شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۲۰
قابل تقدیر اما ناکافی و سردرگم

چند نکته و نقد در مورد طرح کالابرگ الکترونیکی

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب: 874204
اگر قرار است، 220 هزار تومان اضافه تر به مردم داده شود، چرا باید این همه قید و بند وجود داشته باشد؟ در مقام عمل مشاهده می کنیم که هم مردم سردرگم شده اند و هم اینکه برخی مغازه داران، سهواً یا عمداً تخلفاتی انجام دادند
چند نکته و نقد در مورد طرح کالابرگ الکترونیکی
گروه اقتصادی جهان نيوز: مدتی است که دولت در قالب طرحی به نام «طرح فجرانه»، مبلغی را اضافه تر از مبلغ یارانه –  البته به صورت اعتبار – به حساب سرپرست خانوار واریز می کند. آنگونه که بیان شده، این طرح قرار است تا اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد. براساس آنچه که «روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اعلام کرده است، در «طرح فجرانه» یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز(۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد؛ بدین صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت نمایند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌گردد.

یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات می‌باشد.
  
اما چند نکته که در این زمینه قابل بیان است:
 
یک: اصل ارائه کالابرگ الکترونیکی و پرداخت مبلغی بیشتر به مردم - علاوه بر یارانه - قابل تقدیر است، اما به نظر می رسد که طرح مذکور، در مرحله اجرا تا حدی ناپخته و سردرگم است.
 
دو: آنگونه که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، امکان جا‌به‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به‌عنوان مثال، با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر می‌باشد. یارانه هر قلم غذایی به‌صورت مجزا پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر کسی تصور می کند که از همان اول، 220 هزار تومان یارانه اضافه تر دریافت کرده، در اشتباه است!
 
بر این اساس، هر چند که در طرح جدید، شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه - که در طرح قبلی کالابرگ وجود داشت - حذف شده است، اما در عمل، تا زمانی که یارانه گیرنده، از هر کدام از آن اقلام خرید نکند، نمی تواند یارانه آن را دریافت کند! زیرا مبلغ حمایتی دولت به ‌صورت اعتبار به حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. اما چنین چیزی موجب می شود که عملاً برخی از افراد، عطای کالابرگ را به لقایش ببخشند.
 
سه: اگر قرار است، 220 هزار تومان اضافه تر به مردم داده شود، چرا باید این همه قید و بند وجود داشته باشد؟ در مقام عمل مشاهده می کنیم که هم مردم سردرگم شده اند و هم اینکه برخی مغازه داران، سهواً یا عمداً تخلفاتی انجام دادند. برای مثال، در همین مدت، برخی افراد، اقلامی غیر از اقلام مورد اشاره را با همین اعتبار طرح فجرانه، خریداری کرده اند!
 
در هر صورت، این کار ممکن است موجب شود که سفره مردم و فروشندگان، شبهه ناک شود! حال اینکه با یک تصمیم ساده می توان کاری کرد که هم مردم از این 220 هزار تومان در زندگی خود استفاده کنند و هم اینکه مغازه داران و فروشگاه ها دچار سردرگمی و یا تخلف نشوند.
 

 
چهار: مهلت استفاده از طرح فجرانه در هر ماه، فقط مخصوص به همان ماه است. اگر دولت آمادگی دارد که این مبالغ را در قالب اعتبار به مردم پرداخت کند، به نظر می رسد که این شرط هم توجیه قابل قبولی نداشته باشد. چه بسا در برخی موارد، این شروط، موجب ازدحام جمعیت در مغازه ها و فروشگاه ها شود.
 
پنج: با این شرایط و قیودی که گذاشته شده است، چه بسا برخی شهروندان مجبور شوند که برخی اقلام کم کیفیت را از بعضی مغازه ها و فروشگاه ها خریداری کنند. حال اینکه اگر پول در حسابشان باشد و یا اعتبار آن همراه با قید و بندهای فعلی نباشد، امکان خرید راحت تری خواهند داشت.
 
