چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱۸
۹۰
کنار گذاشتن دستاورد بزرگ شهید شهریاری؛

اکسیری که از امروز اُکسید می‌شود

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 338564
از امروز ۳۰ دی توافق ژنو اجرایی می‌شود. به‌رغم پنهان‌کاری تیم ایرانی و ادعای شفاهی بودن توافق فنی برای اجرای توافق ژنو اما اطلاعات منتشر شده توسط کاخ‌سفید درباره متن توافقنامه اجرایی حاکی از آن است که این توافق مکتوب بوده و ایران از امروز روند از بین بردن اورانیوم ۲۰ درصد خود را آغاز می‌کند.
اکسیری که از امروز اُکسید می‌شود
به گزارش جهان، از امروز ۳۰ دی توافق ژنو اجرایی می‌شود. به‌رغم پنهان‌کاری تیم ایرانی و ادعای شفاهی بودن توافق فنی برای اجرای توافق ژنو اما اطلاعات منتشر شده توسط کاخ‌سفید درباره متن توافقنامه اجرایی حاکی از آن است که این توافق مکتوب بوده و ایران از امروز روند از بین بردن اورانیوم ۲۰ درصد خود را آغاز می‌کند. دولت ایران از امروز تولید اورانیوم ۲۰ درصد را نیز متوقف می‌کند. آنها همچنین دستور می‌دهند تنظیمات ساختار آبشار سانتریفیوژهای مرتبط با فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد غیر‌فعال شود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور امروز دستور می‌دهد فرآیند رقیق‌سازی نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد کشور آغاز شود. فرآیندی که ۳ ماه ادامه خواهد داشت. نیم دیگر این ذخیره نیز باید طی ۶ ماه تبدیل به اکسید غیر‌مرتبط با غنی‌سازی شود. امروز روز آغاز از بین رفتن ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران است. قطعا در سرزمین‌های اشغالی، امروز ۲۰ ژانویه یک روز فراموش ناشدنی خواهد بود. نابودی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران، شاید بهترین خبری باشد که آنها طی سال‌های اخیر شنیده‌اند. نگرانی آنها از قرار گرفتن ایران در مرحله آستانه از بین رفت. آن نقاشی نتانیاهو در سازمان ملل که سوژه کارتونیست‌های دنیا شده بود؛ امروز به بخشی از تعهدات ایران تبدیل شد و دولت ایران امروز فرآیند از بین بردن ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد را کلید زد. نتانیاهو امروز یکی از خوشحال‌ترین افراد دنیاست. امروز روز اجرای برنامه اقدام مشترک است. برنامه‌ای که «حداقل» ۶ ماه طول خواهد کشید.

تعهدات دولت ایران در این ۶ ماه قابل تامل است. از امروز بازرسی‌های روزانه با نظارت و مدیریت آژانس از تاسیسات نطنز و فردو آغاز می‌شود. دولت ایران تعهد داده است هیچگونه فعالیت سوخت‌رسانی در رآکتور اراک انجام نمی‌دهد. ایران از امروز متعهد شده است هیچگونه اقدامی که منجر به فعال‌‌سازی فرآیند تولید پلوتونیوم در اراک شود را انجام نخواهد داد. حتی آزمایش‌های مرتبط با سوخت رآکتور اراک نیز مطلقا صورت نخواهد گرفت. دولت ایران از امروز متعهد شده است تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشند را تولید نمی‌کند. دولت از امروز متعهد شده سوخت یا آب‌سنگین به رآکتور هسته‌ای اراک منتقل نمی‌کند. اراک از امروز ماهیت هسته‌ای خود را از دست می‌دهد. دولت ایران متعهد شده از امروز حدود نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده درتاسیسات فردو - ازجمله سانتریفیوژهای نسل جدید- به غنی‌سازی اورانیوم نمی‌پردازد. به عبارتی از امروز ۵۰ درصد نطنز و ۷۵ درصد فردو به تدریج تعطیل می‌شود. دولت ایران از امروز تعهد می‌دهد تولید سانتریفیوژ جدید تنها برای جایگزینی سانتریفیوژهای معیوب انجام شود. به عبارتی آبشارهای جدیدی راه‌اندازی نمی‌شود. بلکه تنها می‌توان سانتریفیوژها مستهلک را با سانتریفیوژهای دیگر جایگزین کرد. دولت ایران از امروز متعهد شده هیچگونه برنامه غنی‌سازی جدید در دستور کار نداشته باشد.

