چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 5 Jun 2024
 
۴۲
۷۲

تحلیل تامل‌برانگیز از ماجرای گمشدن هواپيماى مالزیایی

جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 351953
در میان گمانه زنی های فراوانی که درباره علل و نحوه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزیایی زده می شود، خبرنگار جهان نیوز در جستجوهای خود به تحلیلی رسیده که بسیار تامل برانگیز و با توجه به شواهد موجود، قابل توجه است.
تحلیل تامل‌برانگیز از ماجرای گمشدن هواپيماى مالزیایی
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل جهان نيوز، چندى پيش طى يک معامله بين بعضی گروههاى شبه نظامی در افغانستان و دولت چين، چند قطعه مهم و پيچيده که از ارتش امريکا به دست گروههاى شبه نظامی افتاده بود و براى پکن ارزش بسیار بالايى داشته به ارتش چين فروخته ميشود. اين محموله ( که ميتواند قطعات بسیار پيشرفته اى از هواپيماهاى پهپاد باشد) طى يک برنامه پيچيده و با طى مسيرهاى انحرافى از خاورميانه به مالزی ميرسد و پرواز شماره ۳۷۰ به عنوان آخرین بخش اين نقل و انتقال انتخاب ميشود. اينکه دولت مالزی در جریان اين معامله و انتقال بوده ثابت نشده ولى حداقل ميتوان گفت که مجموعه سيستم امنيتى مالزی در اين زمينه ضعیف عمل کرده و کوتاهى داشته است.

سيستمهاى اطلاعاتى اسرائیل رد اين محموله را به دست مى آورند و به اطلاع سيستم امنيتى امريکا ميرساند. با رديابى اين محموله تا مالزی، مجموعه نيروهاى امنيتى امريکا و اسرائيل وارد عمل شده و طى يک برنامه پيچيده و دقیق و با همراه کردن چند دولت ديگر از جمله استرالیا و انگلستان مانع از اين انتقال پر ارزش به چين ميشوند.

طبق اين نقشه، جمعا تعداد ۶ تا ۹ مامور بسیار مجرب امنيتى با هويتهاى جعلی و پاسپورتهاى تقلبى به عنوان مسافر سوار هواپيماى بويينگ ۷۷۷ مالزی ميشوند. حتى از اين دو جوان ايرانى که با پاسپورت هاى دزدى و با هویت جعلی سوار هواپیما شده اند به عنوان بخشى از نقشه ياد ميشود. اگر اين دو جوان را بى اطلاع هم بدانيم ميتوان فروش پاسپورتهاى تقلبى و هدايت اين دو
قطعا طى دو هفته آينده هم اين بازی ادامه مى يابد و جعبه سياه و قطعات به درد بخور هواپیما يا به هيچ وجه پيدا نميشوند يا در زمان سوخته از آب گرفته ميشوند.
نفر به اين هواپيما را بخشى از اين نقسه دانست که ممکن است بعدا به درد اين سناریو بخورد، مانند در گير کردن ايران با ماجرا يا فشار به مالزی به جهت کوتاهى امنيتى در پروازها يا.... .


به هر حال پرواز ۳۷۰ به موقع از فرودگاه کوالالامپور پرواز ميکتد و درست در نقطه تحویل هدایت رادارى هواپیما از سيستم ناوبرى مالزی به ويتنام ارتباط هواپیما به طور ناگهانى و کامل قطع مي‌شود.

هواپیما با تغيير سطح پروازى و احتمالا با کمک تمهيدات الکترونيکى از راه دور, به طور کل از ديد و رديابى رادارهاى زمينى مصون ميماند. ربايندگان که ديگر کنترل هواپيما را در دست دارند هواپیما را از مسیر شمال مالزی و تايلند به سمت اقیانوس هند و به طرف پايگاه دريايى مرکزى امريکا در جنوب جزایر مالدیو حرکت ميدهند. در اين زمینه چند شاهد عينى در مالزی، تايلند و مالدیو گزارشهايى مبنی بر پرواز يک هواپیما در ارتفاع پايين داده اند. حتى يک شاهد عينى در مالدیو و يک خانم مالزيايى که در پرواز از جده به سمت کوالالامپور بوده گواهى داده اند که شاهد فرود يک هواپيماى بزرگ در نقطه اى از اقیانوس بوده اند.

