دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۲
از پیشنهاد استعفای محترمانه تا دستگیری آن ۱۹ نفر

اختلاس بزرگ، ۲۷ شهریور را فراموش نمی کند

دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 186955
اختلاس بزرگ، ۲۷ شهریور را فراموش نمی کند
سرویس سیاسی جهان-یکشنبه، ۲۷ شهریور سال ۹۰ را باید خوب تر به خاطر سپرد. روزی که پرونده بی سابقه ترین فساد مالی رخ داده در کشور، ساعت به ساعت نظاره گر اخبار هولناکی برای خود بود و اتفاقاتی در متن و حاشیه این پرونده بزرگ رخ داد که بزرگی آنها کمتر از اندازه خود پرونده اختلاس نبود.

*ساعت ۸:۳۸ دقیقه صبح

نخستین خبر، تشکیل جلسه غیر علنی در مجلس برای رسیدگی به پرونده اختلاس با حضور بهمنی، جهرمی، وزیر اقتصاد و حجت الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود.

خبر اول را خبرگزاری فارس منتشر کرد و چهار دقیقه بعد نیز، خبر در خبرگزاری مهر بر روی خروجی قرار گرفت.

*ساعت ۱۰:۴۱ دقیقه

خبرنگاران پارلمانی خبرگزاری ها در تب و تاب اطلاع از محتوای جلسه غیر علنی هستند.

و نخستین خبر باز هم توسط فارس بر روی خروجی قرار می گیرد. فخرالدین حیدری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر می دهد که مسئولان دولتی مدعو گزارش های خود را ارائه کرده اند و فقط گزارش پورمحمدی مانده است.

اما خبر خبرگزاری مهر در ساعت ۱۱:۱۷ خبر کامل تری است.

حسین سبحانی نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس به مهر خبر می دهد که نمایندگان از گزارش وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی قانع نشده اند و این دو مقام دولتی نیز به گزارش حجت الاسلام پورمحمدی اعتراضاتی داشته اند.

*ساعت ۱۲:۰۶ دقیقه

خبر پایان جلسه در ساعت ۱۲:۰۶ دقیقه توسط خبرگزاری فارس اعلام می شود اما جزئیات بیشتر در خبر ساعت ۱۲:۲۳ دقیقه خبرگزاری مهر به چشم می خورد. احمد توکلی، جمشید انصاری و حسن کامران نیز در این جلسه ۴ ساعته از طرف مجلس صحبت کرده اند. این برای نخستین بار است که جلسه غیر علنی مجلس بیش از ۴ ساعت به طول می انجامد.متن کامل نطق اوکلی را نهایتا الف روی خروجی خود قرار داد که در آن به رئیس جمهور پیشنهاد شده بود که استعفا دهد.

*ساعت ۱۲:۱۶ دقیقه

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از پایان جلسه غیر علنی طی سخنانی از مأموریت کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری پرونده اختلاس خبر می دهد و ضمن "فساد بزرگ" خواندن این اختلاس می گوید که هدف این اختلاس ضربه زدن به اقتصاد ملی بوده است و تأکید می کند که به مردم اطلاع رسانی می کنیم.

*ساعت ۱۲:۴۴ دقیقه

خبرگزاری مهر گفتگویی با یکی از نمایندگان مجهول الهویه مجلس منتشر می کند که حاوی نکات بسیار مهمی از جلسه نمایندگان با پورمحمدی است. او گفته است که در خلال صحبت های رئیس سازمان بازرسی و آن هنگام که او مشغول رونمایی از ارتباط اختلاس بزرگ با برخی دولتمردان و نهادهای دولتی بوده است، مهدی کوچک زاده، نماینده مجلس یادداشتی به او می دهد که البته حجت الاسلام پورمحمدی نیز با بیان اینکه سه سال است در برابر این هجمه ها و تهمت ها سکوت کرده ام، یادداشت او را از پشت تریبون می خواند.

گفته می شود در همین زمینه تعدادی از نمایندگان نیز به کوچک زاده اعتراض کرده اند.