ایران همچنین تعهد داده است حجم غنی‌سازی ۵ درصد خود را نیز محدود کند. بر اساس متن توافقنامه اجرایی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرجع راستی‌آزمایی اجرای تعهدات دولت ایران است. بر همین اساس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز شنبه ۲۸ دی ماه وارد تهران شدند. ماسیو آپارو، معاون مدیرکل آژانس و رئیس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس تیم بازرسی برای راستی‌آزمایی اقدامات دولت ایران است. آنان از امروز دوشنبه ۳۰ دی ماه در تاسیسات نطنز و فردو حاضر می‌شوند تا بر روند تعهدات ایران بویژه از بین بردن ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد نظارت کنند. آنها تاسیسات اراک را نیز ماهانه بازرسی می‌کنند. بازرسان آژانس پس از راستی‌آزمایی اقدامات ایران، می‌توانند گزارشات خود را به ۱+۵ ارائه کنند و در صورت تایید اجرای تعهدات ایران، آنگاه طرف مقابل تعهدات خود را به اجرا می‌گذارد. مهم‌ترین تعهد طرف مقابل آزادسازی مبلغ ۴ میلیارد و دویست میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در ۸ قسط است. آنها همچنین برخی تحریم‌های فرعی مانند تحریم بخش پتروشیمی، واردات در بخش خودروسازی، هواپیمایی و فلزات گرانبها را لغو می‌کنند. آنها تعهد داده‌اند در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند؛ تحریم‌هاي بیشتری را علیه چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه و تایوان به خاطر خرید نفت از ایران اعمال نمی‌کنند. به عبارتی در قبال اقدامات ایران، محدودیت‌های جدید علیه این ۶ کشور اعمال نخواهد شد. آنها همچنین یک سری مجاری را برای انتقال ارز برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور خواهند گشود. تعهدات طرفین قابل مقایسه نیست. ایران گام‌های اعتمادساز بلندی را برداشته است و حقیقتا دستاورد ویژه‌ای دریافت نکرده است. توازن گام‌ها رعایت نشده است. نگرانی اصلی آمریکا و اسرائیل برطرف شده است. اما نگرانی‌های ایران همچنان پابرجاست. نه حق غنی‌سازی به‌رسمیت شناخته شده است و نه تحریم‌های اصلی و بنیادین، یعنی تحریم‌های نفتی و بانکی برداشته شده است.

هولوکاست است

اقدامات اعتمادساز ایران حقیقتا بخش عمده‌ای از تاسیسات هسته‌ای ایران را تعطیل می‌کند و اکسیر دستاوردهای هسته‌ای، یعنی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی را نیز از بین خواهد برد. مقایسه دستاوردهای هسته‌ای ایران قبل از توافق و پس از توافق به خوبی نشان می‌دهد چه حجمی از تاسیسات و دستاوردهای هسته‌ای ایران درحال تعطیلی و نابودی است. بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های غنی‌سازی ایران طی این مدت تعطیل می‌شود. به عبارتی روند غنی‌سازی در ایران به نصف کاهش می‌یابد. هیچ فرآیند غنی‌سازی دیگری تعریف نمی‌شود. تحقیق و توسعه از مرحله فعلی فراتر نمی‌رود. تعطیلی فرآیند منجر به تولید پلوتونیوم یعنی تعطیلی ماهیت هسته‌ای تاسیسات اراک؛ آب سنگین اراک تقریبا کارایی ویژه‌ای در پروژه هسته‌ای ایران نخواهد داشت و از همه مهم‌تر، اورانیوم ۲۰ درصد ایران که زمانی برگ برنده برای مصونیت تاسیسات هسته‌ای ایران بود، طی این مدت دیگر وجود نخواهد داشت. ایران تقریبا بیش از نیمی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را یا از بین برده یا تعطیل کرده است. تعهد ناچیز طرف مقابل را که کنار تعهدات ایران قرار دهیم، عمق واقعیت آشکارتر می‌شود. آیا این اقدامات برای دولت ایران یک پیروزی است؟ نابودی و تعطیلی تاسیسات هسته‌ای در مقابل آزادسازی چند میلیارد دلار دارایی‌های «خودمان»، پیروزی است؟