دقیق روشن نيست که هواپیما چه مدت در آنجا مستقر بوده ولى اينکه گوشى موبایل بعضی مسافران تا چند روز زنگ ميخورده نشان ميدهد احتمالا مرحله بعدى عملیات مدتی بعد انجام شده.

بعد از نشاندن هواپیما در پايگاه دريايى و تخلیه محموله مورد نظر، تنها راه باقيمانده از بين بردن هواپیما، مسافران و تمام آثار به جا مانده از اين هواپیما ربايى دولتى بوده چون تنها انسانهاى مرده اين راز را نگه مي دارند. اين احتمال وجود دارد که قبل از فرود در مالدیو يا در زمان استقرار در پایگاه هوايى و يا بعد از آن با تغيير در فشار کابين يا سيستم اکسیژن کليه مسافرین و خدمه کشته شده باشند.

به هر حال بعد از انجام عملیات و تخلیه محموله هواپیما، به کمک سيستمهاى
اين نقطه از زمین به خصوص در اين فصل بسیار دست نيافتنى است. چيزى که ربايندگان به آن نياز دارند زمان است. چيزى در حدود ۳۰ تا ۳۵ روز بعد از زمان سقوط فرصتى است که جعبه سياه هواپیما ميتواند اطلاعات مفید را نگه دارد. به نظر ميايد تا پایان اين زمان چيز به درد بخورى از قطعات هواپیما به دست نيايد
الکترونيک و از راه دور هواپیما از يک مسیر غير متعارف ( از ميان اقیانوس هند و مسيرى که هيچ يک از کريدورهاى بين المللى هوانوردى از آنجا عبور نمي‌کند) به سمت جنوب اقیانوس هند هدایت ميشود و در يکى از دور افتاده ترين و از نظر آب و هوايى بدترین نقاط عالم سرنگون ميشود. جاييکه بعد از ۱۶ روز دولت استرالیا - که بخشى از ماجرا بوده- اعلام ميکند که تصاویر ماهواره اى قطعاتى از هواپیما را رديابى کرده اند.

اين نقطه از زمین به خصوص در اين فصل بسیار دست نيافتنى است. چيزى که ربايندگان به آن نياز دارند زمان است. چيزى در حدود ۳۰ تا ۳۵ روز بعد از زمان سقوط فرصتى است که جعبه سياه هواپیما ميتواند اطلاعات مفید را نگه دارد. به نظر ميايد تا پایان اين زمان چيز به درد بخورى از قطعات هواپیما به دست نيايد، ضمن اينکه رهبرى عملیات جستجو در اين نقطه به استرالیا واگذار شده و از بابت يافتن شواهد به درد بخور نگرانى چندانى وجود ندارد.

در اين ميان دولت مالزی، مجبور به بازی در زمين مراکز اطلاعاتى امريکا شده و با مخفی نگهداشتن اطلاعات و درز قطره اى اطلاعات ناقص و بعضا گمراه کننده ناخواسته وارد بازی شده. البته دولت مالزی مجبور به اين کار شده تا جبران قصور امنيتى - و شايد دست داشتن در معامله با چين - را بنماید.

قطعا طى دو هفته آينده هم اين بازی ادامه مى يابد و جعبه سياه و قطعات به درد بخور هواپیما يا به هيچ وجه پيدا نميشوند يا در زمان سوخته از آب گرفته ميشوند.

