خودشون کای کردن که در نهایت به ضرر ایران تموم شد؟؟؟واقعا که.