واقعیت چیز دیگری است و آنچه ادعا می‌شود چیز دیگر. و تاسف انگیز‌تر اینکه گفتن از این واقعیت نیز هزینه‌ساز است. انتقادات به تیم مذاکره‌کننده درباره اقدامات آنها در مذاکرات همواره با واکنش‌های تند مواجه شده است. طی ماه‌های اخیر بارها و بارها طرفداران دولت، منتقدان عملکرد هسته‌ای دولت را «تندرو» و «افراطی» نامیده‌اند. در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه نیز منتقدان خود را «همراهان اسرائیل» نامید. منتقدان متهم به صهیونیسم شدند و دست آخر این رئیس‌جمهور بود که منتقدان را «تازه انقلابی» و «کاسب تحریم» نامید. فشار به جریان منتقد رفتار هسته‌ای دولت در مذاکرات با ۱+۵ بسیار زیاد است. کسانی که معتقدند در جریان توافق ژنو و تعهدات طرفین، اشتباهات وحشتناکی علیه منافع ملت صورت گرفته، با برچسب‌های دولتی‌ها مواجه می‌شوند. گویی توافق ژنو در ایران به مثابه موضوع هولوکاست در غرب است. گفتن از واقعیت توافق ژنو هزینه دارد و این موضوع برای خیلی‌ها خط قرمز است.

نگرانی‌ها ادامه دارد

اما در تعهدات دولت ایران درباره متن توافق اجرایی نگرانی‌هایی وجود دارد. درحالی که تیم مذاکره‌کننده دولت از محرمانه و شفاهی بودن مفاد مذاکرات سخن می‌گفت و مفاد این توافق را پنهان می‌کرد اما در آمریکا کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای مفاد این توافق اجرایی را به اطلاع افکار عمومی خود رساند. این موضوع با انتقاد وسیع در داخل کشور مواجه شد. اطلاع‌رسانی آمریکایی‌ها از روند توافق اجرایی باعث شد یک بار دیگر صاحبنظران و اهالی‌رسانه در ایران تیم مذاکره‌کننده را شماتت کرده و خواستار تجدیدنظر آنها در پنهان‌کاری حقوق مردم شدند. اقدام آمریکایی‌ها واکنش محمدجواد ظریف را به دنبال داشت. ظریف گفت: برای ما هیچ نگرانی از انتشار این متن وجود ندارد اما به هر حال متنی است که قرار است متن نباشد و تفاهم شفاهی باشد که در واقع تدوین مکتوب تفاهم شفاهی است برای اجرا. متاسفانه برخی کشورها برای مسائل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای پخش کردن اصل سند که اتفاقا چندان طولانی نبوده است که بخواهد خلاصه شود چیز دیگری را پخش کنند. همان روز اول سندی با نام فکت شیت پخش شد. اخیرا هم در روزهای گذشته متنی با عنوان خلاصه توافق پخش شده است. قابل توجه است که برخی کشورها به هر دلیلی تمایل ندارند آنچه متن توافق است پخش شود. به هر حال آنچه برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است. وزیر امور خارجه که در یک کنفرانس خبری با همتای سنگالی خود اظهارنظر می‌کرد؛ افزود: توافق اخیر شفاهی بود و برای پخش در عموم نبود؛ ما از انتشار آن نگرانی نداریم. متاسفانه برخی کشورها از ابتدا تلاش می‌کردند چیزهای دیگری غیر‌از واقعیت را منتشر کنند. یکی از کشورها به هر دلیلی تمایل ندارد تا مذاکرات به نتیجه برسد. انتقاد از عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایرانی زمانی گسترده‌تر شد که کاخ سفید متن توافق اجرایی را در اختیار سنا نیز قرار داد. نمایندگان مجلس در ایران با استناد به این اقدام کاخ سفید به پنهان کاری تیم مذاکره‌کننده دولت ایران اشاره می‌کنند که از ارائه جزئیات توافق اجرایی به مجلس، خودداری می‌کند. آنها بارها به صراحت به مردم گفته‌اند نمایندگان‌شان در مجلس از توافق ژنو بی‌خبر هستند.