طى اين مدت اطلاعات فراوان و گمراه کننده اى از سوى دولت مالزی و همچنین ديگر منابع، منتشر شده که هر کدام از انها براى کشتن وقت و تغيير مسیر حقیقت يابى مفید بوده اند. مانند پاسپورتهاى جعلی دو مسافر ايرانى - اگر آنها بخشى از نقشه نبوده باشند -، گرایشات سياسى خلبان، تماس يک زن با هویت جعلی و ناشناس با خلبان دو ساعت قبل از پرواز. لکه هاى بنزین در اطراف ويتنام و جستجو در آن محدوده . احتمال خودکشى خلبان و...

اطلاعات فوق تا حد زيادى قابل اتکاست گرچه به دلیل پيچيدگى سناریو نمیتوان انتظار داشت همه جزئیات صحیح باشد اما در مورد کليات قضیه تقریبا اطمینان وجود دارد. به هر حال جزئیات احتمالا تا پيدا شدن يک اسنودن ديگر مخفی خواهد ماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جالب اینه که میگن جهبه سیاه هواپیما در مناطقی که آتشفشانهای زیر دریا فعال هستن قرار گرفته و به احتمال زیاد نابود شده!!
بابا عجب توهمیییییییی!!!! کشتی منو با این توطئه
موافقم
حامد
Netherlands
....
اونوقت چه نیازی بوده از خاور میانه بره تا مالزی؟! ....
مگه نمیدونییییی!!! "عملیات پیچیده بوده!!
اگه از افغانستان هم مرز با چین انتقال پیدا می کرد که دیگه "پیچیده" نبود.
بالاخره نویسنده باید داستان رو یه جور به هم ببافه دیگه
سرباز
سلام و خسته نباشید

خطاب به همه دوستان و بینندگان سایت :

