دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۹

وقتی پای گوگوش هم به رسانه ملي باز می شود!

پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 108262
وقتی پای گوگوش هم به رسانه ملي باز می شود!
پيچ راديو را باز مي كنيد تا براي فرار از فشارهاي عصبي ترافيك سنگين تهران به برنامه هاي رسانه اي گوش كنيد كه رسانه ملي در جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود، اما به يكباره احساس مي كنيد كه موج راديو بر روي فركانس يكي از شبكه هاي لس آنجلسي رفته، چون ترانه اي كه در حال پخش است هيچ نشاني از اين آب و خاك ندارد. ريتم تند غربي، صدايي ناهنجار و اشعاري بي ربط، اما به يكباره مجري ساعت و موقعيت فرستنده راديويي كه جام جم تهران باشد را اعلام مي كند و شما با تعجب فراوان باورتان نمي شود كه آنچه شنيديد از راديو ايران پخش شده است. 

به گزارش جهان مبحث "موسيقي" در سازمان صدا و سیما همچنان از دشواري‌هاي پيش‌روي مسئولان است. سياست و ضوابط پخش موسيقي در قالب 26 بند در دستورالعمل توليد، تهيه و تامين پخش برنامه تدوين شده‌است. شواهد نشان مي‌دهد جمعي از برنامه‌سازان به ضوابط ياد شده به برخي بندها التزام عملي ندارند.
به طور خاص بند 26-7-1 تصريح مي‌دارد كه "پخش موسيقي خوانندگان، شاعر و هنرمنداني كه مشهور به فساد يا موضع‌گيري عليه اسلام و انقلاب اسلامي هستند ممنوع مي‌باشد." كه در ادامه به برخي از نمونه‌هاي غيرقانوني اشاره مي‌شود:
در موسيقي متن برنامه "توسعه پايدار" شبكه چهار از موسيقي قطعة "من و گنجشك‌هاي خونه" از آلبوم "دو پنجره" گوگوش استفاده شده‌است.
در موسيقي تيتراژ برنامه "بُعد چهارم" شبكه چهار از آهنگ "آتش در دل فكن" از آلبوم "جبر جغرافيا" به خوانندگي "محسن نامجو" استفاده شده‌است.
در موسيقي متن برنامه "ژرفا" شبكه يك از آهنگ "زلف بر باد مده" به خوانندگي "محسن نامجو" استفاده شده‌است.

پخش برخی موزیک‌های روز لس‌آ‌نجلسی که خوانندگان زن و مرد آمریکایی یا ایرانی مقیم آمریکا روی آنها ترانه خوانده‌اند در شب و روز‌های نوروز به طوری ساختارشکنی کرده بود که مردم کوچه وبازار با تعجب از پخش این آهنگ‌ها در میهمانی‌ها یاد می‌کردند و به قول خود می‌گفتند: همه چیز آزاده شده است.


افشين سرفراز، شاعر و ترانه سراي معاصر با انتقاد به سياست هاي حاكم بر حوزه موسيقي صدا و سيما مي گويد: «الان ترانه سراياني با مبتذل ترين خوانندگان لس آنجلسي همكاري مي كنند، از سوي ديگر همان افراد كارهايشان از صدا و سيما مجوز پخش مي گيرد و حتي برخي از آنها به عنوان كارشناس ادبيات كهن به تدريس مي پردازند و در برنامه صبحگاهي شبكه دوم سيما خود را در شمار پنج ترانه سراي برتر تاريخ معرفي مي كنند!» 

سيدعبدالحسين مختاباد از خوانندگان موسيقي سنتي در گفت وگو با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «با توجه به اينكه 30 سال از انقلاب مي گذرد اما هنوز برنامه هاي موسيقي در صدا و سيما بر روي برنامه موسيقي گلهاي قبل از انقلاب متمركز است، يعني هر وقت كه راديو فرهنگ را گوش مي كنيد بدون استثناء برنامه گلها پخش مي كند، اين در حالي است كه برنامه گلها حاصل حداقل 2، 3 سال برنامه موسيقي سنتي رژيم گذشته بود اما صدا و سيما هنوز نتوانسته در اين مدت 30 سال الگويي براي موسيقي ارائه كند و اين موضوع واقعاً جاي تأسف و تأمل دارد.»