نگرانی کنگره چگونه رفع شد؟

در کنگره دیگر کسی از تحریم‌های جدید سخن نمی‌گوید. آیا باراک اوباما مانع تصویب این تحریم‌ها شد؟ او گفت در صورت تصویب تحریم جدید آن را وتو می‌کند. اما واقعیت حکایت دیگری دارد. روایت رسانه‌های آمریکایی از توافق هسته‌ای در مذاکرات کارشناسی نشان‌دهنده افزوده شدن برخی موارد به تعهدات ایران یا به عبارتی مواردی در رفع‌نگرانی‌های کنگره در متن توافق جدید است. یک روزنامه آمریکایی می‌گوید توافق جدیدی که ایران و ۱+۵ بر سر نحوه اجرای توافق ژنو انجام داده‌اند بیش از هر چیز به نگرانی‌های کنگره آمریکا پاسخ می‌دهد. روزنامه وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به قلم نفتالی بن داوید که روز ۲۱ دی منتشر شده با اشاره به توافق جدیدی که ایران و ۱+۵ انجام داده‌اند، نوشت: این توافق نگرانی‌هایی را لحاظ می‌کند که در متن اصلی طرح اقدام مشترک در نظر گرفته نشده بود. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «مقامات آمریکایی روز جمعه به طور دقیق توضیح ندادند مساله سانتریفیوژها و اراک چگونه مورد رسیدگی قرار گرفته است. در عین حال، این مقامات گفتند این توافق به نگرانی‌هایی می‌پردازد که بسیاری در کنگره ابراز کرده‌اند. این افراد می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران بر خلاف مذاکرات می‌تواند پیشرفت کند.»

اعتراف صریح مقام‌های آمریکایی در این متن به اینکه در مذاکرات کارشناسی درصدد رفع دغدغه‌های کنگره بوده‌اند، نشان‌دهنده این است که متن تفسیری توافق شده دارای اهمیت فراوانی است. آیا نگرانی‌های کنگره با پذیرش تعهدات جدید از سوی تیم مذاکره‌کننده دولت ایران برطرف شده است؟ آیا قرار است در موضوع تفسیرها، یکی از طرفین کوتاه بیاید؟ پاسخ این سؤالات واضح است اما این را می‌توان به صراحت گفت که تیم مذاکره‌کننده ایرانی دغدغه‌هایی درباره تصویب تحریم جدید در کنگره آمریکا داشته است.
مرجع : وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اميد
Iran, Islamic Republic of
"بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های غنی‌سازی ایران طی این مدت تعطیل می‌شود."

در قبال تنها 4/2 ميليارد دلار آنهم از پول خودمان!!!

اين لكه ننگ در تاريخ ايران ثبت شد.
اگر از امروز لباس سیاه به تن کنیم جا دارد
من نمی دانم خانواده این شهدا چطوری تحمل می کنند ولی قلب من از این همه خفت به درد آمده است
Iran, Islamic Republic of
یاد سخنرانی امام در سال 42 افتادم
عزت ما را فروختند...
amir
تو هم یکی از اون مفت خورها هستی که منافع شخصی خودت به خطر افتاده. حقوق 2000000 خط فقر شده. جوون 27 ساله آرزوش یک کار 700000 تومنیه. این ننگ نیست!!!!!!!!!!!!!!!!
Canada
به جاى لباس سياه برو بمير بابا
Canada
خدارو شكر. اين اتفاق اگه ٨ سال پيش ميوفتاد انقدر گرفتارى و بدبختى سر مردم بيچاره كشورمون نميومد
سلمانی
خطابم به عمله های رسانه ای غرب است که این روزها زحمات زیادی برای گول زدن ملت ایران و آب و رنگ و بو زدن به این توافق متعفن هستند ... وقتی که در برابر دشمن تمام عیار زخمی و دم کنده تواضع کنید و تقصیر نداشته را بپذیرید و رسن توانمندی های خود را به دست او دهید باید به هم ...
روحانی هیچی نداش هیچ برنامه ی اقتصادی هیچی هیچی!!!! گفت مشگل از بی تدبیریه نه تحریم!!!
شما درصدشو ذهنی حساب کردی یا با ماشین حساب؟
امین
تعطیلی 50 درصد نطنز، تعطیلی 70 درصد فردو، توقف تکمیل اراک و تعطیلی 100درصدی عملیات، اکسید کردن نصف ذخایر اورانیوم 20 درصد، بازرسی های روزانه از تاسیسات، ارائه نقشه کامل تاسیسات هسته ای و راکتور اراک، توقف تحقیقات و توسعه هسته ای و ...