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس در این رابطه تأکید کرده است که افشای اسامی افراد متخلف، برای بررسی پرونده بلامانع است.

*خبرهای داغ ادامه دارد...!

و خبرهای داغ در زمینه برخورد با پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی، همچنان با مرکزیّت مجلس شورای اسلامی مخابره می شود.

احمد توکلی، اقتصاد دان مطرح و رئیس مرکز پژوهش های مجلس در جمع خبرنگاران حاضر می شود و صحبت های مهمی را پیرامون پرونده اختلاس مطرح می کند. او ضمن تشبیه این اختلاس به مدل رانزی!؛ آن را غیر قابل تحمل و حتی با تحلیلی علمی، بزرگتر از بزرگترین اختلاس رخ داده در تاریخ آمریکا می خواند.

سخنگوی دولت شهید رجایی همچنین از ارتباط جریان انحرافی با این پرونده و جعلی بودن دکترای معاون بانک مرکزی سخن می گوید و با بیان اینکه افراد نالایق با پشتیبانی دفتر رئیس جمهور پست می گیرند به عاقبت مجرمان مالی در ژاپن و "هاراگیری" مشهور چشم بادامی ها اشاره می کند و تلویحاً خطاب به مسئولان دولتی می گوید: "خودکشی پیشکش شما، استعفا داده و بروید."

توکلی همچنین تأکید می کند که پرونده اختلاس نباید سیاسی بشود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد، دیگر نماینده مجلس نیز در سخنانی تصریح کرده است که استعفای مسئولانی که اختلاس در حوزه کاری آنها رخ داده است، اعتماد عمومی را افزایش می دهد.

گفته می شود، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیر علنی خود با نمایندگان گفته است که بیش از ۱۰۰ نامه در مورد قانون‌شکنی بانکها به رئیس‌جمهور داده‌ایم و مجموعه عملکرد اختلاس‌گران در سه بانک تات، گردشگری و آریا نشانگر حمایت دفتر رئیس جمهور از آنها است.

وزیر اقتصاد نیز به مهر می گوید که امیرمنصور آریا، عامل اصلی اختلاس دستگیر شده است. چهره مطرح و البته سابق ورزش کشتی در ایران! با تأکید بر اینکه رسانه ها و ارکان مسئول باید به شفاف سازی این مسئله کمک کنند از ارائه توضیحات بیشتر خودداری می کند.

و از چند نماینده مجلس نیز در رابطه با همین مسئله خبرهایی منتشر می شود.

*ساعت۱۷:۱۲ دقیقه

حجت الاسلام محسنی اژه ای، ناظر رسیدگی به پرونده اختلاس در پایان سفر خود به اهواز که برای پیگیری همین مسئله صورت گرفته بود در جمع رسانه ها با اعلام خبری، همه را شوکه می کند.

۱۹ نفر در این رابطه دستگیر شدند.

او قید "تا امروز"! را به خبر خود می افزاید و از ممنوع الخروج و ممنوع المعامله شدن عده ای و بلوکه شدن دارایی ها و حساب های برخی دیگر نیز خبر می دهد.

محسنی اژه ای همچنین به آنها که مدعی اند از این قضیه خبر داشته اند نیز کنایه می زند و می گوید که سوال می کنم که آیا تاکنون گزارشی به مقامات قضایی خوزستان (مکان آغاز شکل گیری اختلاس مشهور) ارائه کرده اند یا خیر؟

وی پاسخ سوال خود را با کلمه "خیر" می دهد و در بخش دیگری از صحبت های مهم خود نیز این جمله را بیان می کند: "این نکته باعث تاسف است که برخی افراد به جای اینکه برای فساد بزرگی که صورت گرفته است، از مردم عذرخواهی کنند و بگویند چه زمینه‌ای بوده که موجب این مسئله شده است و همچنین در معرفی افراد خاطی و ارائه اسناد، به قوه قضاییه کمک کنند؛ به فرافکنی اقدام و در مصاحبه‌هایشان ادعا می‌کنند که همه مظنونان را شناسایی کرده‌اند."