اگه که 10% از بده بستان های سیاسی و نظامی مطلع باشین و اتفاقاتی که در طول سال بلکه هر ماه که در سطح جهان اتفاق میافته رو به چشم نه اتفاق بلکه یه حادثه عمدی نگاه کنید ؛ پی خواهید برد که در پشت قضایای 80% اونها دول استعمار گر و خصوصا اسرائیل و آمریکا نقش دارند در درستی این تحلیل شک نمیکردین
شما این داستانها را از کجا می آورید ؟ . در هیج منبعی اینها ذکر نشده . شما از کجا می آورید ؟
از این شیطان بزرگ همه چیز بر میاد
آمریکا یک رژیم جنایتکاره که عامل هر جنایتی میتونه باشه. اگر جنایتی رخ داده باشه به گفته حضرت امام خمینی از کسی برمیاد که به نظایرش عادت کرده باشد که همان ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بود.
بعید نیست این تحلیل واقعیت داشته باشه
United States
موافقم
United States
نویسنده این فیلمنامه فاخر کی هست حالا!!!؟ بدین ده نمکی فیلمش کنه اسمشم بذارین "دسیسه 2"
اطلاعات پاك شده در سيميلاتور پرواز خالبان مربوط به فرودگاه پايگاه نظامي آمريكا در اقيانوس هند بوده است
این کدام قسمت فیلم اخرین پرواز است کدام شبکه صدا سیما پخش کردن بگو ما هم ببینیم
والا ما هم تمام مشکلات جهان سوم را به گردن دیگران می اندازیم بدون انگه نگاهی به خود داشته باشیم ولی اینکه وقت کشی می شود درست است
حسن
Turkey
بسیارتحلیل جامع وخوبی بود
جهان دندون گردی نکن تشویقش کن این خبرنگارو
Iran, Islamic Republic of
داستان قشنگ ولی غیر قابل باوری بود
سیدمهدی
این تحلیلتون منبعش از کجاست نکنه اینم مثل مصاحبه با گردون برانده!
رضا
اون مصاحبه ایمیلی، مدارکش منتشر شد آقا سید
تکذیب رسمیش هم منتشر شد..
ایمیل هم که جعلی بودنش برملا شد رضا جان!!
ایران
دقیقا
نویسنده عجب تخیلی داشته !
به درد نویسندگی فیلم های سینمایی می خوره ...
آذر
با فرض قبولی سناریوی مذبور ، چه لزومی داشت تا از طریق مالزی محموله چنین با ارزشی به چین منتقل شود ، چینی ها می توانستن با یک پرواز مستقیم مورد را به کشورشان منتقل کنند.
مگر چین با افغانستان هم مرز نیست؟
Mohammadhossein
United States
یک چیزی بگید که بگنجه. حتی نویسنده شما از نحوه کار جعبه سیاه آگاهی ندارد و تفاوت باتری های موجود در آن را درک نکرده.
محمود
نگارنده داستانسرای خوبی هست .این داستان منو یاد احمدی نژاد انداخت که همیشه در عالم برهوت سیر می کرد و مرتب داستانسرایی و قصه گویی .یادش بخیر
ایران
عالم هپروت، برهوت واسش زیاد بود
منظورت هپروت دیگه؟؟؟
آقای محمود به اندازه سوادت حرف بزن
آنقدر غرب با ماهواره ذهن شما را شستشو داد كه در آينده اي نه چندان دور ازدواج با محارمتان را هم عادي تلقي ميكنيد و اگر كسي خلاف آن را بگويد به او تهمت هزيان گويي مي زنيد .
اين داستان يا واقعيت !!! چرا شما ساز مخالفت ميزنيد . مگر نميبينيد در فيلمهايشان چه جناياتي با آخرين دستاوردهاي شيطاني را به رخ جهانيان ميكشند . بچه جون اگه شيطان اوليا شما شد ديگه انتظار برگشتي نداشته باشين .
تنها راه نجات خداست .
United States
بعد شما این اطلاعات سری رو از کجا بدست آوردید؟
واقعا یک داستان جالب و مفره بود!
پارگراف آخر هم نویسنده می گوید که این اطلاعات تا حد بالایی قابل اتکاست!!!
خواننده هم جیگر!
منبع؟! دلیل؟! سند؟!
علی
United States
بابا خبر نگار جهان عجب نتایجی !!!!!!!! کارت درسته ها
خندیدیم
Switzerland
نویسنده ژول ورن را تحقیر کرده
شما که هیچ ادله ای برای اثبات فرضیاتت ارائه ندادی!؟
ضمناً فکر کنم تو ایام نوروز فیلم سینمایی زیاد دیدی...!