چیز دیگه ای هم مونده که آقایان نداده باشند !!؟
اینایییی که گفتی یعنی چه؟ بابا بردار این کارا رو مردم زیر بار گرسنگی کمرشون شکست دیگه نمیتونیم زندگیمون رو بچرخونیم ....
با سلام
دوست عزیز کمی هم آینده نگری خوب است تو الان زیر این چرخه زندگی کمرت می شکند اما چند سال دیگر از فقر و فلاکت و بدبختی هم خودت می میری هم بچه هایت و آن روز است که بچه هایت تو را لعن و نفرین خواهند کرد!!! حال باز هم به فکر امروز خود باش!!!!
يعني تركيه غني سازي نداره الان از فقر وفلاكت دارند ميميرن ودست گدايي شون به سمت ما درازه ...
1-آمریکا ترکیه رو دشمن خودش نمی دونه.
2-آمریکا رفیق ترکیه است
3-ترکیه توی ناتو هست
4-ترکیه دشمنی مثل اسراییل نداره
5- ترکیه شریک آمریکا توی منطقه است
6-ترکیه انقلابی نداره که با منافع آمریا در تضاد باشه.
.
.
.
باز هم بگم چرا کمر ترکیه خم نمیشه؟
علی
البته کمر ما هم نشکسته... اینها توهم زده‌اند
Iran, Islamic Republic of
اگه رفته باشی ترکیه میبینی که یه لیوان آب رو 1000 تومن میفروشن
Iran, Islamic Republic of
به برکت دولت تعلیق و ا مید بعد از اینکه کلید دولت درها ی نطنز را پلمپ کرد و چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد، چرخ زندگی ما شروع به چرخش کرده و در حال دور گرفتن است.
امروز به فروشگاه... رفتم و
برنج هر کیلو 1230 تومان
روغن کیلویی 230 تومان
ماست دبه ای 1000 تومان
گوشت مرغ کیلویی 1500 تومان
پسته کیلویی 3500 تومان
و خلاصه کلی حال کردم از این همه عزت .....
United States
آقای روحانی تو مناظرات که می گفتند وضعیت اقتصادی 30 درصدش مال تحریمه و 70 درصدش مال بی تدبیریه حالا چطور میخوان همه چیزو به تحریم گره بزنن؟؟؟؟؟؟/...
Iran, Islamic Republic of
بابا می خواست رای جمع کنه
واقعاً بخاطر بی تدبیری بوده وهست ولی...ولی این آقا اون آدمی نیست که تدبیرلازم داشته باشه...
فکر می کنی این طوری کمر مردم راست میشه؟
...
Iran, Islamic Republic of
مگر با ذلت کشور شما خواهید توانست چرخ زندگیتان را بچرخانید شماها همانهایی هستید که اگر کشور مورد اشغال هم قرار بگیرد خواهید گفت مقاومت نکنید زیرا چرخ زندگی ما نمی گذرد به راستی این ۶۰ - 70 سال زندگی شده است همه حیثیت و آبروی شما همه چیز را در این 60 - 70 سالی می بینید که می خواهید با هر خفتی چرخ زندگیتان بگذرد کانه زندگی جاوید دارید
محمد
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها که خودشون کم اوردند گردن مردم میگذارند مردم ما ظزفیت شرایط سخت تر از این را هم دارند سختی های تحمیلی ...
علیرضا
کسی از گرسنگی کمرش نمیشکنه
برو حداقل از ظریف یاد بگیر که چه خوشگل حرف میزنه یاد بگیر بعد بیا اظهار نظر کن
این حرف گرسنگی وجنگ نباشه واینجور حرف ها شبیه حرف مردم کوفه به حضرت علی وامام حسین نیست؟پس اندکی تامل.کاری نکنیم که به ثقفی ها دچار بشیم
کارد بخوره اون شکمت ....
سورنا
بنده شکم بدبخت عافیت طلب امثال تومیشن لکه ننگ تاریخ ابروی رفته ایندگان
عزیز
Iran, Islamic Republic of
نتنیاهو الان نگران لغو تحریم هاست از ذخایر اورانیوم ترس ندارند آخه خودشون منبع بمب اتم هستند
سعید
اگه ازذخایراورانیوم ترس نداشت که نگران لغوتحریم ها نمی شد.آخه سادگی تاچه حد؟!
فکر میکنم نویسنده حتی اطلاعات کمی در زمینه انرژی هسته ای نداشته است!
این اکسیر، اصلا برای اکسید شدن تولید شده است تا تبدیل به سوخت شود.
محمد
مخالفان گرامی شما توقع داشتید با این اکسیر (اورانیوم 20 درصد) چیکار کنیم؟
محمد غیاثی
باید ببینیم مقام معظم رهبری...چه نظر میدهند خداوند انشاءا...تا انقلاب مهدی (عج ا...فرجه ) او را برای ما نگهدارد اگر خدای نکرده دولت از او حرف شنوئی نداشته باشد چنان ضربه ای ما بخوریم که تا سالها نتوانیم کمرمان را راست کنیم فاعتبرو یا اولی الابصار
سعید
ایشان که سالهاست دلشان ازدست این افرادضعیف النفس خون است.
سعید
