دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نامه دانشجویان مدرسه عالی شهید مطهری به آیت الله امامی کاشانی

شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب: 107481
از شما درخواست داریم تا با تکیه بر این اعتراض ها و همچنین حمایت های طلاب و دانشجویان از هویت سابق، دل خویش را اطمینان بخشیده و قرص نمایید که مدرسه عالی را به هویت برتر و سابقش باز گردانید و عزم نمایید تا به بهانۀ این کنش ها و واکنش ها، برای ارتقاء واقعی مدرسه عالی تدبیر نماییم و به حق ارتقائش دهیم.
به گزارش سرویس دانشگاه جهان، دانشجویان، طلاب و دانش آموختگان "مدرسه عالی شهید مطهری"، به دنبال اعتراضات خود نسبت به دانشگاه شدن این مجموعه، به نگارش نامه ای خطاب به - آیت الله امامی کاشانی - تولیت این مدرسه  مبادرت ورزیدند. متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت استاد
آیت الله امامی کاشانی ـ تولیت معزز مدرسه عالی شهید مطهری ( ره)

بر خلاف حضرت عالی، برای ما طلبه ها، دانشجویان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی شهید مطهری، خبر « ارتقاء مدرسه عالی شهید مطهری به دانشگاه » ناگهانی و حیرت آور بود:
 
ـ حیرت از حضرت عالی که چگونه عاقبت، این مقاومت چندین سالۀ تان را شکستید و درعین باور به هویت خاص مدرسه عالی که نهادی است فراتر از دانشگاه و حوزه و بلکه عینیت وحدت آنان است، پذیرای این تنزل شدید؛ آن هم به نام «ارتقاء». حیرت که فشار اطرافیان را تاب نیاوردید و عاقبت زیر بار این خواستۀ سطحیِ اطرافیان روشنفکر زده، کمر خم کرده و پذیرای آن شدید. اطرافیانی که دلشان بیشتر برای بهبود ظاهری جایگاه و شخصیتشان می تپد تا ارتقاء مدرسه عالی و آرمان های مقام معظم رهبری و حضرتعالی.
 
ـ حیرت از فراموشی هویت 30 ساله مدرسه عالی شهید مطهری ( به مثابه نهاد و محملی برای تربیت دین پژوهان حکیم و مسلط بر اقتضائات زمانه، آنان که عینیت آرمان بزرگ حضرت امام در وحدت حوزه و دانشگاه هستند. محملی که وظیفه سترگ تربیت نیرو برای عصر و روزگار ظهور انقلاب اسلامی را بر عهده دارد تا مقدمه ای باشد برای ظهور حضرت صاحب الامر ـ سلام الله علیه ) 

ـ حیرت از این توهمِ « ارتقاء » از مدرسه به دانشگاه . توهمی که دل بسیاری از علماء و استادان و طلاب قم و تهران را رنجاند. و مگر چه شرف و ترجیحی دارد دانشگاه، این سنت نوین غرب بر مدرسه ای که سنت و پیشینه ای دوازده قرنه دارد و بینان علم و حکمت اسلامی ما بوده است؟ زمزمه ها از این سو و آن سو می رسد که برخی از طلاب و اساتید، عزم اعتراض دارند تا دلخوری شان از این توهم کودکانۀ « ارتقاء » را ابراز نمایند.
 
ـ حیرت از فراموشی دیدگاه های ولی زمانه، حضرت آیت الله خامنه ای دام عزه، درباره مدرسه عالی شهید مطهری که حکایت از هویتی دیگرگون و فراتر از حوزه و دانشگاه برای مدرسه عالی دارد:
 
«. . . ما بايد ببينيم در مدرسه عالي شهيد مطهري، چه مي‌خواهيم بسازيم؟ اين، بايد اصل باشد. علي القاعده، نمي‌خواهيم روحانيِ تراز حوزه بسازيم. به خاطر اين‌كه در حوزه نظر اصلي، بلاشك، بر فقاهت است. .... پس اين مدرسه، حوزه نيست و ما نمي‌خواهيم در اينجا فقيه، به معناي حوزه تربيت كنيم؛ و الا جايش حوزه بود و همان درس‌ها، كتاب و شيوه كار بايد در اينجا دنبال مي‌شد.
بلا شك، ترازِ دانشگاه هم در اينجا مورد نظر ما نيست ...
پس اينجا، يك چيز ديگري است. من فكر مي‌كنم كه در اينجا يك هدف متمايز از آن دو هدف هست ......
ما بايد بدانيم از اين مدرسه، .... چه معقول و منقولي و براي چه چيزي مي‌خواهيم؟ البته من به نظرم مي‌رسد شما در اين‌جا بايد بر روحاني بودن متخرجين تأكيد بفرماييد. ....
من فكر مي‌كنم امروز ما به اين احتياج داريم. شايد ـ‌ ان شاء الله ـ مدرسه شما الگويي شود كه نظير آن حتي در حوزه‌ها و جاهاي ديگر ساخته بشود و يك ترازِ خاصي از روحاني را در اينجا پرورش بدهد. يعني، شما بر روحاني بودن و معمم بودن به خصوص پا فشاري بفرماييد. »
 
ـ و چندین حیرت دیگر

حضرت آیت الله 

ما به عنوان طلاب و دانشجویان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی شهید مطهری، از این تصمیم دلخور و ناراضی هستیم. همان طور که پیش از این نیز از روزمرگی و مشکلات عدیده مدرسه ناراضی بودیم و تمنای ارتقاء واقعی اش را داشتیم.
 
ما با شناختی که از حضرتعالی و منویاتتان داریم، آگاهیم که شما نیز از این تصمیم دل خوشی ندارید و یاران نامشفق و اطرافیان این را بر شما تحمیل نمودند؛ آن چنان که آگاهیم که بیش از پانزده سال است که در پی این خواسته هستند.
 
از این روی از شما درخواست داریم تا با تکیه بر این اعتراض ها و همچنین حمایت های طلاب و دانشجویان از هویت سابق، دل خویش را اطمینان بخشیده و قرص نمایید که مدرسه عالی را به هویت برتر و سابقش باز گردانید و عزم نمایید تا به بهانۀ این کنش ها و واکنش ها، برای ارتقاء واقعی مدرسه عالی تدبیر نماییم و به حق ارتقائش دهیم.
امید که حضرت صاحب الامر از این رفتار ما خشنود شود آن گونه که ولی زمانه خشنود خواهد شد.

با سپاس
طلاب، دانشجویان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی شهید مطهری

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *