پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۴

نقش صدا و سیما در شهرت و محبوبیت رپيرها

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 104673
نقش صدا و سیما در شهرت و محبوبیت رپيرها
 
سرویس گزارش جهان.چند روز پیش در خبرها آمده بود که خواننده موسیقی پاپ ، ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن در جزیره کیش دستگیر شد.با انتشار این خبر در رسانه های خبری مختلف ،آمار بازدید این خبر بسیار افزایش یافت و بیشترین ثبت نظر را به خود اختصاص داد.از اظهار نظرها چنین بر می آمد که چه موافقین و چه مخالفین دستگیری این خواننده رپ ،همگی به برخی از آهنگهای وی گوش داده بودند و این چهره رپرها را می شناختند.این در حالی است که حتی یکی از آهنگهای این خواننده مجوز پخش نداشته و در واقع ساسی مانکن یک خواننده رپ زیر زمینی است.
با اینکه به نظر می رسد طرفداران این نوع موسیقی در ایران کم نیستند اما مسئواین فرهنگی کشور هنوز تکلیف خود را با این موسیقی مشخص نکرده اند.حدود دوسال قبل وزیر سابق ارشاد دولت نهم در مصاحبه ای اظهار داشت که ما مشکلی با موسیقی پاپ ایرانی نداریم.اما دو ماه بعد معاون همین وزیر اذعان کرد که با آلبومهای خوانندگان رپ برخورد می کنیم و آنها را جمع آوری می کنیم.
این در حالی است که به نظر می رسد صدا و سیما بیشترین نقش را در ترویج و گسترش و شناساندن این موسیقی داشته است، به نحوی که ضرغامی با اشاره به بحث موسیقی در صدا و سیما اعلام کرد چنانچه در این موسیقی ها از اشعار خوب و با کیفیت استفاده شده باشد ، ما مشکلی با پخش موسیقی رپ در صدا و سیما نداریم.
بعد از این اظهار نظر در ابتدای تیتراژ چند سریال از موسیقی رپ استفاده شد که سر و صدای زیادی نیز به پا کرد.در اواخر سال 88 نیز به کرات از تلویزیون آهنگهایی پخش شد که بی شباهت به موسیقی زیر زمینی پاپ نبود.
اما رادیو به دلیل ماهیتش در این زمینه سهم بیشتری را دارا است و بعضا پا را فراتر از خطوط قرمز گذاشته و موسیقی هایی پخش می کند که نه تنها دارای هیچ معنی خاصی نیستند بلکه بعضا دارای ابیات سخیف و نامناسب نیز می باشد .ریتم تند غربی ، صدایی ناهنجار و اشعار بی ربط و پوچ که هیچ نشانی از این آب و خاک وهویت ندارد.
این بی سرو سامانی حتی در برنامه های کودکان نیز رسوخ کرده است .در چند مورد از اشعاری که در یکی از برنامه های کودک پخش می شود از ریتم تند غربی و مدل خواندن رپرها استفاده می شود و در یکی از آنها آنقدر کیفیت شعر سطح پایین و سخیف است که گویی کودک خواننده آن این اشعار را برای معشوقش می خواند!!!این در حالی که کودکان این اشعار را به سرعت در خاطر می سپارند و آن را تکرار می کنند.
به راستي چه اتفاقي در حوزه موسيقي رسانه ملي رخ داده كه چنين موسيقي هايي مجوز پخش مي گيرند و اين بي سروساماني در برنامه هاي موسيقي صدا و سيما چه معنايي دارد.
رسانه اي كه بايد در عين حال دانشگاهي براي مردم باشد امروز در نقش تريبون مستقيم موسيقي هاي نازل و بي هويت ظاهر شده و شبانه روز در حال پخش چنين آثاري است، گويا مديران حوزه موسيقي اين رسانه عريض و طويل فراموش كرده اند كه بايد منادي موسيقي فاخر ايران زمين باشند و در اعتلاء فرهنگ شنيداري مردم نقش داشته باشد .
در همین زمینه افشین سرفراز شاعر و ترانه سرای معاصر با انتقاد از سیاستهای حاکم بر موسیقی صدا و سیما می گوید:امروز کارهایی هجوز پخش از صدا و سیما می گیرند که اسباب شرمساری است.
اين شاعر و ترانه سرا در تحليل وضعيت كنوني موسيقي در ايران مي گويد: بسياري از خوانندگان موسيقي پاپ در صدد تقليد از صداي خوانندگان لس آنجلسي هستند، تهيه كننده ها هم رفته اند به سوي ارزان تمام كردن آلبوم ها، نشريات زرد هم آشكارا براي برخي از اهل هنر رپرتاژ آگهي چاپ مي كنند و صدا و سیما هم آن را ترویج می کند.
وی می گوید: واقعا تاسف مي خورم وقتي مي بينم كه برخي اساتيد آواز كنار كشيده اند، از آن طرف هم رسانه ملي كه مخاطب 70 ميليوني دارد به پخش آثار نازل روي آورده است.