به هر حال در اشكال صورت گرفته علاوه بر قصور كساني كه موسيقي قطعات مورد اشكال را انتخاب كرده‌اند و گروه‌هاي برنامه‌ساز، به طور ويژه به عملكرد واحدهاي پخش برخی شبكه‌ها اشكال وارد است. به هر سو با توجه به ملاحظات فراوان در تهيه موسيقي، لازم است اطلاعات موسيقيايي ناظران پخش افزايش پيدا كند و دست‌كم در هر شيفت كاري پخش شبكه‌ها، فردي وجود داشته باشد كه به كليه جوانب موسيقي اعم از ملاحظات شرعي، ضوابط قانوني، شناخت قطعات و ... اشراف داشته‌باشد.
درحال حاضر به نظر می رسد صدا و سیما بیشترین نقش را در ترویج و گسترش و شناساندن این موسیقی داشته است، به نحوی که ضرغامی با اشاره به بحث موسیقی در صدا و سیما اعلام کرد چنانچه در این موسیقی ها از اشعار خوب و با کیفیت استفاده شده باشد ، ما مشکلی با پخش موسیقی رپ در صدا و سیما نداریم.
بعد از این اظهار نظر در ابتدای تیتراژ چند سریال از موسیقی رپ استفاده شد که سر و صدای زیادی نیز به پا کرد.در اواخر سال 88 نیز به کرات از تلویزیون آهنگهایی پخش شد که بی شباهت به موسیقی زیر زمینی پاپ نبود.
اما رادیو به دلیل ماهیتش در این زمینه سهم بیشتری را دارا است و بعضا پا را فراتر از خطوط قرمز گذاشته و موسیقی هایی پخش می کند که نه تنها دارای هیچ معنی خاصی نیستند بلکه بعضا دارای ابیات سخیف و نامناسب نیز می باشد .ریتم تند غربی ، صدایی ناهنجار و اشعار بی ربط و پوچ که هیچ نشانی از این آب و خاک وهویت ندارد.
این بی سرو سامانی حتی در برنامه های کودکان نیز رسوخ کرده است .در چند مورد از اشعاری که در یکی از برنامه های کودک پخش می شود از ریتم تند غربی و مدل خواندن رپرها استفاده می شود و در یکی از آنها آنقدر کیفیت شعر سطح پایین و سخیف است که گویی کودک خواننده آن این اشعار را برای معشوقش می خواند!!!این در حالی که کودکان این اشعار را به سرعت در خاطر می سپارند و آن را تکرار می کنند.
به راستی چه اتفاقی در حوزه موسیقی رسانه ملی رخ داده که چنین موسیقی هایی مجوز پخش می گیرند و این بی سروسامانی در برنامه های موسیقی صدا و سیما چه معنایی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
معلومه که جهان نیوزها همه آهنگ های گوگوش را گوش می کنند که به این حوزه به خوبی تسلط دارند! البته صدای بدی هم نداره گوگوش، حیف شنیدن صدای زن حرام است و گرنه ....!
Iran, Islamic Republic of
شما اینها را از کحا میشناسید؟ نکنه شمام گوش میدید؟
Latvia
آخه كي آوازهاي مختاباد گوش ميده كه حالا حرفشو گوش بده ؟ شما ها هم اينكاره ايدا !!!!
Germany
ببخشید شما تازه یاد این موضوع افتاده اید؟

خود من از 10 یا 15 سال پیش چندین موسیقی از این دست رو به یاد دارم که از رادیو پیام پخش می شد.

مثلا آهنگ "تو که بارون و ندیدی" سیاوش قمیشی

یا حتی از مدونا! آهنگ ....جاهای دیگه هم زیاد شنیده می شه. موسیقی خیلی از تبلیغ های تلویزیونی دقیقاً از موسیقی های غربی گرفته شده.

یا مثلاً در نمایشگاه کتاب، موسیقی هایی که از بلندگو پخش می شه خیلی هاشون موسیقی های غربی هستند.

بالاخره باید تکلیف معلوم بشه: آیا به صرف اینکه یک موسیقی مربوط به یک خواننده لس آنجلسی یا یک خواننده غربی است، آیا پخش آهنگ این موسیقی (بدون خوانندگی ترانه) مشکل داره یا نداره؟
Iran, Islamic Republic of
کوگوش شنوا!!! جزخون دل خوردن چه میتوان کرد؟ولی آنهم حدی دارد.
Iran, Islamic Republic of
جالبه که دوست ما ، نویسنده عزیز بخوبی میشناسه تمامی آهنگهای مبتذل! رو. البته نه، ایشون نشنیده ها، بلکه وقتی داشته نماز میخونده، یه ماشین با صدای سی دی بلند از بغل خونشون رد شده و ایشون هم شنیده و حفظ کرده.
Syrian Arab Republic
ظاهرا شبکه 4 که قرار بود شبکه فرهيختگان باشد تبديل به پناهگاه گريختگان شده است!
Iran, Islamic Republic of
حالا چی شد؟اسلام برباد رفت؟
عزیز من مملکت را دارند میچاپند، تو سر مردم را به این چیزا بند کن
United States
حالا چی شد؟.....
....