فيلم زياد مي بينيد... نه؟؟
Canada
خیال پردازی محض. دریغ از سر سوزنی ادعای مستند!
ببخشید! منبع این خبر و تحلیل؟؟؟
این تحلیل با یه تحلیل دیگه مشابه خودش میتونه اسباب گرفتاری بشه ها! مثلا اینکه گروههای افغان ردگم کنی بوده و طرف اصلی معامله ایران بوده که قبلا پهپاد از آمریکا گرفته و نشونده.
عجب بهتر نبود دولت آمریکا از قطعات مهمش بهتر نگهدری می کرد ت مجبور نشه اینچنین عملیات وحشیانه و غیر انسانی را انجام دهد.
United States
دولت امریکا برای وحشیگری نیاز به دلیل نداره راحت هواپیمای مسافربری ایران روتوی خلیج فارس سرنگون می کنه و...
Iran, Islamic Republic of
....تاريخي احمدي ن‍‍ژاد فراموش شدني نيست
Iran, Islamic Republic of
یا صاحب الزمان ...
خدایا دنیا به کجا داره میره؟!
javad
Iran, Islamic Republic of
با سلام اینجا یک سوال بوجود می آید اینکه افقانستان با چین هم مرز هستن و نقاط شمالی در در دست طالبان هستش چرا قطعات مورد نظر از مرز چین و افغانستان جابجا نشده و قطعات مذکور رفته مالزی بعد به مقصد چین این موضوع قابل تعمل می باشد؟
Iran, Islamic Republic of
تخيلتان خوب است فيلمنامه بنويسيد. پدر اين مملكت را هم با تخيلاتتان درآورده ايد.
United States
یه فیلم اکشن و سیاسی خوب از توش در میاد!
دانا
Iran, Islamic Republic of
همان قدر قابل اتکاست که هاله ی نور قابل تکذیب !
جواد
یعنی این محموله رو از افغانستان بردن مالزی بعد برگردوندن چین؟ خب چه کاریه، مستقیم میبردن چین دیگه!
Germany
هیچ بعیدنیست ولی من مطمانم هرچی هست زیرسرآمریکاودستیارای سگشه...
Germany
هیچ بعیدنیست ولی من مطمانم هرچی هست زیرسرآمریکاودستیارای سگشه...
امکان درست بودنش هست.تازه آدم میفهمی تو ماجرای RQ140 بچه های سپاه چه شاهکاری کردند
United States
مردم از خنده! اینهم شد مثل ماجرای دستگیری رها اعتمادی با 25 کیلو تریاک در فرودگاه و ماجرای فساد اخلاقی گردانندگان شبکه بهایی! من و تو
آقا.... مرد حساب! شما ....عوض كن
مرگ بر امریکا
استکبار برای اهدافش صدها بی گناه را میکشد
اشتباهی منفی زدم
Iran, Islamic Republic of
به نظر من به هر تحليلي بايد توجه كرد
در حالي كه بهتريم رد يابها و تصاوير اينترنتي در اختيار آمريكا هست و گوگل حتي تا توي اتاقت و نشون مي ده
اينها قابل بررسيه چون تا به حال نمونه مشابه نداشته
بنابراين بايد توجه داشت كه اگر بخواهند مي توانند يك جهان را سر كار بگذارند چون منبع خبر همه جهان توي آمريكاست
اينترنت و شبكه هاي جهاني خبري
گوگل حتي عنوان خليج فارس رو هم عوض كرد
ميشه بديهيات رو تغيير داد چه برسه به اين مساله كه پر از حاشيه هست
کمال
Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبکی و خنده داری بود!
آمریکایی ها می تونستن راحت هواپیما رو بنشونن و تجهیزات رو بردارن و بعدش هواپیمارو برگردونن. حتی در خود مالزی هم می تونستن با یک اشاره بگن که هواپیما برای بازرسی پرواز نکنه.
هماهنگی امنیتی بین چند کشور سر یک مسأله خیلی سخته و بالاخره آبروریزی می شه و آمریکایی ها هیچوقت اینطوری 240 نفر رو به کشتن نمی دن.
واقعا شما خودتون هستین از این تحلیلها می نویسید!؟ لطفا پیام رو درج بفرمایید.
کمال
Iran, Islamic Republic of
جعبه سیاه بیشتر از 35 روز اطلاعات رو نگه میداره. حدود 30 الی 40 روز باتریهاش اجازه ارسال سیگنال بهش میدن تا پیدا بشه اما خیلی بیشتر از 40 روز اطلاعات رو نگه می داره.