سرافراز در انتها مي گويد: متاسفانه بايد اذعان داشت كه صدا و سيما افراد درجه 2 و 3 و ضعيف هنري كه گذشته روشنی هم نداشتند را دعوت به كار كرده و آنها را در عالي ترين سطح مديريت موسيقي در اين رسانه نشانده و اين افراد هم به جز اين كه راه را براي رشد و اعتلاي موسيقي ببندند كار ديگري نكرده اند.
بهروز وحیدی آذر ، رهبر ارکستر مجلسی جوانان و از بازنشستگان موسیقی صدا و سیما نیز اوضاع موسیقی صدا و سیما را آشفته و سر در گم می داند و می گوید:متاسفانه همه به شكلي غيرمتعارف به طرف موسيقي پاپ مي روند و موسيقي ايراني اصلا در بورس نيست.

وي دلايل همكاري نكردن با صدا و سيما را چنين بيان مي كند: «به عقيده من عدم تخصص در حوزه موسيقي صدا و سيما و سطحي نگري مسئولان رسانه ملي سبب شده كه خيلي ها با راديو تلويزيون همكاري نكنند، مثلا در اين رسانه يك روز فلان آقا دستور مي دهد كه يك اثر موسيقايي پخش نشود و روز ديگر دستور پخش آثار ديگري را مي دهند آن هم بدون هيچگونه دليلي، از طرفي هم نگاه مسئولان اين رسانه به موسيقي يك نگاه تخصصي و كارشناسي شده نيست. از آن طرف هم هيچگونه امنيت مالي براي هنرمندان وجود ندارد.»
در هر حال به نظر می رسد که سیاستهای مسئولین صدا و سیما در جهت ترویج موسیقی با هم هماهنگ نبوده و همین عدم هماهنگی منجر به پخش آهنگهایی از رسانه ملی می شود که در بسیاری از مواقع باعث تعجب بینندگان و اعتراض رسانه های خبری می گردد.همانند موسیقی تیتراژ اولیه سریال نوروزی "زن بابا" که نه تنها دارای ریتمی تند و بسیار موزون بود که فقط به درد مجالس خاص می خورد ، بلکه همراه با این موزیک پاهای مردی به نمایش گذاشته می شد که در حال رقص موزون و هماهنگ با این آهنگ نیز بود.متاسفانه امثال همین موارد از بی سر و سامانی فراوان در بخش موسیقی صدا و سیما حکایت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقا من دوست دارم تو خونه خودم گوش بدم به کسی ربطی داره ؟ میخواهم 70 سال سیاه صدا سیما پخش نکنه خدا زنده بزاره اینترنت
Iran, Islamic Republic of
بسیار گزارش عالی ای بود . تشکر میکنم
Iran, Islamic Republic of
تجربه نشان داده که جلوی جریانهای جدیدموسیقی را نمیتوان گرفت
بهتر است که مسئولین فرهنگی این جریان را هدایت کنندتا بعنوان ابزاری در دست مخالفین قرار نگیرد
گفتیدسریال زن بابا-راست میگویید.
بعدازمسافرتهای عیداین چندروزاخربیکارشدم وسری به تلویزیون زدم:
1-ستاره کویریزدبه همه"خاطره"هاجایزه میدهد؛امروزخاطره وفردا باران و...بعد:"بی فاطمه"؛آبروفروشی دربرابریک تخته فرش6متری.تقبل الله
2-وایمکس ایرانسل؛دنیایی از آزادی؛ دردنیای آزاد بگردوبگرد وبگرد
3-سریال"زن بابا"ورقص بریک تیتراژ ابتدای فیلم
4-برنامه"فیتیله"وهزاران سوت وکف؛کودکان ودریغ از یک صلوات دربین صدها کف وسوت
5-چندوقت قبل درمطلب یکی ازسایتهاخواندم که شخصی به برنامه مسابقات ورزشی اعتراض کرده بود که چرامجری ها پشت به تماشاچی ها مینشینند.راست میگفت.
بخدادقت دراین مسائل کاری نداردکافی است کارراازکارنابلدان حاضردرصداوسیماگرفته به همین دانشجوهای دانشگاههابدهیم همه چیزدرست میشود