وا اسفا که طی چندحرکت اشتباه به همین راحتی مملکت ماراتحت قیمومت اینگلیس وآمریکای جنایتکاربردند.
آقا هزاران بار نظرشان را گفتند.
سخن آقاست که تن به سازش ندهید. مشکل ما در داخل قابل حل است. نگذارید دستاوردهای علمی از دست برود یا روند حرکت آن کند شود. دشمن قابل اعتماد نیست. دشمن ذلت مردم ایران را می خواهد. به دشمن اعتماد نکنید. تحت هیچ شرایطی نباید فناوری هسته ای تعطیل یا متوقف شود. به قدرت و خلاقیت جوانانمان در داخل تکیه کنید. مشکل ما با تکیه به توان جوانان ما و تولیدات خودمان قابل حل است. از تولید داخلی استفاده کنید. به نفت تکیه نداشته باشید. باید اقتصاد به گونه ای از نفت بی نیاز شود که هر زمان که خواستیم ما غربی ها را تحریم نفت کنیم.
دیگر آقا باید با چه زبانی بگوید که ما بفهمیم محمد جان؟
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ
حضرت آقا فرموده اند تا من هستم نمي گذارم در مسير حركت انقلاب انحرافي ايجاد شود. ايشان قبلا هم ثابت كرده اند كه اگر دولتمردان مثل دوره اصلاحات بخواهند به مردم خيانت كنند ايشان خودشان به ميدان مي آيند و مردم هم پشتيبان ايشان هستند. ...
Iran, Islamic Republic of
عزیزان خودتان را گول نزنید ....
به چه قیمتی؟
...
در برنامه ثریا می گفت ما دو جا در قرار داد حق باز فراوری را برای همیشه از خودمان سلب کردیم این راسته؟
عزا عزا است امروز
از امروز باید به عزای خودمان بیرق سیاه به دست بگیریم
لکه ننگی که در تاریخ ثبت می شود
انرژی هسته ای که تعطیل می شود
تازه قراره فازهای بعدی نیروگاه بوشهر ساخته شه.
و حتی نیروگاه بومی، اون وقت هست که ما به غنی سازی بیشتر احتیاج داریم.
آینده صنعت انرژِی هسته ای روشن هست.
اون اکسیر هم باید اکسید بشه.
ما اورانیم غنی شده ای که انبار بشه و بهانه دست غربی ها بده و هیچ خاصیتی نداشته باشه می خواهیم چیکار؟ باید تبدیل به سوخت بشه دیگه! بمب هم که نمیخواهیم بسازیم.
مجید مجد
United States
الان که یادم میاد اون ماچ و بوسه ای که این غربی ها و آمریکایی های کثیف بعد توافق با هم داشتند
دلیلشو حالا می فهمم
این همه دبدبه و کبکبه فقط برای بازگرداندن بخشی از اموال خودمون اون هم به صورت قسطی؟؟؟؟؟!!!!
تا حالا ندیده بودیم که مال خود آدم رو به خودش صدقه بدن!
علیرضا
یه ظرب المثل هست میگه
از خودمون میدزدن،به خودمون میفروشن
ایمان
مرگ بر امریکا و اسرائیل و انگلیس
یعنی تا عمر دارم مسئولینی که کشور و هموطنانم رو در برابر این حیوون صفت های پست خوار کردن یادم نمی ره
آسمان امروز ایران بارانی است
سعید
ای دوصد اسف وافسوس وحیف ازاین خبط بی بازگشتی که عده ای برسراین مملکت آوردند.ثمره سالها رنج ومحنت ومبارزه جانانه وخون های این ملت بدست عده ای نادان وخودباخته بربادرفت.این دردرابه کجا بایدبرد؟
United States
ترکمنچایی که از امروز اجرایی می شود
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون ... علی اسلام و السلام
متاسفانه امروز 30 دیماه سال 1392 تاریخ ایران اسلامی شاهد تکرار هولوکاستی دیگر به دست .. این سرزمین است. چرا که بعد از 35 سال با دستان خودمان در برابر دشمن سر تعظیم فرود آورده ایم.
دهها سال بعد فرزندان این سرزمین در خصوص صاحبان قدرت که در برابر دشمن لبخند بر لب دارند چگونه قضاوت خواهد نمود؟!!!
تکرار فاجعه ایی دیگر همانند عهدنامه های نگین گلستان و ترکمن چای امروز شاهدیم.
سخنان منتقدین دولت نهم و دهم را که امروز در کسوت مردان دولت یازدهم قرار گرفته اند باید به خودشان تحویل داد !!!
والله قسم که کوتاه آمدن در برابر غرب و دشمنان نظامجزیی جز بدبختی و نکبت ارمغان دیگری ندارد ....
واقعا حيفه كه در آستانه دهه فجر كه تو اين 8 سال هربار يه خبر خوش از پيشرفت تو اين كشور شنيده ميشد و به مردم مژدگاني داده ميشد حالا با خبر بد توقف فعاليتهاي هسته اي،‌ دهه فجر داره شروع ميشه.
امروز هم در تاریخ ایران ماندگار شد!