و گویا روز داغ خبرهای مربوط به پرونده رسوایی بزرگ تمامی نداشت.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در گفتگویی با خبرگزاری فارس خبری می دهد که اگرچه فارس آنرا در تیتر خود قید نکرد اما گویای مطلب مهمی بود.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه یک مقام ارشد اجرایی! توصیه هایی به نفع اختلاس کنندگان داشته است در صحبت های خود از خروج مبالغی از اختلاس صورت گرفته از کشور و ورود آنها به دبی خبر می دهد و در ادامه نیز می گوید که مجرمین، این پول های کثیف را در بهشت پولشویی خاورمیانه یعنی دبی، تبدیل به ریال کرده اند.

و پایان بخش این روز داغ صحبت های شبگاهی محمود احمدی نژاد بود.که در آخرین ساعت وعده اعلام شده برای پخش این مصاحبه، گفته شد به دلیل مشغله کاری وی مصاحبه لغو شده است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بهترین زمان و فرصت برای از ریشه زدن مفسدین و خائنین به خون شهداست.
مردم پشتیبان شما نمایندگان مجلس هستند ، لطفا زیر و رو کنید این خائنین به ملت و رهبری را
خواهش میکنم برخورد قاطع باشه تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشه
United Kingdom
كاش ده سال قبل كه فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادي صادر شد، فعال تر عمل كرده بوديم.
اما هنوز هم دير نيست.
Iran, Islamic Republic of
فقط """"اعدام"""" میتونه افکار عمومی رو آسوده کنه...
United States
این یه بازی سیاسیه.


هر چند وقت یه بار خبری میدن بیرون که آدم رو میخ کوب میکنه. نهایت همشون هیچ وقت مشخص نمیشه. مثل آقای کرباسچی و پولدار معروفی که از زندان فرار کرد و حالا دوباره توی بهترین سلول زندان در حال عشق و تفریحه یعنی شهرام جزایری.
چی شد؟ کی به کیه؟ این وسط ملت فقط بازیچه هستن. اینکارا برای زمینه چینی 2 سال بعده که میخوان ریئس جمهور معلوم کنن.
مجازات و حدود از طرف خدا در اسلام مشخص شده
اعدام یا زندان گفتن شما معنی ندارد
مگه به حرف شماست پس بفرمایید
حدود الهی را تغییر ندهید
بفرمایید اشد مجازات
اشد مجازات
Iran, Islamic Republic of
با عنایت به موارد مطروحه پیشنهاد می گردد:
1. رییس بانک صادرات و جهرمی مورد تشویق قرار گیرند.
2. دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد دو سال دیگر تمدید گردد.
3. احمد توکلی به علت برخورد با این فساد به نقطه نامعلومی تبعید گردد.
جریان منحرفین که فعلا از کشور رفته اند
Iran, Islamic Republic of
باید با متخلفان به شدت برخورد شود ، فرقی ندارد که از دفتر رییس جمهور باشد یا یک فرد عادی
با تشکر
Latvia
ملت اميدوار است كه پيگيري و سماجت مجلس و امثال آقاي پورمحمدي كه توسط رييس جمهور از دولت اخراج شده صرفا مچ گيري و معامله نباشد!
United States
می خواهند احمدی نژادرا وادار به استعفا کنند اما اوگرامی تر از خیلی مقدس نماهاست که زمان هاشمی سکوت کردند تا همه اهداف امام وکشور مصادره شد بی عرضه ها اگر احمدی نژاد نمی آمد انقلاب به پایان راه می رسید
Iran, Islamic Republic of
اگر غیرتی باشد اگر وجدانی باشد اگر حس مسئولیتی وجود داشته باشد و اگر اینها مسلمان باشند و اگر اینها به مملکت و بیت المال و روز قیامت پایبند باشند حداقل یکیشون خودکشی میکنه حتی اگر شده برای ظاهر سازی
Iran, Islamic Republic of
بابا این مسئله اختلاس را ول کنید دیگه مگه اولین باره !آخرین بار هم نیست . توی این مملکت همیشه چنین بوده .