بنابراین تحلیل شما از این لحاظ هم ایراد داره.
United Kingdom
مواظب باشید با این تحلیل هایتان، سازمان سیا شما را ندزدد!!
United States
تحلیل خوبی بود
United States
هرچی هست یه پای قضیه امریکاست
دایی جان ناپلون کبیر دوباره ظهور کرده.بابا توهم!!!!
United States
((اين محموله ( که ميتواند قطعات بسیار پيشرفته اى از هواپيماهاى پهپاد باشد) طى يک برنامه پيچيده و با طى مسيرهاى انحرافى از خاورميانه به مالزی ميرسد و پرواز شماره ۳۷۰ به عنوان آخرین بخش اين نقل و انتقال انتخاب ميشود.))
افغانستان با چین مرز زمینی داره چرا چنین محموله بقول شما ا رزشمندی را باید از طریق هوا و هواپیمای تجا ری و آنهم از یک کشورثا لث بخواند عبور بدند با آنهمه ایستگاههای بازرسی بنظر دور از عقل میاد
فرزاد
کلیات داستان شما قابل تامل هست اما جزئیات خیلی مسخره اس !
محمدرضا
Malaysia
6 تا 9 نفر مامور سوار شدند و 7 نفر بعد از ماموریت پیاده شدند و بقیه کشته شدند، اگه احتمالا 9 نفر بودند واقعا اون 2 نفر که فراموش شدند خیلی بهشون ظلم شد خیلی :-(( اگه هم 6 نفر بودند اونی که اشتباهی زنده موند باید هر چه سریعتر کشته بشه :-))
تااینجا منطقی ترین سناریو ی ممکنه،باکارهای آمریکاهم جوردرمیاد.
United States
جالب بود
غ ز
Iran, Islamic Republic of
جعبه سیاه هواپیما دست امریکایی هاست همون روزی که مقامات چین و مالزی دنبال نخود سیاه بودند و هزاران فرسنگ دورتر دنبال لاشه هواپیما میگشتند امریکا یی ها دقیقا محل سقوط هواپیما را میدانستند و چیز هایی که لازم داشتند از جمله جعبه سیاه هواپیما را از دریا گرفته و چند روز دیگر هم ممکن بعد از اینکه اطلاعاتش را پاک کردند بندازنش در همین نقطه فعلی و سپس بگویند جعبه سیاه را پیدا کردیم ولی متاسفانه دیر شده و قابل استفاده نیست
آقای جیمز باند فکر نمیکنی این قطعات رایک کشتی یاهواپیمای باری هم میتوانست جابجا کند ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
افغانستان همسایه چین است نیازی به دور دنیا گشتن نیست ممکن است این را توضیح دهید لطفا
دو تا مکته جالب.1 اتصال این مقاله به احمدی نژاد بود که تو بعضی کامنتها دیده میشد.واقعا جالبه . احمدی نژاد ظاهرا با بعضیها کاری کرده که تا ابد یادشون میمونه و در هر لحظه ای از زندگی بطور ناخود آگاه یاد احمدی نژاد میافتند.بنازم این ضرب شصتا.واقعا عجب شخصیت تاثیر گذاری بود این مرد. 2 از این جور اتفاقات قبلا هم افتاده ولی چیزی که در این مورد خاص قابل توجه است اینه که امروزه با این اشراف اطلاعاتی و اینهمه ماهواره و سیستمهای کنترل بسیار بعید است که تابحال نتوانسته اند هواپیما را پیدا گنند و همین امر باعث میشه که خواه نا خواه انسان به فکر بیافته که این یک دسیسه است.البته من با این سناریو مخالف هستم چون چینی ها راههای ساده تری داشته اند.مثلا میتوانستند قطعات بهتری را از ایران بخرند و یا از راههای مطمئن تری مثل زمینی انتقال را صورت دهند.ولی در این که دسیسه ای در کار بوده شکی نیست.چطور ممکن است با این اشراف ماهواره ای که دور تا دور کره زمین را گرفته که مثلا اگر یک کشتی تحقیقاتی کوچیک روسی به دور افتاده ترین نقطه قطب شمال میره و آمریکائیها سریعا متوجه میشوند و ظرف یک روز کمتر ، به مقابله بلند میشوند ، چطوریه که هیچ ردی از این هواپیما وجود ندارد ، قضیه را بودار میکند.حالا باید صبر کرد و دید نتیجه چی میشه .
حمید
Afghanistan
بابا به خیرنگاراتون بگید فیلم های امریکایی کمتر نگاه کنن!