خدایا از روزی می ترسم که تقویم هایمان پر شود از این تاریخ ها
تمام کسانی که به روحانی رای دادند دv....
Iran, Islamic Republic of
این وضعیت نتیجه عملکرد 8 ساله مسئولان تیم هسته ای احمدی نژاد است که مملکت را بجایی برد که چیزی جز تحریم و فشارهای جهانی واقتصادی ورشکسته مملکت ناتوان بیکاری.. رشد منفی اقتصادی و.... برای مملکت باقی نگذاشت...
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت زدم
دلم از این ذلت وخواری تحمیل شده برما خون است
اشتباهی مثبت شد
Iran, Islamic Republic of
عزیز من بیشتر از اینکه به تیم هسته ای احمدی نژاد ربط داشته باشه به تیم اقتصادی و تیم وزارت خارجه احمدی نژاد ربط داره. اونا اگه درست عمل میکردن، حالا بهانه تحریم دست خیلی ها از جمله دولت فعلی نبود. واقعا جای تاسفه.
Iran, Islamic Republic of
کدوم دستاورد؟؟؟؟....
مجید مجد
United States
امروز روز بدون چت ع.د
Iran, Islamic Republic of
امروز دوشنبه سیاه سال 92 است
محمد
این مملکت هر چه می کشد از بی تدبیری احمدی نژاد و تیمش در هشت سال گذشته است...
بعضی این کار رابا ترکمنچای مقایسه می کنند درحالی که ترکمنچای بعد از ده سال جنگ تحمیل شد واین با ترس.
بابا سواد هم خوب چیزیه والا؛این سوخت برای استفاده باید تبدیل به اکسید شود؛این همه وا اسفا برای چیه؟
سري به توافق نامه ژنو بزنيد. اين وااسفا براي توقف فعاليتهاي هسته اي و بازديدهاي سرزده بي حد و حصر و لو رفتن اطلاعات و افراد هسته اي و شروع دور جديد تلاش صهيونيست و سيا و ام آي 6 براي ترور دانشمندان هسته اي است.
بازم خوشحال باشيم؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا دانشمند...
اونقا عقلشون کم بود که بیان تا 20 درصد غنیش کنند؟
Iran, Islamic Republic of
اگر کمی در متن توافقنامه تامل کنید متوجه میشید که مقداری که برای راکتور تهران لازمه به صفحه سوخت تبدیل میشه و دستاورد شهید شهریاری تولید اورانیوم 20 درصد نیست بلکه تکنولوژی ساخت صفحات سوخته
محمد
کسانی که این مطلب رو نوشتن حتما توقع داشتن ایران بمب بسازه یا حداقل میخواستن آمریکا و اسرائیل تهدید توانایی ساخت بمب رو احساس کنه....
Iran, Islamic Republic of
فقط میشه گفت خیلی ....
Iran, Islamic Republic of
ولمون کنید تو را خدا.....
Iran, Islamic Republic of
خداراشکر .
Iran, Islamic Republic of
اکسیری به قیمت بدبختی مردم ایران، که ازامروزقراراست اکسیدشود و مردم حتماشادهستند .
Iran, Islamic Republic of