شش: نکته پایانی اینکه هرچند که دولت رئیسی وارث حجم عظیمی از نابسامانی های اقتصادی است اما همه این اقدامات به جای خود، ولی کمک اصلی که دولت می تواند به مردم بکند این است که با بهبود وضعیت اقتصادی کشور کاری کند که مردم به این کمک ها نیاز نداشته باشند و نیازهای غذایی و معیشتی خود را بتوانند برطرف کنند. در آن صورت، می توان همین اقدامات را با قوت بیشتر برای افراد خاص جامعه که به دلایلی نمی توانند هزینه های زندگی خود را تأمین کنند، انجام داد. در حقیقت، این نوع طرح ها برای عموم مردم، شاید تا اندازه ای به عنوان مسکّن – البته در حد ناچیز و کم - عمل کند، اما راه حل اصلی همان است که اشاره شد.
https://jahannews.com/vdccx0q402bqmi8.ala2.html
jahannews.com/vdccx0q402bqmi8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تارا
Iran, Islamic Republic of
پس خبر ندارید که مغازه داران گفتن باید به اندازه یارانه کالابرگ باید پول در حساب باشد خرید کنید تا اجازه بدیم از کالا برگ‌خرید کنید
Iran, Islamic Republic of
مغازه دارچیکاره است .سیستم قبول نمی کنه برا هرنفرباید ۳۰۰درکارت باشه وگرنه تاییدنمیشه
Iran, Islamic Republic of
تکلیف ما که نه سهام عدالت میگیریم نه یارانه چی هست فقط میگن معلوم نیست ثبت نام جدید کی هست
Iran, Islamic Republic of
کجاش قابل تقدیره.
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
ممنون از آقای رییسی ، با تمام این انتقادات ، این طرح کمک خوبی برای غذای دهک های پایین جامعه مخصوصا دهک های ۱ و ۲ است
عبدالغنی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم این طرح اصلا به درد مردم فقط یارانه بخور نمیخوره
Iran, Islamic Republic of
چرا مردم را وادار میکنید چیزی را که خودتان میخواهید، بخرند؟
قربانی زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام متاسفانه این طرح بیشترین منفعت را به بعضی از فروشگاه ها داشته تا به مردم بعنوان مثال مرغ در شمال کیلویی 80000تومان است ولی باکالابرگ فروشگاه 89000تومان محاسبه می کند.
اما پیشنهاد می گردد روش تخصیص را تغییرگردد که این یارانه بصورت حواله (بن خرید)درهر فروشگاهی قابل خرید باشد یا حداقل فروشگاه خاص نباشد یعنی قدرت انتخاب آن با ذینفعان باشد
Iran, Islamic Republic of
کلی از مشمولین این طرح مردم فقیر و مسن هستن که استفاده از این طرح براشون مقدور نیست
Iran, Islamic Republic of
آخه اگه مردم پول داشتند که اضافه بر این سبد کالا بدن که اصلاً دیگه احتیاجی به این 220تومن هم نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نه طرح خوبی نیست چرا این پول را به یارانه اضافه نمیکنن اینکار باعث شدبه نفع فروشگاه ها بشه وحتما باید پول تو کارت داشته باشی تا بتونی خرید کنی
Iran, Islamic Republic of
سلام.چه نفعی برا مغازه داره
Iran, Islamic Republic of
سلام من مغازه دار هستم ولی هرچی فجرانه راخرید میکنم همش خطامیزنه کلی هم جنس نسیه بردند لطفابرسی کنیدممنون
حسن
Iran, Islamic Republic of
دهک 1 500 از کجا بیاره بذاره روش 4 نفر 2 ملیون ندارررررم
بیگی
Iran, Islamic Republic of
من کارگر هستم دفعه دوم به من کالابرگ ندادن
Iran, Islamic Republic of
سلام رفتم کالا برگ بگیرم مغازه دار اول گفته باید ۱میلیون تو کارتت باشه تا بتونی خرید کنی هرچی جنس خراب بوده گذاشته دم دست مجبور شدمدومیلیون خرید کنم اگه ازاد خرید کرده بودم۳۰۰ تومن کمتر پول میدادم درامدش برا مغازه داره
Iran, Islamic Republic of
سلام با شرطی که برای 220 تومن گذاشته شد من که واقعا نیاز دار نمی‌خوام چرا بخاطر اینکه اگر من523 وخوده ای نقد داشتم برای هر سر عاعله راحت به سلیقه خودم خرید میکردم
Iran, Islamic Republic of
مغازه دارندگان بایدتو کارتتون ب اندازه یارانه کالا برگ باشد.ولی در حساب باشد خرید کنیدتا اجازه بدیم از کالا خرید کنید ولی من توی کارتم پول ندارم چکار کنم .
سیدمحمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام من برای گرفتن طرح فجرانه چند روزی بادوچرخه ازاین فروشگاه به ان فروشکاه رفتم وموفق به دریافت آن نشدم
موسی
Iran, Islamic Republic of
کالابرگ شاید کوتاه مدت ،بنفع دولت باشه و قدرت خریدمردمو بالا ببره.اما اجناس بسیار گرانتر،وارزش کمتر بدست مردم میرسه