مزدوران غرب زده واداده. ...
Iran, Islamic Republic of
شکرالله .
Iran, Islamic Republic of
8 سال خون مردم را اكسيد كرديد بازم طلبكاريد
Iran, Islamic Republic of
...
طلا را که مس کرد دیگر ندانم
چه خاصیتی بود اکسیر ما را
فقط یه چیز می گم از ته دل می گم
بخدا من یه جانبازم قسمتون می دهم مطلبم به روحانی یا مردم بگوید
با اشک می گویم روحانی خیلی ... سخنان توی تبلیغات انتخاباتی تا الان پر...
خدا لعنت کند خاعنان را
United States
آخر تیتر بود
موحد
Malaysia
خلال از پاي زن يهودي كندند و حضرت فرمود مومني با شنيدش بميرد مرگش رواست، از پاي ما كه نه از سر ما چشم و گوش و همه چيزمان را كندند و هنوز...... واقعا درد اين ننگنامه داره همه دلسوزان رو ميكشه..... اي خدا خودت به حق امام زمان عنايتي كن
ایاز
Iran, Islamic Republic of
سوال تاریخ سوم راهنمایی در صد سال بعد:
سوال:
سه مورد از قراردادهای ننگین تاریخ ایران را نام ببرید.
(1/5 نمره)
جواب:
قرارداد تنباکو. قرارداد ترکمنچای. توافق هسته ای ژنو
Iran, Islamic Republic of
سعد آباد را یادت رفت
رضا
زماني كه گفتند جليلي كانديدا نشود يادتان است؟ خودتان انتخابات را به رفراندوم هسته اي كرديد!! مردم به كسي راي دادند كه دقيقا نقطه مخالف آقاي جليلي بود. پس لطفا سكوت كنيد تا ببينيد چه مي شود؟ واقعا اينهمه هزينه ارزش داشت؟ حالا 20 درصد به 5 تبديل مي شود؟
دوستان مقصر خود ما هستیم، خود ما ، به قول معروف خود کرده را تدبیر نیست، اگر اون ایامی که دوستان اصولگرا بر سر کار بودند، اتحادشون رو حفظ می کردند، اگر دکتر عزیزمون انقلاب را به خاطر چندتا آدم قربونی نمی کرد، الان این وضعمون نبود
شهید شهریاری برای من بسیار عزیر بود .
بسیار
وقتی اعلام کردند روحانی رئیس جمهور شد ناخودآگاه دلم برای شهید شهریاری تنگ شد .
به همه تسلیت عرض می کنم .
خون این شهیدمون هم پایمال شد .
تا ما به بفهمیم چی داریم از دست میدیم همه چیرو تعطیل کردن
پروانه
Iran, Islamic Republic of
فقط ميشه گفت: شهداي هسته‌اي!شرمنده‌ايم! دستاوردي كه به قيمت خون شما به دست اومد به خاطر يه لقمه نون از دست داديم!
نبی
خدایا دارم از درد قلبم میمیرم چرا باید تن به این حقارت داد. خانواده معظم شهدا ان شا الله خداوند صبرتون بده .
اساسا هیچ منطقی بر رفتار دیپلمات های ما حاکم بوده؟ زور را با خفت تمام پذیرفتند در حالی که جان ما بود تا فدای اسلام کنیم. این دوستان اتو کشیده نمی دونیم از چی ترسیدند؟